Besluit 2024/2868 - Standpunt EU in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de VN/ECE over voorstellen tot wijziging van de VN-Reglementen nrs. 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 en 171, en over voorstellen voor een nieuw VN-reglement voor de installatie van veiligheidsgordels, beveiligingssystemen, kinderbeveiligingssystemen, Isofix-kinderbeveiligingssystemen, beveiligingssystemen en i-Size-kinderbeveiligingssystemen, een nieuw VN-reglement betreffende veiligheidsgordelverklikkers, een nieuw VN-reglement betreffende uniforme bepalingen voor de goedkeuring van acceleratieregelsystemen voor pedaalfouten en een nieuw VN-reglement betreffende ondersteuning van het gezichtsveld, betreffende voorstellen tot wijziging van de mondiale technische reglementen nrs. 6, 7 en 14 van de VN, betreffende een voorstel tot wijziging van de geconsolideerde resolutie betreffende de gemeenschappelijke specificatie van lichtbroncategorieën, betreffende een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN en betreffende een voorstel voor een taakomschrijving van de informele werkgroep inzake periodieke technische controles - Hoofdinhoud
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL L-serie |
2024/2868 |
8.11.2024 |
BESLUIT (EU) 2024/2868 VAN DE RAAD
van 5 november 2024
betreffende het namens de Europese Unie in het Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties in te nemen standpunt over voorstellen tot wijziging van de VN-Reglementen nrs. 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 en 171, en over voorstellen voor een nieuw VN-reglement voor de installatie van veiligheidsgordels, beveiligingssystemen, kinderbeveiligingssystemen, Isofix-kinderbeveiligingssystemen, beveiligingssystemen en i-Size-kinderbeveiligingssystemen, een nieuw VN-reglement betreffende veiligheidsgordelverklikkers, een nieuw VN-reglement betreffende uniforme bepalingen voor de goedkeuring van acceleratieregelsystemen voor pedaalfouten en een nieuw VN-reglement betreffende ondersteuning van het gezichtsveld, betreffende voorstellen tot wijziging van de mondiale technische reglementen nrs. 6, 7 en 14 van de VN, betreffende een voorstel tot wijziging van de geconsolideerde resolutie betreffende de gemeenschappelijke specificatie van lichtbroncategorieën, betreffende een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN en betreffende een voorstel voor een taakomschrijving van de informele werkgroep inzake periodieke technische controles
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114, in samenhang met artikel 218, lid 9,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De Unie is bij Besluit 97/836/EG van de Raad (1) toegetreden tot de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (de “herziene overeenkomst van 1958”). De herziene overeenkomst van 1958 is op 24 maart 1998 in werking getreden. |
(2) |
Bij Besluit 2000/125/EG van de Raad (2) is de Unie toegetreden tot de Overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (de “parallelle overeenkomst”). De parallelle overeenkomst is op 15 februari 2000 in werking getreden. |
(3) |
Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad (3) bevat administratieve bepalingen en technische voorschriften voor typegoedkeuring en het in de handel brengen van alle nieuwe voertuigen, systemen, onderdelen en afzonderlijke technische eenheden. Met die verordening zijn de in het kader van de herziene overeenkomst van 1958 vastgestelde reglementen (“VN-reglementen”) als voorschriften voor typegoedkeuring of als alternatieven voor de wetgeving van de Unie in het EU-typegoedkeuringssysteem opgenomen. |
(4) |
Op grond van artikel 1 van de herziene overeenkomst van 1958 en artikel 6 van de parallelle overeenkomst kan het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (WP.29) voorstellen aannemen tot wijziging van VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties, alsook voorstellen voor nieuwe VN-reglementen, mondiale technische reglementen van de VN en VN-resoluties betreffende de goedkeuring van voertuigen. Bovendien kan WP.29 van de VN/ECE op grond van die bepalingen voorstellen tot machtiging goedkeuren om wijzigingen van mondiale technische reglementen van de VN uit te werken of om nieuwe mondiale technische reglementen van de VN uit te werken, alsook voorstellen voor de verlenging van machtigingen voor mondiale technische reglementen van de VN. |
(5) |
WP.29 kan tijdens zijn 194e zitting van 12 tot en met 15 november 2024 de volgende voorstellen aannemen: voorstellen tot wijziging van de VN-Reglementen nrs. 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 32, 33, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 en 171; voorstellen voor een nieuw VN-reglement betreffende de installatie van veiligheidsgordels, beveiligingssystemen, kinderbeveiligingssystemen, Isofix-kinderbeveiligingssystemen en i-Size-kinderbeveiligingssystemen, een nieuw VN-reglement betreffende veiligheidsgordelverklikkers, een nieuw VN-reglement betreffende uniforme bepalingen inzake de goedkeuring van de acceleratieregelsystemen voor pedaalfouten en een nieuw VN-reglement betreffende ondersteuning van het gezichtsveld; voorstellen tot wijziging van de mondiale technische reglementen nrs. 6, 7 en 14 van de VN; een voorstel tot wijziging van de geconsolideerde resolutie betreffende de gemeenschappelijke specificatie van lichtbroncategorieën; een voorstel tot wijziging van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN en een voorstel voor een taakomschrijving van de informele werkgroep inzake periodieke technische controles. |
