Definitieve vaststelling (EU, Euratom) 2022/1432 van de gewijzigde begroting nr. 2 van de EU voor het begrotingsjaar 2022 - Hoofdinhoud
5.9.2022 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 230/1 |
DEFINITIEVE VASTSTELLING (EU, Euratom) 2022/1432
van de gewijzigde begroting nr. 2 van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2022
DE VOORZITTER VAN HET EUROPEES PARLEMENT,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 314, lid 4, punt a), en lid 9,
Gezien het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name artikel 106 bis,
Gezien Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 van de Raad van 14 december 2020 betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Unie en tot intrekking van Besluit 2014/335/EU, Euratom (1),
Gezien Verordening (EU, Euratom) 2018/1046 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juli 2018 tot vaststelling van de financiële regels van toepassing op de algemene begroting van de Unie, tot wijziging van Verordeningen (EU) nr. 1296/2013, (EU) nr. 1301/2013, (EU) nr. 1303/2013, (EU) nr. 1304/2013, (EU) nr. 1309/2013, (EU) nr. 1316/2013, (EU) nr. 223/2014, (EU) nr. 283/2014 en Besluit nr. 541/2014/EU en tot intrekking van Verordening (EU, Euratom) nr. 966/2012 (2), en met name artikel 43,
Gezien Verordening (EU, Euratom) 2020/2093 van de Raad van 17 december 2020 tot bepaling van het meerjarig financieel kader voor de jaren 2021-2027 (3),
Gezien het Interinstitutioneel Akkoord van 16 december 2020 tussen het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie betreffende begrotingsdiscipline, samenwerking in begrotingszaken en goed financieel beheer, alsmede betreffende nieuwe eigen middelen, met inbegrip van een routekaart voor de invoering van nieuwe eigen middelen (4),
Gezien de algemene begroting van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2022, definitief vastgesteld op 24 november 2021 (5),
Gezien het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 3 van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2022, goedgekeurd door de Commissie op 22 april 2022,
Gezien het standpunt inzake het ontwerp van gewijzigde begroting nr. 3/2022, op 16 mei 2022 vastgesteld door de Raad en dezelfde dag toegezonden aan het Europees Parlement,
Gezien de goedkeuring van het standpunt van de Raad door het Parlement op 23 juni 2022,
Gezien de artikelen 94 en 96 van het Reglement van het Europees Parlement,
CONSTATEERT:
Enig artikel
De procedure zoals vastgelegd in artikel 314 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie is afgerond en de gewijzigde begroting nr. 2 van de Europese Unie voor het begrotingsjaar 2022 is definitief vastgesteld.
Gedaan te Brussel, 23 juni 2022.
De voorzitter
-
R.METSOLA
INHOUD
ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTEN
|
4 |
BEREKENING VAN DE FINANCIERING VAN DE BEGROTING |
4 |
|
12 |
— TITEL 1: |
EIGEN MIDDELEN |
13 |
STAAT VAN ONTVANGSTEN EN UITGAVEN PER AFDELING
AFDELING III: COMMISSIE |
16 |
UITGAVEN |
17 |
— TITEL 10: |
MIGRATIE |
19 |
— TITEL 11: |
GRENSBEHEER |
20 |
-
A.FINANCIERING VAN DE JAARLIJKSE BEGROTING VAN DE UNIE
Berekening van de financiering van de begroting
Toewijzing van middelen van de Unie om overeenkomstig artikel 311 VWEU de financiering van de jaarlijkse begroting van de Unie te waarborgen
Beschrijving van de ontvangsten |
Begroting 2022 (1) |
Begroting 2021 (2) |
Verschil (in %) |
Diverse ontvangsten (titels 3 t/m 6) |
12 902 615 447 |
9 249 005 264 |
+39,50 |
Overschot van het vorige begrotingsjaar (hoofdstuk 2 0, artikel 2 0 0) |
p.m. |
1 768 617 610 |
— |
Saldi en aanpassingen (hoofdstukken 2 1, 2 2, 2 3 en 2 4) |
p.m. |
p.m. |
— |
Totaal van de ontvangsten voor titels 2 t/m 6 |
12 902 615 447 |
11 017 622 874 |
+17,11 |
Nettobedrag van de douanerechten en de suikerheffingen (hoofdstukken 1 1 en 1 2) |
17 912 606 159 |
17 348 140 020 |
+3,25 |
Eigen middelen uit de btw tegen uniform percentage (tabellen 1 en 2, hoofdstuk 1 3) |
19 071 387 750 |
17 940 791 850 |
+6,30 |
Eigen middelen uit kunststof verpakkingsafval (tabel 3, hoofdstuk 17) |
5 997 306 880 |
5 846 664 880 |
+2,58 |
Nog te financieren uit de aanvullende middelenbron (bni-middelen, tabel 4, hoofdstuk 1 4) |
114 895 404 319 |
115 857 763 230 |
–0,83 |
Door de eigen middelen zoals bedoeld in artikel 2 van Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 te dekken kredieten, (3), (4) |
157 876 705 108 |
156 993 359 980 |
+0,56 |
Totaal ontvangsten (5) |
170 779 320 555 |
168 010 982 854 |
+1,65 |
TABEL 1
Berekening van de aftopping van de btw-grondslagen op grond van artikel 2, lid 1, punt b), van Besluit (EU, Euratom) 2020/2053
Lidstaat |
1 % van de niet-afgetopte btw-grondslag |
1 % van het bruto nationaal inkomen |
Aftoppingspercentage (in %) |
1 % van het bruto nationaal inkomen (bni) × aftoppingspercentage |
1 % van de afgetopte btw-grondslag (6) |
Lidstaten met afgetopte btw-grondslag |
(1) |
(2) |
(3) |
(4) |
(5) |
(6) |
|
België |
2 098 112 000 |
5 057 284 000 |
50 |
2 528 642 000 |
2 098 112 000 |
|
Bulgarije |
330 802 000 |
676 847 000 |
50 |
338 423 500 |
330 802 000 |
|
Tsjechië |
987 686 000 |
2 333 452 000 |
50 |
1 166 726 000 |
987 686 000 |
|
Denemarken |
1 306 922 000 |
3 504 130 000 |
50 |
1 752 065 000 |
1 306 922 000 |
