Besluit 2025/1251 - Standpunt EU op de 17e zitting van de Commissie van technische deskundigen van de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer (OTIF) over de herziening van de uniforme technische voorschriften die van toepassing zijn op het subsysteem “rolling stock - locomotives and passenger rolling stock”, op de toegankelijkheid van het spoorwegsysteem voor personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit, op voertuigmarkeringen, op het subsysteem “infrastructure” en op het subsysteem “telematicatoepassingen voor het goederenvervoer”, en over de actualisering van het handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF - Hoofdinhoud
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL L-serie |
2025/1251 |
27.6.2025 |
BESLUIT (EU) 2025/1251 VAN DE RAAD
van 16 juni 2025
betreffende het standpunt dat namens de Europese Unie moet worden ingenomen op de 17e zitting van de Commissie van technische deskundigen van de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer (OTIF) over de herziening van de uniforme technische voorschriften die van toepassing zijn op het subsysteem “rolling stock — locomotives and passenger rolling stock”, op de toegankelijkheid van het spoorwegsysteem voor personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit, op voertuigmarkeringen, op het subsysteem “infrastructure” en op het subsysteem “telematicatoepassingen voor het goederenvervoer”, en over de actualisering van het handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91, in samenhang met artikel 218, lid 9,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De Unie is toegetreden tot het Verdrag betreffende het internationale spoorwegvervoer van 9 mei 1980, zoals gewijzigd bij het Protocol van Vilnius van 3 juni 1999 (het “Cotif”), bij Besluit 2013/103/EU van de Raad (1) en de Overeenkomst tussen de Europese Unie en de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer tot toetreding van de Europese Unie tot het Cotif (2). |
(2) |
Op grond van artikel 13, § 1, f), van het Cotif is de Commissie van technisch deskundigen (“CTE”) van de OTIF opgericht. |
(3) |
Op grond van artikel 20, § 1, b), van het Cotif en artikel 6, lid 1, van de Uniforme Regelen betreffende de verbindendverklaring van technische normen en de aanneming van uniforme technische voorschriften die van toepassing zijn op spoorwegmaterieel bestemd voor gebruik in internationaal verkeer (APTU) — aanhangsel F van het Cotif, is de CTE bevoegd om onder meer de uniforme technische voorschriften (UTP’s) die van toepassing zijn op het subsysteem “rolling stock — locomotives and passenger rolling stock” (UTP LOC&PAS), op de toegankelijkheid van het spoorwegsysteem voor personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit (UTP PRM), op voertuigmarkeringen (UTP Marking), op het subsysteem “infrastructure” (UTP INF) en op het subsysteem “telematicatoepassingen voor het goederenvervoer” (UTP TAF) vast te stellen of te wijzigen. |
(4) |
Op grond van artikel 20, § 1, e), van het Cotif en overeenkomstig artikel 21, lid 4, van de Uniforme Regelen betreffende de technische toelating van spoorwegmaterieel dat wordt gebruikt in internationaal verkeer (ATMF — aanhangsel G bij het verdrag) is de CTE bevoegd om onder meer het Handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF vast te stellen of te wijzigen. |
(5) |
De CTE heeft op de agenda van zijn 17e zitting, die op 17 en 18 juni 2025 zal plaatsvinden, een voorstel opgenomen voor besluiten tot herziening van de UTP LOC&PAS, de UTP PRM, de UTP Marking en de UTP INF, tot wijziging van aanhangsel I van de UTP TAF en tot actualisering van het handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF. |
(6) |
De beoogde handelingen van de CTE zullen rechtsgevolgen hebben. |
(7) |
Aangezien de voorgestelde besluiten bindend zullen zijn voor de Unie op grond van artikel 6, lid 1, APTU en artikel 35, § 3 en § 4, van het Cotif, is het passend het namens de Unie in de CTE in te nemen standpunt te bepalen. |
(8) |
Die besluiten hebben tot doel de UTP LOC&PAS, de UTP PRM, de UTP Marking en de UTP INF in overeenstemming te brengen met Uitvoeringsverordening (EU) 2023/1694 van de Commissie (3) (het “TSI-pakket van 2023”), de verwijzingen naar de in aanhangsel I van de UTP TAF opgenomen technische documenten van technische specificaties inzake interoperabiliteit met betrekking tot de “telematicatoepassingen voor goederenvervoer” (TSI TAF) van het Spoorwegbureau van de Europese Unie (ERA) in overeenstemming te brengen met Verordening (EU) nr. 1305/2014 van de Commissie (4), en het handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF te actualiseren, rekening houdend met de feedback inzake ervaringen van de landen die partij zijn bij het Cotif. |
(9) |
Aangezien ze bijdragen tot de afstemming van de OTIF-regelgeving op de overeenkomstige bepalingen van het Unierecht, zijn de beoogde besluiten van de OTIF om de UTP PRM, de UTP Marking en de UTP INF te herzien, in overeenstemming met het recht en de strategische doelstellingen van de Unie en moeten ze derhalve door de Unie worden gesteund. |
(10) |