(6) |
De VN-reglementen zullen voor de Unie bindend zijn. Samen met de VN-resoluties en de mondiale technische reglementen van de VN zullen zij een beslissende invloed kunnen hebben op de inhoud van de EU-wetgeving op het gebied van typegoedkeuring van voertuigen. Het is derhalve passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie in WP.29 moet worden ingenomen over het aannemen van die voorstellen. |
(7) |
Om de opgedane ervaring op het gebied en de technische ontwikkelingen te weerspiegelen, moeten de voorschriften voor bepaalde elementen of kenmerken die worden bestreken door de VN-Reglementen nrs. 0, 10, 13, 13-H, 14, 16, 17, 21, 25, 29, 43, 46, 74, 80, 86, 94, 95, 100, 110, 114, 116, 118, 125, 127, 129, 134, 135, 137, 145, 147, 148, 149, 153, 157, 158, 166, 167 en 171 en de mondiale technische reglementen nrs. 6, 7 en 14 van de VN, de geconsolideerde resolutie betreffende de gemeenschappelijke specificatie van lichtbroncategorieën, en Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 van de VN worden gewijzigd of aangevuld. |
(8) |
In het licht van de technische vooruitgang en met het oog op meer veiligheid moet een nieuw VN-reglement betreffende de installatie van veiligheidsgordels, beveiligingssystemen, kinderbeveiligingssystemen, Isofix-kinderbeveiligingssystemen en i-Size-kinderbeveiligingssystemen, een nieuw VN-reglement betreffende veiligheidsgordelverklikkers, een nieuw VN-reglement betreffende uniforme bepalingen inzake de goedkeuring van acceleratieregelsystemen voor pedaalfouten en een nieuw VN-reglement betreffende ondersteuning van het gezichtsveld worden vastgesteld. |
(9) |
Om ervoor te zorgen dat de werkzaamheden van de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties met betrekking tot de conformiteit van voertuigen gedurende de gehele levensduur worden voortgezet, moet het Finse voorstel voor een taakomschrijving van de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties worden goedgekeurd, waarbij de voorstellen voor een taakomschrijving van de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties en de Russische Federatie worden verworpen. Daarom is het passend het namens de Unie in WP.29 in te nemen standpunt vast te stellen inzake de goedkeuring van het Finse voorstel (en daarmee de voorstellen te verwerpen die zijn ingediend door de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties en door de Russische Federatie). |
(10) |
Die voorstellen zijn in overeenstemming met het internemarktbeleid van de EU voor de automobielsector op het gebied van veiligheid, automatisering en emissies, alsook met haar beleid op het gebied van geopolitiek, vervoer, klimaat en energie, en hebben een zeer positief effect op het concurrentievermogen van de automobielsector in de EU en op de internationale handel. |
(11) |
Gezien die voordelen wordt voorgesteld om voor die voorstellen te stemmen, |
HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:
Artikel 1
Het namens de Unie op de van 12 tot en met 15 november 2024 te houden 194e zitting van het VN/ECE-Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen in te nemen standpunt, houdt in dat gestemd wordt vóór de in de bijlage bij dit besluit opgenomen voorstellen.
Artikel 2
Dit besluit treedt in werking op de datum van de vaststelling ervan.
Gedaan te Brussel, 5 november 2024.
Voor de Raad
De voorzitter
VARGA M.
-
Besluit 97/836/EG van de Raad van 27 november 1997 inzake de toetreding van de Europese Gemeenschap tot de Overeenkomst van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties betreffende het aannemen van eenvormige technische eisen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen en de voorwaarden voor wederzijdse erkenning van goedkeuringen verleend op basis van deze eisen (“herziene overeenkomst van 1958”) (PB L 346 van 17.12.1997, blz. 78).
-
Besluit 2000/125/EG van de Raad van 31 januari 2000 betreffende de sluiting van de Overeenkomst betreffende de vaststelling van mondiale technische reglementen voor wielvoertuigen, uitrustingsstukken en onderdelen die kunnen worden aangebracht en/of gebruikt op wielvoertuigen (“parallelle overeenkomst”) (PB L 35 van 10.2.2000, blz. 12).
-
Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad van 30 mei 2018 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd, tot wijziging van Verordeningen (EG) nr. 715/2007 en (EG) nr. 595/2009 en tot intrekking van Richtlijn 2007/46/EG (PB L 151 van 14.6.2018, blz. 1).
