Adviezen - ADVIES over het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kader voor energie-efficiëntie-etikettering en tot intrekking van Richtlijn 2010/30/EU

1.

Kerngegevens

Document­datum 28-04-2016
Publicatie­datum 05-05-2016
Betreft organisatie COMMITTEE ON THE ENVIRONMENT, PUBLIC HEALTH AND FOOD SAFETY
Van Patriciello Aldo
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Europees Parlement

2014-2019

Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid

2015/0149(COD)

27.4.2016

ADVIES

van de Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid

aan de Commissie industrie, onderzoek en energie

over het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een kader voor energie-efficiëntie-etikettering en tot intrekking van Richtlijn 2010/30/EU (COM(2015)0341 – C8-0189/2015 – 2015/0149(COD))

Rapporteur: Aldo Patriciello

AD\1093527NL.doc PE573.039v03-00

NL In verscheidenheid verenigd NL

PA_Legam

PE573.039v03-00 2/35 AD\1093527NL.doc

NL

BEKNOPTE MOTIVERING

Energie-etikettering is gunstig voor het milieu, aangezien klanten producten kunnen vergelijken op het vlak van hun energie-efficiëntie en zo kosteneffectieve en milieubewuste aankoopbeslissingen kunnen nemen.

Het bestaande systeem voor energie-etikettering is echter ondoorzichtig geworden en in zekere mate zinloos, vooral omdat de hoogste energie-efficiëntieklassen een te groot aantal en zeer diverse producten bevatten, wat de consumenten uiteraard in verwarring brengt. Ook het markttoezicht in de lidstaten is voor verbetering vatbaar en zou gebaat zijn bij een duidelijker en eenvoudiger beheer- en etiketteringsysteem voor productinformatie.

Uw rapporteur is dan ook opgetogen over het voorstel voor een verordening tot vaststelling van een kader voor de etikettering van de energie-efficiëntie en tot intrekking van de eerdere Richtlijn 2010/30/EU (COM(2015)341), die moet zorgen voor meer transparantie voor de klanten en de autoriteiten op het gebied van energiegerelateerde producten op de EU-markt.

In het voorstel van de Commissie wordt het huidige kader voor energie-etikettering vervangen en wordt een mechanisme ingevoerd voor de aanpassing van de schaal van de energieefficiëntieklassen. Het voorstel voorziet ook in een productendatabank en legt de verplichtingen van de betrokken economische actoren vast.

De rapporteur staat achter de meeste punten van het voorstel, maar stelt een aantal wijzigingen voor, met name:

  • • 
    De frequentie van de schaalaanpassing

De Commissie stelt een evaluatiecyclus van tien jaar voor en gaat daarvan uit voor de schaalaanpassing en herinvulling van alle energie-efficiëntieklassen. Uw rapporteur is van mening dat de frequentie van de schaalaanpassing alleen op bewijs gebaseerd dient te zijn en dat rekening moet worden gehouden met productspecifieke behoeften. Met een vaste cyclus kan niet worden ingespeeld op de vereisten van een veranderende markt. Elke schaalaanpassing is een aanpassing aan de technische en wetenschappelijke vooruitgang en dient gebaseerd te zijn op een grondige en specifieke door de Commissie uitgevoerde voorbereidende studie. Alle verwijzingen naar een vaste evaluatiecyclus moeten worden geschrapt (overweging 11, artikel 7, lid 3 en 4).

  • • 
    De invulling van de hoogste klassen

Als antwoord op het probleem dat klasse A een te groot aantal en zeer diverse producten bevat stelt de Commissie voor de nieuwe klassen A+, enz. te schrappen en de hoogste productklassen A en B volledig leeg te maken. Uw rapporteur is er vast van overtuigd dat het leegmaken van de hoogste klassen het verkeerde signaal geeft aan de klanten en nefaste gevolgen kan hebben voor het milieu, aangezien gesuggereerd wordt dat er geen aanbevelenswaardige producten beschikbaar zijn. Dit probleem moet een langetermijnoplossing krijgen en de rapporteur stelt dan ook voor een maximumpercentage voor de klassen A en B vast te leggen en bij overschrijding daarvan naar een nieuwe schaalaanpassing over te gaan (overw. 11; artikel 7, lid 3)).

AD\1093527NL.doc 3/35 PE573.039v03-00

NL

  • • 
    Het onderhoud van de databank

Uw rapporteur wenst erop te wijzen dat de databank slechts een technisch instrument dat niet in de plaats kan komen van markttoezicht. Productinformatiebladen genereren en gegevensbestanden uploaden of invoeren in een externe databank kan een zware financiële en administratieve last betekenen, met name voor kleine en middelgrote ondernemingen. Het indienen van traditionele elektronische formulieren bij de Commissie zou een juridisch haalbare oplossing moeten zijn, op voorwaarde dat de informatie volledig en gestandaardiseerd is en de leverancier aansprakelijk kan worden gesteld voor de informatie in de databank. De leverancier moet zelf kunnen besluiten hoe hij zijn gegevens beschikbaar stelt (overweging 16; artikel 3, lid 1; artikel 8)

  • • 
    Het aanbrengen of weergeven van het etiket

Op bepaalde punten is het Commissievoorstel onduidelijk waar het gaat om het gebruik van elektronische etiketten in plaats van een traditioneel etiket dat op het product is aangebracht. De elektronische weergave van etiketten in winkels maakt het voor alle betrokken partijen eenvoudiger en moet dan ook worden aangemoedigd (artikel 3, lid 2).

Uw rapporteur beveelt ook aan dat een definitie van "energie-efficiëntie" wordt toegevoegd in overeenstemming met Richtlijn 2012/27/EU betreffende energie-efficiëntie.

Uw rapporteur vindt het goed dat tweedehandsproducten uit de werkingssfeer van het voorstel zijn uitgesloten.

AMENDEMENTEN

De Commissie milieubeheer, volksgezondheid en voedselveiligheid verzoekt de ten principale bevoegde Commissie industrie, onderzoek en energie onderstaande amendementen in aanmerking te nemen:

Amendement 1

Voorstel voor een verordening Overweging 1

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (1) 
    De Europese Unie is vastbesloten een (1) De Europese Unie is vastbesloten een energie-unie met een toekomstgericht energie-unie met een toekomstgericht klimaatbeleid op te bouwen. Energieklimaatbeleid op te bouwen. Energieefficiëntie is een cruciaal element van het efficiëntie is een cruciaal element van het klimaat- en energiebeleidskader voor 2030 klimaat- en energiebeleidskader voor 2030 van de Europese Unie en is essentieel voor van de Europese Unie en is essentieel voor de matiging van de energievraag. de matiging van de energievraag en de beperking van de uitstoot van broeikasgassen.

PE573.039v03-00 4/35 AD\1093527NL.doc

NL

Amendement 2

Voorstel voor een verordening

Overweging 4

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (4) 
    Het is passend Richtlijn 2010/30/EU te (4) Het is passend Richtlijn 2010/30/EU te vervangen door een verordening waarin de vervangen door een verordening waarin de werkingssfeer ongewijzigd blijft, maar werkingssfeer in principe ongewijzigd waarin een aantal bepalingen wordt blijft, maar waarin een aantal bepalingen versterkt teneinde de inhoud ervan te wordt versterkt teneinde de inhoud ervan te verduidelijken en bij te werken. Een verduidelijken en bij te werken. Doordat verordening is het geschikte het regelgevingskader op het niveau van rechtsinstrument, aangezien hierbij de Unie en niet van de lidstaten wordt duidelijke en gedetailleerde regels worden geharmoniseerd, worden de kosten voor opgelegd die niet op uiteenlopende wijze fabrikanten verminderd en wordt een door de lidstaten kunnen worden omgezet, gelijk speelveld gewaarborgd. Door waardoor een hoge mate van harmonisering in de hele Unie wordt het harmonisering in de hele Unie wordt vrije verkeer van goederen op de hele gewaarborgd. Doordat het interne markt gewaarborgd. Aangezien regelgevingskader op het niveau van de het energieverbruik van vervoermiddelen Unie en niet van de lidstaten wordt voor personen of goederen direct of geharmoniseerd, worden de kosten voor indirect wordt geregeld in andere fabrikanten verminderd en wordt een wetgeving en beleidslijnen van de Unie, gelijk speelveld gewaarborgd. Door dienen zij verder ook buiten de harmonisering in de hele Unie wordt het werkingssfeer van deze verordening te vrije verkeer van goederen op de hele worden gehouden. Deze vrijstelling omvat eengemaakte markt gewaarborgd. transportmiddelen waarvan de motor

    tijdens bedrijf op dezelfde locatie blijft, zoals liften, roltrappen en transportbanden.