De beoogde besluiten van de OTIF om de UTP LOC&PAS te herzien en om bijlage I van de UTP TAF te wijzigen, zijn over het algemeen ook in overeenstemming met het recht en de strategische doelstellingen van de Unie, en dragen bij tot de afstemming van de OTIF-regelgeving op de gelijkwaardige bepalingen van het Unierecht. Sommige van de door de OTIF voorgestelde wijzigingen moeten echter worden afgestemd op het TSI-pakket van 2023. Het is dan ook noodzakelijk wijzigingen van de beoogde OTIF-besluiten voor te stellen om de UTP LOC&PAS te herzien en aanhangsel I van de UTP TAF te wijzigen, teneinde te zorgen voor aanpassing aan het acquis van de Unie zoals gewijzigd bij het TSI-pakket van 2023. De Unie moet derhalve de voorgenomen besluiten steunen op voorwaarde dat die wijzigingen worden aangebracht, |
HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:
Artikel 1
Het tijdens de 17e zitting van de Commissie van technisch deskundigen (CTE) van de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer (OTIF) namens de Unie in te nemen standpunt over de herziening van eenvormige technische eisen (UTP) die van toepassing zijn op het subsysteem “rolling stock — locomotives and passenger rolling stock” (UTP LOC&PAS), op de toegankelijkheid van het spoorwegsysteem voor gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit (UTP PRM), op voertuigmarkeringen en op het subsysteem “infrastructure” (UTP INF), over het in overeenstemming brengen van de verwijzingen naar de technische documenten van technische specificaties inzake interoperabiliteit betreffende de “telematicatoepassingen voor goederenvervoer” (TSI TAF) die zijn opgenomen in aanhangsel I van de UTP betreffende de “telematicatoepassingen voor het goederenvervoer” (UTP TAF), en over de actualisering van het handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF, houdt het volgende in:
1) |
stemmen vóór de door de CTE voorgestelde herziening van de UTP LOC&PAS met betrekking tot het subsysteem “rolling stock — locomotives and passenger rolling stock”, zoals vermeld in werkdocument TECH-25003 UTP LOC&PAS van de CTE, en onder voorbehoud van de volgende wijzigingen:
|
2) |
stemmen vóór de door de CTE voorgestelde wijzigingen van de UTP PRM die van toepassing is op de toegankelijkheid van het spoorwegsysteem voor personen met een handicap en personen met beperkte mobiliteit, zoals vermeld in CTE-werkdocument TECH-25004 UTP PRM; |
3) |
stemmen vóór de door de CTE voorgestelde wijzigingen van de UTP Marking met betrekking tot voertuigmarkeringen, zoals vermeld in werkdocument TECH-25005 UTP Marking van de CTE; |
4) |
stemmen vóór de door de CTE voorgestelde wijzigingen van de UTP INF die van toepassing is op het subsysteem “infrastructuur”, zoals vermeld in werkdocument TECH-25006 UTP; |
5) |
stemmen vóór het voorstel van de CTE om de verwijzingen naar de in aanhangsel I van UTP TAF opgenomen technische documenten met betrekking tot de “telematicatoepassingen voor goederenvervoer” (TSI TAF) van het Spoorwegbureau van de Europese Unie in overeenstemming te brengen met Verordening (EU) nr. 1305/2014, zoals vermeld in CTE-werkdocument TECH-25007 UTP, onder voorbehoud van de volgende wijziging:
|
6) |
stemmen vóór het voorstel van de CTE tot actualisering van het handboek voor de uitvoering en toepassing van de Uniforme Regelen APTU en ATMF, zoals vermeld in CTE-werkdocument TECH-25011 Handbook, onder voorbehoud van de volgende wijzigingen:
|
7) |
de Commissie kan instemmen met kleine wijzigingen van de in dit artikel vastgestelde standpunten van de CTE, zonder nader besluit van de Raad. |
Artikel 2
De besluiten van de CTE worden na de vaststelling ervan bekendgemaakt in het Publicatieblad van de Europese Unie, met vermelding van de datum van hun inwerkingtreding.
Artikel 3
Dit besluit treedt in werking op de datum van de vaststelling ervan.
Gedaan te Luxemburg, 16 juni 2025.
Voor de Raad
De voorzitter
-
P.HENNIG-KLOSKA
-
Besluit 2013/103/EU van de Raad van 16 juni 2011 betreffende de ondertekening en sluiting van de Overeenkomst tussen de Europese Unie en de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer tot toetreding van de Europese Unie tot het Verdrag betreffende het internationale spoorwegvervoer (Cotif) van 9 mei 1980, zoals gewijzigd bij het Protocol van Vilnius van 3 juni 1999 (PB L 51 van 23.2.2013, blz. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2013/103(1)/oj).
-
Overeenkomst tussen de Europese Unie en de Intergouvernementele Organisatie voor het internationale spoorwegvervoer betreffende de toetreding van de Europese Unie tot het Verdrag betreffende het internationale spoorwegvervoer (COTIF) van 9 mei 1980, zoals gewijzigd bij het Protocol van Vilnius van 3 juni 1999 (PB L 51 van 23.2.2013, blz. 8, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2013/103/oj).
-
Uitvoeringsverordening (EU) 2023/1694 van de Commissie van 10 augustus 2023 tot wijziging van de Verordeningen (EU) nr. 321/2013, (EU) nr. 1299/2014, (EU) nr. 1300/2014, (EU) nr. 1301/2014, (EU) nr. 1302/2014, (EU) nr. 1304/2014 en van Uitvoeringsverordening (EU) 2019/777 (PB L 222 van 8.9.2023, blz. 88, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/1694/oj).
-
Verordening (EU) nr. 1305/2014 van de Commissie van 11 december 2014 betreffende de technische specificatie inzake interoperabiliteit van het subsysteem telematicatoepassingen voor goederenvervoer van het spoorwegsysteem in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 62/2006 (PB L 356 van 12.12.2014, blz. 438, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/1305/oj).
ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2025/1251/oj
ISSN 1977-0758 (electronic edition)
Deze samenvatting is overgenomen van EUR-Lex.