Ontwerpadvies - ONTWERPADVIES inzake het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kader voor energie-efficiëntie-etikettering en tot intrekking van Richtlijn 2010/30/EU

1.

Kerngegevens

Document­datum 29-01-2016
Publicatie­datum 22-01-2016
Betreft organisatie COMMITTEE ON THE ENVIRONMENT, PUBLIC HEALTH AND FOOD SAFETY
Van Patriciello Aldo
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Europees Parlement

2014-2019

Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid

2015/0149(COD)

29.1.2016

ONTWERPADVIES

van de Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid

aan de Commissie industrie, onderzoek en energie

inzake het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kader voor energie-efficiëntie-etikettering en tot intrekking van Richtlijn 2010/30/EU (COM(2015)0341 – C8-0189/2015 – 2015/0149(COD))

Rapporteur voor advies: Aldo Patriciello

PA\1085262NL.doc PE573.039v02-00

NL In verscheidenheid verenigd NL

PA_Legam

PE573.039v02-00 2/12 PA\1085262NL.doc

NL

BEKNOPTE MOTIVERING

Energie-etikettering is gunstig voor het milieu, aangezien klanten producten kunnen vergelijken op het vlak van hun energie-efficiëntie en zo kosteneffectieve en milieubewuste aankoopbeslissingen kunnen nemen.

Het bestaande systeem voor energie-etikettering is echter ondoorzichtig geworden en in zekere mate zinloos, vooral omdat de hoogste energie-efficiëntieklassen een te groot aantal en zeer diverse producten bevatten, wat de consumenten uiteraard in verwarring brengt. Ook het markttoezicht in de lidstaten is voor verbetering vatbaar en zou gebaat zijn bij een duidelijker en eenvoudiger beheer- en etiketteringsysteem voor productinformatie.

Uw rapporteur is dan ook opgetogen over het voorstel voor een verordening tot vaststelling van een kader voor de etikettering van de energie-efficiëntie en tot intrekking van de eerdere Richtlijn 2010/30/EU (COM(2015)341), die moet zorgen voor meer transparantie voor de klanten en de autoriteiten op het gebied van energiegerelateerde producten op de EU-markt.

In het voorstel van de Commissie wordt het huidige kader voor energie-etikettering vervangen en wordt een mechanisme ingevoerd voor de aanpassing van de schaal van de energieefficiëntieklassen. Het voorstel voorziet ook in een productendatabank en legt de verplichtingen van de betrokken economische actoren vast.

De rapporteur staat achter de meeste punten van het voorstel, maar stelt een aantal wijzigingen voor, met name:

De frequentie van de schaalaanpassing

De Commissie stelt een evaluatiecyclus van tien jaar voor en gaat daarvan uit voor de schaalaanpassing en herinvulling van alle energie-efficiëntieklassen. Uw rapporteur is van mening dat de frequentie van de schaalaanpassing alleen op bewijs gebaseerd dient te zijn en dat rekening moet worden gehouden met productspecifieke behoeften. Met een vaste cyclus kan niet worden ingespeeld op de vereisten van een veranderende markt. Elke schaalaanpassing is een aanpassing aan de technische en wetenschappelijke vooruitgang en dient gebaseerd te zijn op een grondige en specifieke door de Commissie uitgevoerde voorbereidende studie. Alle verwijzingen naar een vaste evaluatiecyclus moeten worden geschrapt (overweging 11, artikel 7, lid 3 en 4).

