Uitvoeringsbesluit 2024/3216 - 10 december 2024 Machtiging van Frankrijk een verlaagd belastingtarief toe te passen op elektriciteit die rechtstreeks wordt geleverd aan luchtvaartuigen die geparkeerd staan op luchtvaartterreinen die open staan voor het openbaar luchtverkeer

1.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2024/3216

27.12.2024

UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2024/3216 VAN DE RAAD

van 10 december 2024

waarbij Frankrijk wordt gemachtigd een verlaagd belastingtarief toe te passen op elektriciteit die rechtstreeks wordt geleverd aan luchtvaartuigen die geparkeerd staan op luchtvaartterreinen die open staan voor het openbaar luchtverkeer

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Richtlijn 2003/96/EG van de Raad van 27 oktober 2003 tot herstructurering van de communautaire regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit (1), en met name artikel 19,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Bij brief van 11 april 2022 heeft Frankrijk op grond van artikel 19 van Richtlijn 2003/96/EG verzocht te worden gemachtigd om een verlaagd belastingniveau toe te passen op stroom die rechtstreeks wordt geleverd aan alle luchtvaartuigen die geparkeerd staan op luchtvaartterreinen die openstaan voor het openbaar luchtverkeer. De Franse autoriteiten hebben op 25 oktober 2022 en 7 augustus 2023 aanvullende informatie verstrekt en op 30 oktober 2023, 7 november 2023, 27 december 2023 en 18 april 2024 hebben zij nog extra informatie toegestuurd. De gevraagde machtiging moet gelden tot en met 31 december 2028.

 

(2)

Volgens de Franse autoriteiten wil Frankrijk met de verlaagde belastingtarieven de ontwikkeling en het gebruik van via het elektriciteitsnet geleverde elektriciteit verder stimuleren. Het gebruik van die elektriciteit wordt beschouwd als een milieuvriendelijkere vorm van elektriciteitsvoorziening aan luchtvaartuigen die geparkeerd staan op luchtvaartterreinen die open staan voor het openbaar luchtverkeer, dan het gebruik, door die luchtvaartuigen, van fossiele brandstoffen voor interne elektriciteitsopwekking.

 

(3)

Voor zover het gebruik van via het elektriciteitsnet geleverde elektriciteit de uitstoot vermindert van broeikasgassen en andere luchtverontreinigende stoffen die anders zou worden veroorzaakt door interne elektriciteitsopwekking op luchtvaartuigen, draagt de maatregel bij tot een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast. De maatregel zal daarom naar verwachting bijdragen tot de doelstellingen van het milieu-, gezondheids- en klimaatbeleid van de Unie.

 

(4)

De machtiging van Frankrijk om een verlaagd belastingtarief toe te passen op via het elektriciteitsnet geleverde elektriciteit gaat niet verder dan wat nodig is, aangezien stroomopwekking aan boord vanuit het oogpunt van concurrentie in de meeste gevallen nog altijd het interessantste alternatief zal zijn. Om dezelfde reden, en ook omdat de technologie momenteel nog niet wijdverbreid is op de markt, valt niet te verwachten dat de maatregel gedurende de looptijd ervan tot grote concurrentieverstoringen zal leiden en de goede werking van de interne markt zal belemmeren.

 

(5)

Frankrijk moet derhalve worden gemachtigd om overeenkomstig het verzoek met ingang van 1 januari 2025 verlaagde belastingtarieven toe te passen.

 

(6)

Op grond van artikel 19, lid 2, van Richtlijn 2003/96/EG dient iedere uit hoofde van die bepaling verleende machtiging beperkt in de tijd te zijn. Om evenwel toekomstige algemene ontwikkelingen van het bestaande juridische kader niet te ondergraven, is het passend te bepalen dat deze machtiging vervalt als de Raad op basis van artikel 113 of een andere bepaling van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie een gewijzigde algemene regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit invoert waaraan deze machtiging niet zou zijn aangepast.

 

(7)

Dit besluit laat de toepassing van de Unieregels betreffende staatssteun onverlet,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

Frankrijk wordt gemachtigd verlaagde belastingtarieven toe te passen op elektriciteit die via het elektriciteitsnet wordt geleverd aan luchtvaartuigen die geparkeerd staan op luchtvaartterreinen die open staan voor het openbare luchtverkeer, mits de in artikel 10, lid 1, van Richtlijn 2003/96/EG bedoelde minimumbelastingniveaus in acht worden genomen.

Artikel 2

Dit besluit is van toepassing van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2028.

Indien de Raad evenwel, handelend op basis van artikel 113 of een andere bepaling van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, een gewijzigde algemene regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit invoert waarmee de in artikel 1 van dit besluit verleende machtiging niet verenigbaar is, dan komt dit besluit te vervallen op de dag waarop die gewijzigde algemene regeling van toepassing wordt.

Artikel 3

Dit besluit wordt van kracht op de datum van de kennisgeving ervan.

Artikel 4

Dit besluit is gericht tot de Franse Republiek.

Gedaan te Brussel, 10 december 2024.

Voor de Raad

De voorzitter

VARGA M.

 

 

ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2024/3216/oj

ISSN 1977-0758 (electronic edition)

 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.