Besluit 2025/465 - Standpunt EU in het Associatiecomité in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken, opgericht bij de Associatieovereenkomst met Oekraïne met betrekking tot de wijziging van deel A van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij die overeenkomst

1.

Wettekst

 

Publicatieblad

van de Europese Unie

NL

L-serie

 

 

2025/465

7.3.2025

BESLUIT (EU) 2025/465 VAN DE RAAD

van 28 februari 2025

betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen in het Associatiecomité in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken, opgericht bij de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds, met betrekking tot de wijziging van deel A van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij die overeenkomst

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 207, lid 4, eerste alinea, in samenhang met artikel 218, lid 9,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds (1) (de “Overeenkomst”), is op 1 september 2017 in werking getreden.

 

(2)

Op grond van artikel 11 van bijlage XVII bij de Overeenkomst kan het Associatiecomité in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken (het “Handelscomité”) besluiten om bijlage XVII bij de Overeenkomst te wijzigen.

 

(3)

In de loop van 2025 moet het Handelscomité een ontwerpbesluit tot wijziging van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij de overeenkomst vaststellen.

 

(4)

Zoals vermeld in de preambule van de Overeenkomst en overeenkomstig artikel 124 van de Overeenkomst, erkennen de Partijen bij de Overeenkomst het belang van de aanpassing van de bestaande wetgeving van Oekraïne aan die van de Europese Unie, wat betekent dat Oekraïne ervoor moet zorgen dat zijn bestaande en toekomstige wetgeving geleidelijk in overeenstemming met het acquis van de Unie wordt gebracht.

 

(5)

Oekraïne heeft verzocht om verdere integratie met betrekking tot de roamingsector in de Unie, met name door internemarktbehandeling voor roamingdiensten.

 

(6)

Daarom moet deel A van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij de Overeenkomst worden gewijzigd in het kader van de aanpassing aan nieuwe omstandigheden en teneinde rechtszekerheid te waarborgen.

 

(7)

Met het oog op rechtszekerheid met betrekking tot het toepassingsgebied van het acquis van de Unie met betrekking tot roaming moet worden gespecificeerd welke bepalingen voor dit doel relevant zijn. Gezien de bijzondere moeilijkheden waarmee Oekraïne als gevolg van de aanhoudende aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne wordt geconfronteerd, moet Oekraïne in voorkomend geval extra tijd krijgen om volledig uitvoering te geven aan het acquis van de Unie met betrekking tot roaming voor mobiele telecommunicatie. Aangezien het tijdschema dat met Oekraïne is overeengekomen voor de tenuitvoerlegging van Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad (2) is verstreken, moet in dit verband een nieuw tijdschema worden overeengekomen met Oekraïne. Om de toepassing van wederkerigheid voor eventuele nieuwe gemiddelde wholesaleroamingtarieven of -afgiftetarieven van de Unie te waarborgen, moeten specifieke regels worden vastgesteld. Gezien de bestaande tekstuele discrepanties moet ervoor worden gezorgd dat de tekst van de in deel A van aanhangsel XVII-3 van bijlage XVII bij de Overeenkomst bedoelde verordeningen van de Unie prevaleert boven elke handeling waarin deze in de Oekraïense rechtsorde worden opgenomen.

 

(8)

Het is daarom passend het standpunt te bepalen dat namens de Unie moet worden ingenomen in het Handelscomité, aangezien het besluit tot wijziging van deel A van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij de Overeenkomst voor de Unie bindend zal zijn,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

Het standpunt dat namens de Unie in de loop van 2025 moet worden ingenomen in het Associatiecomité in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken (het “Handelscomité”) dat is opgericht bij de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds, betreffende de wijziging van deel A van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij die overeenkomst, is gebaseerd op het ontwerpbesluit van het Handelscomité dat aan dit besluit is gehecht.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking op de datum van de vaststelling ervan.

Gedaan te Brussel, 28 februari 2025.

Voor de Raad

De voorzitter

  • A. 
    SZŁAPKA
 

  • (2) 
    Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (PB L 321 van 17.12.2018, blz. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/1972/oj).
 

ONTWERP

BESLUIT Nr. …/2025 VAN HET ASSOCIATIECOMITÉ EU-OEKRAÏNE IN ZIJN SAMENSTELLING VOOR HANDELSVRAAGSTUKKEN

van …

tot wijziging van deel A van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds

HET ASSOCIATIECOMITÉ IN ZIJN SAMENSTELLING VOOR HANDELSVRAAGSTUKKEN (hierna “het Handelscomité” genoemd),

Gezien de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds (1), en met name artikel 465, lid 3, en artikel 11 van bijlage XVII,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds (de “Overeenkomst”), is op 1 september 2017 in werking getreden.

 

(2)

Artikel 1, lid 2, punt d), van de Overeenkomst bepaalt dat het doel van de Overeenkomst onder meer is de inspanningen van Oekraïne te ondersteunen om de overgang naar een goed functionerende markteconomie te voltooien, onder meer door de wetgeving van Oekraïne geleidelijk af te stemmen op de Uniewetgeving.