|
Duitsland |
15 795 256 000 |
37 668 693 000 |
50 |
18 834 346 500 |
15 795 256 000 |
|
Estland |
146 652 000 |
300 834 000 |
50 |
150 417 000 |
146 652 000 |
|
Ierland |
1 032 998 000 |
3 126 811 000 |
50 |
1 563 405 500 |
1 032 998 000 |
|
Griekenland |
816 879 000 |
1 839 768 000 |
50 |
919 884 000 |
816 879 000 |
|
Spanje |
5 882 449 000 |
13 038 037 000 |
50 |
6 519 018 500 |
5 882 449 000 |
|
Frankrijk |
11 948 371 000 |
25 958 798 000 |
50 |
12 979 399 000 |
11 948 371 000 |
|
Kroatië |
369 897 000 |
570 769 000 |
50 |
285 384 500 |
285 384 500 |
Kroatië |
Italië |
7 226 757 000 |
18 548 436 000 |
50 |
9 274 218 000 |
7 226 757 000 |
|
Cyprus |
159 289 000 |
223 606 000 |
50 |
111 803 000 |
111 803 000 |
Cyprus |
Letland |
147 464 000 |
329 013 000 |
50 |
164 506 500 |
147 464 000 |
|
Litouwen |
218 928 000 |
527 188 000 |
50 |
263 594 000 |
218 928 000 |
|
Luxemburg |
338 828 000 |
463 922 000 |
50 |
231 961 000 |
231 961 000 |
Luxemburg |
Hongarije |
623 523 000 |
1 543 676 000 |
50 |
771 838 000 |
623 523 000 |
|
Malta |
77 950 000 |
135 083 000 |
50 |
67 541 500 |
67 541 500 |
Malta |
Nederland |
3 716 749 000 |
8 753 474 000 |
50 |
4 376 737 000 |
3 716 749 000 |
|
Oostenrijk |
1 887 799 000 |
4 140 634 000 |
50 |
2 070 317 000 |
1 887 799 000 |
|
Polen |
2 782 155 000 |
5 622 802 000 |
50 |
2 811 401 000 |
2 782 155 000 |
|
Portugal |
1 137 349 000 |
2 234 579 000 |
50 |
1 117 289 500 |
1 117 289 500 |
Portugal |
Roemenië |
827 979 000 |
2 456 853 000 |
50 |
1 228 426 500 |
827 979 000 |
|
Slovenië |
236 172 000 |
508 285 000 |
50 |
254 142 500 |
236 172 000 |
|
Slowakije |
391 617 000 |
1 019 441 000 |
50 |
509 720 500 |
391 617 000 |
|
Finland |
980 901 000 |
2 609 882 000 |
50 |
1 304 941 000 |
980 901 000 |
|
Zweden |
2 371 142 000 |
5 550 585 000 |
50 |
2 775 292 500 |
2 371 142 000 |
|
Totaal |
63 840 626 000 |
148 742 882 000 |
74 371 441 000 |
63 571 292 500 |
||
TABEL 2
Verdeling van de eigen middelen uit de btw op grond van artikel 2, lid 1, punt b), van Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 (hoofdstuk 1 3)
Lidstaat |
1 % van de afgetopte btw-grondslag |
Uniform percentage van de eigen middelen op basis van de btw (in %) |
Eigen middelen op basis van de btw tegen uniform percentage |
(1) |
(2) |
|
|
België |
2 098 112 000 |
0,30 |
629 433 600 |
Bulgarije |
330 802 000 |
0,30 |
99 240 600 |
Tsjechië |
987 686 000 |
0,30 |
296 305 800 |
Denemarken |
1 306 922 000 |
0,30 |
392 076 600 |
Duitsland |
15 795 256 000 |
0,30 |
4 738 576 800 |
Estland |
146 652 000 |
0,30 |
43 995 600 |
Ierland |
1 032 998 000 |
0,30 |
309 899 400 |
Griekenland |
816 879 000 |
0,30 |
245 063 700 |
Spanje |
5 882 449 000 |
0,30 |
1 764 734 700 |
Frankrijk |
11 948 371 000 |
0,30 |
3 584 511 300 |
Kroatië |
285 384 500 |
0,30 |
85 615 350 |
Italië |
7 226 757 000 |
0,30 |
2 168 027 100 |
Cyprus |
111 803 000 |
0,30 |
33 540 900 |
Letland |
147 464 000 |
0,30 |
44 239 200 |
Litouwen |
218 928 000 |
0,30 |
65 678 400 |
Luxemburg |
231 961 000 |
0,30 |
69 588 300 |
Hongarije |
623 523 000 |
0,30 |
187 056 900 |
Malta |
67 541 500 |
0,30 |
20 262 450 |
Nederland |
3 716 749 000 |
0,30 |
1 115 024 700 |
Oostenrijk |
1 887 799 000 |
0,30 |
566 339 700 |
Polen |
2 782 155 000 |
0,30 |
834 646 500 |
Portugal |
1 117 289 500 |
0,30 |
335 186 850 |
Roemenië |
827 979 000 |
0,30 |
248 393 700 |
Slovenië |
236 172 000 |
0,30 |
70 851 600 |
Slowakije |
391 617 000 |
0,30 |
117 485 100 |
Finland |
980 901 000 |
0,30 |
294 270 300 |
Zweden |
2 371 142 000 |
0,30 |
711 342 600 |
Totaal |
63 571 292 500 |
19 071 387 750 |
TABEL 3
Verdeling van de eigen middelen uit kunststof verpakkingsafval op grond van artikel 2, lid 1, punt c), van Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 (hoofdstuk 1 7)
Lidstaat |
Niet-gerecycled kunststof (kg) |
Afdrachtpercentage per kg in EUR |
Bruto-afdracht |
Forfaitaire verlaging |
Netto-afdracht |
(1) |
(2) |
|
(4) |
|
|
België |
191 746 900 |
153 397 520 |
153 397 520 |
||
Bulgarije |
57 810 700 |
46 248 560 |
22 000 000 |
24 248 560 |
|
Tsjechië |
109 535 400 |
87 628 320 |
32 187 600 |
55 440 720 |
|
Denemarken |
155 601 100 |
124 480 880 |
124 480 880 |
||
Duitsland |
1 739 806 000 |
1 391 844 800 |
1 391 844 800 |
||
Estland |
33 667 500 |
26 934 000 |
4 000 000 |
22 934 000 |
|
Ierland |
186 968 000 |
149 574 400 |
149 574 400 |
||
Griekenland |
105 128 000 |
84 102 400 |
33 000 000 |
51 102 400 |
|
Spanje |
828 341 300 |
662 673 040 |
142 000 000 |
520 673 040 |
|
Frankrijk |
1 572 486 200 |
1 257 988 960 |
1 257 988 960 |
||
Kroatië |
39 264 500 |
31 411 600 |
13 000 000 |
18 411 600 |
|
Italië |
1 180 891 400 |
0,80 |
944 713 120 |
184 048 000 |
760 665 120 |
Cyprus |
8 297 800 |
6 638 240 |
3 000 000 |
3 638 240 |
|
Letland |
26 599 500 |
21 279 600 |
6 000 000 |
15 279 600 |
|
Litouwen |
25 889 700 |
20 711 760 |
9 000 000 |
11 711 760 |
|
Luxemburg |
17 446 600 |
13 957 280 |
13 957 280 |
||
Hongarije |
228 704 600 |
182 963 680 |
30 000 000 |
152 963 680 |
|
Malta |
11 171 900 |
8 937 520 |
1 415 900 |
7 521 620 |
|
Nederland |
266 608 200 |
213 286 560 |
213 286 560 |
||
Oostenrijk |
190 917 800 |
152 734 240 |
152 734 240 |
||
Polen |
622 554 000 |
498 043 200 |
117 000 000 |
381 043 200 |
|
Portugal |
