Uitvoeringsbesluit 2025/210 - 28 januari 2025 Machtiging van Spanje overeenkomstig Richtlijn 2003/96/EG een verlaagd belastingtarief toe te passen op stroom die rechtstreeks wordt geleverd aan schepen die op een ligplaats in een haven zijn afgemeerd

1.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2025/210

4.2.2025

UITVOERINGSBESLUIT (EU) 2025/210 VAN DE RAAD

van 28 januari 2025

waarbij Spanje overeenkomstig Richtlijn 2003/96/EG wordt gemachtigd een verlaagd belastingtarief toe te passen op stroom die rechtstreeks wordt geleverd aan schepen die op een ligplaats in een haven zijn afgemeerd

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Richtlijn 2003/96/EG van de Raad van 27 oktober 2003 tot herstructurering van de communautaire regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit (1), en met name artikel 19, lid 1, eerste alinea,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1491 van de Raad (2) heeft Spanje gemachtigd om overeenkomstig artikel 19 van Richtlijn 2003/96/EG tot en met 31 december 2024 een verlaagd accijnstarief toe te passen op stroom die rechtstreeks wordt geleverd aan schepen die zijn afgemeerd op een ligplaats in een haven, met uitzondering van particuliere pleziervaartuigen (“walstroom”).

 

(2)

Bij brief van 27 februari 2024 heeft Spanje verzocht overeenkomstig artikel 19 van Richtlijn 2003/96/EG te worden gemachtigd om een verlaagd tarief van elektriciteitsbelasting op walstroom te mogen blijven toepassen. Bij brieven van 11, 14 en 15 oktober 2024 hebben de Spaanse autoriteiten aanvullende informatie in verband met het verzoek verstrekt.

 

(3)

Met dit verlaagde belastingtarief wil Spanje het gebruik van walstroom blijven stimuleren. Dergelijke stroom wordt beschouwd als een minder milieubelastende manier om schepen die op een ligplaats in een haven zijn afgemeerd, van stroom te voorzien dan het gebruik van bunkerbrandstoffen door die schepen.

 

(4)

Omdat het gebruik van walstroom de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen door de verbranding van bunkerbrandstoffen voorkomt, draagt de maatregel bij tot de verbetering van de lokale luchtkwaliteit in havensteden en tot minder geluidsoverlast. De maatregel zal daarom naar verwachting bijdragen tot de doelstellingen van het milieu-, gezondheids- en klimaatbeleid van de Unie.

 

(5)

De machtiging van Spanje om een verlaagd belastingtarief op walstroom toe te passen, gaat niet verder dan wat nodig is om het gebruik van die elektriciteit te bevorderen, aangezien stroomopwekking aan boord vanuit concurrentieoogpunt in de meeste gevallen nog altijd het interessantste alternatief zal zijn. Om dezelfde reden, en ook omdat de technologie momenteel nog niet wijdverbreid is op de markt, valt niet te verwachten dat de maatregel gedurende de toepassingsperiode ervan tot grote concurrentieverstoringen zal leiden en de goede werking van de interne markt zal belemmeren.

 

(6)

Overeenkomstig artikel 19, lid 2, van Richtlijn 2003/96/EG moet iedere uit hoofde van die bepaling verleende machtiging beperkt in de tijd te zijn. Om ervoor te zorgen dat de machtiging lang genoeg geldt om de betrokken marktdeelnemers er niet van te weerhouden de noodzakelijke investeringen te doen, is het passend de machtiging voor een termijn van vier jaar te verlenen. De machtiging moet echter komen te vervallen op de datum van toepassing van algemene bepalingen betreffende belastingvoordelen voor walstroom die de Raad op grond van artikel 113 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie of een andere bepaling van het Verdrag zou vaststellen, indien die bepalingen gedurende de periode van de machtiging van toepassing worden.

 

(7)

Om scheepsexploitanten en havenbeheerders rechtszekerheid te bieden en verstoringen en een mogelijke toename van de administratieve lasten voor elektriciteitsdistributeurs of -herdistributeurs te voorkomen, moet ervoor worden gezorgd dat Spanje het verlaagde belastingtarief voor walstroom kan blijven toepassen. De gevraagde machtiging moet daarom met ingang van 1 januari 2025 worden verleend en daarmee naadloos aansluiten op de eerdere regeling overeenkomstig Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1491.

 

(8)

Dit besluit laat de toepassing van de Unieregels betreffende staatssteun onverlet,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

Spanje wordt gemachtigd een verlaagd belastingtarief toe te passen op stroom die rechtstreeks wordt geleverd aan schepen die op een ligplaats in een haven zijn afgemeerd, met uitzondering van particuliere pleziervaartuigen, mits de in artikel 10, lid 1, van Richtlijn 2003/96/EG vastgestelde minimumbelastingniveaus in acht worden genomen.

Artikel 2

Dit besluit is van toepassing van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2028.

Indien de Raad evenwel, handelend op basis van artikel 113 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie of een andere bepaling van het Verdrag, een gewijzigde algemene regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit invoert waarmee de in artikel 1 van dit besluit verleende machtiging niet verenigbaar zou zijn, dan komt dit besluit te vervallen op de dag waarop die gewijzigde algemene regeling van toepassing wordt.

Artikel 3

Dit besluit wordt van kracht op de datum van de kennisgeving ervan.

Artikel 4

Dit besluit is gericht tot het Koninkrijk Spanje.

Gedaan te Brussel, 28 januari 2025.

Voor de Raad

De voorzitter

  • A. 
    SZŁAPKA
 

  • (2) 
    Uitvoeringsbesluit (EU) 2018/1491 van de Raad van 2 oktober 2018 waarbij Spanje overeenkomstig artikel 19 van Richtlijn 2003/96/EG wordt gemachtigd een verlaagd accijnstarief toe te passen op stroom die rechtstreeks wordt geleverd aan schepen die zijn afgemeerd op een ligplaats in een haven (PB L 252 van 8.10.2018, blz. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2018/1491/oj).
 

ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2025/210/oj

ISSN 1977-0758 (electronic edition)

 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.