 

(3)

In artikel 124 van de Overeenkomst erkennen de Partijen het belang van de aanpassing van de bestaande wetgeving van Oekraïne aan die van de Unie in de sector telecommunicatiediensten. Oekraïne heeft toegezegd er zorg voor te dragen dat zijn bestaande wetten en toekomstige wetgeving in overeenstemming met het acquis van de Unie worden gebracht. Die aanpassing zal geleidelijk worden uitgebreid tot alle elementen van het acquis van de Unie waarnaar wordt verwezen in de aanhangsels XVII-2 tot en met XVII-5 van bijlage XVII bij de Overeenkomst en moet, zodra aan de voorwaarden daarvoor is voldaan, leiden tot de geleidelijke integratie van Oekraïne in de interne markt van de Unie, met name door de wederzijdse toekenning van internemarktbehandeling overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII bij de Overeenkomst.

 

(4)

Oekraïne heeft verzocht om verdere integratie met betrekking tot roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken in de Unie, met name internemarktbehandeling met het oog op roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken.

 

(5)

Om de geleidelijke overgang van Oekraïne naar de volledige vaststelling van en het volledig uitvoering geven aan de toepasselijke bepalingen voor de telecommunicatiesector, met name die betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken, mogelijk te maken, heeft Besluit nr. 1/2023 van het Associatiecomité EU-Oekraïne in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken (2) aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij de Overeenkomst aangevuld met de relevante handelingen van de Unie met betrekking tot roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken.

 

(6)

Overeenkomstig artikel 4, lid 2, van bijlage XVII bij de Overeenkomst heeft Oekraïne de Unie op 7 november 2024 ervan in kennis gesteld dat het van oordeel was dat aan de voorwaarden voor de inwerkingtreding en tenuitvoerlegging van het acquis van de Unie met betrekking tot roaming openbare mobielecommunicatienetwerken was voldaan en heeft het de Unie verzocht een uitgebreide beoordeling uit te voeren in de sector roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken.

 

(7)

Op basis van de regelmatige beoordelingen en monitoring op grond van aanhangsel XVII-6 van bijlage XVII bij de Overeenkomst en de lopende beoordeling uit hoofde van artikel 4, lid 2, van bijlage XVII van de Overeenkomst en rekening houdend met de gevolgen van de aanhoudende aanvalsoorlog van Rusland tegen Oekraïne, is het passend bepaalde aanvullende specifieke aanpassingen in deel A van aanhangsel XVII-3 van bijlage XVII van de Overeenkomst in te voeren.

 

(8)

Gezien de bijzondere moeilijkheden waarmee Oekraïne als gevolg van de aanhoudende aanvalsoorlog van Rusland wordt geconfronteerd, is het passend Oekraïne extra tijd te geven om artikel 7, lid 2, artikel 8, lid 1, en artikel 30, lid 6, van Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad (3) volledig om te zetten, zonder dat de mogelijkheid van een eventueel besluit van het Handelscomité om op grond van artikel 4, lid 3, van bijlage XVII bij de Overeenkomst een internemarktbehandeling voor roaming toe te kennen, wordt uitgesteld.

 

(9)

De aanpassingen van artikel 7, lid 2, artikel 8, lid 1, en artikel 30, lid 6, van Richtlijn (EU) 2018/1972 voorzien in een specifieke termijn waarbinnen Oekraïne verdere maatregelen moet nemen om volledig aan zijn verplichtingen inzake de aanpassing van de regelgeving te voldoen. Er moet worden verduidelijkt dat in het geval van toekenning van internemarktbehandeling op grond van artikel 4, lid 3, van bijlage XVII bij de Overeenkomst voor roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken, artikel 5, leden 4 tot en met 6, van bijlage XVII bij de Overeenkomst van overeenkomstige toepassing is op de specifieke aanpassingen van artikel 7, lid 2, artikel 8, lid 1, en artikel 30, lid 6, van Richtlijn (EU) 2018/1972.

 

(10)

Sommige bepalingen van Richtlijn (EU) 2018/1972, Verordening (EU) 2022/612 van het Europees Parlement en de Raad (4), Verordening (EU) 2018/1971 van het Europees Parlement en de Raad (5), Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 van de Commissie (6) en Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 van de Commissie (7) zijn niet relevant voor de verplichtingen van Oekraïne inzake de aanpassing van de regelgeving in de subsector roamingdiensten. Met het oog op de rechtszekerheid is het passend in aanhangsel XVII-3 van bijlage XVII bij de Overeenkomst te specificeren welke bepalingen in dit verband relevant zijn. Dit doet geen afbreuk aan de verplichting van Oekraïne om Richtlijn (EU) 2018/1972 volledig om te zetten met het oog op een eventueel besluit van het Handelscomité om internemarktbehandeling voor telecommunicatiediensten toe te kennen overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII bij de Overeenkomst.