BIJLAGE
Nr. reglement |
Titel agendapunt |
Inhoud van het voorstel |
Referentie van het document (1) |
0 |
Voorstel voor wijzigingenreeks 07 van VN-Reglement nr. 0 (IWVTA) ECE/TRANS/WP.29/1179, punt 78, op basis van WP.29-193-16 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om nieuwe overgangsbepalingen in te voeren. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/89 |
10 |
Voorstel voor wijzigingenreeks 07 van VN-Reglement nr. 10 (elektromagnetische compatibiliteit) ECE/TRANS/WP.29/GRE/90, punt 29, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRE/2023/27/Rev.1 zoals gewijzigd bij GRE-90-19, GRE-90-21-Rev.3, GRE-90-36, GRE-90-37 en GRE-90-38 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om nieuwe overgangsbepalingen in te voeren voor tests van stralingsimmuniteit. Daarnaast is het voorstel bedoeld om het minimumaantal stationaire bedrijfsomstandigheden van voortstuwingssystemen van voertuigen te verduidelijken waarmee in het testplan rekening moet worden gehouden. In het voorstel wordt ook voorgesteld het frequentiebereik van de test op elektromagnetische immuniteit uit te breiden tot 6 GHz om robuustheid met betrekking tot geavanceerde mobiele diensten te waarborgen, en wordt een galmkamer ingevoerd voor de test op elektromagnetische immuniteit van elektrische/elektronische subeenheden overeenkomstig ISO 11452-11. Het voorstel voert ook nieuwe emissiewaarden in voor voertuigen die alleen in niet-residentiële omgevingen worden opgeladen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/90 |
13 |
Voorstel voor wijzigingenreeks 14 van VN-Reglement nr. 13 (remsystemen van zware voertuigen) ECE/TRANS/WP.29/GRVA/19, punten 97, 74 en 76, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2023/10, ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/25 (zoals gewijzigd bij informeel document GRVA-19-23), en GRVA-19-11 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de samenhang in de interpretatie van de voorschriften van bijlage 18 te verbeteren, de tekst van VN-Reglement nr. 13 in overeenstemming te brengen met die van bijlage 6 bij VN-Reglement nr. 79 en dezelfde beoordelingsprocedures voor zowel elektronische controlesystemen als complexe elektronische controlesystemen te vereisen. De voorgestelde wijzigingen zijn ook bedoeld om nieuwe overgangsbepalingen in te voeren. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/143 |
13 |
Voorstel voor supplement 23 op wijzigingenreeks 11 van VN-Reglement nr. 13 (remsystemen van zware voertuigen) ECE/TRANS/WP.29/GRVA/19, punt 76, op basis van informeel document GRVA-19-11 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te verduidelijken dat, in voorkomend geval, de test van type IIA moet worden toegepast met het oog op alternatieve remvoeringen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/148 |
13 |
Voorstel voor supplement 5 op wijzigingenreeks 12 van VN-Reglement nr. 13 (remsystemen van zware voertuigen) ECE/TRANS/WP.29/GRVA/19, punt 76, op basis van informeel document GRVA-19-11 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te verduidelijken dat, in voorkomend geval, de test van type IIA moet worden toegepast met het oog op alternatieve remvoeringen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/149 |
13 |
Voorstel voor supplement 3 op wijzigingenreeks 13 van VN-Reglement nr. 13 (remsystemen van zware voertuigen) ECE/TRANS/WP.29/GRVA/19, punt 76, op basis van informeel document GRVA-19-11 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te verduidelijken dat, in voorkomend geval, de test van type IIA moet worden toegepast met het oog op alternatieve remvoeringen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/150 |
13-H |
Voorstel voor supplement 6 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 13-H (remsystemen van personenauto’s) ECE/TRANS/WP.29/GRVA/19, punt 71, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/26 (zoals gewijzigd bij informeel document GRVA-19-24) |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om het gebruik van remsystemen toe te staan die uitsluitend gebruikmaken van opgeslagen elektrische energie, geregeld door de bestuurder, om te voorzien in de in dit reglement voorgeschreven bedrijfsremwerking. Het voorstel weerspiegelt, in voorkomend geval, de voor VN-Reglement nr. 13 voorgestelde wijzigingen en bevat aanvullende bepalingen die vereisen dat het energiebeheersysteem aan het begin van een gebruikscyclus een waarschuwing toont. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/147, WP.29-194-08 |
14 |
Voorstel voor supplement 4 op wijzigingenreeks 09 van VN-Reglement nr. 14 (gordelverankeringspunten) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/123 |
16 |
Voorstel voor wijzigingenreeks 10 van VN-Reglement nr. 16 (veiligheidsgordels) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 12, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/4 zoals gewijzigd bij bijlage III bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om specifieke voorschriften, waaronder overgangsbepalingen, bij te werken en het goedkeuringsproces enkel voor veiligheidsgordels en beveiligingssystemen bij te werken, nadat is besloten de voorschriften voor de installatie van veiligheidsgordels en beveiligingssystemen, kinderbeveiligingssystemen, Isofix-kinderbeveiligingssystemen en i-Size-kinderbeveiligingssystemen en veiligheidsgordelverklikkers naar twee nieuwe VN-reglementen over te hevelen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/118 |
16 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 09 van VN-Reglement nr. 16 (veiligheidsgordels) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/124 |
17 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 11 van VN-Reglement nr. 17 (sterkte van stoelen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/125 |
21 |
Voorstel voor supplement 5 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 21 (binnenuitrusting) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/126 |
25 |
Voorstel voor supplement 2 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 25 (hoofdsteunen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/127 |
29 |