Amendement 3

Voorstel voor een verordening

Overweging 4 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(4 bis) Het is passend om tweedehandsproducten vrij te stellen van deze verordening, die alle producten omvat die in gebruik zijn genomen voordat ze voor een tweede of extra keer op de markt zijn gebracht.

AD\1093527NL.doc 5/35 PE573.039v03-00

NL

Amendement 4

Voorstel voor een verordening Overweging 7

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (7) 
    Verbetering van de efficiëntie van (7) Verbetering van de efficiëntie van

energiegerelateerde producten via energiegerelateerde producten via

weloverwogen keuzes door de weloverwogen keuzes door de

consumenten komt de algehele economie consumenten komt de algehele economie

van de Unie ten goede, bevordert de van de Unie ten goede, bevordert de

innovatie en draagt bij tot de innovatie en draagt bij tot de

verwezenlijking van de EU-doelstellingen verwezenlijking van de EU-doelstellingen

op het gebied van energie-efficiëntie voor op het gebied van energie-efficiëntie voor

2020 en 2030. Bovendien besparen de 2020 en 2030, en tot het behalen van de

consumenten hierdoor geld. doelstellingen van de Unie op het gebied

van milieu en klimaatactie. Bovendien

besparen de consumenten hierdoor geld

door de energiekosten van de

huishoudens te drukken.

Amendement 5

Voorstel voor een verordening Overweging 9

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (9) 
    Als klanten over nauwkeurige, Als klanten over nauwkeurige, relevante en relevante en vergelijkbare informatie over vergelijkbare informatie over het het specifieke energieverbruik van specifieke energieverbruik van energiegerelateerde producten beschikken, energiegerelateerde producten beschikken, kiezen zij eerder producten die tijdens het kiezen zij eerder producten die tijdens het gebruik minder energie en andere gebruik minder energie en andere essentiële hulpbronnen verbruiken. Een essentiële hulpbronnen verbruiken. Een gestandaardiseerd verplicht etiket is een gestandaardiseerd verplicht etiket is een doeltreffend middel om vergelijkbare doeltreffend middel om vergelijkbare informatie over het energieverbruik van informatie over het energieverbruik van energiegerelateerde producten aan klanten energiegerelateerde producten aan klanten te verstrekken. Het etiket moet worden te verstrekken. Het etiket moet worden aangevuld met een productinformatieblad. aangevuld met een productinformatieblad. Het etiket moet gemakkelijk herkenbaar, Het etiket moet gemakkelijk herkenbaar, eenvoudig en beknopt zijn. Hiertoe moet eenvoudig en beknopt zijn. Hiertoe moet

PE573.039v03-00 6/35 AD\1093527NL.doc

NL

de bestaande kleurenschaal van het etiket de bestaande kleurenschaal van het etiket

(van donkergroen tot rood) worden (van donkergroen tot rood) worden gehandhaafd als basis om de klanten te gehandhaafd als basis om de klanten te informeren over de energie-efficiëntie van informeren over de energie-efficiëntie van producten. Classificatie met de letters A tot producten. Classificatie met de letters A tot en met G is voor klanten het meest en met G is voor klanten het meest doeltreffend gebleken. In situaties waarin doeltreffend gebleken. In situaties waarin producten door maatregelen betreffende producten door maatregelen betreffende ecologisch ontwerp overeenkomstig ecologisch ontwerp overeenkomstig Richtlijn 2009/125/EG niet meer tot de Richtlijn 2009/125/EG niet meer tot de klassen "F" of "G" behoren, worden die klassen "D", "E", "F" of "G" behoren, klassen niet op het etiket weergegeven. In worden die klassen niet op het etiket uitzonderlijke gevallen kan dat worden weergegeven. uitgebreid tot de klassen "D" en "E"; deze situatie is evenwel onwaarschijnlijk, aangezien de schaal van het etiket wordt aangepast zodra het merendeel van de productmodellen onder de twee hoogste klassen valt.

Motivering

Wanneer klassen om redenen van juridische aard leeg zijn, moeten zij worden geschrapt ongeacht het percentage producten dat onder de twee hoogste klassen valt.

Amendement 6

Voorstel voor een verordening

Overweging 11

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (11) 
    Fabrikanten reageren op het energie(11) Fabrikanten reageren op het energieetiket door steeds efficiëntere producten te etiket door steeds efficiëntere producten te vervaardigen. Deze technologische vervaardigen. Deze technologische ontwikkeling leidt tot producten die ontwikkeling leidt tot producten die voornamelijk onder de hoogste klassen van voornamelijk onder de hoogste klassen van het energie-etiket vallen. Om ervoor te het energie-etiket vallen. Om ervoor te zorgen dat klanten producten op een zorgen dat klanten producten op een deugdelijke manier kunnen vergelijken, deugdelijke manier kunnen vergelijken, kan verdere productdifferentiatie nodig kan verdere productdifferentiatie nodig zijn, dientengevolge moeten de etiketten zijn, dientengevolge moeten de etiketten van een aangepaste schaal worden van een aangepaste schaal worden voorzien. Teneinde te zware lasten voor de voorzien. De frequentie van een dergelijke fabrikanten te voorkomen, zou het passend aanpassing is afhankelijk van een te groot zijn de schaal ongeveer om de tien jaar aantal producten in de twee hoogste aan te passen. Om te zorgen voor een klassen, aangezien dit de keuze van de

AD\1093527NL.doc 7/35 PE573.039v03-00

NL

optimale rechtspositie van leveranciers en consument beperkt en de stimulansen handelaren moeten bij deze verordening voor de ontwikkeling van energiegedetailleerde regelingen betreffende een efficiëntere producten verlaagt. Hierbij nieuwe schaal worden vastgesteld. De moet rekening worden gehouden met het hoogste klassen van een nieuw etiket met voorkomen van te zware lasten voor de een aangepaste schaal dienen vooralsnog fabrikanten. Om te zorgen voor een leeg te blijven om de technologische optimale rechtspositie van leveranciers en vooruitgang te bevorderen en ervoor te handelaren moeten bij deze verordening zorgen dat er steeds efficiëntere producten gedetailleerde regelingen betreffende een worden ontwikkeld en erkend. Bij een nieuwe schaal worden vastgesteld. De aanpassing van de schaal moeten alle hoogste klassen van een nieuw etiket met energie-etiketten op korte termijn worden een aangepaste schaal dienen vooralsnog vervangen om verwarring bij de klanten te leeg te blijven om de technologische voorkomen. vooruitgang te bevorderen en ervoor te zorgen dat er steeds efficiëntere producten worden ontwikkeld en erkend. Bij een aanpassing van de schaal moeten alle energie-etiketten op korte termijn worden vervangen om verwarring bij de klanten te voorkomen.

Motivering

De belangrijkste reden voor de aanpassing van het energie-efficiëntie-etiket wordt gevormd wanneer er te veel producten in de hoogste energieklassen A en B zijn opgenomen, waardoor de keuze van de consument wordt beperkt en de stimulans om energie-efficiënte producten te kopen, wordt verlaagd. Aangezien de energie-efficiëntie van elke productgroep zich verschillend ontwikkelt, kan de voorgestelde periode van 10 jaar te snel of te langzaam zijn, afhankelijk van de productgroep. Teneinde de lasten voor de herziening van het etiket redelijk te houden en consumenten genoeg keuze te bieden, mogen de hoogste klassen A en B niet leeg zijn, maar moeten zij een beperkt aantal producten bevatten.