 

(11)

De uiterste datum voor de omzetting door Oekraïne van Richtlijn (EU) 2018/1972 is verstreken op 31 december 2024. Gezien de specifieke omstandigheden van Oekraïne moet daarom een nieuw tijdschema worden vastgesteld.

 

(12)

Zodra Oekraïne de internemarktbehandeling voor roamingdiensten is verleend kunnen de in Verordening (EU) 2022/612 vastgestelde gemiddelde wholesaleroamingtarieven en de in Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 vastgestelde afgiftetarieven worden gewijzigd. Om wederkerigheid te waarborgen met betrekking tot het niveau van de gemiddelde wholesaleroamingtarieven of -afgiftetarieven die tussen ondernemingen van toepassing zijn gedurende de periode die Oekraïne nodig heeft om wijzigingen in zijn rechtsorde om te zetten en uit te voeren, moeten specifieke regels worden vastgesteld voor de toepassingsdatum van de regels voor gewijzigde gemiddelde wholesaleroamingtarieven en voor -gespreksafgiftetarieven.

 

(13)

De aanpak van Oekraïne bij de omzetting en tenuitvoerlegging van de in deel A van aanhangsel XVII-3 van bijlage XVII bij de Overeenkomst bedoelde verordeningen van de Unie heeft geleid tot bepaalde tekstuele discrepanties tussen die verordeningen van de Unie en de handelingen waarin deze in de Oekraïense rechtsorde zijn opgenomen. Daarom moet worden bepaald dat indien er sprake is van tegenstrijdigheid de tekst van die verordeningen van de Unie voorrang heeft op de tekst van elke handeling waarin deze in de Oekraïense rechtsorde worden opgenomen,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

Deel A van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds wordt gewijzigd overeenkomstig de bijlage bij dit besluit.

Artikel 2

Dit besluit is opgesteld in de Bulgaarse, de Deense, de Duitse, de Engelse, de Estse, de Finse, de Franse, de Griekse, de Hongaarse, de Ierse, de Italiaanse, de Kroatische, de Letse, de Litouwse, de Maltese, de Nederlandse, de Poolse, de Portugese, de Roemeense, de Sloveense, de Slowaakse, de Spaanse, de Tsjechische, de Zweedse en de Oekraïense taal, zijnde alle teksten gelijkelijk authentiek.

Artikel 3

Dit besluit treedt in werking op de datum van de vaststelling ervan.

Gedaan te …, …

Voor het Associatiecomité in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken

De voorzitter

De secretarissen

 

  • (2) 
    Besluit nr. 1/2023 van het Associatiecomité EU-Oekraïne in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken van 24 april 2023 tot wijziging van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds [2023/930] (PB EU L 123 van 8.5.2023, blz. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/930/oj).
  • (3) 
    Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (PB EU L 321 van 17.12.2018, blz. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/1972/oj).
  • (4) 
    Verordening (EU) 2022/612 van het Europees Parlement en de Raad van 6 april 2022 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie (PB EU L 115 van 13.4.2022, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/612/oj).
  • (5) 
    Verordening (EU) 2018/1971 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot instelling van het Orgaan van Europese regulerende instanties voor elektronische communicatie (Berec) en het Bureau voor ondersteuning van Berec (Berec-Bureau), tot wijziging van Verordening (EU) 2015/2120 en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1211/2009 (PB EU L 321 van 17.12.2018, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1971/oj).
  • (6) 
    Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 van de Commissie van 15 december 2016 tot vaststelling van gedetailleerde voorschriften betreffende de toepassing van het beleid inzake redelijk gebruik, betreffende de methodologie voor de beoordeling van de houdbaarheid van de afschaffing van retailroamingtoeslagen en betreffende de ten behoeve van die beoordeling door een roamingaanbieder in te dienen aanvraag (PB EU L 344 van 17.12.2016, blz. 46, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2016/2286/oj).
  • (7) 
    Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 van de Commissie van 18 december 2020 houdende aanvulling van Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad waarbij één enkel maximumtarief voor mobiele gespreksafgifte voor de hele Unie en één enkel maximumtarief voor vaste gespreksafgifte voor de hele Unie wordt vastgesteld (PB EU L 137 van 22.4.2021, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/654/oj).
 

BIJLAGE

Deel A van aanhangsel XVII-3 van bijlage XVII bij de Overeenkomst wordt vervangen door:

“A.   Algemeen Europees beleid inzake elektronische communicatie

Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad (1)

 

vaststellen van passende en evenredige wetgevende, technische en organisatorische maatregelen, rekening houdend met het kader van maatregelen die worden vermeld in de “EU-toolbox inzake 5G-cyberbeveiliging”, die is gepubliceerd naar aanleiding van Aanbeveling (EU) 2019/534 van de Commissie (2), wanneer het gaat om een passend beheer van de risico’s voor de veiligheid van netwerken en diensten.

