Amendementen op A-documenten (Verslagen) - Energie-efficiëntie-etikettering

1.

Kerngegevens

Document­datum 04-07-2016
Publicatie­datum 02-07-2016
Betreft organisatie COMMITTEE ON INDUSTRY, RESEARCH AND ENERGY;GROUP OF THE EUROPEAN PEOPLE'S PARTY (CHRISTIAN DEMOCRATS);EUROPEAN CONSERVATIVES AND REFORMISTS GROUP
Van Reul Herbert;Fox Ashley;Tamburrano Dario
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

4.7.2016 A8-0213/ 001-084

AMENDEMENTEN 001-084 ingediend door de Commissie industrie, onderzoek en energie

Verslag

Dario Tamburrano A8-0213/2016

Energie-efficiëntie-etikettering

Voorstel voor een verordening (COM(2015)0341 – C8-0189/2015 – 2015/0149(COD))

_____________________________________________________________

Amendement 1

Voorstel voor een verordening

Overweging 1

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (1) 
    De Europese Unie is vastbesloten een (1) De Europese Unie is vastbesloten een energie-unie met een toekomstgericht energie-unie met een toekomstgericht klimaatbeleid op te bouwen. Energieenergie- en klimaatbeleid op te bouwen. efficiëntie is een cruciaal element van het Energie-efficiëntie is een cruciaal element klimaat- en energiebeleidskader voor 2030 van het klimaat- en energiebeleidskader van de Europese Unie en is essentieel voor voor 2030 van de Europese Unie en is de matiging van de energievraag. essentieel voor de matiging van de

    energievraag en de beperking van de uitstoot van broeikasgassen.

Amendement 2

Voorstel voor een verordening

Overweging 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (2) 
    Door middel van energie-efficiëntie(2) Door middel van energie-efficiëntieetikettering kunnen de consumenten wat etikettering kunnen de consumenten wat betreft het energieverbruik van producten betreft efficiënte en duurzame weloverwogen keuzes maken, waardoor de energiegerelateerde producten innovatie wordt bevorderd. weloverwogen keuzes maken, waardoor

    een belangrijke bijdrage wordt geleverd

    PE585.280/ 1

NL

aan energiebesparing en het verlagen van de energiefactuur en tegelijkertijd de innovatie en investeringen in de vervaardiging van energie-efficiëntere producten worden bevorderd.

Amendement 3

Voorstel voor een verordening

Overweging 4

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (4) 
    Het is passend Richtlijn 2010/30/EU (4) Het is passend Richtlijn 2010/30/EU te vervangen door een verordening waarin te vervangen door een verordening waarin de werkingssfeer ongewijzigd blijft, maar de werkingssfeer ongewijzigd blijft, maar waarin een aantal bepalingen wordt waarin een aantal bepalingen wordt versterkt teneinde de inhoud ervan te versterkt teneinde de inhoud ervan te verduidelijken en bij te werken. Een verduidelijken en bij te werken, rekening verordening is het geschikte houdend met de in de afgelopen jaren rechtsinstrument, aangezien hierbij behaalde snelle technologische duidelijke en gedetailleerde regels worden vooruitgang op het gebied van energieopgelegd die niet op uiteenlopende wijze efficiëntie in producten. Een verordening door de lidstaten kunnen worden omgezet, is het geschikte rechtsinstrument, waardoor een hoge mate van aangezien hierbij duidelijke en harmonisering in de hele Unie wordt gedetailleerde regels worden opgelegd die gewaarborgd. Doordat het niet op uiteenlopende wijze door de regelgevingskader op het niveau van de lidstaten kunnen worden omgezet, Unie en niet van de lidstaten wordt waardoor een hoge mate van geharmoniseerd, worden de kosten voor harmonisering in de hele Unie wordt fabrikanten verminderd en wordt een gelijk gewaarborgd. Doordat het speelveld gewaarborgd. Door regelgevingskader op het niveau van de harmonisering in de hele Unie wordt het Unie en niet van de lidstaten wordt vrije verkeer van goederen op de hele geharmoniseerd, worden de kosten voor eengemaakte markt gewaarborgd. fabrikanten over de gehele waardeketen

    verminderd en wordt een gelijk speelveld gewaarborgd. Door harmonisering in de hele Unie wordt het vrije verkeer van goederen op de hele eengemaakte markt gewaarborgd.

Amendement 4

Voorstel voor een verordening

Overweging 4 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(4 bis) Het is passend om

PE585.280/ 2

NL

tweedehandsproducten vrij te stellen van deze verordening, die alle producten omvat die in gebruik zijn genomen voordat ze voor een tweede of extra keer op de markt zijn gebracht.

Amendement 5

Voorstel voor een verordening

Overweging 4 ter (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(4 ter) Aangezien het energieverbruik van vervoermiddelen voor personen of goederen direct of indirect wordt geregeld in andere wetgeving en beleidslijnen van de Unie, dienen zij verder ook buiten de werkingssfeer van deze verordening te worden gehouden. Deze uitsluiting omvat transportmiddelen waarvan de motor tijdens bedrijf op dezelfde locatie blijft, zoals liften, roltrappen en transportbanden.

Amendement 6

Voorstel voor een verordening

Overweging 7

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (7) 
    Verbetering van de efficiëntie van (7) Verbetering van de efficiëntie van energiegerelateerde producten via energiegerelateerde producten via weloverwogen keuzes door de weloverwogen keuzes door de consumenten komt de algehele economie consumenten en een versterkt van de Unie ten goede, bevordert de maatschappelijk bewustzijn komt de innovatie en draagt bij tot de algehele economie van de Unie ten goede, verwezenlijking van de EU-doelstellingen vermindert de vraag naar energie en op het gebied van energie-efficiëntie voor genereert besparingen op de 2020 en 2030. Bovendien besparen de energiefactuur. Dit draagt eveneens bij tot consumenten hierdoor geld. de energiezekerheid, stimuleert

    onderzoek, innovatie en investeringen in energie-efficiëntie en biedt bedrijven die de meest energie-efficiënte producten ontwikkelen en produceren de mogelijkheid een concurrentievoordeel behalen. Het zal tevens bijdragen tot de verwezenlijking van de EU-doelstellingen

    PE585.280/ 3

NL

op het gebied van energie-efficiëntie voor 2020 en 2030, alsook tot de milieu- en klimaatdoelen van de Unie.

Amendement 7

Voorstel voor een verordening

Overweging 8

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (8) 
    In de conclusies van de Europese Schrappen

Raad van 23 en 24 oktober 2014 is voor de verbetering van de energie-efficiëntie in 2030 een indicatief streefcijfer op EU- niveau van ten minste 27 %, ten opzichte van ramingen van toekomstig energieverbruik, vastgelegd. Dit streefcijfer wordt in 2020 geëvalueerd, waarbij een EU-streefcijfer van 30 % voor ogen wordt gehouden. Bovendien is er een bindend EU-streefcijfer van ten minste 40 % reductie van de in de EU uitgestoten broeikasgassen in 2030 ten opzichte van 1990 vastgelegd, met inbegrip van een emissiereductie van 30 % in de niet-ETS- sector.

Amendement 8

Voorstel voor een verordening

Overweging 9

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (9) 
    Als klanten over nauwkeurige, (9) Als klanten over nauwkeurige, relevante en vergelijkbare informatie over relevante, verifieerbare en vergelijkbare het specifieke energieverbruik van informatie over het specifieke energiegerelateerde producten beschikken, energieverbruik van energiegerelateerde kiezen zij eerder producten die tijdens het producten beschikken, kiezen zij eerder gebruik minder energie en andere producten die tijdens het gebruik en voor essentiële hulpbronnen verbruiken. Een een bepaalde prestatie minder energie en gestandaardiseerd verplicht etiket is een andere essentiële hulpbronnen verbruiken, doeltreffend middel om vergelijkbare zodat de levenscycluskosten afnemen. Een informatie over het energieverbruik van gestandaardiseerd verplicht etiket is een energiegerelateerde producten aan klanten doeltreffend middel om vergelijkbare te verstrekken. Het etiket moet worden informatie over de energie-efficiëntie en aangevuld met een productinformatieblad. het absolute energieverbruik van Het etiket moet gemakkelijk herkenbaar, energiegerelateerde producten aan

    PE585.280/ 4

NL

eenvoudig en beknopt zijn. Hiertoe moet potentiële klanten te verstrekken. Het de bestaande kleurenschaal van het etiket etiket moet worden aangevuld met een (van donkergroen tot rood) worden productinformatieblad, dat "productfiche" gehandhaafd als basis om de klanten te wordt genoemd in de door Richtlijn informeren over de energie-efficiëntie van 2010/30/EU vastgestelde gedelegeerde producten. Classificatie met de letters A tot handelingen, dat elektronisch mag en met G is voor klanten het meest worden verstrekt. Het etiket moet beknopt doeltreffend gebleken. In situaties waarin zijn, gebaseerd zijn op passende meet- en producten door maatregelen betreffende berekeningsmethoden, en gemakkelijk ecologisch ontwerp overeenkomstig herkenbaar en begrijpelijk zijn. Hiertoe Richtlijn 2009/125/EG niet meer tot de moet de vastgestelde kleurenreeks van het klassen "F" of "G" behoren, worden die etiket (van donkergroen tot rood) worden klassen niet op het etiket weergegeven. In gehandhaafd als basis om de klanten te uitzonderlijke gevallen kan dat worden informeren over de energie-efficiëntie van uitgebreid tot de klassen "D" en "E"; producten. De bekende classificatie met de deze situatie is evenwel onwaarschijnlijk, letters A tot en met G is voor klanten het aangezien de schaal van het etiket wordt meest doeltreffend gebleken. De aangepast zodra het merendeel van de eenvormige toepassing ervan binnen productmodellen onder de twee hoogste productgroepen moet zorgen voor meer klassen valt. transparantie en inzicht bij de klanten. In

situaties waarin producten door maatregelen betreffende ecologisch ontwerp overeenkomstig

Richtlijn 2009/125/EG 1a niet meer tot de

klassen "F" of "G" behoren, worden die klassen niettemin in het donkergrijs op het etiket weergegeven, teneinde een uniforme schaal van A tot en met G voor alle productgroepen te handhaven. In dat verband moet de kleurenschaal van het etiket (van donkergroen tot rood) worden gehandhaafd voor de overige hogere klassen en uitsluitend van toepassing zijn op nieuwe producteenheden die in de handel worden gebracht.

_______________

1a Richtlijn 2009/125/EG van het

Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 betreffende de totstandbrenging van een kader voor het vaststellen van eisen inzake ecologisch ontwerp voor energieverbruikende producten (PB L 285 van 31.10.2009, blz. 10).

Amendement 9

PE585.280/ 5

NL

Voorstel voor een verordening

Overweging 10

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (10) 
    Door vooruitgang op het gebied van (10) Door vooruitgang op het gebied van de digitale technologie kunnen etiketten op de digitale technologie kunnen etiketten op alternatieve wijze elektronisch ter alternatieve wijze elektronisch ter beschikking gesteld en weergegeven beschikking gesteld en weergegeven worden, bijvoorbeeld op internet en op worden, bijvoorbeeld op internet en op elektronische schermen in winkels. elektronische schermen in winkels. Teneinde deze vooruitgang te benutten, Teneinde deze vooruitgang te benutten, wordt op grond van deze verordening wordt op grond van deze verordening toegestaan elektronische etiketten te toegestaan elektronische etiketten te gebruiken ter vervanging van of als gebruiken als aanvulling op het gedrukte aanvulling op het fysieke energie-etiket. In energie-etiket. Dit doet geen afbreuk aan gevallen waarin het niet haalbaar is het de verplichting van de leverancier om elke energie-etiket weer te geven, zoals bij eenheid van een product te voorzien van bepaalde vormen van verkoop op afstand een gedrukt etiket voor de handelaar. In alsmede in advertenties en technisch gevallen waarin het niet haalbaar is het reclamemateriaal, moet ten minste de energie-etiket weer te geven moet ten energieklasse van het product aan de minste de energieklasse van het klanten worden verstrekt. productmodel aan de klanten worden

    verstrekt. Middels gedelegeerde handelingen voor specifieke productgroepen kunnen eveneens alternatieve bepalingen worden vastgesteld met betrekking tot de weergave van labels voor producten van kleine omvang, en wanneer identieke producten samen in grote hoeveelheden worden uitgestald.