De invulling van de hoogste klassen

Als antwoord op het probleem dat klasse A een te groot aantal en zeer diverse producten bevat stelt de Commissie voor de nieuwe klassen A+, enz. te schrappen en de hoogste productklassen A en B volledig leeg te maken. Uw rapporteur is er vast van overtuigd dat het leegmaken van zelfs maar één van de hoogste klassen het verkeerde signaal geeft aan de klanten en nefaste gevolgen kan hebben voor het milieu, aangezien gesuggereerd wordt dat er geen aanbevelenswaardige producten beschikbaar zijn. Dit probleem moet een langetermijnoplossing krijgen en de rapporteur stelt dan ook voor een algemeen maximumpercentage voor de klassen A en B vast te leggen en bij overschrijding daarvan naar een nieuwe schaalaanpassing over te gaan. Het voorgestelde maximumpercentage van 20% in A plus B is al iets lager dan het gemiddelde aantal producten in de categorieën van A tot G en

PA\1085262NL.doc 3/12 PE573.039v02-00

NL

dit percentage moet dan ook voor een langere periode krachtig en zinvol blijven (overweging 11; artikel 7, lid3).

Het onderhoud van de databank

Uw rapporteur wenst erop te wijzen dat de databank slechts een technisch instrument dat niet in de plaats kan komen van markttoezicht. Productinformatiebladen genereren en gegevensbestanden uploaden of invoeren in een externe databank kan een zware financiële en administratieve last betekenen, met name voor kleine en middelgrote ondernemingen. Het indienen van traditionele elektronische of papieren formulieren bij de Commissie zou een juridisch haalbare oplossing moeten zijn, op voorwaarde dat de informatie volledig en gestandaardiseerd is en de leverancier aansprakelijk kan worden gesteld voor de informatie in de databank. De leverancier moet zelf kunnen besluiten hoe hij zijn gegevens beschikbaar stelt (overweging 16; artikel 3, lid 1; artikel 8)

Het aanbrengen of weergeven van het etiket

Op bepaalde punten is het Commissievoorstel onduidelijk waar het gaat om het gebruik van elektronische etiketten in plaats van een traditioneel etiket dat op het product is aangebracht. De elektronische weergave van etiketten in winkels maakt het voor alle betrokken partijen eenvoudiger en moet dan ook worden aangemoedigd (artikel 3, lid 2).

Uw rapporteur beveelt ook aan dat een definitie van "energie-efficiëntie" wordt toegevoegd in overeenstemming met Richtlijn 2012/27/EU betreffende energie-efficiëntie.

Uw rapporteur vindt het goed dat tweedehandsproducten uit de werkingssfeer van het voorstel zijn uitgesloten.

AMENDEMENTEN

De Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid verzoekt de ten principale bevoegde Commissie industrie, onderzoek en energie onderstaande amendementen in aanmerking te nemen:

Amendement 1

Voorstel voor een verordening Overweging 9

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (9) 
    Als klanten over nauwkeurige, (9) Als klanten over nauwkeurige, relevante en vergelijkbare informatie over relevante en vergelijkbare informatie over het specifieke energieverbruik van het specifieke energieverbruik van energiegerelateerde producten beschikken, energiegerelateerde producten beschikken, kiezen zij eerder producten die tijdens het kiezen zij eerder producten die tijdens het gebruik minder energie en andere gebruik minder energie en andere essentiële hulpbronnen verbruiken. Een essentiële hulpbronnen verbruiken. Een gestandaardiseerd verplicht etiket is een gestandaardiseerd verplicht etiket is een

