Besluit 2020/1791 - 16 november 2020 Machtiging van Frankrijk een verlaagd tarief van bepaalde indirecte belastingen toe te passen op in Guadeloupe, Frans Guyana, Martinique en Réunion vervaardigde “traditionele” rum

1.

Wettekst

1.12.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 402/7

 

BESLUIT (EU) 2020/1791 VAN DE RAAD

van 16 november 2020

waarbij Frankrijk wordt gemachtigd een verlaagd tarief van bepaalde indirecte belastingen toe te passen op in Guadeloupe, Frans Guyana, Martinique en Réunion vervaardigde “traditionele” rum

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 349,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Parlement (1),

Handelend volgens een bijzondere wetgevingsprocedure,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Beschikking nr. 189/2014/EU van de Raad (2) machtigt Frankrijk om op in Guadeloupe, Frans Guyana, Martinique en Réunion vervaardigde en in continentaal Frankrijk verkochte rum een verlaagd accijnstarief toe te passen dat lager kan zijn dan het bij Richtlijn 92/84/EEG van de Raad (3) vastgestelde minimumaccijnstarief, maar niet meer dan 50 % lager dan de normale nationale accijns op alcohol. Het verlaagde accijnstarief is beperkt tot een jaarlijks contingent van 144 000 hl zuivere alcohol. Die machtiging loopt af op 31 december 2020.

 

(2)

De Franse autoriteiten hebben de Commissie op 18 oktober 2019 verzocht een voorstel in te dienen voor een besluit van de Raad tot verlenging voor opnieuw zeven jaar van de in Besluit nr. 189/2014/EU vastgestelde termijn van de machtiging, met een hoger contingent, van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2027.

 

(3)

Gezien de beperkte omvang van de lokale markt kunnen de distilleerderijen van de vier onder deze machtiging vallende ultraperifere gebieden hun activiteiten alleen ontwikkelen indien zij voldoende toegang hebben tot de markt in continentaal Frankrijk, het voornaamste afzetgebied voor hun rum (65 %). De “traditionele rum” kan moeilijk op de Uniemarkt concurreren, vanwege de volgende twee parameters: hogere productiekosten; en hogere belastingen per fles, aangezien de “traditionele” rum doorgaans met een hoger alcoholgehalte en in grotere flessen wordt verkocht.

 

(4)

De productiekosten van de waardeketen riet-suiker-rum in deze vier ultraperifere gebieden zijn hoger dan in andere gebieden in de wereld. Met name de grote afstand en een moeilijk reliëf en klimaat van de vier ultraperifere gebieden hebben aanzienlijke gevolgen voor de kosten van de ingrediënten en de productie. Bovendien zijn de arbeidskosten hoger dan die in de buurlanden, omdat in Guadeloupe, Frans Guyana, Martinique en Réunion de Franse sociale wetgeving van toepassing is. Deze ultraperifere gebieden zijn ook onderworpen aan milieu- en veiligheidsnormen van de Unie, wat leidt tot aanzienlijke investeringen en kosten die niet rechtstreeks verband houden met de productiviteit, ook al wordt een deel van deze investeringen medegefinancierd door de structuurfondsen van de Unie. Verder zijn de distilleerderijen van deze ultraperifere gebieden kleiner dan de distilleerderijen van internationale groepen. Dit brengt hogere productiekosten per outputeenheid mee.

 

(5)

“Traditionele”, in continentaal Frankrijk verkochte rum wordt gewoonlijk in grotere flessen verkocht (36 % van de rum wordt verkocht in flessen van 1 liter) en kent een hoger alcoholvolumegehalte (tussen 40° en 59°) dan concurrerende op rum gebaseerde producten, die gewoonlijk in flessen van 0,7 liter en met 37,5° alcohol worden verkocht. Het hogere alcoholvolumegehalte leidt weer tot hogere accijnzen, een hoger “cotisation sur les boissons alcooliques” (ook bekend als “vignette sécurité sociale”) (VSS) en aldus een hogere btw per verkochte liter rum. Een verlaagd accijnstarief dat niet meer dan 50 % lager is dan het normale nationale accijnstarief voor alcohol blijft derhalve evenredig met de cumulatieve extra kosten van de hogere productiekosten en hogere accijnzen, VSS en btw.

 

(6)

Derhalve moet ook rekening worden gehouden met de extra kosten die voortvloeien uit de decenniumlange praktijk om “traditionele” rum te verkopen met een hoger alcoholvolumegehalte, met de bijbehorende hogere belastingen.