Amendement 10

Voorstel voor een verordening

Overweging 11

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (11) 
    Fabrikanten reageren op het energie(11) Fabrikanten reageren op het energieetiket door steeds efficiëntere producten te etiket door steeds efficiëntere producten te vervaardigen. Deze technologische ontwikkelen en in de handel te brengen. ontwikkeling leidt tot producten die Tegelijkertijd stoppen zij met de voornamelijk onder de hoogste klassen van vervaardiging van minder efficiënte het energie-etiket vallen. Om ervoor te producten, waarin zij gestimuleerd zorgen dat klanten producten op een worden door Uniewetgeving op het gebied deugdelijke manier kunnen vergelijken, van ecologisch ontwerp. Deze kan verdere productdifferentiatie nodig technologische ontwikkeling leidt tot

    PE585.280/ 6

NL

zijn, dientengevolge moeten de etiketten productmodellen die voornamelijk onder van een aangepaste schaal worden de hoogste klassen van het energie-etiket voorzien. Teneinde te zware lasten voor de vallen. Om ervoor te zorgen dat klanten fabrikanten te voorkomen, zou het passend producten op een deugdelijke manier zijn de schaal ongeveer om de tien jaar aan kunnen vergelijken, kan verdere te passen. Om te zorgen voor een optimale productdifferentiatie nodig zijn, rechtspositie van leveranciers en dientengevolge moeten de etiketten van handelaren moeten bij deze verordening een aangepaste schaal worden voorzien. gedetailleerde regelingen betreffende een Teneinde te zware lasten voor de nieuwe schaal worden vastgesteld. De fabrikanten en handelaren te voorkomen, hoogste klassen van een nieuw etiket met zou het wenselijk zijn de schaal ongeveer een aangepaste schaal dienen vooralsnog om de tien jaar aan te passen, waarbij in leeg te blijven om de technologische het bijzonder rekening moet worden vooruitgang te bevorderen en ervoor te gehouden met kleine ondernemingen. Een zorgen dat er steeds efficiëntere producten dergelijke benadering vermijdt het worden ontwikkeld en erkend. Bij een onnodig of inefficiënt aanpassen van de aanpassing van de schaal moeten alle schaal, wat nadelig zou zijn voor zowel energie-etiketten op korte termijn worden consumenten als fabrikanten. Om te vervangen om verwarring bij de klanten te zorgen voor een optimale rechtspositie van voorkomen. leveranciers en handelaren moeten bij deze

verordening gedetailleerde regelingen betreffende een nieuwe schaal worden vastgesteld. Voorafgaand aan elke schaalaanpassing moet de Commissie een grondige voorbereidende studie uitvoeren. De hoogste klassen van een nieuw etiket met een aangepaste schaal kunnen, afhankelijk van de productgroep en op basis van een gedetailleerde beoordeling van het potentieel, vooralsnog leeg blijven om de technologische vooruitgang te bevorderen en ervoor te zorgen dat er steeds efficiëntere productmodellen worden ontwikkeld en erkend. Om verwarring bij de klanten te voorkomen moeten bij een aanpassing van de schaal alle energie-etiketten op korte en haalbare termijn worden vervangen, en moeten de uiterlijke kenmerken van het nieuwe etiket gemakkelijk te onderscheiden zijn van het oude etiket, in combinatie met adequate informatiecampagnes voor consumenten waarin duidelijk wordt gemaakt dat een nieuwe versie van het etiket is ingevoerd met een verbeterde classificatie.

Amendement 11

PE585.280/ 7

NL

Voorstel voor een verordening

Overweging 11 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(11 bis) De huidige beoordeling van etiketten die zijn ingevoerd bij krachtens Richtlijn 2010/30/EU vastgestelde gedelegeerde handelingen, noopt tot een eerste schaalaanpassing van bestaande etiketten, teneinde een homogene A tot G- schaal te waarborgen, waarbij deze wordt aangepast aan de vereisten van deze verordening.

Amendement 12

Voorstel voor een verordening

Overweging 14

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (14) 
    Om ervoor te zorgen dat het (14) Om ervoor te zorgen dat het vertrouwen van de klanten in het energievertrouwen van de klanten in het energieetiket in stand wordt gehouden, mogen etiket in stand wordt gehouden, mogen voor energiegerelateerde producten geen voor energiegerelateerde producten geen andere etiketten worden gebruikt die het andere etiketten worden gebruikt die het energie-etiket nabootsen. Aanvullende energie-etiket nabootsen. Aanvullende etiketten, markeringen, symbolen of etiketten, markeringen, symbolen of opschriften waardoor klanten wat betreft opschriften die niet duidelijk genoeg het energieverbruik kunnen worden misleid verschillen van het energie-etiket en of verward kunnen raken, zijn evenmin waardoor klanten wat betreft het toegestaan. energieverbruik of enige andere

    kenmerken die vallen onder de betrokken gedelegeerde handelingen kunnen worden misleid of verward kunnen raken, zijn evenmin toegestaan.

Amendement 13

Voorstel voor een verordening

Overweging 15

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (15) 
    Om de rechtszekerheid te (15) Om de rechtszekerheid te waarborgen, moet duidelijk worden waarborgen, moet duidelijk worden gemaakt dat de in Verordening (EG) gemaakt dat de in Verordening (EG) nr. 765/2008 van het Europees Parlement nr. 765/2008 van het Europees Parlement

    PE585.280/ 8

NL

en de Raad 21 vastgestelde voorschriften en de Raad 21 vastgestelde voorschriften

inzake markttoezicht in de Unie en inzake markttoezicht in de Unie en controle van producten die de markt van de controle van producten die de markt van de Unie binnenkomen, op energiegerelateerde Unie binnenkomen, op energiegerelateerde producten van toepassing zijn. Met het oog producten van toepassing zijn. Met het oog op het beginsel van het vrije verkeer van op het beginsel van het vrije verkeer van goederen is het essentieel dat de goederen is het essentieel dat de markttoezichtautoriteiten van de lidstaten markttoezichtautoriteiten van de lidstaten doeltreffend met elkaar samenwerken. doeltreffend met elkaar samenwerken via Deze samenwerking betreffende energieeen voortdurende uitwisseling van etikettering dient te worden versterkt door informatie, in het bijzonder over de middel van ondersteuning door de resultaten van de Commissie. conformiteitsbeoordelingstests van de

producten en de gevolgen ervan. Daarnaast moeten de douaneautoriteiten van de lidstaten betrokken worden bij de uitwisseling van informatie over energiegerelateerde producten die vanuit derde landen naar de Unie worden geïmporteerd. De werkgroepen voor administratieve samenwerking ("ADCO") inzake milieuvriendelijk productontwerp en inzake energie-etikettering moeten door de Commissie worden versterkt en ondersteund als kader voor de samenwerking van markttoezichtautoriteiten.

__________________ __________________

21 PB L 218 van 13.8.2008, blz. 30. 21 PB L 218 van 13.8.2008, blz. 30.

Amendement 14

Voorstel voor een verordening

Overweging 15 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(15 bis) Om doeltreffender markttoezicht en eerlijkere concurrentie in de Unie te waarborgen, en om de schaarse hulpbronnen op een zo efficiënt mogelijke manier te benutten, moeten nationale markttoezichtautoriteiten toezien op de naleving, ook door middel van fysieke testen van producten en door het informatie- en communicatiesysteem voor markttoezicht (ICSMS) te gebruiken om informatie over geplande en voltooide

PE585.280/ 9

NL

producttests uit te wisselen, testprotocollen ter beschikking te stellen en de uitkomsten van hun tests te delen, om aldus dubbele tests te voorkomen en de weg vrij te maken voor regionale kenniscentra voor fysisch onderzoek. Resultaten dienen eveneens te worden gedeeld wanneer een test niet aantoont dat er sprake is geweest van een inbreuk.

Amendement 15

Voorstel voor een verordening

Overweging 16

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (16) 
    Teneinde het toezicht op de naleving (16) Onverminderd de verplichtingen te vergemakkelijken en actuele van de lidstaten inzake markttoezicht en marktgegevens ten behoeve van het teneinde een nuttig instrument voor regelgevingsproces voor herzieningen van consumenten op te zetten, het toezicht op productspecifieke etiketten en de naleving te vergemakkelijken en actuele informatiebladen ter beschikking te stellen, marktgegevens ten behoeve van het moeten de leveranciers op elektronische regelgevingsproces voor herzieningen van wijze informatie over de naleving met productspecifieke etiketten en betrekking tot hun producten verstrekken informatiebladen ter beschikking te stellen, die in een door de Commissie opgezette moeten de leveranciers op elektronische databank wordt opgenomen. Deze wijze de vereiste informatie over de informatie moet publiek toegankelijk zijn, naleving met betrekking tot hun producten zodat klanten erover kunnen beschikken verstrekken, die in een door de Commissie en handelaren op alternatieve wijzen opgezette en onderhouden databank moet etiketten kunnen opvragen. De worden opgenomen. Het deel van de markttoezichtautoriteiten moeten toegang informatie dat bestemd is voor de tot de informatie in de databank hebben. consumenten moet publiekelijk

    toegankelijk zijn op de openbare interface van de productendatabank. Deze informatie moet openbaar worden gemaakt in de vorm van open data, zodat app-ontwikkelaars en andere vergelijkingsinstrumenten de mogelijkheid wordt gegeven haar te gebruiken. Gemakkelijke, rechtstreekse toegang tot de openbare interface van de productendatabank moet worden bevorderd door een quick response-code (QR) of elk ander passend, op de gebruiker gericht middel. Aanvullende informatie moet door de leveranciers op de compliance-interface van de

    PE585.280/ 10

NL

productendatabank ter beschikking worden gesteld aan zowel de markttoezichtautoriteiten als aan de Commissie. Voor de databank moeten strenge regels inzake gegevensbescherming gelden. Wanneer de technische informatie van gevoelige aard is, moeten markttoezichtautoriteiten de bevoegdheid behouden om wanneer noodzakelijk toegang tot deze informatie te krijgen, overeenkomstig de voor leveranciers geldende verplichting tot samenwerking.

Amendement 16

Voorstel voor een verordening

Overweging 16 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(16 bis) De Commissie moet een onlineportaal opzetten en onderhouden dat markttoezichtautoriteiten toegang verleent tot gedetailleerde productinformatie op de servers van de leveranciers.

Amendement 17

Voorstel voor een verordening

Overweging 19

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (19) 
    Het energieverbruik en andere (19) Het absolute energieverbruik en informatie over de producten waarop de andere informatie over de productspecifieke vereisten van deze milieukenmerken en de prestaties van verordening van toepassing zijn, dienen te producten waarop de productspecifieke worden gemeten door middel van vereisten van deze verordening van betrouwbare, accurate en reproduceerbare toepassing zijn, dienen overeenkomstig methoden, waarbij rekening wordt geharmoniseerde normen en methoden en gehouden met algemeen erkende, door middel van betrouwbare, accurate en geavanceerde meet- en reproduceerbare methoden te worden berekeningsmethoden. Het is in het belang gemeten, waarbij rekening wordt gehouden van de werking van de interne markt dat met algemeen erkende, geavanceerde meetkan worden beschikt over op EU-niveau en berekeningsmethoden. Deze methoden geharmoniseerde normen. Indien er geen en de testomgeving, zowel voor gepubliceerde normen bestaan op het leveranciers als voor

    PE585.280/ 11

NL

moment waarop productspecifieke markttoezichtautoriteiten, moeten zo veel vereisten worden toegepast, moet de mogelijk aansluiten bij het werkelijke Commissie ten behoeve van die gebruik van een bepaald product door de productspecifieke vereisten voorlopige gemiddelde consument. Daarnaast meet- en berekeningsmethoden in het moeten zij solide zijn om bewuste en Publicatieblad van de Europese Unie onbewuste omzeiling ervan te bekendmaken. Zodra een dergelijke norm ontmoedigen. De energie-efficiëntieklasse in het Publicatieblad van de Europese Unie mag niet uitsluitend worden gebaseerd op is genoemd en die norm wordt nageleefd, de meest energie-efficiënte instelling of geldt er een vermoeden van ecomodus, wanneer niet kan worden overeenstemming met de meetmethoden verwacht dat deze het gemiddelde voor de productspecifieke vereisten die op consumentengedrag weerspiegelt. basis van deze verordening zijn Tolerantiewaarden en optionele vastgesteld. testparameters moeten zodanig worden

vastgesteld dat ze niet leiden tot significante variaties in efficiëntiewinsten die de energie-efficiëntieklasse van een product zouden kunnen veranderen. De toegestane afwijkingen tussen de geteste en de aangegeven resultaten moeten worden beperkt tot de statistische meetonzekerheid. Indien er geen gepubliceerde normen bestaan op het moment waarop productspecifieke vereisten worden toegepast, moet de Commissie ten behoeve van die productspecifieke vereisten voorlopige meet- en berekeningsmethoden in het Publicatieblad van de Europese Unie bekendmaken. Zodra een dergelijke norm in het Publicatieblad van de Europese Unie is genoemd en die norm wordt nageleefd, geldt er een vermoeden van overeenstemming met de meetmethoden voor de productspecifieke vereisten die op basis van deze verordening zijn vastgesteld.