PE573.039v02-00 4/12 PA\1085262NL.doc

NL

doeltreffend middel om vergelijkbare doeltreffend middel om vergelijkbare informatie over het energieverbruik van informatie over het energieverbruik van energiegerelateerde producten aan klanten energiegerelateerde producten aan klanten te verstrekken. Het etiket moet worden te verstrekken. Het etiket moet worden aangevuld met een productinformatieblad. aangevuld met een productinformatieblad. Het etiket moet gemakkelijk herkenbaar, Het etiket moet gemakkelijk herkenbaar, eenvoudig en beknopt zijn. Hiertoe moet eenvoudig en beknopt zijn. Hiertoe moet de bestaande kleurenschaal van het etiket de bestaande kleurenschaal van het etiket (van donkergroen tot rood) worden (van donkergroen tot rood) worden gehandhaafd als basis om de klanten te gehandhaafd als basis om de klanten te informeren over de energie-efficiëntie van informeren over de energie-efficiëntie van producten. Classificatie met de letters A tot producten. Classificatie met de letters A tot en met G is voor klanten het meest en met G is voor klanten het meest doeltreffend gebleken. In situaties waarin doeltreffend gebleken. In situaties waarin producten door maatregelen betreffende producten door maatregelen betreffende ecologisch ontwerp overeenkomstig ecologisch ontwerp overeenkomstig Richtlijn 2009/125/EG niet meer tot de Richtlijn 2009/125/EG niet meer tot de klassen "F" of "G" behoren, worden die klassen "D", "E", "F" of "G" behoren, klassen niet op het etiket weergegeven. In worden die klassen niet op het etiket uitzonderlijke gevallen kan dat worden weergegeven. uitgebreid tot de klassen "D" en "E"; deze situatie is evenwel onwaarschijnlijk, aangezien de schaal van het etiket wordt aangepast zodra het merendeel van de productmodellen onder de twee hoogste klassen valt.

Or. en

Motivering

Wanneer klassen om redenen van juridische aard leeg zijn, moeten zij worden geschrapt ongeacht het percentage producten dat onder de twee hoogste klassen valt.

Amendement 2

Voorstel voor een verordening

Overweging 11

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (11) 
    Fabrikanten reageren op het energie(11) Fabrikanten reageren op het energieetiket door steeds efficiëntere producten te etiket door steeds efficiëntere producten te vervaardigen. Deze technologische vervaardigen. Deze technologische ontwikkeling leidt tot producten die ontwikkeling leidt tot producten die voornamelijk onder de hoogste klassen van voornamelijk onder de hoogste klassen van het energie-etiket vallen. Om ervoor te het energie-etiket vallen. Om ervoor te zorgen dat klanten producten op een zorgen dat klanten producten op een

PA\1085262NL.doc 5/12 PE573.039v02-00

NL

deugdelijke manier kunnen vergelijken, deugdelijke manier kunnen vergelijken, kan verdere productdifferentiatie nodig kan verdere productdifferentiatie nodig zijn, dientengevolge moeten de etiketten zijn, dientengevolge moeten de etiketten van een aangepaste schaal worden van een aangepaste schaal worden voorzien. Teneinde te zware lasten voor de voorzien. Ofschoon het wenselijk is de fabrikanten te voorkomen, zou het passend schaal ongeveer om de tien jaar aan te zijn de schaal ongeveer om de tien jaar passen teneinde te zware lasten voor de aan te passen. Om te zorgen voor een fabrikanten te voorkomen, mag een optimale rechtspositie van leveranciers en schaalaanpassing slechts worden handelaren moeten bij deze verordening doorgevoerd wanneer op basis van gedetailleerde regelingen betreffende een documenten is aangetoond dat er te veel nieuwe schaal worden vastgesteld. De producten in de twee hoogste klassen hoogste klassen van een nieuw etiket met vallen. Om te zorgen voor een optimale een aangepaste schaal dienen vooralsnog rechtspositie van leveranciers en leeg te blijven om de technologische handelaren moeten bij deze verordening vooruitgang te bevorderen en ervoor te gedetailleerde regelingen betreffende een zorgen dat er steeds efficiëntere producten nieuwe schaal worden vastgesteld. worden ontwikkeld en erkend. Bij een Voorafgaand aan elke schaalaanpassing aanpassing van de schaal moeten alle moet de Commissie een grondige energie-etiketten op korte termijn worden voorbereidende studie uitvoeren. De twee vervangen om verwarring bij de klanten te hoogste klassen van een nieuw etiket met voorkomen. een aangepaste schaal dienen vooralsnog een voldoende gering aantal producten te bevatten om de technologische vooruitgang te bevorderen en ervoor te zorgen dat er steeds efficiëntere producten worden ontwikkeld en erkend. Bij een aanpassing van de schaal moeten alle energie-etiketten op korte termijn worden vervangen om verwarring bij de klanten te voorkomen.