Onverminderd de verplichting van Oekraïne om Richtlijn (EU) 2018/1972 volledig om te zetten met het oog op een eventueel besluit van het Handelscomité om internemarktbehandeling voor telecommunicatiediensten toe te kennen overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII, geldt met het oog op een eventueel besluit van het Handelscomité om internemarktbehandeling voor roaming toe te kennen overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII het volgende:

 

1)

met betrekking tot de politieke onafhankelijkheid en verantwoordingsplicht van de nationale regelgevende autoriteit van Oekraïne moet artikel 8, lid 1, van Richtlijn (EU) 2018/1972 zijn omgezet binnen vijf jaar na de datum die is vastgesteld in een uiteindelijk besluit van het Handelscomité om internemarktbehandeling voor roaming toe te staan overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII. Met name worden maatregelen vastgesteld die gericht zijn op het afschaffen van de verplichting volgens welke regelgevingshandelingen van de nationale regelgevende instantie van Oekraïne de procedure van registratie van overheidswege door het ministerie van Justitie van Oekraïne moeten doorlopen. Deze aanpassing doet geen afbreuk aan de verplichting van Oekraïne om alle andere vereisten van artikel 8, lid 1, van Richtlijn (EU) 2018/1972 om te zetten;

 

2)

wat de voorwaarden voor beëindiging van het mandaat van de leden van het college van de nationale regelgevende instantie van Oekraïne betreft, wordt artikel 7, lid 2, van Richtlijn (EU) 2018/1972 volledig omgezet binnen vijf jaar na de datum die is vastgesteld in een eventueel besluit van het Handelscomité voor de toekenning van internemarktbehandeling voor roaming overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII;

 

3)

wat betreft de bevoegdheid van de nationale regelgevende instantie van Oekraïne om, voordat een definitief besluit wordt genomen, dringende voorlopige maatregelen te nemen om de situatie te verhelpen wanneer zij beschikt over bewijs van een schending van de voorwaarden van de algemene machtiging, wordt artikel 30, lid 6, van Richtlijn (EU) 2018/1972 volledig omgezet binnen vijf jaar na de datum die is vastgesteld in een eventueel besluit van het Handelscomité voor de toekenning van internemarktbehandeling voor roaming overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII. Deze aanpassing doet geen afbreuk aan de verplichting van Oekraïne om alle andere vereisten van artikel 30, lid 6, van Richtlijn (EU) 2018/1972 om te zetten.

Indien de wederzijdse toekenning van internemarktbehandeling overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII bij de Overeenkomst voor roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken vóór het verstrijken van de in de punten 1 tot en met 3 hierboven vastgestelde termijnen plaatsvindt, is artikel 5, leden 4 tot en met 6, van Richtlijn (EU) 2018/1972 van overeenkomstige toepassing.

Onverminderd de verplichting van Oekraïne om Richtlijn (EU) 2018/1972 volledig om te zetten met het oog op een eventueel besluit van het Handelscomité om internemarktbehandeling voor telecommunicatiediensten toe te kennen overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII, moeten de volgende bepalingen van Richtlijn (EU) 2018/1972 worden omgezet met het oog op een eventueel besluit van het Handelscomité om een internemarktbehandeling voor roaming toe te kennen overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII:

 

Artikel 1 - Onderwerp, toepassingsgebied en doelen

 

Artikel 2 - Definities: punten 1 en 2, 4 tot en met 11, 13 tot en met 16, 22, 27 tot en met 34, 36, en 38 tot en met 40

 

Artikel 3 - Algemene doelstellingen

 

Artikel 5 - Nationale regelgevende instanties en andere bevoegde instanties

 

Artikel 6 - Onafhankelijkheid van nationale regelgevende instanties en andere bevoegde instanties

 

Artikel 7 - Benoeming en ontslag van leden van nationale regelgevende instanties

 

Artikel 8 - Politieke onafhankelijkheid en verantwoordingsplicht van de nationale regelgevende instanties

 

Artikel 9 - Regelgevingscapaciteit van nationale regelgevende instanties

 

Artikel 10 - Deelname van de nationale regelgevende instanties aan Berec

 

Artikel 11 - Samenwerking met nationale instanties

 

Artikel 12 - Algemene machtiging voor elektronischecommunicatienetwerken en -diensten

 

Artikel 13 - Voorwaarden verbonden aan de algemene machtiging en de gebruiksrechten voor radiospectrum en voor nummervoorraden, en specifieke verplichtingen, met uitzondering van alle vermeldingen met betrekking tot de gebruiksrechten voor radiospectrum en nummervoorraden en de kruisverwijzingen naar artikel 45, artikel 51, artikel 62, artikel 68, artikel 83 en artikel 94

 

Artikel 14 - Verklaringen om de uitoefening van rechten om faciliteiten te installeren en interconnectierechten te vergemakkelijken

 

Artikel 15 - Minimumlijst van uit de algemene machtiging voortvloeiende rechten

 

Artikel 16 - Administratieve bijdragen

 

Artikel 17 - Scheiding van boekhoudingen en financiële verslaglegging

 