Amendement 18

Voorstel voor een verordening

Overweging 20

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (20) 
    De Commissie dient een werkplan op (20) De Commissie dient op basis van het te stellen voor de herziening van de toepassingsgebied van deze verordening etiketten van bepaalde producten, met een werkplan voor de lange termijn op te inbegrip van een indicatieve lijst van stellen voor de herziening van de etiketten

    PE585.280/ 12

NL

overige energiegerelateerde producten van bepaalde producten, met inbegrip van waarvoor een energie-etiket kan worden een indicatieve lijst van overige ingevoerd. In het kader van het werkplan energiegerelateerde producten waarvoor dienen de betrokken productgroepen als een energie-etiket kan worden ingevoerd, eerste op technisch, ecologisch en en dient dit werkplan geregeld te economisch vlak te worden geanalyseerd. actualiseren. De Commissie moet het Hierbij dient ook aanvullende informatie Europees Parlement en de Raad jaarlijks te worden geanalyseerd, met inbegrip van informeren over de voortgang van het de mogelijkheid om consumenten van werkplan. informatie over de prestatie van een energiegerelateerd product te voorzien, bijvoorbeeld het absolute energieverbruik, de duurzaamheid of de milieuprestatie, en de kosten van het verstrekken van die informatie, in samenhang met de doelstelling van het bevorderen van de kringloopeconomie. Met dergelijke aanvullende informatie dient het etiket voor de consumenten begrijpelijker en doeltreffender te worden, maar de consumenten mogen hiervan geen negatieve effecten ondervinden.

Amendement 19

Voorstel voor een verordening

Overweging 20 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(20 bis) In het kader van het werkplan dienen de betrokken productgroepen als eerste op technisch, ecologisch en economisch vlak te worden geanalyseerd. Hierbij dient ook aanvullende informatie te worden geanalyseerd, met inbegrip van de mogelijkheid om consumenten van nauwkeurige informatie over de prestatie van een energiegerelateerd productmodel te voorzien, bijvoorbeeld levenscycluskosten, repareerbaarheid, connectiviteit, het percentage gerecycleerd materiaal, de duurzaamheid en de milieuprestatie of de gecombineerde energie-efficiëntie-kwaliteitsindex, en de kosten van het verstrekken van die informatie, in samenhang met de doelstelling van het bevorderen van de kringloopeconomie. Met dergelijke

PE585.280/ 13

NL

aanvullende informatie dient het etiket voor de consumenten begrijpelijker en doeltreffender te worden, maar de consumenten mogen hiervan geen negatieve effecten ondervinden.

Amendement 20

Voorstel voor een verordening

Artikel 1 – leden 1 en 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 1. 
    Deze verordening biedt een kader 1. Deze verordening biedt een kader dat voor de vermelding van het van toepassing is op energiegerelateerde energieverbruik en het verbruik van producten en voorziet deze producten van andere hulpbronnen door een etiket inzake energie-efficiëntie, het energiegerelateerde producten tijdens het absolute energieverbruik en het absolute gebruik op de etikettering en in de verbruik van energie en andere milieu- en standaardproductinformatie alsmede in prestatiekenmerken. Het stelt aanvullende informatie over consumenten in staat efficiëntere energiegerelateerde producten, waardoor producten te kiezen en hun klanten efficiëntere producten kunnen energieverbruik te verminderen. kiezen.
  • 2. 
    Deze verordening is niet van 2. Deze verordening is niet van toepassing op: toepassing op:

(a) tweedehandsproducten; (a) tweedehandsproducten;

(b) middelen voor personen- of (b) middelen voor personen- of goederenvervoer die niet door een goederenvervoer. stationaire motor worden aangedreven.

Amendement 21

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – alinea 1 – punt 6

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (6) 
    "fabrikant": een natuurlijke of (6) "fabrikant": een natuurlijke of rechtspersoon die een energiegerelateerd rechtspersoon die een energiegerelateerd product vervaardigt of onder zijn naam of product vervaardigt of een dergelijk handelsmerk laat ontwerpen of product onder zijn naam of handelsmerk vervaardigen en in de handel brengt; laat ontwerpen of vervaardigen en in de

    handel brengt;

Amendement 22

PE585.280/ 14

NL

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – alinea 1 – punt 9

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (9) 
    "handelaar": een detailhandelaar of (9) "handelaar": een detailhandelaar of andere persoon die producten aan klanten andere natuurlijke of rechtspersoon die verkoopt, verhuurt, in huurkoop aanbiedt producten aan klanten verkoopt, verhuurt, of voor hen uitstalt; in huurkoop aanbiedt of voor hen uitstalt;

Amendement 23

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – alinea 1 – punt 10 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(10 bis) "energie-efficiëntie": de verhouding tussen de verkregen prestatie, dienst, goederen of energie, en de energieinput;

Amendement 24

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – alinea 1 – punt 11

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (11) 
    "energiegerelateerd product": een in (11) "energiegerelateerd product" hierna de Unie in de handel gebracht en in "product": een in de Unie in de handel gebruik genomen goed, systeem of dienst gebracht en in gebruik genomen goed dat dat tijdens het gebruik een effect heeft op tijdens het gebruik een effect heeft op het het energieverbruik, met inbegrip van energieverbruik, met inbegrip van onderdelen die bedoeld zijn om te worden onderdelen die bedoeld zijn om te worden ingebouwd in energiegerelateerde ingebouwd in energiegerelateerde producten die in de handel worden producten die ten behoeve van klanten in gebracht en in gebruik worden genomen; de handel worden gebracht en in gebruik

    worden genomen als losse onderdelen waarvan de energie- en milieuprestaties onafhankelijk kunnen worden beoordeeld;

Amendement 25

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – alinea 1 – punt 13

PE585.280/ 15

NL

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (13) 
    "etiket": een grafisch diagram (13) "etiket": een grafisch diagram, in inclusief een classificatie met de letters A afgedrukte of elektronische vorm, tot en met G in zeven verschillende inclusief een gesloten schaalclassificatie kleuren, variërend van donkergroen tot met uitsluitend de letters A tot en met G, rood, waarmee het energieverbruik wordt waarin elke klasse overeenkomt met weergegeven; aanzienlijke energiebesparingen, in zeven

    verschillende kleuren, variërend van donkergroen tot rood, waarmee consumenten worden geïnformeerd over de energie-efficiëntie en het energieverbruik;

Amendement 26

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – alinea 1 – punt 13 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(13 bis) "productgroep": een groep energiegerelateerde producten met hetzelfde hoofdelement in de werking;

Amendement 27

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – alinea 1 – punt 17

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (17) 
    "productinformatieblad": een (17) "productinformatieblad": een standaardtabel met informatie betreffende standaardtabel met informatie betreffende een product; een product, in afgedrukte of

    elektronische vorm;

Amendement 28

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – alinea 1 – punt 18

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (18) 
    "aanpassing van de schaal": een (18) "aanpassing van de schaal": een periodieke procedure om de vereisten voor procedure om de vereisten voor het het voldoen aan de energieklasse op het voldoen aan de energieklasse op het etiket etiket voor een bepaald product aan te voor een bepaalde productgroep aan te

    PE585.280/ 16

NL

scherpen, waardoor bepaalde scherpen; energieklassen van bestaande etiketten kunnen worden geschrapt;

Amendement 29

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – alinea 1 – punt 19

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (19) 
    "etiket met aangepaste schaal": een (19) "etiket met aangepaste schaal": een etiket voor een bepaald product dat bij een etiket voor een bepaald product dat bij een aanpassingsprocedure is aangepast; aanpassingsprocedure is aangepast, dat

    duidelijk kan worden onderscheiden van de etiketten van voor de aanpassing van de schaal;

Amendement 30

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – alinea 1 – punt 20

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • (20) 
    "aanvullende informatie": informatie (20) "aanvullende informatie": enigerlei over de functionele en milieuprestatie van in de desbetreffende gedelegeerde een energiegerelateerd product, zoals het handeling gespecificeerde informatie over absolute energieverbruik of de de functionele, milieu- en duurzaamheid ervan, die is gebaseerd op hulpbronnenefficiëntieprestatie van een door de markttoezichtautoriteiten meetbare energiegerelateerd product die is gebaseerd gegevens, eenduidig is en wat betreft de op door de markttoezichtautoriteiten klanten geen significant negatief effect op meetbare en verifieerbare gegevens, de begrijpelijkheid en doeltreffendheid van makkelijk te begrijpen is en wat betreft de het etiket in zijn geheel heeft. klanten geen significant negatief effect op

    de begrijpelijkheid en doeltreffendheid van het etiket in zijn geheel heeft.

Amendement 31

Voorstel voor een verordening

Artikel 2 – alinea 1 – punt 20 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

(20 bis) "productendatabank": een verzameling gegevens over de energiegerelateerde producten die onder

PE585.280/ 17

NL

deze verordening en de daarbij vastgestelde gedelegeerde handelingen vallen, systematisch geordend en bestaande uit een openbare interface, opgezet als een consumentgerichte website, waar informatie afzonderlijk met elektronische middelen toegankelijk is, en een compliance-interface, opgezet als een elektronisch platform ter ondersteuning van de activiteiten van de nationale markttoezichtautoriteiten, met duidelijk gespecificeerde toegankelijkheids- en veiligheidsvereisten.

Amendement 32

Voorstel voor een verordening

Artikel 3 – lid 1

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 1. 
    Leveranciers moeten aan de 1. Leveranciers: volgende verplichtingen voldoen:

(a) zij waarborgen dat in de handel (a) waarborgen dat in de handel gebrachte producten overeenkomstig deze gebrachte producten kosteloos worden verordening en de desbetreffende voorzien van accurate, afgedrukte etiketten gedelegeerde handelingen kosteloos en van productinformatiebladen voor elk worden voorzien van accurate etiketten en afzonderlijke eenheid; productinformatiebladen;

(b) zij verstrekken etiketten onverwijld (b) verstrekken etiketten en en kosteloos aan handelaren; productinformatiebladen kosteloos en

binnen vijf werkdagen na een verzoek aan handelaren;

(b bis) verstrekken gedurende een periode van drie maanden voorafgaand aan de in de desbetreffende gedelegeerde handeling gespecificeerde datum de etiketten met aangepaste schaal en de productinformatiebladen aan de handelaren;

(c) zij zorgen ervoor dat de te (c) zorgen ervoor dat de etiketten en verstrekken etiketten en productinformatiebladen nauwkeurig zijn productinformatiebladen nauwkeurig zijn en stellen afdoende technische en zij stellen afdoende technische documentatie ter beschikking op basis documentatie ter beschikking op basis waarvan de nauwkeurigheid kan worden waarvan de nauwkeurigheid kan worden beoordeeld; beoordeeld;

PE585.280/ 18

NL

(d) voordat zij een model van een (d) voeren de in bijlage I genoemde product in de handel brengen, voeren zij informatie in in de compliance-interface de in bijlage I genoemde informatie in in van de overeenkomstig artikel 8 opgezette de overeenkomstig artikel 8 opgezette productendatabank: productendatabank.