Or. en

Motivering

De frequentie van de schaalaanpassing dient alleen op bewijs gebaseerd te zijn en er moet rekening worden gehouden met productspecifieke behoeften. Met een vaste cyclus kan niet worden ingespeeld op de vereisten van een veranderende markt. Elke schaalaanpassing moet wetenschappelijk gefundeerd zijn aangezien het gaat om een aanpassing aan de technische en wetenschappelijke vooruitgang. Het leegmaken van de hoogste klassen zou het verkeerde signaal geven aan de klanten en nefaste gevolgen kunnen hebben voor het milieu, aangezien gesuggereerd wordt dat er geen aanbevelenswaardige producten beschikbaar zijn.

PE573.039v02-00 6/12 PA\1085262NL.doc

NL

Amendement 3

Voorstel voor een verordening

Overweging 16

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (16) 
    Teneinde het toezicht op de naleving (16) Zonder dat afbreuk wordt gedaan te vergemakkelijken en actuele aan de verplichtingen van de lidstaten marktgegevens ten behoeve van het inzake markttoezicht en teneinde het regelgevingsproces voor herzieningen van toezicht op de naleving te productspecifieke etiketten en vergemakkelijken en actuele informatiebladen ter beschikking te stellen, marktgegevens ten behoeve van het moeten de leveranciers op elektronische regelgevingsproces voor herzieningen van wijze informatie over de naleving met productspecifieke etiketten en betrekking tot hun producten verstrekken informatiebladen ter beschikking te stellen, die in een door de Commissie opgezette moeten de leveranciers op elektronische databank wordt opgenomen. Deze wijze of in papieren vorm de vereiste informatie moet publiek toegankelijk zijn, informatie over de naleving met betrekking zodat klanten erover kunnen beschikken en tot hun producten verstrekken, die moet handelaren op alternatieve wijzen etiketten worden opgenomen in een databank die kunnen opvragen. De door de Commissie wordt opgezet en markttoezichtautoriteiten moeten toegang onderhouden. Deze informatie moet tot de informatie in de databank hebben. publiek toegankelijk zijn, zodat klanten

    erover kunnen beschikken en handelaren op alternatieve wijzen etiketten kunnen opvragen. De markttoezichtautoriteiten moeten toegang tot de informatie in de databank hebben.

    Or. en

    Motivering

De databank is slechts een technisch instrument en kan niet in de plaats komen van markttoezicht. Productinformatiebladen genereren en gegevensbestanden uploaden of invoeren kan een zware administratieve last betekenen, met name voor kmo's. Het indienen van traditionele formulieren bij de Commissie zou een juridisch haalbare oplossing moeten zijn, op voorwaarde dat de informatie volledig en gestandaardiseerd is en de leverancier aansprakelijk kan worden gesteld voor de informatie in de databank.