Amendement 7

Voorstel voor een verordening Overweging 13

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (13) 
    Er moet worden gezorgd voor een (13) Er moet worden gezorgd voor een duidelijke en evenredige verdeling van de duidelijke en evenredige verdeling van de verplichtingen overeenkomstig de rol van verplichtingen overeenkomstig de rol van alle marktdeelnemers in de toeleverings- en alle marktdeelnemers in de toeleverings- en distributieketen. De marktdeelnemers distributieketen. De marktdeelnemers moeten de regelgeving naleven die op hun moeten de regelgeving naleven die op hun rol in de toeleveringsketen van toepassing rol in de toeleveringsketen van toepassing is en passende maatregelen treffen om te is en passende maatregelen treffen om te waarborgen dat zij uitsluitend producten op waarborgen dat zij uitsluitend producten op

PE573.039v03-00 8/35 AD\1093527NL.doc

NL

de markt aanbieden die in de markt aanbieden die in overeenstemming met deze verordening en overeenstemming met deze verordening en de bijbehorende gedelegeerde handelingen de bijbehorende gedelegeerde handelingen zijn. zijn. De toezichtautoriteiten moeten aan

de hand van monsters nagaan of de energieproducten voldoen aan de in deze verordening beschreven normen.

Amendement 8

Voorstel voor een verordening

Overweging 15

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (15) 
    Om de rechtszekerheid te waarborgen, (15) Om de rechtszekerheid te waarborgen, moet duidelijk worden gemaakt dat de in moet duidelijk worden gemaakt dat de in Verordening (EG) nr. 765/2008 van het Verordening (EG) nr. 765/2008 van het

Europees Parlement en de Raad 21 Europees Parlement en de Raad 21

vastgestelde voorschriften inzake vastgestelde voorschriften inzake markttoezicht in de Unie en controle van markttoezicht in de Unie en controle van producten die de markt van de Unie producten die de markt van de Unie binnenkomen, op energiegerelateerde binnenkomen, op energiegerelateerde producten van toepassing zijn. Met het oog producten van toepassing zijn. Met het oog op het beginsel van het vrije verkeer van op het beginsel van het vrije verkeer van goederen is het essentieel dat de goederen is het essentieel dat de markttoezichtautoriteiten van de lidstaten markttoezichtautoriteiten van de lidstaten doeltreffend met elkaar samenwerken. doeltreffend met elkaar samenwerken via Deze samenwerking betreffende energieeen voortdurende uitwisseling van etikettering dient te worden versterkt door informatie, in het bijzonder over de middel van ondersteuning door de resultaten van de

Commissie. conformiteitsbeoordelingstests van de producten en over het in de handel

brengen of uit de handel nemen van bepaalde producten. Deze samenwerking betreffende energie-etikettering dient te worden versterkt door middel van ondersteuning door de Commissie.

__________________ __________________

21 PB L 218 van 13.8.2008, blz. 30. 21 PB L 218 van 13.8.2008, blz. 30.

Amendement 9

Voorstel voor een verordening

AD\1093527NL.doc 9/35 PE573.039v03-00

NL

Overweging 16

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (16) 
    Teneinde het toezicht op de naleving (16)Zonder dat afbreuk wordt gedaan aan te vergemakkelijken en actuele de verplichtingen van de lidstaten inzake marktgegevens ten behoeve van het markttoezicht en teneinde het toezicht op regelgevingsproces voor herzieningen van de naleving te vergemakkelijken en actuele productspecifieke etiketten en marktgegevens ten behoeve van het informatiebladen ter beschikking te stellen, regelgevingsproces voor herzieningen van moeten de leveranciers op elektronische productspecifieke etiketten en wijze informatie over de naleving met informatiebladen ter beschikking te stellen, betrekking tot hun producten verstrekken moeten de leveranciers op elektronische die in een door de Commissie opgezette wijze of in papieren vorm de vereiste databank wordt opgenomen. Deze informatie over de naleving met betrekking informatie moet publiek toegankelijk zijn, tot hun producten verstrekken, die in een zodat klanten erover kunnen beschikken en door de Commissie opgezette en handelaren op alternatieve wijzen etiketten onderhouden databank moet worden kunnen opvragen. De opgenomen. Deze informatie moet publiek markttoezichtautoriteiten moeten toegang toegankelijk zijn, waaronder middels het tot de informatie in de databank hebben. gebruik van apps en andere vormen van informatietechnologie, zodat klanten over de vereiste informatie kunnen beschikken en handelaren op alternatieve wijzen etiketten kunnen opvragen. De markttoezichtautoriteiten moeten toegang tot de informatie in de databank hebben.

Amendement 10

Voorstel voor een verordening Overweging 19

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (19) 
    Het energieverbruik en andere (19) Het energieverbruik en andere informatie over de producten waarop de informatie over de producten waarop de productspecifieke vereisten van deze productspecifieke vereisten van deze verordening van toepassing zijn, dienen te verordening van toepassing zijn, dienen te worden gemeten door middel van worden gemeten in overeenstemming met betrouwbare, accurate en reproduceerbare geharmoniseerde normen en door middel methoden, waarbij rekening wordt van betrouwbare, accurate en gehouden met algemeen erkende, reproduceerbare methoden, waarbij geavanceerde meet- en rekening wordt gehouden met algemeen berekeningsmethoden. Het is in het belang erkende, geavanceerde meet- en van de werking van de interne markt dat berekeningsmethoden. Deze methoden kan worden beschikt over op EU-niveau moeten, voor zover mogelijk, de werkelijke

PE573.039v03-00 10/35 AD\1093527NL.doc

NL

geharmoniseerde normen. Indien er geen gebruiksomstandigheden weerspiegelen, gepubliceerde normen bestaan op het zodat consumenten de door de etiketten moment waarop productspecifieke overgebrachte informatie begrijpen en vereisten worden toegepast, moet de vertrouwen. De methoden moeten tevens Commissie ten behoeve van die duidelijk en solide zijn om bewuste en productspecifieke vereisten voorlopige onbewuste omzeiling ervan te meet- en berekeningsmethoden in het ontmoedigen. Het is in het belang van de Publicatieblad van de Europese Unie werking van de interne markt dat kan bekendmaken. Zodra een dergelijke norm worden beschikt over op EU-niveau in het Publicatieblad van de Europese Unie geharmoniseerde normen. Indien er geen is genoemd en die norm wordt nageleefd, gepubliceerde normen bestaan op het geldt er een vermoeden van moment waarop productspecifieke overeenstemming met de meetmethoden vereisten worden toegepast, moet de voor de productspecifieke vereisten die op Commissie ten behoeve van die basis van deze verordening zijn productspecifieke vereisten voorlopige vastgesteld. meet- en berekeningsmethoden in het

Publicatieblad van de Europese Unie bekendmaken. Zodra een dergelijke norm in het Publicatieblad van de Europese Unie is genoemd en die norm wordt nageleefd, geldt er een vermoeden van overeenstemming met de meetmethoden voor de productspecifieke vereisten die op basis van deze verordening zijn vastgesteld.

Amendement 11

Voorstel voor een verordening

Overweging 19 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(19 bis) De toezichthoudende autoriteiten moeten controleren of de producten voldoen aan de vereisten van deze verordening en, met name, aan de geharmoniseerde regels voor het berekenen en meten van de productnormen. Deze controles moeten plaatsvinden onder daadwerkelijke gebruiksomstandigheden. Ontwerpkenmerken die tot doel hebben de testresultaten te vervalsen, zijn uitdrukkelijk verboden.