(i) voor alle nieuwe modellen, voordat een eenheid van het model in de handel wordt gebracht,

(ii) voor alle modellen die na 1 januari 2014 in de handel zijn gebracht en die nog worden geleverd, niet later dan 18 maanden nadat de databank volledig operationeel is geworden overeenkomstig artikel 16;

(d bis) bewaren overeenkomstig artikel 8 in de databank de productinformatiebladen en de technische documentatie voor een periode van ten minste 10 jaar nadat de laatste producteenheid in de handel is gebracht;

(d ter) verstrekken etiketten voor productgroepen waarvan het product bestaat uit meerdere onderdelen of componenten en waarvan de energieefficiëntieklasse afhankelijk is van de specifieke combinatie van de onderdelen;

Amendement 33

Voorstel voor een verordening

Artikel 3 – alinea 1 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

1 bis. Leveranciers:

(a) brengen geen producten in de handel die zo ontworpen zijn dat de prestatie ervan in testmodus automatisch wordt gewijzigd, middels in het product ingebouwde hardware of software, met het oog op het behalen van een gunstiger niveau;

(b) voeren, wanneer het product een onderhoudsbeurt ondergaat, geen wijzigingen door middels software updates die in het nadeel zouden zijn van de parameters van het originele efficiëntie

PE585.280/ 19

NL

etiket, als omschreven in de desbetreffende gedelegeerde handeling.

Amendement 34

Voorstel voor een verordening

Artikel 3 – lid 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 2. 
    Handelaren moeten aan de volgende 2. Handelaren: verplichtingen voldoen:

(a) zij brengen het door de leverancier (a) geven, wanneer het product te koop verstrekte of op andere wijze verkregen is, inclusief via online verkoop, het etiket etiket voor een product waarop de op een zichtbare en prominente manier gedelegeerde handeling van toepassing is, weer, als beschreven in de betreffende goed zichtbaar aan; gedelegeerde handeling

(a bis) vervangen, zowel in winkels en online, bestaande etiketten met etiketten met aangepaste schaal binnen drie weken na de in de betreffende gedelegeerde handeling vermelde datum;

(b) indien zij niet over een etiket of een (b) vragen, indien zij niet over een etiket etiket met aangepaste schaal beschikken: of een etiket met aangepaste schaal

beschikken, dit aan de leverancier;

(i) verzoeken zij de leverancier om een etiket of een etiket met aangepaste schaal;

(ii) drukken zij het etiket af via de overeenkomstig artikel 8 opgezette productendatabank, voor zover deze functie voor het desbetreffende product beschikbaar is; of

(iii) drukken zij het etiket of een etiket met aangepaste schaal af via de website van de leverancier, voor zover deze functie voor het desbetreffende product beschikbaar is.

(c) zij stellen het productinformatieblad (c) stellen het productinformatieblad op ter beschikking aan klanten. verzoek ter beschikking aan klanten, ook in

afgedrukte vorm.

Amendement 35

Voorstel voor een verordening

Artikel 3 – lid 3

PE585.280/ 20

NL

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 3. 
    Leveranciers en handelaren moeten 3. Leveranciers en handelaren: aan de volgende verplichtingen voldoen:

(a) zij vermelden de energie(a) vermelden de energieefficiëntieklasse van het product efficiëntieklasse van het product overeenkomstig de desbetreffende overeenkomstig de desbetreffende gedelegeerde handeling in advertenties en gedelegeerde handeling in visuele technisch reclamemateriaal voor een advertenties en technisch reclamemateriaal specifiek productmodel; voor een specifiek productmodel;

(b) zij werken samen met de (b) werken samen met de markttoezichtautoriteiten en nemen op markttoezichtautoriteiten en nemen, eigen initiatief of op verzoek van de overeenkomstig artikel 5, onmiddellijk markttoezichtautoriteiten onmiddellijk maatregelen om iedere vorm van nietmaatregelen indien de in deze verordening naleving te verhelpen; en de bijbehorende gedelegeerde handelingen vastgelegde vereisten door hun toedoen niet worden nageleefd;

(c) met betrekking tot de producten die (c) onthouden zich, met betrekking tot onder het toepassingsgebied van deze de producten die onder het verordening vallen, verstrekken of tonen toepassingsgebied van deze verordening zij geen andere etiketten, merktekens, vallen, ervan enige misleidende, symbolen of opschriften die niet voldoen verwarrende of nagebootste etiketten, aan de vereisten van deze verordening en merktekens, symbolen of opschriften te van de desbetreffende gedelegeerde verstrekken of te tonen, betreffende het handelingen indien dit kan leiden tot verbruik van energie of andere essentiële misleiding of verwarring bij de klanten hulpbronnen tijdens het gebruik; over het verbruik van energie of andere essentiële hulpbronnen tijdens het gebruik;

(d) voor producten die onder het (d) voor producten die onder het toepassingsgebied van deze verordening toepassingsgebied van deze verordening vallen, verstrekken of tonen zij geen vallen, verstrekken of tonen geen etiketten etiketten die de in deze verordening die de in deze verordening gedefinieerde gedefinieerde etiketten nabootsen. etiketten nabootsen.

Amendement 36

Voorstel voor een verordening

Artikel 3 – lid 3 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

3 bis. Alle algemene verplichtingen inzake etiketten als vermeld in de leden 1 tot en met 3 zijn in gelijke mate van toepassing op bestaande etiketten, nieuwe etiketten

PE585.280/ 21

NL

en etiketten met aangepaste schaal.

Amendement 37

Voorstel voor een verordening

Artikel 4 – lid 1

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 1. 
    De lidstaten mogen het binnen hun 1. De lidstaten mogen het binnen hun grondgebied in de handel brengen of in grondgebied in de handel brengen of in gebruik nemen van energiegerelateerde gebruik nemen van producten die onder producten die onder deze verordening en deze verordening vallen en eraan voldoen, de desbetreffende gedelegeerde niet verhinderen. handelingen vallen en eraan voldoen, niet verbieden, beperken of verhinderen.

Amendement 38

Voorstel voor een verordening

Artikel 4 – lid 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 2. 
    De lidstaten nemen alle 2. De lidstaten nemen alle noodzakelijke maatregelen om te noodzakelijke maatregelen om te waarborgen dat leveranciers en handelaren waarborgen dat leveranciers en handelaren voldoen aan de verplichtingen en vereisten voldoen aan de verplichtingen en vereisten van deze verordening en de desbetreffende van deze verordening. gedelegeerde handelingen.

Amendement 39

Voorstel voor een verordening

Artikel 4 – lid 3

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 3. 
    Wanneer lidstaten stimulansen 3. Wanneer lidstaten stimulansen verstrekken voor een energiegerelateerd verstrekken voor een product dat onder product dat onder deze verordening valt en deze verordening valt en in een in een gedelegeerde handeling is gedelegeerde handeling is gespecificeerd, gespecificeerd, nemen zij de hoogste nemen deze stimulansen de twee hoogste energie-efficiëntieklasse die in de beschikbare energie-efficiëntieklassen die toepasselijke gedelegeerde handeling is in de toepasselijke gedelegeerde handeling vastgelegd als doelstelling. zijn vastgelegd als doelstelling.

Amendement 40

PE585.280/ 22

NL

Voorstel voor een verordening

Artikel 4 – lid 4

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 4. 
    De lidstaten zorgen ervoor dat de 4. De lidstaten zorgen ervoor dat de invoering van etiketten, met inbegrip van invoering en de aanpassing van de schaal etiketten met aangepaste schaal en van etiketten gepaard gaat met educatieve productinformatiebladen, gepaard gaat voorlichtingscampagnes en met educatieve voorlichtingscampagnes en promotiecampagnes inzake energiepromotiecampagnes om energie-efficiëntie etikettering. en een meer verantwoord energiegebruik door de klanten te stimuleren, zo nodig in samenwerking met de handelaren.

    De Commissie coördineert deze campagnes waarbij ze een nauwe samenwerking bevordert met leveranciers en handelaren evenals de uitwisseling van optimale werkwijzen.

Amendement 41

Voorstel voor een verordening

Artikel 4 – lid 5

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 5. 
    De lidstaten stellen de sancties en 5. De lidstaten stellen de sancties en handhavingsmechanismen vast die worden handhavingsmechanismen vast die worden toegepast wanneer de bepalingen van deze toegepast wanneer de bepalingen van deze verordening en de bijbehorende verordening niet worden nageleefd, en zij gedelegeerde handelingen niet worden nemen alle nodige maatregelen om ervoor nageleefd, en zij nemen alle nodige te zorgen dat deze sancties en maatregelen om ervoor te zorgen dat deze mechanismen worden uitgevoerd. De sancties en mechanismen worden sancties moeten doeltreffend, evenredig en uitgevoerd. De sancties moeten afschrikkend zijn, en in verhouding staan doeltreffend, evenredig en afschrikkend tot het economische voordeel van nietzijn. De lidstaten stellen de Commissie naleving. De lidstaten stellen de uiterlijk op de datum van toepassing van Commissie uiterlijk op de datum van deze verordening in kennis van de toepassing van deze verordening in kennis desbetreffende bepalingen en stellen haar van de desbetreffende bepalingen en stellen onverwijld in kennis van eventuele latere haar onverwijld in kennis van eventuele wijzigingen ervan. latere wijzigingen ervan.

Amendement 42

Voorstel voor een verordening

Artikel 5 – lid 2

PE585.280/ 23

NL

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 2. 
    De Commissie ondersteunt de 2. De Commissie stimuleert en samenwerking en uitwisseling van coördineert de samenwerking en informatie betreffende markttoezicht op de uitwisseling van informatie betreffende energie-etikettering van producten tussen markttoezicht op de energie-etikettering de nationale autoriteiten van de lidstaten met betrekking tot producten die onder het die belast zijn met het markttoezicht of de toepassingsgebied van deze verordening controle aan de buitengrenzen alsmede vallen tussen de nationale autoriteiten van tussen die autoriteiten en de Commissie. de lidstaten die belast zijn met het

    markttoezicht of de controle van producten die p de Uniemarkt worden gebracht alsmede tussen die autoriteiten en de Commissie door de werkgroepen voor administratieve samenwerking ("ADCO") inzake Ecodesign en energie-etikettering te versterken.

    Dergelijke uitwisseling van informatie vindt eveneens plaats wanneer testresultaten aantonen dat de fabrikant de desbetreffende wetgeving naleeft.

Amendement 43

Voorstel voor een verordening

Artikel 5 – lid 2 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

2 bis. Tegen 1 januari 2018 moeten de lidstaten een markttoezichtplan voor het toezicht op de handhaving van de vereisten van deze verordening opstellen en ten uitvoer leggen. Ten minste om de drie jaar bekijken de lidstaten hun markttoezichtplan opnieuw.

Tegen 1 januari 2020 en daarna jaarlijks stellen de lidstaten een verslag over markttoezicht op, waarin zij evalueren in welke mate deze verordening en Richtlijn 2009/125/EG worden nageleefd.

De lidstaten moeten het gebruik van het Informatie- en Communicatiesysteem over markttoezicht (ICSMS) voor alle nationale markttoezichtautoriteiten verplicht maken.

PE585.280/ 24

NL

Amendement 44

Voorstel voor een verordening

Artikel 5 – lid 2 ter (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

2 ter. Nationale markttoezichtautoriteiten voeren fysieke producttesten uit, waarmee zij ten minste een productgroep per jaar bestrijken, overeenkomstig de krachtens deze verordening vastgestelde gedelegeerde handelingen.

De markttoezichtautoriteiten informeren de andere lidstaten en de Commissie over hun geplande en voltooide fysieke tests via de compliance-interface van de overeenkomstig artikel 8 opgezette productendatabank

Zij moeten, overeenkomstig artikel 9, betrouwbare, nauwkeurige en reproduceerbare meetprocedures toepassen waarbij ernaar wordt gestreefd de omstandigheden van het dagelijkse leven te simuleren en opzettelijke of onopzettelijke manipulatie of wijziging van de testresultaten uit te sluiten;

Amendement 45

Voorstel voor een verordening

Artikel 5 – lid 2 quater (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

2 quater. De markttoezichtautoriteiten moeten het recht hebben de kosten van een fysieke producttest terug te vorderen bij de leveranciers in geval van bewezen inbreuk op deze verordening.