Artikel 18 - Wijziging van rechten en verplichtingen, met uitzondering van alle vermeldingen met betrekking tot de gebruiksrechten voor radiospectrum, nummervoorraden en het installeren van faciliteiten

 

Artikel 19 - Beperking of intrekking van rechten, met uitzondering van alle vermeldingen met betrekkig tot de gebruiksrechten voor radiospectrum, nummervoorraden en het installeren van faciliteiten

 

Artikel 20 - Verzoek om informatie aan ondernemingen

 

Artikel 21 - Informatie die moet worden verstrekt wat betreft de algemene machtiging, gebruiksrechten en specifieke verplichtingen, met uitzondering van alle vermeldingen met betrekking tot de gebruiksrechten en specifieke verplichtingen en de kruisverwijzingen naar artikel 13, lid 2, artikel 22 en bijlage I, delen D en E

 

Artikel 23 - Raadpleging en transparantie, met uitzondering van lid 2 en de kruisverwijzingen naar artikel 32, lid 10, en artikel 45, leden 4 en 5

 

Artikel 24 - Overleg met belanghebbenden

 

Artikel 25 - Buitengerechtelijke beslechting van geschillen

 

Artikel 26 - Beslechting van geschillen tussen ondernemingen

 

Artikel 27 - Beslechting van grensoverschrijdende geschillen, leden 1 en 2, alsmede leden 4 tot en met 6

 

Artikel 29 - Sancties, lid 1

 

Artikel 30 - Nakoming van de voorwaarden voor de algemene machtiging of voor gebruiksrechten voor radiospectrum en voor nummervoorraden, en nakoming van specifieke verplichtingen, met uitzondering van alle vermeldingen betreffende de gebruiksrechten voor radiospectrum en nummervoorraden en de kruisverwijzingen naar artikel 4, artikel 13, lid 2, artikel 45, lid 1, artikel 47, artikel 67 en artikel 69

 

Artikel 31 - Recht van beroep

 

Artikel 59 - Algemeen kader inzake toegang en interconnectie

 

Artikel 60 - Rechten en verplichtingen van ondernemingen, leden 1 en 2

 

Artikel 61 - Bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de nationale regelgevende instanties en andere bevoegde instanties met betrekking tot toegang en interconnectie, leden 1 en 2, punten a) tot en met c), leden 3, 5 en 6

 

Artikel 75 - Afgiftetarieven, leden 2 en 3

 

Artikel 93 - Nummervoorraden, lid 5, eerste alinea

 

Artikel 97 - Toegang tot nummers en diensten

 

Artikel 99 - Non-discriminatie

 

Artikel 100 - Eerbiedigen van fundamentele rechten

 

Artikel 108 - Beschikbaarheid van diensten

 

Artikel 111 - Gelijkwaardige toegang en keuzemogelijkheden voor eindgebruikers met een handicap

 

Artikel 120 - Publicatie van informatie

 

Artikel 122 - Evaluatieprocedures, lid 1, tweede en derde alinea

 

Bijlage I - Lijst van voorwaarden die kunnen worden verbonden aan algemene machtigingen, gebruiksrechten voor radiospectrum en gebruiksrechten voor nummervoorraden, delen A tot en met C

 

Bijlage III - Criteria voor de vaststelling van gespreksafgiftetarieven op wholesaleniveau.

Tijdschema: onverminderd de specifieke termijnen in verband met bepalingen die relevant zijn voor de internemarktbehandeling voor roaming, worden de bepalingen van Richtlijn (EU) 2018/1972 uiterlijk op 31 december 2028 ten uitvoer gelegd.

Verordening (EU) 2015/2120 van het Europees Parlement en de Raad (3)

 

uitvoeren van de artikelen 2 tot en met 6 van Verordening (EU) 2015/2120.

Tijdschema: de bepalingen van Verordening (EU) 2015/2120 worden uiterlijk op 31 december 2025 ten uitvoer gelegd.

Richtlijn 2002/77/EG van de Commissie (4)

 

toezicht op eerlijke mededinging op de markten voor elektronische communicatie, in het bijzonder wat kostengeoriënteerde prijzen voor diensten betreft.

Richtlijn 98/84/EG van het Europees Parlement en de Raad (5)

Tijdschema: de bepalingen van de bovengenoemde handelingen worden binnen twee jaar na de inwerkingtreding van deze Overeenkomst ten uitvoer gelegd.

Richtlijn 2000/31/EG van het Europees Parlement en de Raad (6)

Richtlijn 2000/31/EG bestrijkt alle diensten van de informatiemaatschappij, zowel tussen bedrijven onderling als tussen bedrijven en consumenten, d.w.z. alle diensten die normaal tegen vergoeding, op afstand, via elektronische apparatuur en op individueel verzoek van een afnemer van een dienst worden verricht.

Tijdschema: de bepalingen van Richtlijn 2000/31/EG worden binnen drie jaar na de inwerkingtreding van deze Overeenkomst ten uitvoer gelegd.