PA\1085262NL.doc 7/12 PE573.039v02-00

NL

Amendement 4

Voorstel voor een verordening Overweging 20

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (20) 
    De Commissie dient een werkplan op (20) De Commissie dient een werkplan op te stellen voor de herziening van de te stellen voor de herziening van de etiketten van bepaalde producten, met etiketten van bepaalde producten, met inbegrip van een indicatieve lijst van inbegrip van een indicatieve lijst van overige energiegerelateerde producten overige energiegerelateerde producten waarvoor een energie-etiket kan worden waarvoor een energie-etiket kan worden ingevoerd. In het kader van het werkplan ingevoerd. In het kader van het werkplan dienen de betrokken productgroepen als dienen de betrokken productgroepen als eerste op technisch, ecologisch en eerste op technisch, ecologisch en economisch vlak te worden geanalyseerd. economisch vlak te worden geanalyseerd. Hierbij dient ook aanvullende informatie te Hierbij dient ook aanvullende informatie te worden geanalyseerd, met inbegrip van de worden geanalyseerd, met inbegrip van de mogelijkheid om consumenten van mogelijkheid om consumenten van informatie over de prestatie van een informatie over de prestatie van een energiegerelateerd product te voorzien, energiegerelateerd product te voorzien, bijvoorbeeld het absolute energieverbruik, bijvoorbeeld het energieverbruik, de de duurzaamheid of de milieuprestatie, en duurzaamheid of de milieuprestatie, en de de kosten van het verstrekken van die kosten van het verstrekken van die informatie, in samenhang met de informatie, in samenhang met de doelstelling van het bevorderen van de doelstelling van het bevorderen van de kringloopeconomie. Met dergelijke kringloopeconomie. Met dergelijke aanvullende informatie dient het etiket aanvullende informatie dient het etiket voor de consumenten begrijpelijker en voor de consumenten begrijpelijker en doeltreffender te worden, maar de doeltreffender te worden, maar de consumenten mogen hiervan geen consumenten mogen hiervan geen negatieve effecten ondervinden. negatieve effecten ondervinden.

Or. en

Motivering

Wat "absoluut energieverbruik" betekent is onduidelijk en het zal niet ter zake doende discussies uitlokken over de levenscyclus van producten en ecologische voetafdrukken, waardoor de besluitvorming enorm omslachtig wordt gemaakt.

PE573.039v02-00 8/12 PA\1085262NL.doc

NL

Amendement 5

Voorstel voor een verordening

Artikel 1 – lid 2 – inleidende formule

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 2. 
    Deze verordening is niet van toepassing 2. Deze verordening is van toepassing op op: energiegerelateerde producten die

    worden aangeboden of in gebruik worden genomen op de markt van de Unie. Deze verordening is niet van toepassing op:

    Or. en

    Motivering

Het toepassingsgebied dient positief te worden gedefinieerd.

Amendement 6

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – punt 11 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(11 bis) "energie-efficiëntie": de verhouding tussen de verkregen prestatie, dienst, goederen of energie, en de energieinput;

Or. en

Motivering

Deze definitie is in overeenstemming met Richtlijn 2012/27/EU betreffende energie-efficiëntie.

Amendement 7

Voorstel voor een verordening

Artikel 3 – lid 1 – letter d

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • d) 
    voordat zij een model van een product in d) voordat zij eenheden van een model van de handel brengen, voeren zij de in een product in de handel brengen, voeren bijlage I genoemde informatie in in de zij de in bijlage I genoemde informatie overeenkomstig artikel 8 opgezette direct in in de overeenkomstig artikel 8

PA\1085262NL.doc 9/12 PE573.039v02-00

NL

productendatabank. opgezette productendatabank, of zenden zij deze informatie in een elektronisch of

papieren standaardformulier naar de Commissie.

Or. en

Motivering

Deze voorschriften zijn van toepassing op de afzonderlijke producten die in de handel worden gebracht. Productinformatiebladen genereren en gegevensbestanden uploaden of invoeren kan een zware administratieve last betekenen, met name voor kmo's. Het indienen van traditionele formulieren bij de Commissie zou een juridisch haalbare oplossing moeten zijn, op voorwaarde dat de informatie volledig en gestandaardiseerd is en de leverancier aansprakelijk kan worden gesteld voor de informatie in de databank.

Amendement 8

Voorstel voor een verordening Artikel 3 – lid 2 – letter b – punt ii

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(ii) drukken zij het etiket af via de (ii) drukken zij het etiket af of downloaden overeenkomstig artikel 8 opgezette zij het voor digitale weergave uit de productendatabank, voor zover deze overeenkomstig artikel 8 opgezette functie voor het desbetreffende product productendatabank, voor zover deze beschikbaar is; of functie voor het desbetreffende product beschikbaar is; of

Or. en

Motivering

De elektronische weergave van etiketten in winkels betekent een vereenvoudiging en is een van de belangrijkste elementen van deze wetgevende maatregel.