AD\1093527NL.doc 11/35 PE573.039v03-00

NL

Amendement 12

Voorstel voor een verordening Overweging 20

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (20) 
    De Commissie dient een werkplan op (20) De Commissie dient een werkplan op te stellen voor de herziening van de te stellen voor de herziening van de etiketten van bepaalde producten, met etiketten van bepaalde producten, met inbegrip van een indicatieve lijst van inbegrip van een indicatieve lijst van overige energiegerelateerde producten overige energiegerelateerde producten waarvoor een energie-etiket kan worden waarvoor een energie-etiket kan worden ingevoerd. In het kader van het werkplan ingevoerd. In het kader van het werkplan dienen de betrokken productgroepen als dienen de betrokken productgroepen als eerste op technisch, ecologisch en eerste op technisch, ecologisch en economisch vlak te worden geanalyseerd. economisch vlak te worden geanalyseerd. Hierbij dient ook aanvullende informatie te Hierbij dient ook aanvullende informatie te worden geanalyseerd, met inbegrip van de worden geanalyseerd, met inbegrip van de mogelijkheid om consumenten van mogelijkheid om consumenten van informatie over de prestatie van een informatie over de prestatie van een energiegerelateerd product te voorzien, energiegerelateerd product te voorzien, bijvoorbeeld het absolute energieverbruik, bijvoorbeeld het energieverbruik, de de duurzaamheid of de milieuprestatie, en duurzaamheid of de milieuprestatie, en de de kosten van het verstrekken van die kosten van het verstrekken van die informatie, in samenhang met de informatie, in samenhang met de doelstelling van het bevorderen van de doelstelling van het bevorderen van de kringloopeconomie. Met dergelijke kringloopeconomie. Met dergelijke aanvullende informatie dient het etiket aanvullende informatie dient het etiket voor de consumenten begrijpelijker en voor de consumenten begrijpelijker en doeltreffender te worden, maar de doeltreffender te worden, maar de consumenten mogen hiervan geen consumenten mogen hiervan geen negatieve effecten ondervinden. negatieve effecten ondervinden.

    Motivering

Wat "absoluut energieverbruik" betekent, is onduidelijk en het zal niet ter zake doende discussies uitlokken over de levenscyclus van producten en ecologische voetafdrukken, waardoor de besluitvorming enorm omslachtig wordt gemaakt.

Amendement 13

Voorstel voor een verordening Overweging 20 bis (nieuw)

PE573.039v03-00 12/35 AD\1093527NL.doc

NL

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(20 bis) Het ecologisch ontwerp heeft betekenisvolle resultaten opgeleverd op het vlak van het verbeteren van de energie-efficiëntie en het energieverbruik van producten, en bijgevolg het verlagen van de energiekosten en het energieverbruik van huishoudens en het terugdringen van broeikasgasemissies. Het is dan ook noodzakelijk de lijst van producten die onder de wetgeving in kwestie vallen uit te breiden en alle efficiëntiekenmerken van de hulpbronnen zo snel mogelijk in de vereisten voor het ontwerp van de producten op te nemen door middel van een definitie van de horizontale vereisten, onder meer inzake duurzaamheid, herstelbaarheid, herbruikbaarheid en recycleerbaarheid.

Amendement 14

Voorstel voor een verordening

Artikel 1 – lid 1

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 1. 
    Deze verordening biedt een kader voor 1. Deze verordening biedt een kader voor de vermelding van het energieverbruik en de vermelding van het energieverbruik en het verbruik van andere hulpbronnen door het verbruik van andere hulpbronnen door energiegerelateerde producten tijdens het energiegerelateerde producten tijdens het gebruik op de etikettering en in de gebruik op de etikettering en in de standaardproductinformatie alsmede in standaardproductinformatie alsmede in aanvullende informatie over aanvullende milieu- en prestatieenergiegerelateerde producten, waardoor informatie over energiegerelateerde klanten efficiëntere producten kunnen producten, waardoor klanten efficiëntere kiezen. en duurzame producten kunnen kiezen.

Amendement 15

Voorstel voor een verordening

Artikel 1 – lid 2 – inleidende formule

AD\1093527NL.doc 13/35 PE573.039v03-00

NL

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 2. 
    Deze verordening is niet van toepassing 2. Deze verordening is van toepassing op op: energiegerelateerde producten die in de Unie in de handel worden gebracht of in gebruik worden genomen. Zij is niet van toepassing op:

    Motivering

Het toepassingsgebied dient positief te worden gedefinieerd.

Amendement 16

Voorstel voor een verordening Artikel 2 – punt 11

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (11) 
    "energiegerelateerd product": een in (11) "energiegerelateerd product": een in de Unie in de handel gebracht en in de Unie in de handel gebracht of in gebruik gebruik genomen goed, systeem of dienst genomen goed, systeem of dienst dat dat tijdens het gebruik een effect heeft op tijdens het gebruik een effect heeft op het het energieverbruik, met inbegrip van energieverbruik, met inbegrip van onderdelen die bedoeld zijn om te worden onderdelen die bedoeld zijn om te worden ingebouwd in energiegerelateerde ingebouwd in energiegerelateerde producten die in de handel worden producten die in de handel worden gebracht en in gebruik worden genomen; gebracht of in gebruik worden genomen in de Unie als losse onderdelen waarvan de milieuprestaties onafhankelijk kunnen worden beoordeeld;

Amendement 17

Voorstel voor een verordening Artikel 2 – punt 11 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(11 bis) "energieverbruik": de hoeveelheid energie die een product verbruikt om zijn functie te vervullen, gemeten op een cyclische, jaar- of

PE573.039v03-00 14/35 AD\1093527NL.doc

NL

levensduurbasis, op een technologisch neutrale wijze, vergelijkbaar binnen een productcategorie;

Amendement 18

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – punt 11 ter (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(11 ter) "productgroep": het geheel van energiegerelateerde producten met een zelfde werking en, in het geval van multifunctionele energiegerelateerde producten, met hetzelfde hoofdelement in de werking of hetzelfde geheel van hoofdelementen in de werking;

Amendement 19

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – punt 13

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (13) 
    "etiket": een grafisch diagram (13) "etiket": een grafisch diagram, in inclusief een classificatie met de letters A gedrukte of elektronische vorm, met een tot en met G in zeven verschillende classificatie om het energieverbruik van kleuren, variërend van donkergroen tot het product weer te geven, zodat rood, waarmee het energieverbruik wordt producten kunnen worden vergeleken; weergegeven;

    Motivering

Het is duidelijker indien de definitie geen specifiekere onderverdeling bevat. Een algemene definitie die niet botst met andere artikelen van het voorstel is beter. De elementen die de specifiekere onderverdeling vertegenwoordigen, horen thuis in artikel 12. Leveranciers moeten de flexibiliteit krijgen om etiketten en informatiebladen beschikbaar te stellen in de door hen gekozen vorm. Elektronische en onlinemiddelen komen steeds vaker voor. Een toekomstbestendige kadertekst moet de mogelijkheid voor een elektronische vorm omvatten. Fabrikanten gebruiken vele verschillende marketingroutes om producten in de handel te brengen en de verschillende manieren om het etiket te verstrekken, moeten hiermee overeenstemmen.

AD\1093527NL.doc 15/35 PE573.039v03-00

NL

Amendement 20

Voorstel voor een verordening Artikel 2 – punt 17

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (17) 
    "productinformatieblad": een (17) "productinformatieblad": een standaardtabel met informatie betreffende standaardtabel, in gedrukte of een product; elektronische vorm, met informatie betreffende een product;

    Motivering

Leveranciers moeten de flexibiliteit krijgen om etiketten en informatiebladen beschikbaar te stellen in de door hen gekozen vorm. Elektronische en onlinemiddelen komen steeds vaker voor. Een toekomstbestendige kadertekst moet de mogelijkheid voor een elektronische vorm omvatten. Fabrikanten gebruiken vele verschillende marketingroutes om producten in de handel te brengen en de verschillende manieren om het etiket te verstrekken, moeten hiermee overeenstemmen.