251 307 400 |
201 045 920 |
31 322 000 |
169 723 920 |
|
Roemenië |
228 429 800 |
182 743 840 |
60 000 000 |
122 743 840 |
|
Slovenië |
21 692 700 |
17 354 160 |
6 279 700 |
11 074 460 |
|
Slowakije |
66 209 300 |
52 967 440 |
17 000 000 |
35 967 440 |
|
Finland |
86 362 400 |
69 089 920 |
69 089 920 |
||
Zweden |
132 261 400 |
105 809 120 |
105 809 120 |
||
Totaal |
8 385 700 100 |
6 708 560 080 |
711 253 200 |
5 997 306 880 |
TABEL 4
Vaststelling van het uniforme percentage en verdeling van de eigen middelen op basis van het bni op grond van artikel 2, lid 1, punt d), van Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 (hoofdstuk 1 4)
Lidstaat |
1 % van het bni |
Uniform percentage van de eigen middelen „aanvullende grondslag” |
Eigen middelen „aanvullende grondslag” tegen uniform percentage |
(1) |
(2) |
|
|
België |
5 057 284 000 |
3 906 463 840 |
|
Bulgarije |
676 847 000 |
522 825 756 |
|
Tsjechië |
2 333 452 000 |
1 802 458 762 |
|
Denemarken |
3 504 130 000 |
2 706 740 838 |
|
Duitsland |
37 668 693 000 |
29 096 919 827 |
|
Estland |
300 834 000 |
232 377 130 |
|
Ierland |
3 126 811 000 |
2 415 283 402 |
|
Griekenland |
1 839 768 000 |
1 421 115 991 |
|
Spanje |
13 038 037 000 |
10 071 140 968 |
|
Frankrijk |
25 958 798 000 |
20 051 692 906 |
|
Kroatië |
570 769 000 |
440 886 543 |
|
Italië |
18 548 436 000 |
14 327 610 337 |
|
Cyprus |
223 606 000 |
172 722 899 |
|
Letland |
329 013 000 |
(7)0,7724430 |
254 143 803 |
Litouwen |
527 188 000 |
407 222 703 |
|
Luxemburg |
463 922 000 |
358 353 321 |
|
Hongarije |
1 543 676 000 |
1 192 401 786 |
|
Malta |
135 083 000 |
104 343 924 |
|
Nederland |
8 753 474 000 |
6 761 560 089 |
|
Oostenrijk |
4 140 634 000 |
3 198 403 925 |
|
Polen |
5 622 802 000 |
4 343 294 284 |
|
Portugal |
2 234 579 000 |
1 726 085 001 |
|
Roemenië |
2 456 853 000 |
1 897 779 006 |
|
Slovenië |
508 285 000 |
392 621 212 |
|
Slowakije |
1 019 441 000 |
787 460 108 |
|
Finland |
2 609 882 000 |
2 015 985 193 |
|
Zweden |
5 550 585 000 |
4 287 510 765 |
|
Totaal |
148 742 882 000 |
114 895 404 319 |
|
TABEL 5
Jaarlijkse forfaitaire bni-verlagingen voor bepaalde lidstaten en de financiering ervan op grond van artikel 2, lid 4, van Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 (hoofdstuk 16)
Lidstaat |
Brutovermindering |
Percentage in de bni-grondslagen |
Financiering van de brutovermindering ten gunste van Denemarken, Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Zweden |
Nettofinanciering van de vermindering ten gunste van Denemarken, Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Zweden |
(1) |
(2) |
(3) |
|
|
België |
3,40 |
265 932 559 |
265 932 559 |
|
Bulgarije |
0,46 |
35 591 368 |
35 591 368 |
|
Tsjechië |
1,57 |
122 702 396 |
122 702 396 |
|
Denemarken |
|
2,36 |
184 261 406 |
|
Duitsland |
–3 776 502 322 |
25,32 |
1 980 773 065 |
–1 795 729 257 |
Estland |
0,20 |
15 819 075 |
15 819 075 |
|
Ierland |
2,10 |
164 420 438 |
164 420 438 |
|
Griekenland |
1,24 |
96 742 483 |
96 742 483 |
|
Spanje |
8,77 |
685 593 007 |
685 593 007 |
|
Frankrijk |
17,45 |
1 365 019 165 |
1 365 019 165 |
|
Kroatië |
0,38 |
30 013 355 |
30 013 355 |
|
Italië |
12,47 |
975 352 196 |
975 352 196 |
|
Cyprus |
0,15 |
11 758 113 |
11 758 113 |
|
Letland |
0,22 |
17 300 842 |
17 300 842 |
|
Litouwen |
0,35 |
27 721 689 |
27 721 689 |
|
Luxemburg |
0,31 |
24 394 905 |
24 394 905 |
|
Hongarije |
1,04 |
81 172 762 |
81 172 762 |
|
Malta |
0,09 |
7 103 213 |
7 103 213 |
|
Nederland |
–1 976 208 379 |
5,88 |
460 293 260 |
–1 515 915 119 |
Oostenrijk |
|
2,78 |
217 731 374 |
|
Polen |
3,78 |
295 669 795 |
295 669 795 |
|
Portugal |
1,50 |
117 503 251 |
117 503 251 |
|
Roemenië |
1,65 |
129 191 322 |
129 191 322 |
|
Slovenië |
0,34 |
26 727 692 |
26 727 692 |
|
Slowakije |
0,69 |
53 606 354 |
53 606 354 |
|
Finland |
1,75 |
137 238 209 |
137 238 209 |
|
Zweden |
–1 099 722 414 |
3,73 |
291 872 332 |
|
Totaal |
–7 821 505 626 |
100,00 |
7 821 505 626 |
0 |
bbp-deflator van de EU, in EUR, (economische voorjaarsprognoses 2021): (a) 2020 EU27 = 106,7385 / (b) 2022 EU27 = 109,8061 |
||||
Forfaitair bedrag voor Denemarken in prijzen van 2022: 377 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 387 834 752 EUR |
||||
Forfaitair bedrag voor Duitsland in prijzen van 2022: 3 671 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 3 776 502 322 EUR |
||||
Forfaitair bedrag voor Nederland in prijzen van 2022: 1 921 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 1 976 208 379 EUR |
||||
Forfaitair bedrag voor Oostenrijk in prijzen van 2022: 565 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 581 237 759 EUR |
||||
Forfaitair bedrag voor Zweden in prijzen van 2022: 1 069 000 000 EUR × [ (b/a) ] = 1 099 722 414 EUR |
TABEL 6
Overzicht van de financiering (8) van de algemene begroting per categorie eigen middelen en per lidstaat
Lidstaat |
Traditionele eigen middelen (TEM) |
Eigen middelen op basis van de btw en het bni |
Totaal van de eigen middelen (9) |
||||||||
Nettobijdragen van de suikersector (75 %) |
Nettodouanerechten (75 %) |
Totaal netto traditionele eigen middelen (75 %) |
Inningskosten (25 % van bruto TEM) (p.m.) |
Eigen middelen op basis van de btw |
Eigen middelen op basis van kunststof verpakkingsafval |