 

(7)

Het op de geharmoniseerde accijns en de VSS betrekking hebbende fiscale voordeel waarvoor machtiging moet worden verleend, dient evenredig te blijven teneinde geen afbreuk te doen aan de integriteit en de samenhang van de rechtsorde van de Unie, waaronder het waarborgen van een onverstoorde mededinging in de interne markt en het staatssteunbeleid.

 

(8)

Het belastingvoordeel heeft tot op heden geen gevolgen gehad voor de interne markt, aangezien het marktaandeel van traditionele rum in de afgelopen jaren met 11 % is gedaald ten gevolge van de toenemende consumptie van op rum gebaseerde alcoholische dranken.

 

(9)

Om te voorkomen dat de ontwikkeling van de Franse ultraperifere gebieden ernstig wordt belemmerd en om de riet-suiker-rumsector en de bijbehorende werkgelegenheid in deze regio’s te behouden, moet de in Besluit nr. 189/2014/EU toegekende machtiging worden vernieuwd en het contingent ervan uitgebreid.

 

(10)

Om ervoor te zorgen dat deze beschikking geen afbreuk doet aan de interne markt, moeten de voor deze regeling in aanmerking komende maximale hoeveelheden rum uit de Franse overzeese departementen worden bepaald op 153 000 hectoliter zuivere alcohol per jaar.

 

(11)

Aangezien het belastingvoordeel niet verder gaat dan wat nodig is om de extra kosten te compenseren, het om bescheiden hoeveelheden gaat en het belastingvoordeel beperkt is tot het verbruik in continentaal Frankrijk, doet de maatregel geen afbreuk aan de integriteit en de samenhang van de rechtsorde van de Unie.

 

(12)

Frankrijk moet uiterlijk op 30 september 2025 een monitoringverslag bij de Commissie indienen, zodat zij kan beoordelen of nog steeds aan de voorwaarden voor de machtiging wordt voldaan.

 

(13)

Dit besluit laat de eventuele toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) onverlet,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

In afwijking van artikel 110 VWEU wordt Frankrijk gemachtigd in continentaal Frankrijk een accijnstarief dat lager is dan het normale tarief voor alcohol, zoals vastgesteld overeenkomstig artikel 3 van Richtlijn 92/84/EEG, te blijven toepassen op in Guadeloupe, Frans Guyana, Martinique en Réunion vervaardigde “traditionele” rum, alsook een tarief van de heffing genaamd “cotisation sur les boissons alcooliques” (VSS) toe te passen, dat lager is dan het volgens de nationale wetgeving toepasselijke normale tarief.

Artikel 2

De in artikel 1 van dit besluit vastgestelde afwijking geldt tot en met 24 mei 2021 voor rum als omschreven in punt 1, onder f), van bijlage II bij Verordening (EG) nr. 110/2008 van het Europees Parlement en de Raad (4), en vanaf 25 mei 2021 voor rum als omschreven in punt 1, onder g), i), van bijlage I bij Verordening (EU) 2019/787 van het Europees Parlement en de Raad (5), die in Guadeloupe, Frans Guyana, Martinique en Réunion is vervaardigd van op de plaats van productie geoogst suikerriet, met een gehalte aan vluchtige stoffen, anders dan ethylalcohol en methylalcohol, van gelijk aan of meer dan 225 gram per hectoliter zuivere alcohol en een alcoholvolumegehalte van 40 % of meer.

Artikel 3

  • 1. 
    De in artikel 1 bedoelde verlaagde accijns- en VSS-tarieven die op de in artikel 2 bedoelde rum van toepassing zijn, zijn beperkt tot een jaarlijks contingent van 153 000 hectoliter pure alcohol.
  • 2. 
    De in artikel 1 van dit besluit bedoelde verlaagde accijns- en VSS-tarieven mogen elk lager zijn dan het in Richtlijn 92/84/EEG vastgestelde minimumaccijnstarief voor alcohol, maar mogen niet meer dan 50 % lager zijn dan het normale tarief voor alcohol overeenkomstig artikel 3 van Richtlijn 92/84/EEG of het normale tarief voor alcohol voor de VSS.
  • 3. 
    Het cumulatieve fiscale voordeel waarvoor overeenkomstig lid 2 van dit artikel machtiging wordt verleend, is niet meer dan 50 % van het normale tarief voor alcohol overeenkomstig artikel 3 van Richtlijn 92/84/EEG.