Voorstel voor supplement 6 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 29 (cabines van bedrijfsvoertuigen) (ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag) |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/128 |
43 |
Voorstel voor supplement 12 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 43 (veiligheidsbeglazing) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 10, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/19 zoals gewijzigd bij punt 10 van het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/100 |
46 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 06 van VN-Reglement nr. 46 (voorzieningen voor indirect zicht) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punten 11 en 12, op basis van GRSG-127-04-Rev.2, zoals opgenomen in bijlage II bij het verslag en van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/21 zoals gewijzigd bij punt 12 van het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. Daarnaast is het voorstel bedoeld om de vereisten voor camera-beeldschermsystemen te verduidelijken en biedt het een oplossing voor voertuigen die gevaarlijke goederen vervoeren en die zijn uitgerust met een functie om de stroomvoorziening van de elektrische circuits te kunnen onderbreken. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/101, GRSG-194-12 (of, indien van toepassing, WP.29-194-12) |
74 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 74 (installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen voor bromfietsen) ECE/TRANS/WP.29/GRE/90, punt 20, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRE/2024/9 zoals gewijzigd bij GRE-90-15-Rev.1 |
De voorgestelde wijzigingen beogen nieuwe voorschriften in te voeren met betrekking tot de installatie van facultatieve richtingaanwijzers op fietsen, met inbegrip van voertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van 25 km/h. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/91 |
80 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 80 (sterkte van stoelen en verankeringen ervan (bussen)) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/131 |
86 |
Voorstel voor supplement 2 op wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 86 (installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen voor landbouwtrekkers) ECE/TRANS/WP.29/GRE/90, punt 21, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRE/2023/12/Rev.1 zoals gewijzigd bij GRE-90-32 |
De voorgestelde wijzigingen beogen technische verduidelijkingen en redactionele correcties aan te brengen met betrekking tot de geometrische zichtbaarheid van lichten, met inbegrip van het aantal en de plaats ervan. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/92 |
86 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 86 (installatie van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen voor landbouwtrekkers) ECE/TRANS/WP.29/GRVA/90, punt 21, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/10 zoals gewijzigd bij GRE-90-32 |
De voorgestelde wijzigingen beogen technische verduidelijkingen en redactionele correcties aan te brengen met betrekking tot de geometrische zichtbaarheid van lichten, met inbegrip van het aantal en de plaats ervan. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/93 |
94 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 05 van VN-Reglement nr. 94 (bescherming tegen frontale botsingen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/132 |
95 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 06 van VN-Reglement nr. 95 (bescherming tegen zijdelingse botsingen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/133 |
100 |
Voorstel voor supplement 4 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 100 (elektrisch aangedreven voertuigen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 18, op basis van GRSP-75-01-Rev.3. |
De voorgestelde wijzigingen beogen het toepassingsgebied van de reglementen uit te breiden tot voertuigen van categorie O (aanhangwagens/opleggers). |
ECE/TRANS/WP.29/2024/121 |
100 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 100 (voertuigen met elektrische aandrijflijn) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 18, op basis van GRSP-75-01-Rev.3. |
De voorgestelde wijzigingen beogen het toepassingsgebied van de reglementen uit te breiden tot voertuigen van categorie O (aanhangwagens/opleggers). |
ECE/TRANS/WP.29/2024/122 |
110 |
Voorstel voor supplement 10 op de oorspronkelijke versie van VN-Reglement nr. 110 (voertuigen die rijden op gecomprimeerd aardgas en vloeibaar aardgas) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 28, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/28 |
De voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 110 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/102, GRSG-194-13 (of, indien van toepassing, WP.29-194-13) |
110 |
Voorstel voor supplement 8 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 110 (voertuigen die rijden op gecomprimeerd aardgas en vloeibaar aardgas) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 28, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/29 |
De voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 110 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/103 |
110 |
Voorstel voor supplement 2 op wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 110 (voertuigen die rijden op gecomprimeerd aardgas en vloeibaar aardgas) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 28, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/30 |
De voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 110 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/104 |
110 |
Voorstel voor supplement 3 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 110 (voertuigen die rijden op gecomprimeerd aardgas en vloeibaar aardgas) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 28, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/31 |
De voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 110 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/105 |
110 |