Eigen middelen op basis van het bni |
Jaarlijkse forfaitaire bni-verlaging en financiering ervan |
Totaal nationale bijdragen |
Percentage (%) in totaal „nationale bijdragen” |
||
(1) |
(2) |
|
(4) |
(5) |
(6) |
(7) |
(8) |
|
(10) |
|
|
België |
p.m. |
2 001 747 222 |
2 001 747 222 |
667 249 074 |
629 433 600 |
153 397 520 |
3 906 463 840 |
265 932 559 |
4 955 227 519 |
3,54 |
6 956 974 741 |
Bulgarije |
p.m. |
91 885 388 |
91 885 388 |
30 628 463 |
99 240 600 |
24 248 560 |
522 825 756 |
35 591 368 |
681 906 284 |
0,49 |
773 791 672 |
Tsjechië |
p.m. |
255 934 290 |
255 934 290 |
85 311 430 |
296 305 800 |
55 440 720 |
1 802 458 762 |
122 702 396 |
2 276 907 678 |
1,63 |
2 532 841 968 |
Denemarken |
p.m. |
354 268 324 |
354 268 324 |
118 089 441 |
392 076 600 |
124 480 880 |
2 706 740 838 |
|
3 019 724 972 |
2,16 |
3 373 993 296 |
Duitsland |
p.m. |
3 944 491 534 |
3 944 491 534 |
1 314 830 514 |
4 738 576 800 |
1 391 844 800 |
29 096 919 827 |
–1 795 729 257 |
33 431 612 170 |
23,89 |
37 376 103 704 |
Estland |
p.m. |
34 873 068 |
34 873 068 |
11 624 356 |
43 995 600 |
22 934 000 |
232 377 130 |
15 819 075 |
315 125 805 |
0,23 |
349 998 873 |
Ierland |
p.m. |
246 704 687 |
246 704 687 |
82 234 896 |
309 899 400 |
149 574 400 |
2 415 283 402 |
164 420 438 |
3 039 177 640 |
2,17 |
3 285 882 327 |
Griekenland |
p.m. |
214 494 210 |
214 494 210 |
71 498 070 |
245 063 700 |
51 102 400 |
1 421 115 991 |
96 742 483 |
1 814 024 574 |
1,30 |
2 028 518 784 |
Spanje |
p.m. |
1 367 627 520 |
1 367 627 520 |
455 875 840 |
1 764 734 700 |
520 673 040 |
10 071 140 968 |
685 593 007 |
13 042 141 715 |
9,32 |
14 409 769 235 |
Frankrijk |
p.m. |
1 765 344 559 |
1 765 344 559 |
588 448 186 |
3 584 511 300 |
1 257 988 960 |
20 051 692 906 |
1 365 019 165 |
26 259 212 331 |
18,76 |
28 024 556 890 |
Kroatië |
p.m. |
39 114 252 |
39 114 252 |
13 038 084 |
85 615 350 |
18 411 600 |
440 886 543 |
30 013 355 |
574 926 848 |
0,41 |
614 041 100 |
Italië |
p.m. |
1 698 277 237 |
1 698 277 237 |
566 092 412 |
2 168 027 100 |
760 665 120 |
14 327 610 337 |
975 352 196 |
18 231 654 753 |
13,03 |
19 929 931 990 |
Cyprus |
p.m. |
25 821 078 |
25 821 078 |
8 607 026 |
33 540 900 |
3 638 240 |
172 722 899 |
11 758 113 |
221 660 152 |
0,16 |
247 481 230 |
Letland |
p.m. |
40 324 555 |
40 324 555 |
13 441 518 |
44 239 200 |
15 279 600 |
254 143 803 |
17 300 842 |
330 963 445 |
0,24 |
371 288 000 |
Litouwen |
p.m. |
108 064 596 |
108 064 596 |
36 021 532 |
65 678 400 |
11 711 760 |
407 222 703 |
27 721 689 |
512 334 552 |
0,37 |
620 399 148 |
Luxemburg |
p.m. |
20 409 046 |
20 409 046 |
6 803 015 |
69 588 300 |
13 957 280 |
358 353 321 |
24 394 905 |
466 293 806 |
0,33 |
486 702 852 |
Hongarije |
p.m. |
188 475 777 |
188 475 777 |
62 825 259 |
187 056 900 |
152 963 680 |
1 192 401 786 |
81 172 762 |
1 613 595 128 |
1,15 |
1 802 070 905 |
Malta |
p.m. |
13 613 942 |
13 613 942 |
4 537 981 |
20 262 450 |
7 521 620 |
104 343 924 |
7 103 213 |
139 231 207 |
0,10 |
152 845 149 |
Nederland |
p.m. |
3 251 654 467 |
3 251 654 467 |
1 083 884 822 |
1 115 024 700 |
213 286 560 |
6 761 560 089 |
–1 515 915 119 |
6 573 956 230 |
4,70 |
9 825 610 697 |
Oostenrijk |
p.m. |
215 617 780 |
215 617 780 |
71 872 593 |
566 339 700 |
152 734 240 |
3 198 403 925 |
|
3 553 971 480 |
2,54 |
3 769 589 260 |
Polen |
p.m. |
865 916 301 |
865 916 301 |
288 638 767 |
834 646 500 |
381 043 200 |
4 343 294 284 |
295 669 795 |
5 854 653 779 |
4,18 |
6 720 570 080 |
Portugal |
p.m. |
169 359 204 |
169 359 204 |
56 453 068 |
335 186 850 |
169 723 920 |
1 726 085 001 |
117 503 251 |
2 348 499 022 |
1,68 |
2 517 858 226 |
Roemenië |
p.m. |
190 404 765 |
190 404 765 |
63 468 255 |
248 393 700 |
122 743 840 |
1 897 779 006 |
129 191 322 |
2 398 107 868 |
1,71 |
2 588 512 633 |
Slovenië |
p.m. |
84 338 200 |
84 338 200 |
28 112 733 |
70 851 600 |
11 074 460 |
392 621 212 |
26 727 692 |
501 274 964 |
0,36 |
585 613 164 |
Slowakije |
p.m. |
80 748 358 |
80 748 358 |
26 916 119 |
117 485 100 |
35 967 440 |
787 460 108 |
53 606 354 |
994 519 002 |
0,71 |
1 075 267 360 |
Finland |
p.m. |
144 038 109 |
144 038 109 |
48 012 703 |
294 270 300 |
69 089 920 |
2 015 985 193 |
137 238 209 |
2 516 583 622 |
1,80 |
2 660 621 731 |
Zweden |
p.m. |
499 057 690 |
499 057 690 |
166 352 563 |
711 342 600 |
105 809 120 |
4 287 510 765 |
|
4 296 812 403 |
3,07 |
4 795 870 093 |
Totaal |
p.m. |
17 912 606 159 |
17 912 606 159 |
5 970 868 720 |
19 071 387 750 |
5 997 306 880 |
114 895 404 319 |
0 |
139 964 098 949 |
100,00 |
157 876 705 108 |
-
B.ALGEMENE STAAT VAN ONTVANGSTEN PER BEGROTINGSONDERDEEL
Titel |
Omschrijving |
Begroting 2022 |
Gewijzigde begroting nr. 2/2022 |
Nieuw bedrag |
1 |
EIGEN MIDDELEN |
157 700 699 712 |
176 005 396 |
157 876 705 108 |
2 |
OVERSCHOTTEN, SALDI EN AANPASSINGEN |
p.m. |
p.m. |
|
3 |
ONTVANGSTEN VAN ADMINISTRATIEVE AARD |
1 791 362 923 |
1 791 362 923 |
|
4 |
FINANCIËLE ONTVANGSTEN, ACHTERSTANDSRENTE EN BOETEN |
114 747 216 |
114 747 216 |
|
5 |
BEGROTINGSGARANTIES, OPGENOMEN EN VERSTREKTE LENINGEN |
p.m. |
p.m. |
|
6 |
ONTVANGSTEN, BIJDRAGEN EN RESTITUTIES IN VERBAND MET UNIEBELEID |
10 996 505 308 |
10 996 505 308 |
|
TOTAAL-GENERAAL |
170 603 315 159 |
176 005 396 |
170 779 320 555 |
TITEL 1
EIGEN MIDDELEN