Amendement 21

Voorstel voor een verordening Artikel 2 – punt 18

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (18) 
    "aanpassing van de schaal": een (18) "aanpassing van de schaal": een periodieke procedure om de vereisten voor procedure waarin de correlatie tussen het voldoen aan de energieklasse op het energie-efficiëntie en de klasse van een etiket voor een bepaald product aan te etiketteringsregeling wordt gewijzigd om scherpen, waardoor bepaalde de vereisten voor het voldoen aan de energieklassen van bestaande etiketten energieklasse van het etiket voor een kunnen worden geschrapt; bepaald product aan te scherpen;

Amendement 22

Voorstel voor een verordening Artikel 2 – punt 20

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (20) 
    "aanvullende informatie": informatie (20) "aanvullende informatie": informatie over de functionele en milieuprestatie van over de functionele en milieuprestatie en

PE573.039v03-00 16/35 AD\1093527NL.doc

NL

een energiegerelateerd product, zoals het de prestatie inzake efficiënt gebruik van absolute energieverbruik of de de hulpbronnen van een duurzaamheid ervan, die is gebaseerd op energiegerelateerd product, zoals het door de markttoezichtautoriteiten meetbare absolute energieverbruik, de gegevens, eenduidig is en wat betreft de duurzaamheid, de verwachte levensduur, klanten geen significant negatief effect op de herstelbaarheid of het percentage de begrijpelijkheid en doeltreffendheid van gerecycleerd materiaal, die zijn gebaseerd het etiket in zijn geheel heeft. op door de markttoezichtautoriteiten

meetbare gegevens, eenduidig zijn en wat betreft de klanten geen significant negatief effect op de begrijpelijkheid en doeltreffendheid van het etiket in zijn geheel hebben.

Amendement 23

Voorstel voor een verordening Artikel 2 – punt 20 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(20 bis) "energie-efficiëntie": de verhouding tussen de verkregen prestatie, dienst, goederen of energie, en de energieinput.

Amendement 24

Voorstel voor een verordening

Artikel 3 – lid 1 – letter a

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(a) zij waarborgen dat in de handel (a) zij waarborgen dat in de handel gebrachte producten overeenkomstig deze gebrachte producten overeenkomstig deze verordening en de desbetreffende verordening en de desbetreffende gedelegeerde handelingen kosteloos gedelegeerde handelingen kosteloos worden voorzien van accurate etiketten en worden voorzien van accurate etiketten, die productinformatiebladen; in gedrukte en elektronische vorm ter

beschikking worden gesteld, en productinformatiebladen;

Motivering

In artikel 3, lid 1, moet worden verduidelijkt hoe het etiket en het informatieblad moeten worden verstrekt. Het etiket moet nu nog met het product worden verstrekt, maar in de

AD\1093527NL.doc 17/35 PE573.039v03-00

NL

toekomst zou middels gedelegeerde handelingen ook voor een elektronische oplossing gekozen kunnen worden, op voorwaarde dat alle betrokken partijen daarmee akkoord gaan. Hiermee wordt verzekerd dat het kader toekomstbestendig is. In de huidige wetgeving voor productinformatiebladen bestaat er rechtsonzekerheid over de manier waarop ze moeten worden verstrekt. In tegenstelling tot de etiketten, zijn de bladen waarschijnlijk niet taalneutraal, waardoor we voorstellen dat ze aan de eindconsument beschikbaar moeten worden gesteld via catalogussen, websites of andere toereikende middelen. In het geval van sommige productgroepen zijn etiketten in de doos misleidend voor de consument, aangezien de energieklasse van het product verandert naargelang het met onderdelen wordt gecombineerd (bijv. air conditioners en warmtepompen) en producenten niet weten welke combinaties detailhandelaren laten zien of klanten kopen via installateurs. In het geval van deze productgroepen moet het leveranciers zijn toegestaan etiketten op een andere manier dan in de doos te verstrekken, teneinde te waarborgen dat verkopers en, in het verlengde daarvan, klanten tijdig kennis kunnen nemen van juiste informatie.

Amendement 25

Voorstel voor een verordening Artikel 3 – lid 1 – letter a bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(a bis) bij productgroepen waarvan het product bestaat uit meerdere onderdelen en de energie-efficiëntieklasse van het product afhankelijk is van de combinatie van de onderdelen, stellen zij de juiste etiketten kosteloos ter beschikking aan de handelaren op de plek van uitstalling, onverminderd de keuze van de leverancier voor de levering van de etiketten;

Motivering

In artikel 3, lid 1, moet worden verduidelijkt hoe het etiket en het informatieblad moeten worden verstrekt. Het etiket moet nu nog met het product worden verstrekt, maar in de toekomst zou middels gedelegeerde handelingen ook voor een elektronische oplossing gekozen kunnen worden, op voorwaarde dat alle betrokken partijen daarmee akkoord gaan. Hiermee wordt verzekerd dat het kader toekomstbestendig is. In de huidige wetgeving voor productinformatiebladen bestaat er rechtsonzekerheid over de manier waarop ze moeten worden verstrekt. In tegenstelling tot de etiketten, zijn de bladen waarschijnlijk niet taalneutraal, waardoor we voorstellen dat ze aan de eindconsument beschikbaar moeten worden gesteld via catalogussen, websites of andere toereikende middelen. In het geval van sommige productgroepen zijn etiketten in de doos misleidend voor de consument, aangezien de energieklasse van het product verandert naargelang het met onderdelen wordt gecombineerd (bijv. air conditioners en warmtepompen) en producenten niet weten welke combinaties detailhandelaren laten zien of klanten kopen via installateurs. In het geval van deze productgroepen moet het leveranciers zijn toegestaan etiketten op een andere manier

PE573.039v03-00 18/35 AD\1093527NL.doc

NL

dan in de doos te verstrekken, teneinde te waarborgen dat verkopers en, in het verlengde daarvan, klanten tijdig kennis kunnen nemen van juiste informatie.

Amendement 26

Voorstel voor een verordening

Artikel 3 – lid 1 - letter b

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(b) zij verstrekken etiketten onverwijld en (b) zij verstrekken etiketten onverwijld en kosteloos aan handelaren; kosteloos aan handelaren, in

overeenstemming met de toepasselijke gedelegeerde handelingen waarin de vorm van het etiket (gedrukt of elektronisch) kan worden vastgesteld en met inachtneming van de behoeften van de handelaren;

Motivering

In artikel 3, lid 1, moet worden verduidelijkt hoe het etiket en het informatieblad moeten worden verstrekt. Het etiket kan momenteel in gedrukte vorm worden gevraagd, maar in de toekomst kan het praktischer zijn om elektronische middelen te gebruiken om beter in te spelen op de behoeften van de handelaren in vergelijking met het per post versturen van gedrukte etiketten. In gedelegeerde handelingen kan een elektronische oplossing worden gedefinieerd, mits de handelaren daarmee instemmen. Hiermee wordt verzekerd dat het kader toekomstbestendig is.

Amendement 27

Voorstel voor een verordening

Artikel 3 – lid 1 – letter b bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(b bis) zij stellen het productinformatieblad (gedrukt of elektronisch) kosteloos ter beschikking aan de handelaar, onverminderd de keuze van de leverancier voor een vorm van het productinformatieblad, in overeenstemming met de toepasselijke gedelegeerde handelingen;

AD\1093527NL.doc 19/35 PE573.039v03-00

NL

Motivering

In artikel 3, lid 1, onder b bis), wordt verduidelijkt hoe het informatieblad moeten worden geleverd. In de huidige wetgeving voor productinformatiebladen bestaat er rechtsonzekerheid over de manier waarop ze moeten worden verstrekt. In tegenstelling tot de etiketten, zijn de bladen waarschijnlijk niet taalneutraal, waardoor we voorstellen dat ze aan de eindconsument beschikbaar moeten worden gesteld via catalogussen, websites of andere toereikende middelen.

Amendement 28

Voorstel voor een verordening Artikel 3 – lid 1 – letter c bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(c bis) zij brengen geen producten in de handel die op een zodanige wijze ontworpen zijn dat alle prestaties van het product in testmodus automatisch worden gewijzigd met het oog op het behalen van een gunstiger niveau voor de parameters die in de uitvoeringshandeling nader worden omschreven of opgenomen zijn in de documentatie bij het product;

Amendement 29

Voorstel voor een verordening Artikel 3 – lid 1 – letter c ter (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(c ter) zij voeren geen veranderingen in door middel van software-updates, handmatig, vanaf een afstand, door automatische of vereiste updates, die het wijzigen van prestaties tot gevolg hebben, hetgeen tijdens de levensduur van een product leidt tot een verhoging van het energieverbruik in de gebruikfases of in de stand-bymodi, nadat het product in gebruik is genomen;

PE573.039v03-00 20/35 AD\1093527NL.doc

NL

Amendement 30

Voorstel voor een verordening

Artikel 3 – lid 1 – letter d

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(d) voordat zij een model van een product (d) voordat zij eenheden van een model in de handel brengen, voeren zij de in van een product in de handel brengen, bijlage I genoemde informatie in in de voeren zij de in bijlage I genoemde overeenkomstig artikel 8 opgezette informatie direct in in de overeenkomstig productendatabank. artikel 8 opgezette productendatabank, of

zenden zij deze informatie in een elektronisch of papieren standaardformulier naar de Commissie.