De Commissie kan de naleving rechtstreeks of door derden verifiëren.

Amendement 46

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 1

PE585.280/ 25

NL

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 1. 
    Wanneer de markttoezichtautoriteiten 1. Wanneer de markttoezichtautoriteiten van een lidstaat voldoende redenen hebben van een lidstaat voldoende redenen hebben om aan te nemen dat een om aan te nemen dat een product dat onder energiegerelateerd product dat onder een een bij deze verordening behorende bij deze verordening behorende gedelegeerde handeling valt een risico voor gedelegeerde handeling valt een risico voor de onder deze verordening vallende de onder deze verordening vallende aspecten van de bescherming van het aspecten van de bescherming van het algemeen belang vormt, stellen zij de algemeen belang vormt, voeren zij een Commissie onverwijld in kennis en voeren beoordeling van het desbetreffende een beoordeling van het desbetreffende energiegerelateerde product uit in het licht productmodel uit in het licht van de in van de in deze verordening en de deze verordening en de desbetreffende desbetreffende gedelegeerde handelingen gedelegeerde handelingen vastgestelde vastgestelde vereisten. De leverancier vereisten, waarbij eveneens wordt bekeken werkt hiertoe op elke vereiste wijze met de of het wenselijk is de beoordeling uit markttoezichtautoriteiten samen. breiden naar andere productmodellen. De

    leverancier werkt op elke vereiste wijze met de markttoezichtautoriteiten samen.

Amendement 47

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 2. 
    Wanneer de markttoezichtautoriteiten 2. Wanneer de markttoezichtautoriteiten bij deze beoordeling vaststellen dat het bij deze beoordeling vaststellen dat het energiegerelateerde product niet aan de productmodel niet aan de vereisten van vereisten van deze verordening en de deze verordening voldoet, verlangen zij bijbehorende gedelegeerde handelingen van de leverancier dat hij passende voldoet, verlangen zij onverwijld van de corrigerende maatregelen neemt om het leverancier dat hij passende corrigerende productmodel in overeenstemming met de maatregelen neemt om het vereisten te brengen, en zij kunnen eisen energiegerelateerde product in dat het productmodel uit de handel wordt overeenstemming met deze vereisten te genomen of dat de eenheden die reeds in brengen of binnen een door hen vast te gebruik zijn genomen worden stellen redelijke termijn, die evenredig is teruggeroepen binnen een redelijke met de aard van het risico, uit de handel te termijn, die evenredig is met de aard van nemen of terug te roepen. Artikel 21 van het risico, waarbij dergelijke maatregelen Verordening (EG) nr. 765/2008 is van worden uitgebreid naar de soortgelijke toepassing op de in dit lid genoemde modellen die op de markt beschikbaar maatregelen. zijn. Artikel 21 van Verordening (EG)

    nr. 765/2008 is van toepassing op de in dit lid genoemde maatregelen.

    PE585.280/ 26

NL

Amendement 48

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 3

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 3. 
    Wanneer de 3. De markttoezichtautoriteiten brengen markttoezichtautoriteiten van mening zijn de Commissie en de andere lidstaten via dat de non-conformiteit niet tot hun het ICSMS op de hoogte van eventuele nationale grondgebied beperkt is, brengen resultaten van de beoordeling en van zij de Commissie en de andere lidstaten op eventuele maatregelen die zij van de de hoogte van de resultaten van de leverancier hebben verlangd beoordeling en van de maatregelen die zij overeenkomstig lid 2. van de leverancier hebben verlangd.

Amendement 49

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 4

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 4. 
    De leverancier zorgt ervoor dat alle 4. De leverancier zorgt ervoor dat passende corrigerende maatregelen eventuele beperkende maatregelen die worden toegepast op alle betrokken overeenkomstig lid 2 vereist zijn, worden producten die hij in de Unie op de markt toegepast op alle betrokken heeft aangeboden. productmodellen die hij in de Unie op de

    markt heeft aangeboden.

Amendement 50

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 5

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 5. 
    Wanneer de desbetreffende 5. Wanneer de desbetreffende leverancier niet binnen de in lid 2 bedoelde leverancier de corrigerende maatregelen termijn doeltreffende corrigerende niet binnen de in lid 2 bedoelde termijn ten maatregelen neemt, nemen de uitvoer legt, nemen de markttoezichtautoriteiten alle passende markttoezichtautoriteiten alle passende voorlopige maatregelen om het op hun voorlopige maatregelen om het op hun nationale markt aanbieden van het nationale markt aanbieden van het energiegerelateerde product te verbieden productmodel te verbieden of te beperken, of te beperken, dan wel het dan wel het productmodel in de betrokken energiegerelateerde product in de lidstaat uit de handel te nemen of terug te betrokken lidstaat uit de handel te nemen roepen. De markttoezichtautoriteiten of terug te roepen. De stellen de Commissie en de andere

    PE585.280/ 27

NL

markttoezichtautoriteiten brengen de lidstaten onverwijld van deze maatregelen

Commissie en de andere lidstaten in kennis en voeren de informatie in in de onverwijld van deze maatregelen op de compliance-interface van de krachtens hoogte. artikel 8 opgezette productendatabank.

Amendement 51

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 6

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 6. 
    De in lid 5 bedoelde informatie 6. De in lid 5 bedoelde kennisgeving omvat alle bekende bijzonderheden, met omvat alle bekende bijzonderheden, met name de gegevens die nodig zijn om het name de gegevens die nodig zijn om het niet-conforme energiegerelateerde product niet-conforme product te identificeren en te identificeren en om de oorsprong van om de oorsprong ervan, de aard van de het energiegerelateerde product, de aard beweerde niet-conformiteit en van het van de beweerde niet-conformiteit en van risico, en de aard en de duur van de het risico, en de aard en de duur van de nationale maatregelen vast te stellen, nationale maatregelen vast te stellen, evenals de argumenten die worden evenals de argumenten die worden aangevoerd door de leverancier. De aangevoerd door de leverancier. De markttoezichtautoriteiten vermelden met markttoezichtautoriteiten vermelden met name of de niet-conformiteit van het name of de non-conformiteit van het productmodel te wijten is aan ofwel het energiegerelateerde product te wijten is feit dat het niet aan de in deze verordening aan ofwel het feit dat het niet aan de in vastgestelde voorschriften ten aanzien van deze verordening vastgestelde vereisten ten aspecten van de bescherming van het aanzien van aspecten van de bescherming algemeen belang voldoet, ofwel aan van het algemeen belang voldoet, ofwel tekortkomingen in de geharmoniseerde aan tekortkomingen in de geharmoniseerde normen waarnaar in artikel 9 wordt normen waarnaar in artikel 9 wordt verwezen als normen die een vermoeden verwezen als normen die een vermoeden van conformiteit vestigen. In dit geval past van conformiteit vestigen. de Commissie de procedure van artikel 11

    van Verordening (EU) nr. 1025/2012 toe.

Amendement 52

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 7

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 7. 
    De andere lidstaten dan die welke de 7. De andere lidstaten dan die welke de procedure in gang heeft gezet, brengen de procedure in gang heeft gezet, brengen de Commissie en de andere lidstaten Commissie en de andere lidstaten onverwijld op de hoogte van door hen onverwijld op de hoogte van door hen genomen maatregelen en van aanvullende genomen maatregelen en van aanvullende informatie over de non-conformiteit van informatie over de non-conformiteit van

    PE585.280/ 28

NL

het betrokken energiegerelateerde het betrokken productmodel, en van hun product, en van hun bezwaren indien zij bezwaren indien zij het niet eens zijn met het niet eens zijn met de aangemelde de aangemelde nationale maatregel. nationale maatregel.

Amendement 53

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 8

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 8. 
    Indien binnen zestig dagen na de 8. Indien binnen vier weken na de ontvangst van de in lid 5 bedoelde ontvangst van de in lid 5 bedoelde informatie geen bezwaar tegen een kennisgeving geen bezwaar tegen een voorlopige maatregel van een lidstaat is voorlopige maatregel van een lidstaat is ingebracht door een lidstaat of de ingebracht door een lidstaat of de Commissie, wordt die maatregel geacht Commissie, wordt die maatregel geacht gerechtvaardigd te zijn. gerechtvaardigd te zijn.

Amendement 54

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 9

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 9. 
    De lidstaten zorgen ervoor dat ten 9. De lidstaten zorgen ervoor dat ten aanzien van het energiegerelateerde aanzien van het productmodel in kwestie product in kwestie onmiddellijk de parallelle beperkende maatregelen worden passende beperkende maatregelen worden genomen, die in verhouding staan tot de genomen, zoals het uit de handel nemen specifieke nationale situatie, en brengen van het energiegerelateerde product. de Commissie hier dienovereenkomstig

    van op de hoogte.

Amendement 55

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 10

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 10. 
    Indien na voltooiing van de 10. Indien na voltooiing van de procedure in de leden 4 en 5 bezwaren procedure in de leden 4 en 5 bezwaren tegen een maatregel van een lidstaat tegen een maatregel van een lidstaat worden ingebracht of de Commissie van worden ingebracht of de Commissie van mening is dat de nationale maatregel in mening is dat een dergelijke nationale strijd is met de wetgeving van de Unie, maatregel in strijd is met het recht van de treedt de Commissie onverwijld in overleg Unie, treedt de Commissie onverwijld in

    PE585.280/ 29

NL

met de lidstaten en de leverancier en voert overleg met de lidstaten en de leverancier zij een evaluatie van de nationale en voert zij een evaluatie van de nationale maatregel uit. Aan de hand van die maatregel uit, aan de hand waarvan zij evaluatie besluit de Commissie of de besluit of de nationale maatregel al dan niet nationale maatregel al dan niet gerechtvaardigd is, en zij een passende gerechtvaardigd is. alternatieve maatregel kan voorstellen.

Amendement 56

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 11

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 11. 
    De Commissie richt haar besluit tot 11. De Commissie richt haar besluit tot alle lidstaten en brengt de lidstaten en de alle lidstaten en stelt de lidstaten en de leverancier daarvan onmiddellijk op de leverancier daarvan onmiddellijk in hoogte kennis.

Amendement 57

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 12

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 12. 
    Indien de nationale maatregel 12. Indien de nationale maatregel gerechtvaardigd wordt geacht, nemen alle gerechtvaardigd wordt geacht, nemen alle lidstaten de nodige maatregelen om het lidstaten de nodige maatregelen om het non-conforme energiegerelateerde product non-conforme productmodel uit de handel uit de handel te nemen en stellen zij de te nemen en stellen zij de Commissie Commissie daarvan in kennis. Indien de daarvan in kennis. Indien de nationale nationale maatregel niet gerechtvaardigd maatregel niet gerechtvaardigd wordt wordt geacht, trekt de betrokken lidstaat de geacht, trekt de betrokken lidstaat de maatregel in. maatregel in.

Amendement 58

Voorstel voor een verordening

Artikel 6 – lid 13

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 13. 
    Indien de nationale maatregel 13. Indien een nationale maatregel gerechtvaardigd wordt geacht en de nietgerechtvaardigd wordt geacht en de nietconformiteit van het energiegerelateerde conformiteit van het productmodel wordt product wordt toegeschreven aan toegeschreven aan tekortkomingen in de tekortkomingen in de geharmoniseerde geharmoniseerde normen als bedoeld in lid normen als bedoeld in lid 6, past de 6, past de Commissie de procedure toe van

    PE585.280/ 30

NL

Commissie de procedure toe van artikel 11 artikel 11 van Verordening (EU) van Verordening (EU) nr. 1025/2012. nr. 1025/2012.

Amendement 59

Voorstel voor een verordening

Artikel 7 – titel en lid 1

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

Etiketten en aanpassing van de schaal Procedure voor de invoering van etiketten en de aanpassing van de schaal ervan

  • 1. 
    De Commissie kan door middel van 1. De Commissie is bevoegd om overeenkomstig de artikelen 12 en 13 overeenkomstig artikel 13 gedelegeerde vastgestelde gedelegeerde handelingen handelingen vast te stellen tot aanvulling etiketten invoeren of de schaal van van deze verordening door etiketten in te bestaande etiketten aanpassen. voeren of de schaal ervan aan te passen.