Richtlijn 2014/61/EU van het Europees Parlement en de Raad (7)

Tijdschema: de bepalingen van Richtlijn 2014/61/EU worden uiterlijk op 31 december 2021 ten uitvoer gelegd.

Verordening (EU) 2022/612 van het Europees Parlement en de Raad (8)

Voor de toepassing van deze Overeenkomst worden de bepalingen van Verordening (EU) 2022/612 met de volgende aanpassingen gelezen: Artikel 1, lid 4, betreft de referentiewisselkoersen die door de Europese Centrale Bank in het Publicatieblad van de Europese Unie worden bekendgemaakt. Zolang de Europese Centrale Bank geen wisselkoersen voor de Oekraïense hryvnia publiceert, worden voor de toepassing van artikel 1, lid 4, de door de Nationale Bank van Oekraïne gepubliceerde wisselkoersen tussen de euro en de Oekraïense hryvnia gebruikt. De referentieperioden en de voorwaarden van artikel 1, lid 4, blijven ongewijzigd.

Uitvoering van alle bepalingen, met uitzondering van:

 

Artikel 1 - Onderwerp en toepassingsgebied, lid 5

 

Artikel 3 - Toegang tot wholesaleroaming, lid 8

 

Artikel 4 - Verlening van gereguleerde retailroamingdiensten, lid 3

 

Artikel 7 - Toepassing van het beleid inzake redelijk gebruik en van het houdbaarheidsmechanisme, leden 1 tot en met 3, en lid 5. De uitzondering met betrekking tot artikel 7, leden 1 tot en met 3, doet geen afbreuk aan de verplichting van Oekraïne om uitvoering te geven aan de uitvoeringshandelingen betreffende de toepassing van het beleid inzake redelijk gebruik, de methode voor de beoordeling van de houdbaarheid van de levering van retailroamingdiensten tegen binnenlandse prijzen en de aanvraag die een roamingaanbieder moet indienen met het oog op de beoordeling van de houdbaarheid

 

Artikel 8 - Uitzonderlijke toepassing van retailtoeslagen voor het gebruik van gereguleerde retailroamingdiensten en aanbod van alternatieve tarieven, lid 6

 

De eerste en derde alinea van artikel 16 — Database met nummerreeksen voor diensten met toegevoegde waarde en middelen voor toegang tot noodhulpdiensten

 

Artikel 20 - Comitéprocedure

 

Artikel 21 - Evaluatie

 

Artikel 23 - Intrekking.

Indien de gemiddelde wholesaletarieven als bedoeld in artikel 9, lid 1, artikel 10, lid 1, of artikel 11, lid 1, van Verordening (EU) 2022/612 worden gewijzigd na een eventueel besluit van het Handelscomité om een internemarktbehandeling voor roaming toe te kennen overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII, begint de verplichte toepassing ervan voor de toepassing van deze Overeenkomst op dezelfde datum voor beide Partijen. Dit is hetzij de datum van inwerkingtreding van de desbetreffende wijziging van Verordening (EU) 2022/612, hetzij de datum van inwerkingtreding van de volledig conforme wetgeving van Oekraïne tot uitvoering van de desbetreffende wijziging van Verordening (EU) 2022/612, na bevestiging ervan door de beoordeling overeenkomstig artikel 5, lid 4, van bijlage XVII, indien laatstgenoemde datum later valt, of een andere door beide Partijen overeengekomen datum van inwerkingtreding om terugwerkende werking te vermijden. Tot die datum blijven de voorheen gereguleerde tarieven van toepassing voor de toepassing van deze Overeenkomst.

Onverminderd artikel 2, lid 1, en artikel 2, lid 2, van bijlage XVII heeft in geval van discrepanties tussen de tekst van Verordening (EU) 2022/612 en elke handeling waarbij deze in de Oekraïense rechtsorde is opgenomen, de tekst van Verordening (EU) 2022/612 voorrang.

Tijdschema: de bepalingen van Verordening (EU) 2022/612 worden binnen 12 maanden na de datum van inwerkingtreding van Besluit nr. 1/2023 van het Associatiecomité EU-Oekraïne in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken (9) (“Besluit nr. 1/2023”) ten uitvoer gelegd.

Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 van de Commissie (10)

Uitvoering van alle bepalingen, met uitzondering van:

 

Artikel 12 – Evaluatie.

Onverminderd artikel 2, lid 1, en artikel 2, lid 2, van bijlage XVII heeft in geval van discrepanties tussen de tekst van Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 en elke handeling waarbij deze in de Oekraïense rechtsorde is opgenomen, de tekst van Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 voorrang.

Tijdschema: de bepalingen van Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 worden binnen een termijn van 12 maanden vanaf de datum van inwerkingtreding van Besluit nr. 1/2023 ten uitvoer gelegd.

Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 van de Commissie (11)

Voor de toepassing van deze Overeenkomst worden de bepalingen van Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 van de Commissie met de volgende aanpassingen gelezen: In artikel 3, lid 2 en artikel 3, lid 3, wordt verwezen naar referentiewisselkoersen die door de Europese Centrale Bank in het Publicatieblad van de Europese Unie zijn bekendgemaakt. Zolang de Europese Centrale Bank geen wisselkoersen voor de Oekraïense hryvnia publiceert, worden voor de toepassing van artikel 3, leden 2 en 3, de door de Nationale Bank van Oekraïne gepubliceerde wisselkoersen tussen de euro en de Oekraïense hryvnia gebruikt. De referentieperioden en voorwaarden van artikel 3, lid 2 en artikel 3, lid 3, blijven ongewijzigd.

Indien een van de in artikel 4, lid 1, of artikel 5, lid 1, van Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 vastgestelde afgiftetarieven wordt gewijzigd na een eventueel besluit van het Handelscomité om een internemarktbehandeling voor roaming toe te kennen overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII, begint de verplichte toepassing ervan voor de toepassing van deze Overeenkomst op dezelfde datum voor beide Partijen. Dit is hetzij de datum van inwerkingtreding van elke wijziging van Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654, hetzij de datum van inwerkingtreding van de volledig conforme wetgeving van Oekraïne tot uitvoering van de desbetreffende wijziging van Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654, na bevestiging ervan door de beoordeling overeenkomstig artikel 5, lid 4, van bijlage XVII, indien laatstgenoemde datum later valt, of een andere door beide Partijen overeengekomen datum van inwerkingtreding om terugwerkende werking te vermijden. Tot die datum blijven de eerder gereguleerde afgiftetarieven van toepassing voor de toepassing van deze Overeenkomst.

Onverminderd artikel 2, lid 1, en artikel 2, lid 2, van bijlage XVII heeft in geval van discrepanties tussen de tekst van Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 en elke handeling waarbij deze in de Oekraïense rechtsorde is opgenomen, de tekst van Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 voorrang.

Tijdschema: de bepalingen van Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 van de Commissie worden vóór die van Verordening (EU) 2022/612 en binnen elf maanden na de datum van inwerkingtreding van Besluit nr. 1/2023 ten uitvoer gelegd, met de volgende uitzonderingen:

 

Artikel 1, lid 2

 

Met betrekking tot nationale gesprekken die afkomstig zijn van en worden afgegeven aan Oekraïense nummers in Oekraïne, wordt artikel 1, lid 3, van toepassing binnen drie jaar vanaf de datum die is vastgesteld in een eventueel besluit van het Handelscomité om internemarktbehandeling voor roaming toe te kennen overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII

 

Artikel 1, lid 4, wordt toegepast voordat het Handelscomité een eventueel besluit neemt tot internemarktbehandeling voor telecommunicatiediensten overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII

 

Artikel 4, leden 2 tot en met 5

 

Artikel 5, lid 2.

Verordening (EU) 2018/1971 van het Europees Parlement en de Raad (12)

De volgende bepalingen ten uitvoer leggen:

 

Artikel 3 – Doelstellingen van BEREC, lid 5

 

Artikel 4 — Regelgevende taken van Berec, lid 4

 

Artikel 7 — Samenstelling van de raad van regulators, leden 1 tot en met 3

 

Artikel 8 — Onafhankelijkheid van de raad van regulators

 

Artikel 11 — Vergaderingen van de raad van regulators, lid 5

 

Artikel 12 — Stemregels van de raad van regulators, lid 2

 

Artikel 15 - Samenstelling van de raad van bestuur, leden 1 tot en met 3

 

Artikel 18 — Vergaderingen van de raad van bestuur, lid 5

 

Artikel 38 - Vertrouwelijkheid, lid 2

 

Artikel 40 — Uitwisseling van informatie leden 1, 2, 4 en 5

 

Artikel 42 — Belangenverklaringen, leden 1 en 2.

De nationale regelgevende instantie van Oekraïne, waarbij de verantwoordelijkheid voor het toezicht op de dagelijkse werking van de markten voor elektronischecommunicatienetwerken en -diensten in de eerste plaats berust, neemt volledig deel aan de werkzaamheden van de raad van regulators van Berec, de werkgroepen van Berec en de raad van bestuur van het Berec-Bureau. De nationale regelgevende instantie van Oekraïne heeft dezelfde rechten en plichten als de nationale regelgevende instanties van de EU-lidstaten, met uitzondering van stemrecht en het voorzitterschap van de raad van regulators en de raad van bestuur.

In het licht daarvan wordt de nationale regelgevende instantie van Oekraïne op een passend niveau vertegenwoordigd overeenkomstig de bepalingen van Verordening (EU) 2018/1971. Overeenkomstig de desbetreffende regels van Verordening (EU) 2018/1971 verlenen Berec en het Berec-Bureau, naargelang van het geval, bijstand aan de nationale regulerende instantie van Oekraïne bij de verrichting van haar taken.