Voorstel voor supplement 5 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 110 (voertuigen die rijden op gecomprimeerd aardgas en vloeibaar aardgas) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 28, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/2 |
De voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 110 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/106 |
110 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 05 van VN-Reglement nr. 110 (voertuigen die rijden op gecomprimeerd aardgas en vloeibaar aardgas) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 28, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/14 |
De voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 110 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/107 |
110 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 06 van VN-Reglement nr. 110 (voertuigen die rijden op gecomprimeerd aardgas en vloeibaar aardgas) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punten 28 en 29, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/15, niet gewijzigd, GRSG-127-03 en GRSG-127-21 zoals opgenomen in bijlage VI bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 110 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158. Daarnaast beoogt het voorstel het begrip “afsteldruk” te verduidelijken en te definiëren. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/108 |
114 |
Voorstel voor supplement 1 op de oorspronkelijke versie van VN-Reglement nr. 114 (airbagmodule voor een vervangingsairbagsysteem) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/134 |
116 |
Voorstel voor supplement 10 op de oorspronkelijke versie van VN-Reglement nr. 116 (diefstalbeveiligings- en alarmsystemen) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 30, op basis van GRSG-127-24 zoals opgenomen in bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de verwijzing naar alarmsystemen voor voertuigen die zijn goedgekeurd overeenkomstig de bepalingen van VN-Reglement nr. 163, die per vergissing zijn weggelaten na de opsplitsing van VN-Reglement nr. 116 in de VN-Reglementen nrs. 162, 161 en 163, opnieuw op te nemen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/109 |
116 |
Voorstel voor supplement 2 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 116 (diefstalbeveiligings- en alarmsystemen) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 30, op basis van GRSG-127-24 zoals opgenomen in bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de verwijzing naar alarmsystemen voor voertuigen die zijn goedgekeurd overeenkomstig de bepalingen van VN-Reglement nr. 163, die per vergissing zijn weggelaten na de opsplitsing van VN-Reglement nr. 116 in de VN-Reglementen nrs. 162, 161 en 163, opnieuw op te nemen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/110 |
118 |
Voorstel voor supplement 1 op de oorspronkelijke wijzigingenreeks van VN-Reglement nr. 118 (brandwerendheid van binnenmaterialen) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 34, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/32 |
De voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 118 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/111 |
118 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 118 (brandwerendheid van materialen voor binneninrichting) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 34, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/33 |
De voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 118 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/112 |
118 |
Voorstel voor supplement 6 op wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 118 (brandwerendheid van materialen voor binneninrichting) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 34, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/17 |
De voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 118 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/113 |
118 |
Voorstel voor supplement 3 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 118 (brandwerendheid van materialen voor binneninrichting) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 34, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/3 |
De voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 118 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/114 |
118 |
Voorstel voor supplement 2 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 118 (brandwerendheid van materialen voor binneninrichting) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 34, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/16 |
De voorgestelde wijzigingen beogen de markeringsvoorschriften te wijzigen wanneer meer dan één VN-reglement op een onderdeel van toepassing is, waardoor de voorschriften van VN-Reglement nr. 118 worden afgestemd op de VN-Reglementen nrs. 67, 107 en 158. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/115 |
125 |
Voorstel voor wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 125 (gezichtsveld naar voren van bestuurders) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 37, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/23 zoals gewijzigd bij bijlage VIII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. De overgangsbepalingen zijn afgestemd op de inwerkingtreding van het nieuwe VN-reglement en de specifieke eisen inzake ondersteuning van het gezichtsveld. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/97 |
127 |
Supplement 3 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 127 (veiligheid van voetgangers) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 20, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/10, ongewijzigd |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te verduidelijken hoe de derden van het testoppervlak van de voorruit moeten worden bepaald. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/135 |
127 |
Supplement 2 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 127 (veiligheid van voetgangers) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 20, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/10, ongewijzigd |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te verduidelijken hoe de derden van het testoppervlak van de voorruit moeten worden bepaald. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/136 |