Titel Hoofdstuk |
Omschrijving |
Begroting 2022 |
Gewijzigde begroting nr. 2/2022 |
Nieuw bedrag |
||||||||||||||
1 1 |
BIJDRAGEN EN ANDERE HEFFINGEN VASTGESTELD IN HET KADER VAN DE GEMEENSCHAPPELIJKE ORDENING DER MARKTEN IN DE SECTOR SUIKER |
p.m. |
p.m. |
|||||||||||||||
1 2 |
DOUANERECHTEN EN OVERIGE RECHTEN |
17 912 606 159 |
17 912 606 159 |
|||||||||||||||
1 3 |
EIGEN MIDDELEN UIT DE BELASTING OVER DE TOEGEVOEGDE WAARDE |
19 071 387 750 |
19 071 387 750 |
|||||||||||||||
1 4 |
EIGEN MIDDELEN OP BASIS VAN HET BRUTO NATIONAAL INKOMEN |
114 719 398 923 |
176 005 396 |
114 895 404 319 |
||||||||||||||
1 5 |
CORRECTIE VAN DE BEGROTINGSONEVENWICHTIGHEDEN |
— |
— |
|||||||||||||||
1 6 |
AAN BEPAALDE LIDSTATEN TOEGEKENDE BRUTOVERMINDERING VAN DE JAARLIJKSE BNI-BIJDRAGE |
0 |
0 |
|||||||||||||||
1 7 |
EIGEN MIDDELEN OP BASIS VAN NIET-GERECYCLED KUNSTSTOF VERPAKKINGSAFVAL |
5 997 306 880 |
5 997 306 880 |
|||||||||||||||
Titel 1 — Totaal |
157 700 699 712 |
176 005 396 |
157 876 705 108 |
|||||||||||||||
|
HOOFDSTUK 1 4 — EIGEN MIDDELEN OP BASIS VAN HET BRUTO NATIONAAL INKOMEN
Titel Hoofdstuk Artikel Post |
Omschrijving |
Begroting 2022 |
Gewijzigde begroting nr. 2/2022 |
Nieuw bedrag |
||
1 4 |
EIGEN MIDDELEN OP BASIS VAN HET BRUTO NATIONAAL INKOMEN |
|||||
1 4 0 |
Eigen middelen op basis van het bruto nationaal inkomen |
114 719 398 923 |
176 005 396 |
114 895 404 319 |
||
HOOFDSTUK 1 4 — TOTAAL |
114 719 398 923 |
176 005 396 |
114 895 404 319 |
|||
|
1 4 0
Eigen middelen op basis van het bruto nationaal inkomen
Begroting 2022 |
Gewijzigde begroting nr. 2/2022 |
Nieuw bedrag |
114 719 398 923 |
176 005 396 |
114 895 404 319 |
Toelichting
De bni-middelenbron is een "aanvullende" bron van eigen middelen, die de ontvangsten verschaft welke in een begrotingsjaar nodig zijn ter dekking van uitgaven die uitstijgen boven het bedrag aan traditionele eigen middelen, btw-afdrachten, eigen middelen op basis van kunststof verpakkingsafval en andere ontvangsten. Deze middelenbron zorgt er met andere woorden voor dat de EU-begroting altijd in evenwicht is ex ante.
Het afroepingspercentage van het bni wordt bepaald door de extra ontvangsten die nodig zijn voor de financiering van de begrote uitgaven die niet door de andere middelen worden gedekt (eigen middelen op basis van kunststof verpakkingsafval, btw-middelen, traditionele eigen middelen en andere ontvangsten). Het afroepingspercentage wordt toegepast op het bruto nationaal inkomen van elk van de lidstaten.
Het op het bni van de lidstaten toe te passen percentage bedraagt 0,7724 % voor het begrotingsjaar 2022.
Rechtsgronden
Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 van de Raad van 14 december 2020 betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Unie en tot intrekking van Besluit 2014/335/EU, Euratom (PB L 424 van 15.12.2020, blz. 1), en met name artikel 2, lid 1, punt d).
Verordening (EU, Euratom) 2021/770 van de Raad van 30 april 2021 betreffende de berekening van de eigen middelen op basis van niet-gerecycled kunststof verpakkingsafval, de methoden en procedures voor de terbeschikkingstelling van die eigen middelen, de maatregelen om in de behoefte aan kasmiddelen te voorzien en bepaalde aspecten van de eigen middelen op basis van het bruto nationaal inkomen (PB L 165 van 11.5.2021, blz. 15), en met name artikel 4, lid 1.
Lidstaat |
Begroting 2022 |
Gewijzigde begroting No. 2/2022 |
Nieuw bedrag |
België |
3 900 479 625 |
5 984 215 |
3 906 463 840 |
Bulgarije |
522 024 852 |
800 904 |
522 825 756 |
Tsjechië |
1 799 697 621 |
2 761 141 |
1 802 458 762 |
Denemarken |
2 702 594 450 |
4 146 388 |
2 706 740 838 |
Duitsland |
29 052 346 985 |
44 572 842 |
29 096 919 827 |
Estland |
232 021 158 |
355 972 |
232 377 130 |
Ierland |
2 411 583 490 |
3 699 912 |
2 415 283 402 |
Griekenland |
1 418 939 019 |
2 176 972 |
1 421 115 991 |
Spanje |
10 055 713 239 |
15 427 729 |
10 071 140 968 |
Frankrijk |
20 020 976 219 |
30 716 687 |
20 051 692 906 |
Kroatië |
440 211 160 |
675 383 |
440 886 543 |
Italië |
14 305 662 229 |
21 948 108 |
14 327 610 337 |
Cyprus |
172 458 309 |
264 590 |
172 722 899 |
Letland |
253 754 486 |
389 317 |
254 143 803 |
Litouwen |
406 598 888 |
623 815 |
407 222 703 |
Luxemburg |
357 804 369 |
548 952 |
358 353 321 |
Hongarije |
1 190 575 176 |
1 826 610 |
1 192 401 786 |
Malta |
104 184 082 |
159 842 |
104 343 924 |
Nederland |
6 751 202 224 |
10 357 865 |
6 761 560 089 |
Oostenrijk |
3 193 504 370 |
4 899 555 |
3 198 403 925 |
Polen |
4 336 640 900 |
6 653 384 |
4 343 294 284 |
Portugal |
1 723 440 855 |
2 644 146 |
1 726 085 001 |
Roemenië |
1 894 871 846 |
2 907 160 |
1 897 779 006 |
Slovenië |
392 019 765 |
601 447 |
392 621 212 |
Slowakije |
786 253 817 |
1 206 291 |
787 460 108 |
Finland |
2 012 896 955 |
3 088 238 |
2 015 985 193 |
Zweden |
4 280 942 834 |
6 567 931 |
4 287 510 765 |
Article 1 4 0 — Total |
114 719 398 923 |
176 005 396 |
114 895 404 319 |
-
De cijfers in deze kolom komen overeen met die van de begroting 2022 (PB L 45 van 24.2.2022, blz. 1) plus die van gewijzigde begrotingen nr. 1/2022 en nr. 2/2022.
-
De cijfers in deze kolom komen overeen met die van de begroting 2021 (PB L 93 van 17.3.2021, blz. 1) plus die van gewijzigde begrotingen nr. 1/2021 tot nr. 6/2021.