    Etiketten die voor 1 januari 2017 worden ingevoerd op grond van overeenkomstig artikel 10 van Richtlijn 2010/30/EU vastgestelde gedelegeerde handelingen, worden beschouwd als etiketten in het kader van deze verordening.

Amendement 60

Voorstel voor een verordening

Artikel 7 – lid 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 2. 
    Wanneer tot de energieklassen D, E, 2. Om te zorgen voor een homogene A

F of G behorende modellen van een tot en met G-schaal voert de Commissie bepaalde productgroep op grond van een etiketten in waarvan de schaal is overeenkomstig Richtlijn 2009/125/EG aangepast voor bestaande vastgestelde uitvoeringsmaatregel niet in productgroepen, als bedoeld in lid 1, de handel mogen worden gebracht, wordt binnen vijf jaar na de inwerkingtreding de klasse of worden de klassen in kwestie van deze verordening, in niet meer op het etiket weergegeven. overeenstemming met de vereisten van

lid 4.

Productgroepen die vallen onder de Gedelegeerde Verordeningen van de

Commissie (EU) nr. 811/2013 1a en 812/2013 1b worden iedere zes jaar na

inwerkingtreding van deze verordening herzien teneinde de schaal aan te passen.

Voor productgroepen die vallen onder de

PE585.280/ 31

NL

Gedelegeerde Verordeningen van de

Commissie (EU) nr. 1059/2010 1c , 1060/2010 1d , 1061/2010 1e , 1062/2010 1f en 874/2012 1g, voert de Commissie, indien de

voorbereidende studies zijn afgerond en uiterlijk 21 maanden na de inwerkingtreding van deze verordening, etiketten in waarvan de schaal is aangepast.

__________________

1a Gedelegeerde Verordening (EU)

nr. 811/2013 van de Commissie van 18 februari 2013 ter aanvulling van Richtlijn 2010/30/EU van het Europees Parlement en de Raad wat de energieetikettering van ruimteverwarmingstoestellen, combinatieverwarmingstoestellen, pakketten van ruimteverwarmingstoestellen, temperatuurregelaars en zonne-energieinstallaties en pakketten van combinatieverwarmingstoestellen, temperatuurregelaars en zonne-energieinstallaties betreft (PB L 239, 6.9.2013, blz. 1).

1b Gedelegeerde Verordening (EU)

nr. 812/2013 van 18 februari 2013 houdende aanvulling van Richtlijn 2010/30/EU van het Europees Parlement en de Raad wat de energie-etikettering van waterverwarmingstoestellen, warmwatertanks en pakketten van waterverwarmingstoestellen en zonneenergie-installaties betreft (PB L 239 van 6.9.2013, blz. 83).

1c Gedelegeerde Verordening (EU) nr.

1059/2010 van de Commissie van 28 september 2010 houdende aanvulling van Richtlijn 2010/30/EU van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de energie-etikettering van afwasmachines (PB L 314 van 30.11.2010, blz. 1).

1d Gedelegeerde Verordening (EU) nr.

1060/2010 van de Commissie van 28 september 2010 houdende aanvulling van

PE585.280/ 32

NL

Richtlijn 2010/30/EU van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de energie-etikettering van huishoudelijke koelapparaten (PB L 314 van 30.11.2010, blz. 17).

1e Gedelegeerde Verordening (EU) nr. 1061/2010 van 28 september 2010 houdende aanvulling van Richtlijn 2010/30/EU van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de energieetikettering van huishoudelijke wasmachines (PB L 314 van 30.11.2010, blz. 47).

1f Gedelegeerde Verordening (EU)

nr. 1062/2010 van 28 september 2010 houdende aanvulling van Richtlijn 2010/30/EU van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de energieetikettering van televisies (PB L 314 van 30.11.2010, blz. 64).

1g Gedelegeerde Verordening (EU)

nr. 874/2012 van de Commissie van 12 juli 2012 houdende aanvulling van Richtlijn 2010/30/EU van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot de energie-etikettering van elektrische lampen en verlichtingsarmaturen (PB L 258 van 26.9.2012, blz. 1).

Amendement 61

Voorstel voor een verordening

Artikel 7 – lid 3

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 3. 
    Wanneer een etiket wordt ingevoerd 3. De Commissie waarborgt dat iedere of de schaal ervan wordt aangepast, eventuele aanpassing van de schaal van waarborgt de Commissie dat de vereisten nieuwe etiketten of etiketten waarvan de zodanig worden vastgelegd dat naar schaal is aangepast als bedoeld in lid 2 in verwachting geen enkel product onder de gang wordt gezet zodra aan de volgende energieklassen A of B valt op het moment voorwaarden wordt voldaan, waaruit dat het etiket wordt ingevoerd, zodat het blijkt dat voldoende technologische merendeel van de modellen naar schatting vooruitgang is gemaakt in de relevante ten minste tien jaar daarna onder die productgroep: klassen valt.

    (a) 25% van de op de Uniemarkt verkochte producten onder energie

    PE585.280/ 33

NL

efficiëntieklasse A valt; of

(b) 50% van de op de Uniemarkt verkochte producten onder energieefficiëntieklassen A en B valt;

Amendement 62

Voorstel voor een verordening

Artikel 7 – lid 3 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

3 bis. Door de productgroep op te nemen in het werkplan overeenkomstig artikel 11, waarborgt de Commissie dat:

(a) de voorbereidende studie voor aanpassing van de schaal wordt voltooid uiterlijk 18 maanden nadat aan de in lid 3 omschreven voorwaarden is voldaan;

(b) de aanpassing van de schaal wordt voltooid, middels de herziening en inwerkingtreding van de desbetreffende gedelegeerde handeling overeenkomstig artikel 13, uiterlijk drie jaar nadat aan de in lid 3 omschreven voorwaarden is voldaan;

Amendement 63

Voorstel voor een verordening

Artikel 7 – lid 4

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 4. 
    De schaal van etiketten wordt op 4. De Commissie legt de vereisten vast gezette tijden aangepast. voor nieuwe etiketten of etiketten waarvan

    de schaal is aangepast en streeft daarbij naar een verwachte geldigheidsduur van ten minste 10 jaar.

    Met het oog hierop waarborgt de Commissie dat, wanneer een etiket wordt ingevoerd of de schaal ervan wordt aangepast, naar verwachting geen enkel product onder energieklasse A valt op het moment dat het etiket wordt ingevoerd.

    Bij productgroepen waarvoor de in lid 3 bis, onder a) bedoelde

    PE585.280/ 34

NL

voorbereidende studie een snelle technologische vooruitgang laat zien, wordt niet verwacht dat er producten onder de energieklassen A en B vallen op het moment dat het etiket wordt ingevoerd.

Amendement 64

Voorstel voor een verordening

Artikel 7 – lid 5

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 5. 
    Wanneer de schaal van een etiket 5. Wanneer, voor een bepaalde wordt aangepast: productgroep, tot de energieefficiëntieklassen

    F of G behorende modellen niet langer in de handel mogen worden gebracht op grond van een uitvoeringsmaatregel voor milieuvriendelijk productontwerp die overeenkomstig Richtlijn 2009/125/EG is vastgesteld , wordt de klasse of worden de klassen in kwestie in het grijs op het etiket aangeduid overeenkomstig de betreffende gedelegeerde handeling. De standaard kleurenschaal van het etiket (van donkergroen tot rood) wordt gehandhaafd voor de overige hogere klassen. De wijzigingen zijn uitsluitend van toepassing op de nieuwe producteenheden die in de handel worden gebracht.

(a) verstrekken de leveranciers gedurende een periode van zes maanden voorafgaand aan de onder b) bedoelde datum zowel het huidige etiket als het etiket met aangepaste schaal aan de handelaren;

(b) vervangen de handelaren de bestaande etiketten op uitgestalde producten, inclusief op internet, uiterlijk een week na de voor dat doeleinde in de desbetreffende gedelegeerde handeling vastgelegde datum door de etiketten met aangepaste schaal. De handelaren geven de etiketten met aangepaste schaal voorafgaand aan die datum niet weer.

Handelaren mogen enkel

PE585.280/ 35

NL

energiegerelateerde producten zonder een etiket of een etiket met aangepaste schaal verkopen wanneer voor een bepaald product nooit een etiket (al dan niet met aangepaste schaal) is vervaardigd en de leverancier van het product niet meer actief is op de markt.

Amendement 65

Voorstel voor een verordening

Artikel 7 – lid 6

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 6. 
    Etiketten die voorafgaand aan de Schrappen datum van toepassing van deze verordening worden ingevoerd op grond van overeenkomstig artikel 10 van Richtlijn 2010/30/EU vastgestelde gedelegeerde handelingen, worden beschouwd als etiketten in het kader van deze verordening. De Commissie evalueert die etiketten uiterlijk vijf jaar na de inwerkingtreding van deze verordening met het oog op de aanpassing van de schaal ervan.

Amendement 66

Voorstel voor een verordening

Artikel 8

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

Productendatabank Productendatabank

De Commissie zet een productendatabank 1. De Commissie zet een op waarin de in bijlage I genoemde productendatabank op die bestaat uit twee informatie wordt opgenomen, en houdt verschillende interfaces, de openbare deze bij. De onder punt 1 van bijlage I interface en de compliance-interface, en genoemde informatie wordt openbaar houdt deze bij. gemaakt.

De openbare interface bevat de onder punt 1 van bijlage I genoemde informatie, in overeenstemming met de functionele vereisten als bedoeld in punt 3 van bijlage I.

PE585.280/ 36

NL

De compliance-interface bevat de onder punt 2 van bijlage I genoemde informatie, in overeenstemming met de functionele vereisten als bedoeld in punt 4 van bijlage I.

  • 2. 
    Wanneer leveranciers informatie invoeren in de productendatabank houden zij recht op toegang tot en wijziging van deze informatie. Eventuele wijzigingen worden gedateerd en zijn duidelijk zichtbaar voor de markttoezichthoudende autoriteiten.

In de compliance-interface opgenomen gegevens worden uitsluitend gebruikt voor doelen die verband houden met de handhaving van deze verordening en zijn verboden voor onbedoeld gebruik.

Leveranciers mogen krachtens artikel 3, lid 1, onder c) op hun servers technische documentatie, testrapporten of vergelijkbare documentatie over de conformiteitsbeoordeling bewaren, als bepaald in punt 2 bis van bijlage I, met betrekking tot tests die de leveranciers zelf hebben uitgevoerd. Deze informatie is uitsluitend toegankelijk voor de markttoezichthoudende autoriteiten en de Commissie.

Bij het instellen van de databank worden criteria gevolgd om de administratieve last voor leveranciers en andere databankgebruikers tot een minimum te beperken en de databank gebruiksvriendelijk en kostenefficiënt te maken.

De productendatabank vervangt of wijzigt de verantwoordelijkheden van de markttoezichtautoriteiten niet.

  • 3. 
    Met steun van de markttoezichthoudende autoriteiten besteedt de Commissie bijzondere aandacht aan het overgangsproces tot de openbare en compliance-interface volledig ten uitvoer zijn gelegd.
  • 4. 
    De Commissie heeft de bevoegdheid om, overeenkomstig artikel 13,

    PE585.280/ 37

NL

gedelegeerde handelingen vast te stellen tot aanvulling van deze verordening door de operationele details in verband met de opzet van de productendatabank te specificeren.

Amendement 67

Voorstel voor een verordening

Artikel 9 – alinea 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

Wanneer dergelijke geharmoniseerde 2. Wanneer dergelijke geharmoniseerde normen bij de conformiteitsbeoordeling normen bij de conformiteitsbeoordeling van een product worden toegepast, wordt van een productmodel worden toegepast, het product geacht te voldoen aan de wordt het product geacht te voldoen aan de desbetreffende vereisten betreffende desbetreffende vereisten betreffende meting en berekening van de gedelegeerde meting en berekening van de gedelegeerde handeling. handeling.

2 bis. geharmoniseerde normen zijn erop gericht het werkelijke gebruik van een product zo veel mogelijk na te bootsen terwijl een standaard testmethode wordt gebruikt, hetgeen niet mag afdoen aan de vergelijkbaarheid binnen de productgroep;

2 ter. In de geharmoniseerde normen opgenomen meet- en berekeningsmethoden dienen betrouwbaar, nauwkeurig en reproduceerbaar te zijn en in overeenstemming met de vereisten van artikel 3, lid 1 bis.