De nationale regelgevende instantie van Oekraïne houdt zoveel mogelijk rekening met richtsnoeren, adviezen, aanbevelingen, gemeenschappelijke standpunten en beste praktijken die Berec heeft vastgesteld om de consistente uitvoering van het regelgevingskader voor elektronische communicatie te waarborgen. Met het oog op de internemarktbehandeling voor roaming overeenkomstig artikel 4, lid 3, van bijlage XVII houdt de nationale regelgevende instantie van Oekraïne zoveel mogelijk rekening met eventuele richtsnoeren die Berec heeft vastgesteld om de consistente uitvoering van het regelgevingskader inzake roaming te waarborgen, en geeft zij een motivering wanneer zij van dat richtsnoer afwijkt.

Onverminderd artikel 2, lid 1, en artikel 2, lid 2, van bijlage XVII heeft in geval van discrepanties tussen de tekst van Verordening (EU) 2018/1971 en de handeling(en) waarbij deze in de Oekraïense rechtsorde is/zijn opgenomen, de tekst van Verordening (EU) 2018/1971 voorrang.

Tijdschema: de bepalingen van Verordening (EU) 2018/1971 worden binnen 12 maanden na de datum van inwerkingtreding van Besluit nr. 1/2023 ten uitvoer gelegd.”.

 

  • (1) 
    Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot vaststelling van het Europees wetboek voor elektronische communicatie (PB EU L 321 van 17.12.2018, blz. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/1972/oj).
  • (2) 
    Aanbeveling (EU) 2019/534 van de Commissie van 26 maart 2019 inzake cyberbeveiliging van 5G-netwerken (C/2019/2335) (PB EU L 88 van 29.3.2019, blz. 42, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reco/2019/534/oj).
  • (3) 
    Verordening (EU) 2015/2120 van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2015 tot vaststelling van maatregelen betreffende open- internettoegang en retailtarieven voor gereguleerde communicaties binnen de EU en tot wijziging van Richtlijn 2002/22/EG en Verordening (EU) nr. 531/2012 (PB EU L 310 van 26.11.2015, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/2120/oj).
  • (4) 
    Richtlijn 2002/77/EG van de Commissie van 16 september 2002 betreffende de mededinging op de markten voor elektronische-communicatienetwerken en -diensten (PB EC L 249 van 17.09.2002, blz. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/77/oj).
  • (5) 
    Richtlijn 98/84/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 november 1998 betreffende de rechtsbescherming van diensten gebaseerd op of bestaande uit voorwaardelijke toegang (PB EC L 320 van 28.11.1998, blz. 54, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1998/84/oj).
  • (6) 
    Richtlijn 2000/31/EG van het Europees Parlement en de Raad van 8 juni 2000 betreffende bepaalde juridische aspecten van de diensten van de informatiemaatschappij, met name de elektronische handel, in de interne markt (“richtlijn inzake elektronische handel”) (PB EC L 178 van 17.7.2000, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2000/31/oj).
  • (7) 
    Richtlijn 2014/61/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 inzake maatregelen ter verlaging van de kosten van de aanleg van elektronischecommunicatienetwerken met hoge snelheid (PB EU L 155 van 23.5.2014, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/61/oj).
  • (8) 
    Verordening (EU) 2022/612 van het Europees Parlement en de Raad van 6 april 2022 betreffende roaming op openbare mobielecommunicatienetwerken binnen de Unie (PB EU L 115 van 13.4.2022, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/612/oj).
  • (9) 
    Besluit nr. 1/2023 van het Associatiecomité EU-Oekraïne in zijn samenstelling voor handelsvraagstukken van 24 april 2023 tot wijziging van aanhangsel XVII-3 (Regels ten aanzien van telecommunicatiediensten) van bijlage XVII bij de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds [2023/930] (PB EU L 123 van 8.5.2023, blz. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/930/oj).
  • Uitvoeringsverordening (EU) 2016/2286 van de Commissie van 15 december 2016 tot vaststelling van gedetailleerde voorschriften betreffende de toepassing van het beleid inzake redelijk gebruik, betreffende de methodologie voor de beoordeling van de houdbaarheid van de afschaffing van retailroamingtoeslagen en betreffende de ten behoeve van die beoordeling door een roamingaanbieder in te dienen aanvraag (PB EU L 344 van 17.12.2016, blz. 46, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2016/2286/oj).
  • Gedelegeerde Verordening (EU) 2021/654 van de Commissie van 18 december 2020 houdende aanvulling van Richtlijn (EU) 2018/1972 van het Europees Parlement en de Raad waarbij één enkel maximumtarief voor mobiele gespreksafgifte voor de hele Unie en één enkel maximumtarief voor vaste gespreksafgifte voor de hele Unie wordt vastgesteld (PB EU L 137 van 22.4.2021, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/654/oj).
  • Verordening (EU) 2018/1971 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2018 tot instelling van het Orgaan van Europese regulerende instanties voor elektronische communicatie (Berec) en het Bureau voor ondersteuning van Berec (Berec-Bureau), tot wijziging van Verordening (EU) 2015/2120 en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1211/2009 (PB EU L 321 van 17.12.2018, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1971/oj).
 

ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/465/oj

ISSN 1977-0758 (electronic edition)

 

Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.