129 |
Voorstel voor corrigendum 1 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 129 (betere kinderbeveiligingssystemen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 25, op basis van GRSP-75-22-Rev.1, zoals opgenomen in bijlage IV bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om een inconsistentie te corrigeren, zodat alle verankeringen voldoen aan de vereiste voor twee naast elkaar gelegen posities van kinderbeveiligingssystemen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/137 |
129 |
Voorstel voor supplement 2 op wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 129 (betere kinderbeveiligingssystemen) (ECE/TRANS/WP.29/GRSG/75, punt 24, op basis van ECE/TRANS/WP.29/2024/11, ongewijzigd) |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om overgangsbepalingen vast te stellen voor de aanvaarding van typegoedkeuringen die zijn verleend overeenkomstig eerdere versies van het reglement, en om bijlage 27 bij te werken om deze in overeenstemming te brengen met de meest recente versie van wijzigingenreeks 03. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/138 |
134 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 134 (motorvoertuigen op waterstof en brandstofcellen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 26, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/13, zoals gewijzigd bij bijlage V bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften met betrekking tot de thermisch geactiveerde overdrukvoorziening en de vereiste voedingskabels te verduidelijken. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/139 |
135 |
Voorstel voor supplement 3 op wijzigingenreeks 02 van VN-Reglement nr. 135 (zijdelingse paalbotsingen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/140 |
137 |
Voorstel voor de wijzigingenreeks 04 van VN-Reglement nr. 137 (frontale botsingen met bijzondere aandacht voor beveiligingssystemen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punten 27 en 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/14 zoals gewijzigd bij bijlage VI bij het verslag en ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. Daarnaast beoogt het voorstel de vereiste voor het thoraxdrukcriterium van de vrouwelijke dummy van het 5e percentiel te wijzigen in het geval van voertuigen van categorie N1. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/119 |
137 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 03 van VN-Reglement nr. 137 (frontale botsingen met bijzondere aandacht voor beveiligingssystemen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/141 |
145 |
Voorstel voor supplement 1 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 145 (Isofix-verankeringssystemen, Isofix-toptetherverankeringen en i-Size-zitplaatsen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 30, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij bijlage VII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/142 |
147 |
Voorstel voor supplement 1 op de oorspronkelijke versie van VN-Reglement nr. 147 (mechanische koppelingen voor landbouwvoertuigen) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 26, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/7 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de mogelijkheid te schrappen dat typegoedkeuringsinstanties verschillende technische voorschriften toepassen wanneer mechanische koppelingen voor landbouwvoertuigen met een maximumsnelheid van meer dan 60 km/h voor typegoedkeuringstests worden aangeboden. Het voorstel beoogt ook de voorschriften in overeenstemming te brengen met EU-goedkeuringen van typen die technisch correct zijn ontworpen en veilig kunnen worden gebruikt bij alle snelheden. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/116 |
148 |
Voorstel voor supplement 6 op wijzigingenreeks 00 van VN-Reglement nr. 148 (lichtsignaalinrichtingen) ECE/TRANS/WP.29/GRVA/90, punt 22, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/6 zoals gewijzigd bij GRE-90-39 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften met betrekking tot lichtsterkten voor dagrijlichten te verduidelijken. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/94 |
148 |
Voorstel voor supplement 3 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 148 (lichtsignaalinrichtingen) ECE/TRANS/WP.29/GRVA/90, punt 22, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/6 zoals gewijzigd bij GRE-90-39 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften met betrekking tot lichtsterkten voor dagrijlichten te verduidelijken. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/95 |
149 |
Voorstel voor supplement 4 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 149 (voorzieningen voor wegverlichting) ECE/TRANS/WP.29/GRE/90, punt 24, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRE/2024/7, ECE/TRANS/WP.29/GRE/2024/8 en GRE-90-29 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de methode voor het meten van de lineariteit in te voeren om in alle laboratoria vergelijkbare meetresultaten te verkrijgen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/96 |
153 |
Voorstel voor wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 153 (de integriteit van het brandstofsysteem en de veiligheid van de elektrische aandrijflijn bij een kop-staartbotsing) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 29, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/12/Rev.1 zoals gewijzigd bij bijlage V bij het verslag en ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/7 zoals gewijzigd bij punt 29 van het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. Daarnaast heeft het voorstel tot doel de voorschriften inzake elektrische veiligheid na een botsing bij te werken om ze in overeenstemming te brengen met andere reglementen inzake veiligheid na een botsing. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/120, WP.29-194-14 |
157 |