Artikel 4

Frankrijk dient uiterlijk op 30 september 2025 een monitoringverslag bij de Commissie in, zodat zij kan beoordelen of nog steeds aan de in artikel 1 bepaalde voorwaarden voor de machtiging wordt voldaan. Het monitoringverslag bevat de in de bijlage opgenomen informatie.

Artikel 5

Dit besluit is van toepassing van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2027.

Artikel 6

Dit besluit is gericht tot de Franse Republiek.

Gedaan te Brussel, 16 november 2020.

Voor de Raad

De voorzitter

  • M. 
    ROTH
 

  • (1) 
    Advies van 6 oktober 2020 (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad).
  • (2) 
    Besluit nr. 189/2014/EU van de Raad van 20 februari 2014 waarbij Frankrijk wordt gemachtigd een verlaagd tarief van bepaalde indirecte belastingen toe te passen op in Guadeloupe, Frans-Guyana, Martinique en Réunion vervaardigde “traditionele” rum en tot wijziging van Beschikking 2007/659/EG (PB L 59 van 28.2.2014, blz. 1).
  • (3) 
    Richtlijn 92/84/EEG van de Raad van 19 oktober 1992 betreffende de onderlinge aanpassing van de accijnstarieven op alcohol en alcoholhoudende dranken (PB L 316 van 31.10.1992, blz. 29).
  • (4) 
    Verordening (EG) nr. 110/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 15 januari 2008 betreffende de definitie, de aanduiding, de presentatie, de etikettering en de bescherming van geografische aanduidingen van gedistilleerde dranken en tot intrekking van Verordening (EEG) nr. 1576/89 van de Raad (PB L 39 van 13.2.2008, blz. 16).
  • (5) 
    Verordening (EU) 2019/787 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 betreffende de definitie, omschrijving, presentatie en etikettering van gedistilleerde dranken, het gebruik van de namen van gedistilleerde dranken in de presentatie en etikettering van andere levensmiddelen en de bescherming van geografische aanduidingen van gedistilleerde dranken, het gebruik van ethylalcohol en distillaten uit landbouwproducten in alcoholhoudende dranken, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 110/2008 (PB L 130 van 17.5.2019, blz. 1).
 

BIJLAGE

IN ARTIKEL 4 BEDOELDE, IN DE MONITORINGVERSLAG OP TE NEMEN INFORMATIE

1.   

Geraamde extra kosten. Er wordt informatie verstrekt voor elke soort rum (“agrarische rum” en “rum van gefermenteerde melasse”) waarvoor het verlaagde tarief van de relevante indirecte belastingen geldt. De Franse autoriteiten vullen tabel 1 in met ten minste de volgende gegevens, voor zover beschikbaar. De informatie in tabel 1 is toereikend om een oordeel te vellen over de extra kosten voor producenten in de Franse ultraperifere gebieden.

Tabel 1

 
 

Guadeloupe (EUR)

Frans Guyana (EUR)

Martinique (EUR)

Réunion (EUR)

Noten (3)

Prijs van suikerriet (per 100 kg)

         

Prijs van melasse (per 100 kg)

         

Vrachtkosten (per kg)

         

Arbeid (per hza (1) )

         

Andere input (per hza (1) )

         

Afschrijvingskosten

         

Nalevingskosten

         

Overige kosten (2)

         

Noten bij de tabel 1:

 

(1)

Hectoliter zuivere alcohol

 

(2)

Informatie over de kosten van water, energie en afval, en andere toepasselijke kosten.

 

(3)

Informatie over alle specificaties en toelichtingen die aan de berekeningsmethoden ten grondslag liggen.

2.   

Andere subsidies. De Franse autoriteiten vullen tabel 2 in, onder vermelding van alle andere bijstand en steunmaatregelen op grond van de extra exploitatiekosten van de ondernemingen in verband met de ultraperifere ligging van de regio.

Tabel 2

 

Bijstand en steunmaatregelen (1)

Periode (2)

Doelsector (3)

Begroting in EUR (4)

Jaarlijkse uitgaven, in EUR (2019-2024) (5)

Aandeel van de begroting ter compensatie van extra kosten (6)

Geraamd aantal begunstigde ondernemingen (7)

Noten (8)

[lijst]

             
               

Noten bij tabel 2:

 

(1)

Informatie over de aanduiding en het soort maatregel (programma, staatssteunnummer enz.).