Amendement 68

Voorstel voor een verordening

Artikel 10 – alinea 1

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

De Commissie draagt er zorg voor dat zij 1. De Commissie draagt er zorg voor bij de uitvoering van haar werkzaamheden dat zij bij de uitvoering van haar op grond van deze verordening ten aanzien werkzaamheden op grond van deze van iedere gedelegeerde handeling oog verordening met het oog op de invoering heeft voor een evenwichtige deelname van van etiketten of de aanpassing van de vertegenwoordigers van de lidstaten en schaal ervan uit hoofde van artikel 7, en

PE585.280/ 38

NL

belanghebbende partijen van die met het oog op de opzet van de databank productgroep, zoals het bedrijfsleven, met uit hoofde van artikel 8, oog heeft voor inbegrip van kleine en middelgrote een evenwichtige deelname van ondernemingen, de ambachtelijke vertegenwoordigers van de lidstaten, met industrie, handelaren, detailhandelaren, inbegrip van markttoezichtautoriteiten, en importeurs, milieuorganisaties en belanghebbende partijen van die consumentenorganisaties. Met dat doel productgroep, zoals het bedrijfsleven, met richt de Commissie een overlegforum op inbegrip van kleine en middelgrote waarin deze partijen bijeen kunnen ondernemingen, de ambachtelijke komen. Dit overlegforum kan worden industrie, handelaren, detailhandelaren, gecombineerd met het in artikel 18 van importeurs, milieuorganisaties en Richtlijn 2009/125/EG genoemde consumentenorganisaties, alsook voor de overlegforum. betrokkenheid van het Europees

Parlement.

  • 2. 
    De Commissie richt een overlegforum op waarin de in lid 1 genoemde partijen daartoe bij elkaar komen. Dat overlegforum kan volledig of gedeeltelijk overeenkomen met het in artikel 18 van Richtlijn 2009/125/EG genoemde overlegforum. De notulen van de vergaderingen van het overlegforum worden gepubliceerd in de openbare interface van de op grond van artikel 8 opgezette databank.

Amendement 69

Voorstel voor een verordening

Artikel 10 – alinea 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

Indien passend onderzoekt de Commissie 3. Indien passend onderzoekt de voorafgaand aan de vaststelling van Commissie voorafgaand aan de vaststelling gedelegeerde handelingen of de krachtens deze verordening van consumenten het ontwerp en de inhoud van gedelegeerde handelingen aan de hand de etiketten van specifieke productgroepen van representatieve groepen consumenten goed begrijpen. van de Unie of de consumenten het

ontwerp en de inhoud van de etiketten van specifieke productgroepen goed begrijpen.

Amendement 70

Voorstel voor een verordening

Artikel 11 – alinea 1

PE585.280/ 39

NL

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

Na raadpleging van het in artikel 10 1. Na raadpleging van het in artikel 10 genoemde overlegforum stelt de genoemde overlegforum stelt de Commissie een werkplan op, waarna dat Commissie krachtens artikel 13 werkplan wordt bekendgemaakt. Het gedelegeerde handelingen vast ter werkplan bevat een indicatieve lijst van aanvulling van deze verordening, teneinde productgroepen die voor de vaststelling een werkplan voor de lange termijn op te van gedelegeerde handelingen als stellen, waarna dat werkplan wordt prioritair worden beschouwd. Het bekendgemaakt, onder meer via de werkplan bevat plannen voor de openbare interface van de uit hoofde van herziening en aanpassing van de schaal artikel 8 opgezette databank. van de etiketten van productgroepen. Het werkplan kan door de Commissie op gezette tijden worden gewijzigd na raadpleging van het overlegforum. Dit werkplan kan worden gecombineerd met het in artikel 16 van

Richtlijn 2009/125/EG genoemde werkplan.

  • 2. 
    De Commissie verdeelt het werkplan onder in secties die prioriteiten bevatten voor de invoering van energie-efficiëntieetiketten in nieuwe productgroepen en voor de aanpassing van de schaal van etiketten voor productgroepen.

De Commissie zorgt voor de noodzakelijke middelen voor het plan en de coherentie ervan.

Dit werkplan kan worden gecombineerd met het in artikel 16 van Richtlijn 2009/125/EG genoemde werkplan inzake ecologisch ontwerp.

De Commissie actualiseert het werkplan geregeld, na raadpleging van het overlegforum. Het Europees Parlement en de Raad worden jaarlijks geïnformeerd over de voorgang bij het werkplan en worden formeel op de hoogte gebracht van eventuele wijzigingen ervan.

Amendement 71

Voorstel voor een verordening

Artikel 12 – lid 1

PE585.280/ 40

NL

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 1. 
    De Commissie is bevoegd 1. De Commissie is bevoegd overeenkomstig artikel 13 gedelegeerde overeenkomstig artikel 13 gedelegeerde handelingen vast te stellen betreffende handelingen vast te stellen tot aanvulling gedetailleerde vereisten met betrekking tot van deze verordening door gedetailleerde etiketten voor specifieke groepen vereisten vast te stellen met betrekking tot energiegerelateerde producten ("specifieke etiketten voor specifieke groepen productgroepen"). energiegerelateerde producten ("specifieke

    productgroepen").

Amendement 72

Voorstel voor een verordening

Artikel 12 – lid 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 2. 
    In de gedelegeerde handelingen 2. In de gedelegeerde handelingen worden productgroepen gespecificeerd die worden productgroepen gespecificeerd die aan de volgende criteria voldoen: aan de volgende criteria voldoen:

(a) volgens de meest recente cijfers en (a) gezien de feitelijke penetratie van de rekening houdend met de hoeveelheden Uniemarkt, is er een significant potentieel die in de Unie in de handel worden voor besparing van energie en, waar van gebracht, heeft de productgroep een toepassing, van andere hulpbronnen; significant potentieel voor besparing van energie en, waar van toepassing, van andere hulpbronnen;

(b) productgroepen met een soortgelijke (b) binnen de productgroep verschillen werking verschillen sterk wat de de modellen met een soortgelijke werking desbetreffende prestatieniveaus betreft; sterk wat hun energie-efficiëntieniveaus

betreft;

(c) er is geen significant nadelig effect (c) er zijn geen significant negatieve wat de betaalbaarheid en de effecten op de betaalbaarheid, de levenscycluskosten van de productgroep levenscycluskosten en de werking van het betreft. product vanuit het oogpunt van de

gebruiker;

(c bis) de Commissie houdt rekening met de relevante wetgeving van de Unie en vormen van zelfregulering, zoals vrijwillige overeenkomsten, aan de hand waarvan de beleidsdoelstellingen sneller of goedkoper kunnen worden gerealiseerd dan met verplichte vereisten.

Amendement 73

PE585.280/ 41

NL

Voorstel voor een verordening

Artikel 12 – lid 3

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 3. 
    In de gedelegeerde handelingen met 3. In de gedelegeerde handelingen met betrekking tot specifieke productgroepen betrekking tot specifieke productgroepen wordt met name het volgende wordt voor de desbetreffende gespecificeerd: productgroep met name het volgende

    gespecificeerd:

(a) de omschrijving van de specifieke (a) de omschrijving van de productgroepen die onder de in artikel 2, energiegerelateerde producten waarop de lid 11, vastgelegde definitie van gedelegeerde handeling van toepassing is; "energiegerelateerd product" vallen en waarop de gedelegeerde handeling van toepassing is;

(b) het ontwerp en de inhoud van het (b) het ontwerp, de dimensies en de etiket, met inbegrip van een inhoud van het etiket, dat in alle gevallen schaalindeling van A tot en met G die het duidelijk en leesbaar moet zijn, waarbij energieverbruik weergeeft, zijn voor alle rekening wordt gehouden met productgroepen uniform en in elk geval slechtziende klanten, en waarop op een duidelijk en goed leesbaar; prominente plaats de volgende informatie

wordt aangeduid die is vastgesteld in overeenstemming met de betreffende gedelegeerde handeling:

(i) een schaalindeling van A tot en met G die de energie-efficiëntie-klasse van het corresponderende productmodel weergeeft, die voor alle productgroepen uniform en in elk geval duidelijk en goed leesbaar is;

(ii) het absolute energieverbruik in kWh, getoond per jaar of een andere relevante periode.

(c) indien passend, het gebruik van (c) indien passend, het gebruik van andere hulpmiddelen en aanvullende andere hulpmiddelen en aanvullende informatie met betrekking tot informatie met betrekking tot energiegerelateerde producten, waarbij de energiegerelateerde producten, waarbij de nadruk op het etiket op de energienadruk op het etiket op de energieefficiëntie van het product wordt gelegd; efficiëntie van het product wordt gelegd;

(d) de plekken waarop het etiket wordt (d) de plekken waarop het etiket wordt weergegeven, zoals op het product weergegeven, zoals op het product bevestigd, op de verpakking afgedrukt, in bevestigd waar het niet beschadigd raakt, elektronische vorm ter beschikking gesteld op de verpakking afgedrukt, in of op internet weergegeven; elektronische vorm ter beschikking gesteld

of op internet weergegeven;

PE585.280/ 42

NL

(e) indien passend, elektronische (e) indien passend, elektronische middelen voor de etikettering van middelen voor de etikettering van producten; producten;

(f) de manier waarop het etiket en de (f) de manier waarop het etiket en de technische informatie bij verkoop op technische informatie bij verkoop op afstand worden verstrekt; afstand worden verstrekt;

(g) de inhoud en, indien passend, het (g) de vereiste inhoud en, indien formaat en andere details met betrekking passend, het formaat en andere details met tot de technische documentatie en het betrekking tot het productinformatieblad productinformatieblad; en de technische documentatie;

(h) bij de controle van de naleving van (h) bij de controle van de naleving van de vereisten zijn uitsluitend de in de de vereisten zijn uitsluitend de in de gedelegeerde handeling(en) vastgelegde gedelegeerde handeling(en) vastgelegde controletoleranties van toepassing; controletoleranties van toepassing;

(i) de verplichtingen van de leveranciers (i) de verplichtingen van de leveranciers en handelaren in verband met de en handelaren in verband met de productendatabank; productendatabank;

(j) de specifieke vermelding van de (j) indien van toepassing, de specifieke energieklasse die moet worden opgenomen vermelding van de energieklasse die moet in advertenties en technisch worden opgenomen in advertenties en reclamemateriaal, met inbegrip van technisch reclamemateriaal, met inbegrip vereisten betreffende de leesbaarheid en de van vereisten betreffende de leesbaarheid zichtbaarheid; en de zichtbaarheid;

(k) de (k) de overeenstemmingsbeoordelingsprocedures overeenstemmingsbeoordelingsprocedures alsmede de meet- en berekeningsmethoden alsmede de meet- en berekeningsmethoden, die moeten worden gebruikt om de als vastgelegd in artikel 9, die moeten gegevens betreffende het etiket en het worden gebruikt om de gegevens informatieblad te bepalen; betreffende het etiket en het informatieblad

te bepalen, met inbegrip van de definitie van de energie-efficiëntie-index (EEI) of een equivalente parameter, en de schalen A tot en met G die de energieefficiëntieklassen vertegenwoordigen;

(l) of voor grotere toestellen een hoger niveau van energie-efficiëntie is vereist om een bepaalde energieklasse te bereiken;

(m) het formaat van alle aanvullende (l) het formaat van alle aanvullende verwijzingen op het etiket waarmee klanten verwijzingen op het etiket waarmee klanten op elektronische wijze toegang kunnen op elektronische wijze toegang kunnen krijgen tot meer gedetailleerde informatie krijgen tot meer gedetailleerde informatie over de prestaties van het product, onder over de prestaties van het product, onder meer in het productinformatieblad; meer in het productinformatieblad;

(n) of en op welke manier de (m) of en op welke manier de energieklassen die het energieverbruik van energieklassen die het energieverbruik van

PE585.280/ 43

NL

het product tijdens het gebruik omschrijven het product tijdens het gebruik omschrijven op slimme meters of op het interactieve op slimme meters of op het interactieve scherm van het product moeten worden scherm van het product moeten worden weergegeven; weergegeven;

(o) de uiterlijk datum voor de (n) de uiterlijk datum voor de beoordeling en eventuele herziening van de beoordeling en eventuele herziening van de gedelegeerde handeling. gedelegeerde handeling;

Met betrekking tot de in de eerste alinea, onder b), bedoelde inhoud van het etiket, stemmen de stappen A tot en met G van de indeling in klassen overeen met significante energie- en kostenbesparingen vanuit het oogpunt van de eindgebruiker.