Voorstel voor supplement 5 op VN-Reglement nr. 157 (geautomatiseerde systemen voor rijstrookassistentie) ECE/TRANS/WP.29/GRVA/19, punt 27, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/3 zoals gewijzigd bij informeel document GRVA-19-54 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te verduidelijken dat magnetische of elektrische velden geen nadelige invloed mogen hebben op de doeltreffendheid van het systeem, zowel wanneer het systeem voor rijstrookassistentie operationeel is als wanneer het gedeactiveerd is. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/144 |
157 |
Voorstel voor supplement 3 op wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 157 (geautomatiseerde systemen voor rijstrookassistentie) ECE/TRANS/WP.29/GRVA/19, punt 27, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/3 zoals gewijzigd bij informeel document GRVA-19-54 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om te verduidelijken dat magnetische of elektrische velden geen nadelige invloed mogen hebben op de doeltreffendheid van het systeem, zowel wanneer het systeem voor rijstrookassistentie operationeel is als wanneer het gedeactiveerd is. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/145 |
158 |
Voorstel voor supplement 4 op de oorspronkelijke versie van VN-Reglement nr. 158 (achteruitrijbeweging) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 13, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/24 zoals gewijzigd bij bijlage III bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/117 |
166 |
Voorstel voor wijzigingenreeks 01 van VN-Reglement nr. 166 (kwetsbare weggebruikers in de nabijheid van de voor- of zijkant van een voertuig) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punten 16 en 17, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/12 zoals gewijzigd bij bijlage IV bij het verslag en ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/25 zoals gewijzigd bij punt 17 van het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/98, GRSG-194-11 (of, indien van toepassing, WP.29-194-11) |
166 |
Voorstel voor supplement 1 op de oorspronkelijke versie van VN-Reglement nr. 166 (kwetsbare weggebruikers in de nabijheid van de voor- of zijkant van een voertuig) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 17, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/25, zoals gewijzigd bij punt 17 van het verslag. |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om redactionele wijzigingen en verduidelijkingen aan te brengen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/168 |
167 |
Voorstel voor wijzigingenreeks 01 van de oorspronkelijke versie van VN-Reglement nr. 167 (direct zicht op kwetsbare weggebruikers) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punten 18 en 19, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/6 zoals gewijzigd bij bijlage V bij het verslag en ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/26 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de voorschriften in overeenstemming te brengen met de laatste wijziging (herziening 7) van de geconsolideerde resolutie betreffende de constructie van voertuigen (R.E.3), waarbij een kalibratieprocedure wordt ingevoerd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. Bovendien beoogt het voorstel de voorschriften inzake het zichtbare volume aan de voorkant van het voertuig technologieneutraal te maken en het directe zicht direct vóór het voertuig te verbeteren. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/99 |
167 |
Voorstel voor supplement 2 op de oorspronkelijke versie van VN-Reglement nr. 167 (direct zicht op kwetsbare weggebruikers) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 18, gebaseerd op ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/26, ongewijzigd. |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om enkele verduidelijkingen aan te brengen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/169 |
171 |
Voorstel voor supplement 1 op VN-Reglement nr. [171] betreffende rijassistentiesystemen ECE/TRANS/WP.29/GRVA/19, punt 50, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/23 zoals gewijzigd bij punt 50 van het zittingsverslag |
De voorgestelde wijziging is bedoeld om redactionele correcties en verduidelijkingen aan te brengen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/146 |
Nieuw reglement |
Voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende de installatie van veiligheidsgordels, beveiligingssystemen, kinderbeveiligingssystemen, Isofix-kinderbeveiligingssystemen en i-Size-kinderbeveiligingssystemen ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 12, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/5 zoals gewijzigd bij bijlage III bij het verslag |
Dit voorstel voor een nieuw reglement beoogt specifieke voorschriften en een goedkeuringsprocedure in te voeren voor een voertuigtype wat de installatie van veiligheidsgordels en kinderbeveiligingssystemen betreft, op basis van de voorschriften van VN-Reglement nr. 16. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/152 |
Nieuw reglement |
Voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende veiligheidsgordelverklikkers ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 12, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/3 zoals gewijzigd bij bijlage III bij dit verslag |
Dit voorstel voor een nieuw reglement beoogt specifieke voorschriften en een goedkeuringsprocedure in te voeren voor een voertuigtype wat de veiligheidsgordelverklikkers ervan betreft, op basis van de voorschriften van VN-Reglement nr. 16. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/153 |
Nieuw reglement |
Voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende uniforme bepalingen voor de goedkeuring van acceleratieregelsystemen voor pedaalfouten ECE/TRANS/WP.29/GRVA/19, punt 58, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRVA/2024/24 zoals gewijzigd bij informeel document GRVA-19-29 |
Dit voorstel voor een nieuw reglement heeft tot doel nieuwe voorschriften in te voeren die het effect beperken van het intrappen van het gaspedaal door de bestuurder om botsingen als gevolg van onbedoelde acceleratie te voorkomen. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/154, WP.29-194-09 |
Nieuw reglement |
Voorstel voor een nieuw VN-reglement betreffende ondersteuning van het gezichtsveld ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 37, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/27 zoals gewijzigd bij GRSG-127-20-Rev.3 |