 

(2)

Informatie over de jaren waarvoor de maatregel geldt.

 

(3)

Informatie uitsluitend over sectorspecifieke maatregelen.

 

(4)

Informatie over de totale begroting van de maatregel en de financieringsbronnen.

 

(5)

Informatie over de reële uitgaven per jaar in de monitoringperiode (2019-2024), indien beschikbaar.

 

(6)

Globale raming, als percentage van de totale begroting.

 

(7)

Globale raming, indien mogelijk.

 

(8)

Toelichtingen en verduidelijkingenToelichtingen en verduidelijkingen.

3.   

Gevolgen voor de overheidsbegroting. De Franse autoriteiten vullen tabel 3 in met het geraamde totaalbedrag (in EUR) aan niet geïnde belastingen vanwege de toegepaste belastingdifferentiatie.

Tabel 3

 
 

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Gederfde belastinginkomsten

           

4.   

Gevolgen voor de algemene economische prestaties. De Franse autoriteiten vullen tabel 4 in en verstrekken gegevens waaruit blijkt wat de gevolgen van de relevante verlaagde indirecte belastingen op de sociaaleconomische ontwikkeling van de Franse ultraperifere regio’s zijn. De indicatoren in de tabel 4 hebben betrekking op de prestaties van de rumsector in vergelijking met de algemene prestaties van de regionale economie. Indien sommige indicatoren niet beschikbaar zijn, worden alternatieve rapportagegegevens over de algemene sociaaleconomische prestaties van de Franse ultraperifere gebieden opgenomen.

Tabel 4

 

Jaar (1)

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Noten (2)

Regionale bruto toegevoegde waarde

             

In de rumsector

             

In de sector riet-suiker-rum

             

Werkgelegenheid in lokale distilleerderijen

             

Werkgelegenheid in de sector riet-suiker-rum

             

Werkloosheidspercentage

             

Aantal actieve producenten

             

Aantal rumproducenten (inclusief kleine en middelgrote ondernemingen)

             

Suikerrietareaal (ha)

             

Prijsindexcijfer — Contintentaal Frankrijk

             

Prijsindexcijfer — Regio’s

             

Aantal toeristen — Regio’s

             

Aantal toeristen — Distilleerderijen

             

Noten bij tabel 4:

 

(1)

De informatie is mogelijk niet voor alle vermelde jaren beschikbaar.

 

(2)

Eventuele relevante toelichtingen en verduidelijkingen.

5.   

Specificaties van de regeling. De Franse autoriteiten vullen voor elke soort rum (“agrarische rum” en “rum van gefermenteerde melasse”) en per regio (Guadeloupe, Frans Guyana, Martinique en Réunion) de tabel 5 in. Indien sommige indicatoren niet beschikbaar zijn, worden alternatieve rapportagegegevens over de kenmerken van de regeling opgenomen.

Tabel 5

 

Hoeveelheid (in hza (1) )

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Rumproductie

           

Traditionele rumproductie

           

Lokale rumverkoop

           

Rum verzonden naar contintentaal Frankrijk

           

Traditionele rum die naar contintentaal Frankrijk wordt verzonden

           

Traditionele rum die op grond van de afwijking wordt verzonden

           

Rum verzonden naar andere lidstaten

           

Rumuitvoer naar derde landen

           

Rum als percentage van de totale extra uitvoer uit de ultraperifere gebieden (%)

           

Aandeel van Franse traditionele rum in de rummarkt in contintentaal Frankrijk (%)

           

Groei van de rummarkt in contintentaal Frankrijk (%)

           

Groei van de markt voor gedistilleerde dranken in contintentaal Frankrijk (%)

           

Noot bij tabel 5:

 

(1)

Hectoliter zuivere alcohol.

6.   

Onregelmatigheden. De Franse autoriteiten verstrekken informatie over eventuele onderzoeken naar administratieve onregelmatigheden, met name over ontduiking van relevante indirecte belastingen, en over smokkel van de betrokken alcoholhoudende producten, in het kader van de toepassing van de machtiging. Zij verstrekken gedetailleerde informatie, waaronder ten minste informatie over de aard van de zaak, de waarde en de termijn.

 

7.   

Klachten. De Franse autoriteiten verstrekken informatie over klachten die de lokale, regionale of nationale autoriteiten hebben ontvangen over de toepassing van de machtiging, van begunstigden en niet-begunstigden.

 
 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.