-
De eigen middelen voor de begroting 2022 worden bepaald op grond van de begrotingsprognoses aangenomen op de 181e en 183e vergadering van het Raadgevend Comité voor de eigen middelen op 26 mei 2021 en 3-9 september 2021.
-
Dit bedrag omvat 140 000 000 EUR in verband met verplichtingen van de Unie die voortvloeien uit de opgenomen leningen bedoeld in artikel 5 van Besluit (EU, Euratom) 2020/2053 van de Raad.
-
Artikel 310, lid 1, derde alinea, VWEU bepaalt dat de ontvangsten en uitgaven van de begroting in evenwicht moeten zijn.
-
De betrokken grondslag is niet hoger dan 50 % van het bni.
-
Berekening van percentage: (114 895 404 319) / (148 742 882 000) = 0,772443042477824.
-
p.m. (eigen middelen + overige ontvangsten = totale ontvangsten = totale uitgaven); (157 876 705 108 + 12 902 615 447 = 170 779 320 555).
-
Totaal van de eigen middelen als percentage van het bni: (157 876 705 108) / (14 874 288 200 000) = 1,06 %; maximumpercentage van de eigen middelen op grond van de artikelen 3 en 6 van Besluit van de Raad (EU, Euratom) 2020/2053: 2,00 %.
AFDELING III
COMMISSION
UITGAVEN
Titel |
Omschrijving |
Begroting 2022 |
Gewijzigde begroting nr. 2/2022 |
Nieuw bedrag |
|||
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
||
01 |
ONDERZOEK EN INNOVATIE |
13 236 770 624 |
13 558 016 676 |
13 236 770 624 |
13 558 016 676 |
||
02 |
EUROPESE STRATEGISCHE INVESTERINGEN |
5 506 694 851 |
4 853 018 709 |
5 506 694 851 |
4 853 018 709 |
||
Reserves (30 02 02) |
2 487 000 |
2 487 000 |
2 487 000 |
2 487 000 |
|||
5 509 181 851 |
4 855 505 709 |
5 509 181 851 |
4 855 505 709 |
||||
03 |
EENGEMAAKTE MARKT |
952 519 960 |
903 584 361 |
952 519 960 |
903 584 361 |
||
Reserves (30 02 02) |
69 000 |
69 000 |
69 000 |
69 000 |
|||
952 588 960 |
903 653 361 |
952 588 960 |
903 653 361 |
||||
04 |
RUIMTEVAART |
2 076 537 905 |
2 156 359 905 |
2 076 537 905 |
2 156 359 905 |
||
05 |
REGIONALE ONTWIKKELING EN COHESIE |
44 989 769 922 |
42 651 471 185 |
44 989 769 922 |
42 651 471 185 |
||
06 |
HERSTEL EN VEERKRACHT |
1 508 039 285 |
1 092 578 376 |
1 508 039 285 |
1 092 578 376 |
||
07 |
INVESTEREN IN MENSEN, SOCIALE COHESIE EN WAARDEN |
21 146 568 658 |
18 308 722 097 |
21 146 568 658 |
18 308 722 097 |
||
08 |
LANDBOUW EN MARITIEM BELEID |
54 416 041 928 |
56 002 672 390 |
54 416 041 928 |
56 002 672 390 |
||
Reserves (30 02 02) |
4 250 000 |
4 250 000 |
4 250 000 |
4 250 000 |
|||
54 420 291 928 |
56 006 922 390 |
54 420 291 928 |
56 006 922 390 |
||||
09 |
MILIEU EN KLIMAATACTIE |
2 260 820 131 |
594 844 448 |
2 260 820 131 |
594 844 448 |
||
10 |
MIGRATIE |
1 372 475 458 |
1 445 427 205 |
99 768 521 |
76 005 396 |
1 472 243 979 |
1 521 432 601 |
11 |
GRENSBEHEER |
1 886 043 021 |
1 631 125 361 |
100 000 000 |
1 886 043 021 |
1 731 125 361 |
|
Reserves (30 02 02) |
1 713 000 |
1 713 000 |
1 713 000 |
1 713 000 |
|||
1 887 756 021 |
1 632 838 361 |
1 887 756 021 |
1 732 838 361 |
||||
12 |
VEILIGHEID |
618 895 774 |
567 259 774 |
618 895 774 |
567 259 774 |
||
Reserves (30 02 02) |
15 987 411 |
15 987 411 |
15 987 411 |
15 987 411 |
|||
634 883 185 |
583 247 185 |
634 883 185 |
583 247 185 |
||||
13 |
DEFENSIE |
1 177 444 514 |
654 614 000 |
1 177 444 514 |
654 614 000 |
||
14 |
EXTERN OPTREDEN |
15 158 937 445 |
10 544 347 150 |
15 158 937 445 |
10 544 347 150 |
||
15 |
PRETOETREDINGSSTEUN |
2 011 505 473 |
2 371 704 787 |
2 011 505 473 |
2 371 704 787 |
||
16 |
UITGAVEN BUITEN DE IN HET MEERJARIG FINANCIEEL KADER VASTGESTELDE JAARLIJKSE MAXIMA |
50 000 000 |
75 000 000 |
50 000 000 |
75 000 000 |
||
20 |
ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VAN DE EUROPESE COMMISSIE |
3 868 129 450 |
3 868 229 450 |
3 868 129 450 |
3 868 229 450 |
||
21 |
EUROPESE SCHOLEN EN PENSIOENEN |
2 331 236 116 |
2 331 236 116 |
2 331 236 116 |
2 331 236 116 |
||
30 |
RESERVES |
2 773 676 793 |
2 572 344 411 |
2 773 676 793 |
2 572 344 411 |
||
Totaal (exclusief reserves) |
177 317 600 897 |
166 158 049 990 |
99 768 521 |
176 005 396 |
177 417 369 418 |
166 334 055 386 |
|
Reserves: (30 02 02) |
24 506 411 |
24 506 411 |
24 506 411 |
24 506 411 |
TITEL 10
MIGRATIE
Titel Hoofdstuk |
Omschrijving |
Begroting 2022 |
Gewijzigde begroting nr. 2/2022 |
Nieuw bedrag |
|||
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
||
10 01 |
ONDERSTEUNENDE ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR DE CLUSTER “MIGRATIE” |
3 000 000 |
3 000 000 |
3 000 000 |
3 000 000 |
||
10 02 |
FONDS VOOR ASIEL, MIGRATIE EN INTEGRATIE |
1 215 814 253 |
1 288 766 000 |
99 768 521 |
76 005 396 |
1 315 582 774 |
1 364 771 396 |
10 10 |
GEDECENTRALISEERDE AGENTSCHAPPEN |
153 661 205 |
153 661 205 |
153 661 205 |
153 661 205 |
||
10 20 |
PROEFPROJECTEN, VOORBEREIDENDE ACTIES, PREROGATIEVEN EN OVERIGE ACTIES |
p.m. |
p.m. |
p.m. |
p.m. |
||
Titel 10 — Totaal |
1 372 475 458 |
1 445 427 205 |
99 768 521 |
76 005 396 |
1 472 243 979 |
1 521 432 601 |
HOOFDSTUK 10 02 — FONDS VOOR ASIEL, MIGRATIE EN INTEGRATIE
Titel Hoofdstuk Artikel Post |
Omschrijving |
FK |
Begroting 2022 |
Gewijzigde begroting nr. 2/2022 |
Nieuw bedrag |
|||
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
|||
10 02 |
FONDS VOOR ASIEL, MIGRATIE EN INTEGRATIE |
|||||||
10 02 01 |
Fonds voor asiel, migratie en integratie |
4 |
1 215 814 253 |
676 766 000 |
99 768 521 |
76 005 396 |
1 315 582 774 |
752 771 396 |
10 02 99 |
Voltooiing van eerdere programma’s en activiteiten |
|||||||
10 02 99 01 |
Voltooiing van eerdere maatregelen op het gebied migratie (vóór 2021) |
4 |
p.m. |
612 000 000 |
p.m. |
612 000 000 |
||
Artikel 10 02 99 — Subtotaal |
p.m. |
612 000 000 |
p.m. |
612 000 000 |
||||
Hoofdstuk 10 02 — Totaal |
1 215 814 253 |
1 288 766 000 |
99 768 521 |
76 005 396 |
1 315 582 774 |
1 364 771 396 |
Toelichting
De kredieten uit hoofde van dit hoofdstuk dienen ter dekking van acties die bijdragen tot een efficiënt beheer van de migratiestromen overeenkomstig het relevante acquis van de Unie en de verbintenissen van de Unie inzake de grondrechten.