Amendement 31

Voorstel voor een verordening Artikel 3 – lid 2 – letter a

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(a) zij brengen het door de leverancier (a) zij brengen het door de leverancier verstrekte of op andere wijze verkregen verstrekte of op andere wijze verkregen etiket voor een product waarop de etiket voor een product waarop de gedelegeerde handeling van toepassing is, gedelegeerde handeling van toepassing is, goed zichtbaar aan; goed zichtbaar aan op het apparaat of in

de onmiddellijke nabijheid ervan;

Amendement 32

Voorstel voor een verordening Artikel 3 – lid 2 – letter b

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(b) indien zij niet over een etiket of een (b) indien zij niet over een etiket of een etiket met aangepaste schaal beschikken: etiket met aangepaste schaal beschikken,

onverminderd de verplichting voor de leveranciers om het hen onmiddellijk en kosteloos te verstrekken:

AD\1093527NL.doc 21/35 PE573.039v03-00

NL

Amendement 33

Voorstel voor een verordening Artikel 3 – lid 2 – letter b – punt ii

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(ii) drukken zij het etiket af via de (ii) drukken zij dat etiket af of downloaden overeenkomstig artikel 8 opgezette zij het voor digitale weergave uit de productendatabank, voor zover deze overeenkomstig artikel 8 opgezette functie voor het desbetreffende product productendatabank, voor zover deze beschikbaar is; of functie voor het desbetreffende product beschikbaar is; of

Motivering

De elektronische weergave van etiketten in winkels betekent een vereenvoudiging en is een van de belangrijkste elementen van deze wetgevende maatregel.

Amendement 34

Voorstel voor een verordening Artikel 3 – lid 2 – letter b – punt iii

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(iii) drukken zij het etiket of een etiket met (iii) drukken zij dat etiket af of aangepaste schaal af via de website van de downloaden zij het voor elektronische leverancier, voor zover deze functie voor weergave in een formaat dat hergebruik het desbetreffende product beschikbaar is. van het elektronische etiket mogelijk maakt, via de website van de leverancier, voor zover deze functie voor het desbetreffende product beschikbaar is.

Amendement 35

Voorstel voor een verordening Artikel 4 – lid 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 2. 
    De lidstaten nemen alle noodzakelijke 2. De lidstaten nemen alle noodzakelijke maatregelen om te waarborgen dat maatregelen om te waarborgen dat leveranciers en handelaren voldoen aan de leveranciers en handelaren voldoen aan de

PE573.039v03-00 22/35 AD\1093527NL.doc

NL

verplichtingen en vereisten van deze verplichtingen en vereisten van deze verordening en de desbetreffende verordening en de desbetreffende gedelegeerde handelingen. gedelegeerde handelingen. De

markttoezichtautoriteiten van de lidstaten waarborgen, bijvoorbeeld met behulp van steekproeven, dat producten die op de markt worden verkocht voldoen aan de vereisten voor de aangegeven energieklasse.

Amendement 36

Voorstel voor een verordening Artikel 4 – lid 3

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 3. 
    Wanneer lidstaten stimulansen 3. Wanneer lidstaten stimulansen verstrekken voor een energiegerelateerd verstrekken voor een energiegerelateerd product dat onder deze verordening valt en product dat onder deze verordening valt en in een gedelegeerde handeling is in een gedelegeerde handeling is gespecificeerd, nemen zij de hoogste gespecificeerd, nemen zij de hoogste energie-efficiëntieklasse die in de energie-efficiëntieklassen, waarin toepasselijke gedelegeerde handeling is producten beschikbaar zijn, die in de vastgelegd als doelstelling. toepasselijke gedelegeerde handeling zijn

    vastgelegd, als doelstelling.

Amendement 37

Voorstel voor een verordening

Artikel 4 – lid 5

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 5. 
    De lidstaten stellen de sancties en 5. De lidstaten stellen de sancties en handhavingsmechanismen vast die worden handhavingsmechanismen vast die worden toegepast wanneer de bepalingen van deze toegepast wanneer de bepalingen van deze verordening en de bijbehorende verordening en de bijbehorende gedelegeerde handelingen niet worden gedelegeerde handelingen niet worden nageleefd, en zij nemen alle nodige nageleefd, en zij nemen alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat deze maatregelen om ervoor te zorgen dat deze sancties en mechanismen worden sancties en mechanismen worden uitgevoerd. De sancties moeten uitgevoerd. De sancties moeten doeltreffend, evenredig en afschrikkend doeltreffend, evenredig en afschrikkend zijn. De lidstaten stellen de Commissie zijn, en compenseren voor het uiterlijk op de datum van toepassing van economische voordeel van niet-naleving.

AD\1093527NL.doc 23/35 PE573.039v03-00

NL

deze verordening in kennis van de De lidstaten stellen de Commissie uiterlijk desbetreffende bepalingen en stellen haar op de datum van toepassing van deze onverwijld in kennis van eventuele latere verordening in kennis van de wijzigingen ervan. desbetreffende bepalingen en stellen haar onverwijld in kennis van eventuele latere wijzigingen ervan.

Amendement 38

Voorstel voor een verordening Artikel 5 - lid 2 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

2 bis. De Commissie mag de energieprestatie van producten onafhankelijk testen en de naleving controleren. De Commissie kan daarvoor een derde partij aanspreken.

Amendement 39

Voorstel voor een verordening Artikel 6 – lid 1 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

1 bis. Monsters van energiegerelateerde producten die voorzien zijn van een energie-etiket moeten worden onderworpen aan tests, die voor elke productgroep op gezette tijden worden uitgevoerd door de nationale toezichtautoriteiten op basis van geharmoniseerde normen, om te evalueren of ze voldoen aan de vereisten die door deze verordening en door de bijbehorende gedelegeerde handelingen worden voorzien. Bovendien moeten de nationale markttoezichtautoriteiten aan de hand van monsters nagaan of alle in deze verordening genoemde energieproducten geregistreerd zijn in de databank die overeenkomstig artikel 8 is aangelegd.

PE573.039v03-00 24/35 AD\1093527NL.doc

NL

Amendement 40

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 1 ter (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

1 ter. De Commissie stelt overeenkomstig artikel 13 gedelegeerde handelingen vast die regels vastleggen gericht op de harmonisatie op Unieniveau van de uitvoering van de tests door de nationale toezichtautoriteiten, door termijnen en modaliteiten voor de uitvoering van de tests te bepalen. De tests moeten de werkelijke gebruiksomstandigheden van de producten weerspiegelen.

Amendement 41

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 1 quater (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

1 quater. Het is uitdrukkelijk verboden producten te ontwerpen bedoeld om de resultaten van de tests te wijzigen en dus fraude te plegen ten aanzien van de markttoezichtautoriteiten.

Amendement 42

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 3

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 3. 
    Wanneer de markttoezichtautoriteiten 3. Wanneer de markttoezichtautoriteiten van mening zijn dat de non-conformiteit van mening zijn dat er sprake is van een niet tot hun nationale grondgebied non-conformiteit, brengen zij de beperkt is, brengen zij de Commissie en de Commissie en de andere lidstaten op de andere lidstaten op de hoogte van de hoogte van de resultaten van de resultaten van de beoordeling en van de beoordeling en van de maatregelen die zij maatregelen die zij van de leverancier van de leverancier hebben verlangd, en hebben verlangd. uploaden zij de informatie in de databank

    van producten.