Dit voorstel voor een nieuw reglement heeft tot doel nieuwe voorschriften in te voeren die ervoor zorgen dat de ondersteuning van het gezichtsveld de bestuurder bijstaat bij het uitvoeren van de rijtaak en tegelijkertijd de zichtbelemmering en de mogelijke afleiding die deze kan veroorzaken, beperkt. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/155 |
Nummer mondiaal technisch reglement |
Titel agendapunt |
Inhoud van het voorstel |
Referentie van het document |
6 |
Voorstel voor wijziging 4 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 6 van de VN (veiligheidsbeglazing) ECE/TRANS/WP.29/GRSG/106, punt 8, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSG/2024/20 Voorstel voor een eindverslag over de ontwikkeling van wijziging 4 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 6 van de VN (veiligheidsbeglazing), wijziging 2 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 7 van de VN (hoofdsteunen) en wijziging 1 van VN-Reglement nr. 14 (zijdelingse paalbotsingen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punten 4 en 6, op basis van GRSP-75-20-Rev.1 zoals opgenomen in bijlage II bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de specificaties van de driedimensionale H-puntmachine bij te werken en over te hevelen naar M.R.1. Er is een kalibratieprocedure toegevoegd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
ECE/TRANS/WP.29/2024/161 ECE/TRANS/WP.29/2024/162 ECE/TRANS/WP.29/AC.3/61 |
7 |
Voorstel voor wijziging 2 van VN-Reglement nr. 7 (hoofdsteunen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 4, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/8 Voorstel voor een eindverslag over de ontwikkeling van wijziging 4 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 6 van de VN (veiligheidsbeglazing), wijziging 2 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 7 van de VN (hoofdsteunen) en wijziging 1 van VN-Reglement nr. 14 (zijdelingse paalbotsingen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punten 4 en 6, op basis van GRSP-75-20-Rev.1 zoals opgenomen in bijlage II bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de specificaties van de driedimensionale H-puntmachine bij te werken en over te hevelen naar M.R.1. Er is een kalibratieprocedure toegevoegd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
CE/TRANS/WP.29/2024/163 ECE/TRANS/WP.29/2024/162 ECE/TRANS/WP.29/AC.3/61 |
14 |
Voorstel voor wijziging 1 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 14 van de VN (zijdelingse paalbotsingen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 6, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2024/9 Voorstel voor een eindverslag over de ontwikkeling van wijziging 4 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 6 van de VN (veiligheidsbeglazing), wijziging 2 van Mondiaal Technisch Reglement nr. 7 van de VN (hoofdsteunen) en wijziging 1 van VN-Reglement nr. 14 (zijdelingse paalbotsingen) ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punten 4 en 6, op basis van GRSP-75-20-Rev.1 zoals opgenomen in bijlage II bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om de specificaties van de driedimensionale H-puntmachine bij te werken en over te hevelen naar M.R.1. Er is een kalibratieprocedure toegevoegd om ervoor te zorgen dat de driedimensionale H-puntmachine die voor alle tests in VN-reglementen en mondiale technische reglementen van de VN wordt gebruikt, consistent is en in het kader van alle reglementen consistente testresultaten oplevert. |
CE/TRANS/WP.29/2024/164 ECE/TRANS/WP.29/2024/162 ECE/TRANS/WP.29/AC.3/61 |
Diversen |
Titel agendapunt |
Inhoud van het voorstel |
Referentie van het document |
Resolutie |
Voorstel voor wijziging 10 van de Geconsolideerde Resolutie betreffende de gemeenschappelijke specificatie van lichtbroncategorieën (R.E.5) ECE/TRANS/WP.29/GRE/90, punt 11, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRE/2024/2 |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om een alternatieve configuratie in te voeren voor de lichtbroncategorie H11 ter vervanging van lichtdioden, op basis van het beginsel van “intelligente equivalentie”. |
CE/TRANS/WP.29/2024/156 |
Resolutie |
Voorstel voor wijziging 5 van Gemeenschappelijke Resolutie nr. 1 ECE/TRANS/WP.29/GRSP/75, punt 31, op basis van ECE/TRANS/WP.29/GRSP/2023/37 zoals gewijzigd bij bijlage VIII bij het verslag |
De voorgestelde wijzigingen zijn bedoeld om bepalingen in te voeren voor de specificaties en kalibratieprocedure van de driedimensionale H-puntmachine en de procedure voor het bepalen van het H-punt en de werkelijke romphoek voor zitplaatsen in motorvoertuigen, die moeten worden gebruikt in alle VN-reglementen en mondiale technische reglementen waarnaar wordt verwezen. |
CE/TRANS/WP.29/2024/157 |
Taakomschrijving |
Voorstel voor een taakomschrijving van de informele werkgroep inzake periodieke technische controles |
Het voorstel heeft tot doel het reglement van orde te wijzigen waardoor het mandaat van de informele werkgroep inzake periodieke technische inspecties kan worden verlengd, waarbij, in het licht van de aanvalsoorlog van de Russische Federatie tegen Oekraïne, de positie van Russische medevoorzitter wordt geschrapt en in plaats daarvan een enkele voorzitter uit Finland wordt benoemd. |
CE/TRANS/WP.29/2024/159 |
Richtsnoeren |
Voorstel voor richtsnoeren en aanbevelingen voor veiligheidseisen, beoordelingen en testmethoden voor systemen voor geautomatiseerd rijden, ter onderbouwing voor de ontwikkeling van de regelgeving |
Met het voorstel wordt beoogd een aantal verdere verbeteringen aan te brengen (ten opzichte van de reeds in juni door WP.29 goedgekeurde verbeteringen) op basis van de feedback van de VS. |
CE/TRANS/WP.29/2024/39 |
-
Alle documenten waarnaar in deze tabel wordt verwezen, kunnen worden geraadpleegd op: (WP.29) Wereldforum voor de harmonisatie van reglementen voor voertuigen (194e zitting) — VN/ECE.
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/2868/oj
ISSN 1977-0758 (electronic edition)
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.