Overeenkomstig de artikelen 21, 22 en 24 van het Financieel Reglement geven van derde landen (de EVA-staten uit hoofde van de Overeenkomst inzake de Europese Economische Ruimte, kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaten van de Westelijke Balkan, of andere derde landen) ontvangen bijdragen voor deelname aan programma’s van de Unie en eventuele andere bestemmingsontvangsten die in de staat van ontvangsten zijn opgenomen, aanleiding tot de opvoering van overeenkomstige kredieten en tot uitvoering onder dit hoofdstuk.
De desbetreffende geraamde bedragen en de overeenkomstige artikelen of posten van de staat van ontvangsten worden waar mogelijk in de relevante begrotingsonderdelen vermeld.
Rechtsgronden
Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid (PB L 231 van 30.6.2021, blz. 159).
Verordening (EU) 2021/1147 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot oprichting van het Fonds voor asiel, migratie en integratie (PB L 251 van 15.7.2021, blz. 1).
Referentiebesluiten
Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad, door de Commissie ingediend op 23 september 2020, betreffende asiel- en migratiebeheer en tot wijziging van Richtlijn 2003/109/EG van de Raad en de voorgestelde verordening (EU) xxx/xxx [Fonds voor asiel en migratie] (COM(2020) 610 final).
Gewijzigd voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad, door de Commissie ingediend op 23 september 2020, tot vaststelling van een gemeenschappelijke procedure voor internationale bescherming in de Unie en tot intrekking van Richtlijn 2013/32/EU (COM(2020) 611 final).
Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad, door de Commissie ingediend op 23 september 2020, betreffende de aanpak van crisis- en overmachtsituaties op het gebied van migratie en asiel (COM(2020) 613 final).
Gewijzigd voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad, door de Commissie ingediend op 23 september 2020, betreffende de instelling van „Eurodac” voor de vergelijking van biometrische gegevens ten behoeve van een doeltreffende toepassing van Verordening (EU) xxx/xxx [verordening betreffende asiel- en migratiebeheer] en van Verordening (EU) xxx/xxx [hervestigingsverordening] voor de identificatie van een illegaal verblijvende onderdaan van een derde land of staatloze en betreffende verzoeken van rechtshandhavingsinstanties van de lidstaten en Europol om vergelijkingen van Eurodac-gegevens ten behoeve van rechtshandhaving, en tot wijziging van de Verordeningen (EU) 2018/1240 en (EU) 2019/818 (COM(2020) 614 final).
10 02 01
Fonds voor asiel, migratie en integratie
Cijfers (Gesplitste kredieten)
Begroting 2022 |
Gewijzigde begroting nr. 2/2022 |
Nieuw bedrag |
|||
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
1 215 814 253 |
676 766 000 |
99 768 521 |
76 005 396 |
1 315 582 774 |
752 771 396 |
Toelichting
Dit krediet dient ter dekking van acties die bijdragen tot een efficiënt beheer van de migratiestromen overeenkomstig het relevante acquis van de Unie en de verbintenissen van de Unie inzake de grondrechten.
Het Fonds voor asiel, migratie en integratie dient in het bijzonder bij te dragen aan het versterken en ontwikkelen van alle aspecten van het gemeenschappelijk Europees asielstelsel, met inbegrip van de externe dimensie ervan, aan de ondersteuning van legale migratie naar de lidstaten, onder meer aan de integratie van onderdanen van derde landen, en dient tot slot ter bestrijding van irreguliere migratie en het waarborgen van de doeltreffendheid van terugkeer en overname door derde landen.
Het fonds zal gemeenschappelijke maatregelen bevorderen op het gebied van asiel, met inbegrip van inspanningen van de lidstaten voor de opvang van personen die internationale bescherming nodig hebben, via hervestiging en het overbrengen tussen lidstaten van verzoekers om of begunstigden van internationale bescherming, door ondersteuning van integratiestrategieën en een doeltreffender beleid inzake legale migratie, teneinde het concurrentievermogen van de Unie op de lange termijn en de toekomst van haar sociaal model te verzekeren en prikkels voor irreguliere migratie terug te dringen door middel van een duurzaam terugkeer- en overnamebeleid. Het fonds zal de versterking van de samenwerking met derde landen ondersteunen, ter versterking van het beheer van de instroom van personen die om asiel of andere vormen van internationale bescherming verzoeken, om legale migratiemogelijkheden te bevorderen en irreguliere migratie tegen te gaan en om de duurzaamheid van terugkeer en effectieve overname in derde landen te waarborgen.
Bestemmingsontvangsten (oorsprong, geraamde bedragen en overeenkomstige artikelen of posten van de staat van ontvangsten).