AD\1093527NL.doc 25/35 PE573.039v03-00

NL

Amendement 43

Voorstel voor een verordening Artikel 6 – lid 10

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 10. 
    Indien na voltooiing van de procedure 10. Indien na voltooiing van de procedure in de leden 4 en 5 bezwaren tegen een in de leden 4 en 5 bezwaren tegen een maatregel van een lidstaat worden maatregel van een lidstaat worden ingebracht of de Commissie van mening is ingebracht of de Commissie van mening is dat de nationale maatregel in strijd is met dat de nationale maatregel in strijd is met de wetgeving van de Unie, treedt de de wetgeving van de Unie, voert de Commissie onverwijld in overleg met de Commissie onverwijld een evaluatie van de lidstaten en de leverancier en voert zij een nationale maatregel uit. Aan de hand van evaluatie van de nationale maatregel uit. de resultaten van die beoordeling besluit de Aan de hand van die evaluatie besluit de Commissie of de nationale maatregel al Commissie of de nationale maatregel al dan niet gerechtvaardigd is, en kan zij over dan niet gerechtvaardigd is. een passende alternatieve maatregel beslissen.

Amendement 44

Voorstel voor een verordening Artikel 7 – lid 1

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 1. 
    De Commissie kan door middel van 1. De Commissie kan door middel van overeenkomstig de artikelen 12 en 13 overeenkomstig de artikelen 12 en 13 vastgestelde gedelegeerde handelingen vastgestelde gedelegeerde handelingen etiketten invoeren of de schaal van etiketten invoeren of de schaal van bestaande etiketten aanpassen. bestaande etiketten aanpassen.

    De etiketten moeten zo zijn ontworpen dat zowel de absolute productprestatie (energieverbruik) als de relatieve prestatie (energie-efficiëntie rekening houdend met relevante aspecten van het productmodel zoals grootte, volume en/of voorzieningen) is weerspiegeld in de berekening om de energieklasse te bepalen. In aanvulling op de energieklasse wordt het energieverbruik getoond per cyclus, per jaar, gedurende de levensduur of voor een periode die het meest relevant is voor de

PE573.039v03-00 26/35 AD\1093527NL.doc

NL

productcategorie.

De aanvullende informatie op het etiket of het productinformatieblad kan betrekking hebben op de onderstaande nietenergiegerelateerde elementen:

  • - 
    geluid,
  • - 
    aan de eindgebruiker geboden gratis garantieperiode en duurzaamheid,
  • - 
    beschikbaarheid van reserveonderdelen en informatie over reparatie,
  • - 
    chemische inhoud (zoals verplicht in artikel 33 van de REACH-verordening),
  • - 
    "slimme" aspecten van het product.

Het etiket bevat tevens een QR-code of een ander digitaal patroon waarmee het beste gebruik kan worden gemaakt van op internet gebaseerde technologieën.

Het etiket is technologieneutraal, zodat alle apparaten die soortgelijke taken vervullen kunnen worden vergeleken, onafhankelijk van de energiedrager of de gebruikte technologie. Er mag slechts één etiket zijn voor functioneel gelijkwaardige producten, en er mogen geen vrijstellingen van etiketteringsplicht zijn. Bij de vergelijking van verschillende energiedragers ten behoeve van het energie-etiket moet worden verwezen naar de primaire energie, op basis van het Uniegemiddelde van efficiëntie van energie-omzetting (primaire energiefactor), om de prestaties en de energieklasse van de producten te beoordelen.

Amendement 45

Voorstel voor een verordening Artikel 7 – lid 3

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 3. 
    Wanneer een etiket wordt ingevoerd of 3. Wanneer een etiket wordt ingevoerd of de schaal ervan wordt aangepast, de schaal ervan wordt aangepast,

AD\1093527NL.doc 27/35 PE573.039v03-00

NL

waarborgt de Commissie dat de vereisten waarborgt de Commissie dat de vereisten zodanig worden vastgelegd dat naar zodanig worden vastgelegd dat naar verwachting geen enkel product onder de verwachting geen enkel product onder de energieklassen A of B valt op het moment energieklasse A valt op het moment dat het dat het etiket wordt ingevoerd, zodat het etiket wordt ingevoerd. In uitzonderlijke merendeel van de modellen naar schatting gevallen, wanneer wordt verwacht dat de ten minste tien jaar daarna onder die technologie zich sneller zal ontwikkelen, klassen valt. moeten voorschriften worden vastgesteld zodat naar verwachting geen enkel product onder de energieklassen A of B zal vallen op het moment waarop het etiket wordt ingevoerd of de schaal ervan wordt aangepast.

Amendement 46

Voorstel voor een verordening Artikel 7 – lid 4

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 4. 
    De schaal van etiketten wordt op gezette 4. De Commissie verricht een toetsing met tijden aangepast. het oog op een aanpassing van de schaal indien zij van oordeel is dat:

    (a) 25 % van de op de Uniemarkt verkochte producten onder energieklasse A valt; of

    (b) 45 % van de op de Uniemarkt verkochte producten onder de energieklassen A of B valt.

Amendement 47

Voorstel voor een verordening Artikel 7 – lid 5 - letter b

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(b) vervangen de handelaren de bestaande (b) vervangen de handelaren de bestaande etiketten op uitgestalde producten, inclusief etiketten op uitgestalde producten, inclusief op internet, uiterlijk een week na de voor op internet, uiterlijk een maand na de voor dat doeleinde in de desbetreffende dat doeleinde in de desbetreffende gedelegeerde handeling vastgelegde datum gedelegeerde handeling vastgelegde datum

PE573.039v03-00 28/35 AD\1093527NL.doc

NL

door de etiketten met aangepaste schaal. door de etiketten met aangepaste schaal.

De handelaren geven de etiketten met De handelaren geven de etiketten met aangepaste schaal voorafgaand aan die aangepaste schaal voorafgaand aan die datum niet weer. datum niet weer.

Amendement 48

Voorstel voor een verordening Artikel 7 – lid 5 – letter b bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(b bis) de graphics die op het etiket met de aangepaste schaal worden gebruikt, zijn visueel verschillend van die op het oude etiket, en de Commissie ziet erop toe dat de lidstaten een voorlichtingscampagne houden zoals bedoeld in artikel 4, lid4.

Amendement 49

Voorstel voor een verordening Artikel 7 – lid 6

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 6. 
    Etiketten die voorafgaand aan de datum 6. Van etiketten die voorafgaand aan de van toepassing van deze verordening datum van toepassing van deze worden ingevoerd op grond van verordening worden ingevoerd op grond overeenkomstig artikel 10 van van overeenkomstig artikel 10 van Richtlijn 2010/30/EU vastgestelde Richtlijn 2010/30/EU vastgestelde gedelegeerde handelingen, worden gedelegeerde handelingen wordt de schaal beschouwd als etiketten in het kader van aangepast aan A tot G, hetgeen uiterlijk deze verordening. De Commissie evalueert vijf jaar na de inwerkingtreding van de die etiketten uiterlijk vijf jaar na de desbetreffende gedelegeerde handeling of inwerkingtreding van deze verordening op ... [de datum van toepassing van deze met het oog op de aanpassing van de verordening] van kracht wordt, schaal ervan. afhankelijk van welke datum het eerst is,

    teneinde het naast elkaar voorkomen van etiketten met een verschillende schaal, hetgeen tot verwarring bij de consument leidt, te vermijden.

AD\1093527NL.doc 29/35 PE573.039v03-00

NL

Amendement 50

Voorstel voor een verordening Artikel 8 – lid -1 (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

De leveranciers voeren de vereiste informatie direct in de productendatabank in of zenden deze informatie in een elektronisch standaardformulier naar de Commissie. De leveranciers controleren de productinformatie in de databank.

Amendement 51

Voorstel voor een verordening Artikel 8 – lid 1

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

De Commissie zet een productendatabank De Commissie zet een productendatabank op waarin de in bijlage I genoemde op waarin de in bijlage I genoemde informatie wordt opgenomen, en houdt informatie wordt opgenomen, en houdt deze bij. De onder punt 1 van bijlage I deze bij. De onder punt 1 van bijlage I genoemde informatie wordt openbaar genoemde informatie wordt openbaar gemaakt. gemaakt. De in punt 2 van bijlage I opgesomde informatie is uitsluitend toegankelijk voor de Commissie en voor de nationale markttoezichtautoriteiten, die de bescherming van de vertrouwelijkheid ervan waarborgen.