Amendement 9

Voorstel voor een verordening Artikel 3 – lid 2 – letter b – punt iii

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(iii) drukken zij het etiket of een etiket met (iii) drukken zij het etiket af of aangepaste schaal af via de website van de downloaden zij het voor elektronische leverancier, voor zover deze functie voor weergave uit de website van de leverancier, voor zover deze functie voor

PE573.039v02-00 10/12 PA\1085262NL.doc

NL

het desbetreffende product beschikbaar is. het desbetreffende product beschikbaar is.

Or. en

Motivering

"Etiket met aangepaste schaal" zit vervat in "etiket".

Amendement 10

Voorstel voor een verordening

Artikel 7 – lid 3

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 3. 
    Wanneer een etiket wordt ingevoerd of 3. Wanneer een etiket wordt ingevoerd of de schaal ervan wordt aangepast, de schaal ervan wordt aangepast, waarborgt de Commissie dat de vereisten waarborgt de Commissie dat de vereisten zodanig worden vastgelegd dat naar zodanig worden vastgelegd dat naar verwachting geen enkel product onder de verwachting niet meer dan 20% van de energieklassen A of B valt op het moment producten onder de energieklassen A of B dat het etiket wordt ingevoerd, zodat het valt op het moment dat het etiket wordt merendeel van de modellen naar schatting ingevoerd of de schaal ervan wordt ten minste tien jaar daarna onder die aangepast. klassen valt.

    Or. en

    Motivering

Het leegmaken van de hoogste klassen zou het verkeerde signaal geven aan de klanten en nefaste gevolgen kunnen hebben voor het milieu, aangezien gesuggereerd wordt dat er geen aanbevelenswaardige producten beschikbaar zijn. 20% in A en B is al iets lager dan het gemiddelde aantal producten in de categorieën van A tot G en dit percentage moet dan ook houdbaar zijn. De frequentie van de schaalaanpassing dient alleen op bewijs gebaseerd te zijn en er moet rekening worden gehouden met productspecifieke behoeften. Met een vaste cyclus kan niet worden ingespeeld op de vereisten van een veranderende markt.

Amendement 11

Voorstel voor een verordening

Artikel 7 – lid 4

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 4. 
    De schaal van etiketten wordt op gezette 4. De schaal van etiketten wordt aangepast tijden aangepast. wanneer dit passend is op grond van de

    wetenschappelijke en technische

PA\1085262NL.doc 11/12 PE573.039v02-00

NL

vooruitgang in een specifieke productgroep. Om na te gaan of een schaalaanpassing noodzakelijk is voert de Commissie een grondige voorbereidende studie uit.

Or. en

Motivering

Elke schaalaanpassing moet wetenschappelijk gefundeerd zijn aangezien het gaat om een aanpassing aan de technische en wetenschappelijke vooruitgang.

Amendement 12

Voorstel voor een verordening Artikel 8 – alinea 1 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

De leveranciers voeren de vereiste informatie direct in in de productendatabank of zenden deze informatie in een elektronisch of papieren standaardformulier naar de Commissie. De leveranciers zijn verantwoordelijk voor de verificatie van hun productgegevens in de databank.

Or. en

Motivering

Productinformatiebladen genereren en gegevensbestanden uploaden of invoeren kan een zware administratieve last betekenen, met name voor kmo's. Het indienen van traditionele formulieren bij de Commissie zou een juridisch haalbare oplossing moeten zijn, op voorwaarde dat de informatie volledig en gestandaardiseerd is en de leverancier aansprakelijk kan worden gesteld voor de informatie in de databank.

PE573.039v02-00 12/12 PA\1085262NL.doc

NL


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.