Andere bestemmingsontvangsten |
1 |
6 3 0 0 |
TITEL 11
GRENSBEHEER
Titel Hoofdstuk |
Omschrijving |
Begroting 2022 |
Gewijzigde begroting nr. 2/2022 |
Nieuw bedrag |
|||
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
||
11 01 |
ONDERSTEUNENDE ADMINISTRATIEVE UITGAVEN VOOR DE CLUSTER “GRENSBEHEER” |
2 079 000 |
2 079 000 |
2 079 000 |
2 079 000 |
||
11 02 |
FONDS VOOR GEÏNTEGREERD GRENSBEHEER (IBMF) — INSTRUMENT VOOR FINANCIËLE STEUN VOOR GRENSBEHEER EN VISA |
738 742 428 |
508 891 340 |
100 000 000 |
738 742 428 |
608 891 340 |
|
11 03 |
FONDS VOOR GEÏNTEGREERD GRENSBEHEER (IBMF) — INSTRUMENT VOOR FINANCIËLE STEUN VOOR DOUANECONTROLEAPPARATUUR |
138 111 000 |
136 176 561 |
138 111 000 |
136 176 561 |
||
11 10 |
GEDECENTRALISEERDE AGENTSCHAPPEN |
1 007 110 593 |
983 978 460 |
1 007 110 593 |
983 978 460 |
||
Reserves (30 02 02) |
1 713 000 |
1 713 000 |
1 713 000 |
1 713 000 |
|||
1 008 823 593 |
985 691 460 |
1 008 823 593 |
985 691 460 |
||||
Titel 11 — Totaal |
1 886 043 021 |
1 631 125 361 |
100 000 000 |
1 886 043 021 |
1 731 125 361 |
||
Reserves (30 02 02) |
1 713 000 |
1 713 000 |
1 713 000 |
1 713 000 |
|||
Totaal + reserve |
1 887 756 021 |
1 632 838 361 |
100 000 000 |
1 887 756 021 |
1 732 838 361 |
HOOFDSTUK 11 02 — FONDS VOOR GEÏNTEGREERD GRENSBEHEER (IBMF) — INSTRUMENT VOOR FINANCIËLE STEUN VOOR GRENSBEHEER EN VISA
Titel Hoofdstuk Artikel Post |
Omschrijving |
FK |
Begroting 2022 |
Gewijzigde begroting nr. 2/2022 |
Nieuw bedrag |
|||
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
|||
11 02 |
FONDS VOOR GEÏNTEGREERD GRENSBEHEER (IBMF) — INSTRUMENT VOOR FINANCIËLE STEUN VOOR GRENSBEHEER EN VISA |
|||||||
11 02 01 |
Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visa |
4 |
738 742 428 |
211 891 340 |
100 000 000 |
738 742 428 |
311 891 340 |
|
11 02 99 |
Voltooiing van eerdere programma’s en activiteiten |
|||||||
11 02 99 01 |
Voltooiing van eerdere acties op het gebied van grenzen, visa en IT-systemen (van vóór 2021) |
4 |
p.m. |
297 000 000 |
p.m. |
297 000 000 |
||
Artikel 11 02 99 — Subtotaal |
p.m. |
297 000 000 |
p.m. |
297 000 000 |
||||
Hoofdstuk 11 02 — Totaal |
738 742 428 |
508 891 340 |
100 000 000 |
738 742 428 |
608 891 340 |
Toelichting
De in dit hoofdstuk opgenomen kredieten dienen ter financiering van acties die een krachtig en effectief Europees geïntegreerd grensbeheer aan de buitengrenzen waarborgen en tegelijkertijd het vrije verkeer van personen binnen die grenzen beschermen, met volledige inachtneming van de verbintenissen van de Unie inzake de grondrechten, zodat wordt bijgedragen aan het waarborgen van een hoog veiligheidsniveau in de Unie.
Overeenkomstig de artikelen 21, 22 en 24 van het Financieel Reglement geven van derde landen (de EVA-staten uit hoofde van de Overeenkomst inzake de Europese Economische Ruimte, kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaten van de Westelijke Balkan, of andere derde landen) ontvangen bijdragen voor deelname aan programma’s van de Unie en eventuele andere bestemmingsontvangsten die in de staat van ontvangsten zijn opgenomen, aanleiding tot de opvoering van overeenkomstige kredieten en tot uitvoering onder dit hoofdstuk.
De desbetreffende geraamde bedragen en de overeenkomstige artikelen of posten van de staat van ontvangsten worden waar mogelijk in de relevante begrotingsonderdelen vermeld.
Rechtsgronden
Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid (PB L 231 van 30.6.2021, blz. 159).
Verordening (EU) 2021/1134 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 767/2008, (EG) nr. 810/2009, (EU) 2016/399, (EU) 2017/2226, (EU) 2018/1240, (EU) 2018/1860, (EU) 2018/1861, (EU) 2019/817 en (EU) 2019/1896 van het Europees Parlement en de Raad, en tot intrekking van Beschikking 2004/512/EG van de Raad en Besluit 2008/633/JBZ van de Raad, met het oog op de herziening van het Visuminformatiesysteem (PB L 248 van 13.7.2021, blz. 11).
Verordening (EU) 2021/1148 van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2021 tot oprichting, in het kader van het Fonds voor geïntegreerd grensbeheer, van het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid (PB L 251 van 15.7.2021, blz. 48).
Referentiebesluiten
Voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad, door de Commissie ingediend op 23 september 2020, tot invoering van een screening van onderdanen van derde landen aan de buitengrenzen en tot wijziging van de Verordeningen (EG) nr. 767/2008, (EU) 2017/2226, (EU) 2018/1240 en (EU) 2019/817 — (COM(2020) 612 final).
11 02 01
Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visa
Cijfers (Gesplitste kredieten)
Begroting 2022 |
Gewijzigde begroting nr. 2/2022 |
Nieuw bedrag |
|||
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
Vastleggingen |
Betalingen |
738 742 428 |
211 891 340 |
100 000 000 |
738 742 428 |
311 891 340 |
Toelichting
Dit krediet dient ter waarborging van een krachtig en effectief Europees geïntegreerd grensbeheer aan de buitengrenzen, waarbij tegelijkertijd het vrije verkeer van personen binnen die grenzen wordt beschermd, met volledige inachtneming van de verbintenissen van de Unie inzake de grondrechten, zodat wordt bijgedragen aan het waarborgen van een hoog veiligheidsniveau in de Unie.
Meer specifiek dient het instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visa („het Instrument”) bij te dragen aan het ondersteunen van de doeltreffende tenuitvoerlegging van het Europees geïntegreerd grensbeheer door de Europese grens- en kustwacht, als gezamenlijke verantwoordelijkheid van het Europees Grens- en kustwachtagentschap en de nationale autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor grensbeheer, teneinde legale grensoverschrijdingen te vergemakkelijken, irreguliere immigratie en grensoverschrijdende criminaliteit te voorkomen en op te sporen en migratiestromen doeltreffend te beheren, en aan het ondersteunen van het gemeenschappelijk visumbeleid om legaal reizen te vergemakkelijken en risico’s uit migratie- en veiligheidsoogpunt te voorkomen.
Het Instrument zal de uitvoering bevorderen van het Europees geïntegreerd grensbeheer, dat in artikel 3 van Verordening (EU) 2019/1896 van het Europees Parlement en de Raad van 13 november 2019 betreffende de Europese grens- en kustwacht en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1052/2013 en (EU) 2016/1624 (PB L 295 van 14.11.2019, blz. 1) is omschreven aan de hand van zijn onderdelen: grenstoezicht, opsporings- en reddingsoperaties tijdens grensbewakingsoperaties, risicoanalyse, samenwerking tussen de lidstaten (ondersteund en gecoördineerd door het Europees Grens- en kustwachtagentschap). Het Instrument bevordert samenwerking tussen autoriteiten, samenwerking met derde landen, technische en operationele maatregelen binnen het Schengengebied die samenhangen met grenstoezicht en bedoeld zijn om irreguliere immigratie beter aan te pakken en grensoverschrijdende criminaliteit beter te bestrijden, gebruik van geavanceerde technologie, kwaliteitscontrole en solidariteitsmechanismen. Het Instrument zal bovendien bijdragen aan het verbeteren van de doelmatigheid van de behandeling van visumaanvragen wat betreft het opsporen en beoordelen van de risico’s uit het oogpunt van irreguliere migratie en veiligheid en het vereenvoudigen van de visumprocedures voor bonafide reizigers. Het Instrument zal digitalisering van de behandeling van visumaanvragen ondersteunen, teneinde voor snelle, veilige en klantvriendelijke visumprocedures te zorgen, waar zowel visumaanvragers als consulaten belang bij hebben.
Bestemmingsontvangsten (oorsprong, geraamde bedragen en overeenkomstige artikelen of posten van de staat van ontvangsten).
Andere bestemmingsontvangsten |
1 |
6 3 2 0 |
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.