Amendement 52

Voorstel voor een verordening Artikel 9 – lid 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

Wanneer dergelijke geharmoniseerde Wanneer dergelijke geharmoniseerde normen bij de conformiteitsbeoordeling normen bij de conformiteitsbeoordeling van een product worden toegepast, wordt van een product worden toegepast, wordt

PE573.039v03-00 30/35 AD\1093527NL.doc

NL

het product geacht te voldoen aan de het product geacht te voldoen aan de desbetreffende vereisten betreffende desbetreffende vereisten betreffende meting en berekening van de gedelegeerde meting en berekening van de gedelegeerde handeling. handeling. De naleving wordt

gecontroleerd door een bevoegde markttoezichtautoriteit.

Amendement 53

Voorstel voor een verordening

Artikel 9 - lid 2 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

De Commissie waarborgt dat de bedoelde geharmoniseerde normen een afspiegeling vormen van het volledige bereik aan modi, functies en variabelen die van invloed zijn op de prestaties van het product.

Amendement 54

Voorstel voor een verordening

Artikel 10 – lid 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

Indien passend onderzoekt de Commissie Voorafgaand aan de vaststelling van voorafgaand aan de vaststelling van gedelegeerde handelingen of de gedelegeerde handelingen of de consumenten onderzoekt de Commissie het consumenten het ontwerp en de inhoud van ontwerp en de inhoud van de etiketten van de etiketten van specifieke productgroepen specifieke productgroepen goed begrijpen. goed begrijpen.

Amendement 55

Voorstel voor een verordening

Artikel 12 – lid 3 – alinea 1 – letter b bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(b bis) de meet- en berekeningsmethoden die daadwerkelijke gebruiksomstandigheden nabootsen, met het oog op een nauwkeurige vaststelling

AD\1093527NL.doc 31/35 PE573.039v03-00

NL

van de daadwerkelijke energie-efficiëntie van een product, ten dele door het meten van de energie-input onder daadwerkelijke gebruiksomstandigheden en door, in voorkomend geval, het vaststellen van de tijd die nodig is voor een product om een bepaalde prestatie of dienst te leveren;

Amendement 56

Voorstel voor een verordening Artikel 12 – lid 3 – alinea 1 – letter g

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(g) de inhoud en, indien passend, het (g) de inhoud en, indien passend, het formaat en andere details met betrekking formaat en andere details met betrekking tot de technische documentatie en het tot de technische documentatie en het productinformatieblad; productinformatieblad, waaronder de methodologieën en formules die worden gebruikt voor het vaststellen van de op het etiket en het productinformatieblad te verstrekken informatie, indien relevant vormen deze een afspiegeling van de geografische variaties en de mogelijke noodzaak van certificering van de opgegeven prestaties door een derde;

Amendement 57

Voorstel voor een verordening Artikel 12 – lid 3 – alinea 1 – letter k

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(k) de (k) de overeenstemmingsbeoordelingsprocedures overeenstemmingsbeoordelingsprocedures alsmede de meet- en berekeningsmethoden alsmede de meet- en berekeningsmethoden die moeten worden gebruikt om de die moeten worden gebruikt om de gegevens betreffende het etiket en het gegevens betreffende het etiket en het informatieblad te bepalen; informatieblad te bepalen in werkelijke gebruiksomstandigheden van het product;

PE573.039v03-00 32/35 AD\1093527NL.doc

NL

Amendement 58

Voorstel voor een verordening

Artikel 12 – lid 3 – alinea 1 – letter l

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(l) of voor grotere toestellen een hoger (l) de modaliteiten voor het niveau van energie-efficiëntie is vereist om verplichtstellen voor grotere toestellen van een bepaalde energieklasse te bereiken; een hoger niveau van energie-efficiëntie

om een bepaalde energieklasse te bereiken;

Amendement 59

Voorstel voor een verordening

Artikel 14

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

Uiterlijk acht jaar na de inwerkingtreding Uiterlijk [acht jaar na de datum van evalueert de Commissie de toepassing van inwerkingtreding van deze verordening] deze verordening en brengt zij daarover evalueert de Commissie de toepassing van verslag uit aan het Europees Parlement en deze verordening en dient zij daarover een de Raad. In dat verslag wordt beoordeeld verslag in bij het Europees Parlement en de in welke mate deze verordening klanten op Raad. In dat verslag wordt beoordeeld in doeltreffende wijze de mogelijkheid heeft welke mate deze verordening klanten op gegeven efficiëntere producten te kiezen, doeltreffende wijze de mogelijkheid heeft waarbij rekening wordt gehouden met de gegeven efficiëntere producten te kiezen, effecten ervan op het bedrijfsleven. waarbij rekening wordt gehouden met de

effecten ervan op het bedrijfsleven en hoe deze verordening heeft bijgedragen aan het bereiken van de streefdoelstellingen voor het terugbrengen van de emissie van broeikasgassen.

Amendement 60

Voorstel voor een verordening

Bijlage I – lid 1 – letter e bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(e bis) informatie over de duurzaamheid van het product, de herstelbaarheid of recycleerbaarheid, en of onderdelen voor hersteldoeleinden op de markt verkrijgbaar zijn;

AD\1093527NL.doc 33/35 PE573.039v03-00

NL

Amendement 61

Voorstel voor een verordening Bijlage I – lid 1 – letter e ter (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(e ter) aanvullende informatie.

PE573.039v03-00 34/35 AD\1093527NL.doc

NL

PROCEDURE VAN DE MEDEADVISERENDE COMMISSIE

Titel Energie-efficiëntie-etikettering

Document - en procedurenummers COM(2015)0341 – C8-0189/2015 – 2015/0149(COD)

Commissie ten principale ITRE Datum bekendmaking 7.9.2015

Advies van ENVI Datum bekendmaking 7.9.2015

Rapporteur voor advies Aldo Patriciello Datum benoeming 25.9.2015

Behandeling in de commissie 17.2.2016

Datum goedkeuring 26.4.2016

Uitslag eindstemming +: 63

–: 0

0: 2

Bij de eindstemming aanwezige leden Marco Affronte, Margrete Auken, Pilar Ayuso, Zoltán Balczó, Ivo Belet, Simona Bonafè, Biljana Borzan, Lynn Boylan, Soledad Cabezón Ruiz, Nessa Childers, Alberto Cirio, Birgit Collin-Langen, Mireille

D’Ornano, Seb Dance, Angélique Delahaye, Jørn Dohrmann, Ian

Duncan, Stefan Eck, Bas Eickhout, Eleonora Evi, José Inácio Faria, Francesc Gambús, Elisabetta Gardini, Gerben-Jan Gerbrandy, Jens Gieseke, Julie Girling, Matthias Groote, Françoise Grossetête, Andrzej Grzyb, Anneli Jäätteenmäki, Jean-François Jalkh, Benedek Jávor, Karin Kadenbach, Kateřina Konečná, Giovanni La Via, Peter Liese, Norbert

Lins, Susanne Melior, Miroslav Mikolášik, Massimo Paolucci, Gilles Pargneaux, Piernicola Pedicini, Bolesław G. Piecha, Pavel Poc, Daciana

Octavia Sârbu, Davor Škrlec, Renate Sommer, Estefanía Torres

Martínez, Nils Torvalds, Jadwiga Wiśniewska, Damiano Zoffoli

Bij de eindstemming aanwezige vaste Clara Eugenia Aguilera García, Nicola Caputo, Fredrick Federley, plaatsvervangers Giorgos Grammatikakis, Merja Kyllönen, Gesine Meissner, Marijana Petir, Gabriele Preuß, Jasenko Selimovic, Kay Swinburne, Keith

Taylor, Mihai Ţurcanu, Tom Vandenkendelaere

Bij de eindstemming aanwezige Marie-Christine Boutonnet plaatsvervangers (art. 187, lid 2)

AD\1093527NL.doc 35/35 PE573.039v03-00

NL


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.