De in de eerste alinea, onder m) bedoelde De in de eerste alinea, onder l) bedoelde verwijzingen kunnen de vorm hebben van verwijzingen kunnen de vorm hebben van een internetadres, een QR-code (Quick een internetadres, een dynamische QR- Response), een koppeling op online code (Quick Response), een koppeling op etiketten, of elk ander passend, op de online etiketten, of elk ander passend, op consument gericht middel. de consument gericht middel dat

gekoppeld is aan de openbare interface van de krachtens artikel 8 opgezette databank.

De invoering van een etiket voor een Het in de eerste alinea onder g) vermelde product dat onder een gedelegeerde productinformatieblad voorziet in directe handeling valt, mag vanuit het oogpunt koppelingen naar de openbare interface van de gebruiker geen significant negatief van de krachtens artikel 8 opgezette effect op de werking van het product databank, en het wordt aan consumenten hebben. ter beschikking gesteld in alle officiële

talen van de Unie van de nationale markten waar het desbetreffende productmodel in de handel is gebracht.

De Commissie is bevoegd gedelegeerde De Commissie is bevoegd overeenkomstig handelingen met betrekking tot artikel 13 gedelegeerde handelingen vast te operationele details betreffende de stellen tot aanvulling van deze productendatabank vast te stellen, met verordening door operationele details in inbegrip van verplichtingen voor verband met de productendatabank vast te leveranciers en handelaren overeenkomstig stellen, met inbegrip van verplichtingen artikel 13. voor leveranciers en handelaren.

Met betrekking tot de onder g), van de eerste alinea bedoelde informatie en om de nodige bescherming van vertrouwelijke informatie en technische documentatie te verzekeren, wordt in deze gedelegeerde handelingen gespecificeerd welke informatie in de productendatabank moet worden vermeld en welke informatie

PE585.280/ 44

NL

beschikbaar moet zijn op verzoek van de nationale autoriteiten en de Commissie.

Amendement 74

Voorstel voor een verordening

Artikel 12 – lid 3 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

3 bis. De Commissie houdt een bijgewerkte inventaris bij van alle gedelegeerde handelingen ter aanvulling van deze verordening en de gedelegeerde handelingen die Richtlijn 2009/125/EG betreffende ecologisch ontwerp ontwikkelen, met inbegrip van alle geharmoniseerde normen die voldoen aan de desbetreffende in artikel 9 vastgelegde meet- en berekeningsmethoden, en maakt deze inventaris openbaar beschikbaar.

Amendement 75

Voorstel voor een verordening

Artikel 13 – lid 2

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 2. 
    De in de artikelen 7 en 12 bedoelde 2. De in de artikelen 7, 8, lid 4, bevoegdheidsdelegatie wordt aan de artikel 11, lid 1, en 12 bedoelde Commissie toegekend voor onbepaalde bevoegdheid om gedelegeerde tijd met ingang van de datum van handelingen vast te stellen, wordt aan de toepassing van deze verordening. Commissie toegekend voor een periode

    van zes jaar met ingang van 1 januari 2017.

    De Commissie stelt uiterlijk negen maanden voor het einde van de termijn van zes jaar een verslag op over de bevoegdheidsdelegatie.

    De bevoegdheidsdelegatie wordt stilzwijgend met termijnen van dezelfde duur verlengd, tenzij het Europees Parlement of de Raad zich uiterlijk drie maanden voor het einde van elke termijn tegen deze verlenging verzet.

Amendement 76

PE585.280/ 45

NL

Voorstel voor een verordening

Artikel 13 – lid 3

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 3. 
    Het Europees Parlement of de Raad 3. Het Europees Parlement of de Raad kan de in de artikelen 7 en 12 bedoelde kan de in de artikelen 7, 8, lid 4, 11, lid 1, bevoegdheidsdelegatie te allen tijde en 12 bedoelde bevoegdheidsdelegatie te intrekken. Het besluit tot intrekking allen tijde intrekken. Het besluit tot beëindigt de delegatie van de in deze intrekking beëindigt de delegatie van de in verordening genoemde bevoegdheid. Het dat besluit genoemde bevoegdheid. Het wordt van kracht op de dag na die van de wordt van kracht op de dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie of op een daarin van de Europese Unie of op een daarin genoemde latere datum. Het laat de genoemde latere datum. Het laat de geldigheid van de reeds van kracht zijnde geldigheid van de reeds van kracht zijnde gedelegeerde handelingen onverlet. gedelegeerde handelingen onverlet.

Amendement 77

Voorstel voor een verordening

Artikel 13 – lid 3 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

3 bis. Voordat zij een gedelegeerde handeling vaststelt, raadpleegt de Commissie de door elke lidstaat aangewezen deskundigen overeenkomstig de beginselen in het Interinstitutioneel Akkoord over beter wetgeven van 13 april 2016.

Amendement 78

Voorstel voor een verordening

Artikel 13 – lid 5

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 5. 
    Een overeenkomstig de artikelen 7 en 5. Een overeenkomstig de artikelen 7,

12 vastgestelde gedelegeerde handeling 8 lid 4, 11, lid 1, en 12 vastgestelde treedt alleen in werking indien het gedelegeerde handeling treedt alleen in Europees Parlement of de Raad daartegen werking indien het Europees Parlement of binnen een termijn van twee maanden na de Raad daartegen binnen een termijn van de kennisgeving van de handeling aan het twee maanden na de kennisgeving van de Europees Parlement en de Raad geen handeling aan het Europees Parlement en bezwaar maakt, of indien zowel het de Raad geen bezwaar maakt, of indien

PE585.280/ 46

NL

Europees Parlement als de Raad voor het zowel het Europees Parlement als de Raad verstrijken van die termijn de Commissie voor het verstrijken van die termijn de hebben medegedeeld dat zij daartegen geen Commissie hebben medegedeeld dat zij bezwaar zullen maken. Die termijn kan op daartegen geen bezwaar zullen maken. Die initiatief van het Europees Parlement of de termijn wordt op initiatief van het Raad met twee maanden worden verlengd. Europees Parlement of de Raad met twee

maanden verlengd.

Amendement 79

Voorstel voor een verordening

Artikel 14 – alinea 1

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

Uiterlijk acht jaar na de inwerkingtreding Uiterlijk … [zes jaar na de evalueert de Commissie de toepassing van inwerkingtreding van deze verordening] deze verordening en brengt zij daarover evalueert de Commissie de toepassing van verslag uit aan het Europees Parlement en deze verordening en brengt zij daarover de Raad. In dat verslag wordt beoordeeld verslag uit aan het Europees Parlement en in welke mate deze verordening klanten op de Raad. In dat verslag wordt beoordeeld doeltreffende wijze de mogelijkheid heeft in welke mate deze verordening en de gegeven efficiëntere producten te kiezen, gedelegeerde handelingen ervan klanten waarbij rekening wordt gehouden met de op doeltreffende wijze de mogelijkheid effecten ervan op het bedrijfsleven. heeft gegeven energie-efficiëntere

producten te kiezen, waarbij rekening wordt gehouden met criteria zoals de effecten ervan op het bedrijfsleven, energieverbruik, broeikasgasemissies, markttoezichtactiviteiten, en de kosten om de databank tot stand te brengen en bij te houden.

De overeenkomstig lid 1 uitgevoerde evaluatieprocedure maakt uitdrukkelijk gebruik van de door artikel 5 vastgestelde jaarlijkse follow-upverslagen betreffende handhaving en markttoezicht.

Amendement 80

Voorstel voor een verordening

Artikel 16 – alinea 3

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

Artikel 3, lid 1, onder d), is evenwel van Artikel 3, lid 1, onder d), is van toepassing toepassing met ingang van 1 januari 2019. zodra de openbare interface van de

krachtens artikel 8 opgezette productendatabank volledig operationeel

PE585.280/ 47

NL

is en in ieder geval niet later dan met ingang van 1 januari 2018.

Amendement 81

Voorstel voor een verordening

Bijlage I - titel en punt 1

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

In de productendatabase op te nemen In de productendatabase op te nemen informatie informatie, plus functionele vereisten

  • 1. 
    Publiekelijk beschikbare 1. In de openbare interface van de productinformatie: productendatabase op te nemen

    informatie:

(a) de naam of het handelsmerk van de (a) de naam of het handelsmerk, het fabrikant of leverancier; adres, de contactgegevens en andere

wettelijke identificatiegegevens van de leverancier;

(a bis) de contactgegevens van de markttoezichtautoriteiten van de lidstaten;

(b) de typeaanduiding(en), met inbegrip (b) de typeaanduiding(en), met inbegrip van die van alle gelijkwaardige modellen; van die van alle gelijkwaardige modellen;

(c) het etiket in elektronisch formaat; (c) het etiket in elektronisch formaat;

(d) de klasse(n) en andere parameters op (d) de energie-efficiëntieklasse(n) en het etiket; andere parameters van het etiket;

(e) het productinformatieblad in (e) de parameters van het elektronisch formaat. productinformatieblad in elektronisch

formaat;

(e bis) de educatieve en informatieve campagnes van de lidstaten als bedoeld in artikel 4, lid 4;

(e ter) het werkplan van de Commissie als bedoeld in artikel 11;

(e quater) notulen van het overlegforum;

(e quinquies) de inventaris van gedelegeerde handelingen en toepasselijke geharmoniseerde normen.

Amendement 82

Voorstel voor een verordening

Bijlage I – punt 2

PE585.280/ 48

NL

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

  • 2. 
    Informatie over de naleving die 2. In de compliance-interface van de uitsluitend beschikbaar is voor de productendatabase op te nemen markttoezichtautoriteiten van de lidstaten informatie: en de Commissie:

(a) de in de toepasselijke gedelegeerde (a) het testrapport of vergelijkbare handeling gespecificeerde technische documentatie over de documentatie; conformiteitsbeoordeling op basis

waarvan de naleving van alle vereisten van de toepasselijke gedelegeerde handeling kan worden beoordeeld, met inbegrip van de testmethoden en reeksen metingen;

(b) het testrapport of vergelijkbaar (b) voorlopige maatregelen die in het technisch bewijsmateriaal op basis kader van markttoezicht in verband met waarvan de naleving van alle vereisten deze verordening zijn aangenomen; van de toepasselijke gedelegeerde handeling kan worden beoordeeld;

(c) de naam en het adres van de (c) de in artikel 3, lid 1, onder c), leverancier; bedoelde technische documentatie:

(c bis) de rechtstreekse contactgegevens van de markttoezichtautoriteiten van de lidstaten en de coördinatie van de Commissie;

(c ter) het resultaat van de conformiteitscontroles van de lidstaten en de Commissie en, indien van toepassing, corrigerende handelingen en beperkende maatregelen die de markttoezichtautoriteiten hebben genomen als bedoeld in artikelen 5 en 6.

(d) de contactgegevens van de vertegenwoordiger van de leverancier.

Amendement 83

Voorstel voor een verordening

Bijlage I – punt 2 bis (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

2 bis. Functionele vereisten voor de openbare interface van de productendatabank:

PE585.280/ 49

NL

(a) ieder productmodel wordt georganiseerd als een afzonderlijk dossier;

(b) het stelt consumenten in staat voor iedere productgroep gemakkelijk de beste energieklasse te vinden, waardoor ze kenmerken van modellen kunnen vergelijken en de meest energie-efficiënte producten kunnen vinden en kiezen;

(c) het genereert het energie-etiket van ieder product in een zichtbaar en afdrukbaar formaat, evenals de taalversies van het volledige productinformatieblad, beschikbaar in alle officiële talen van de Unie;

(d) de informatie is machinaal leesbaar, sorteerbaar en doorzoekbaar, waarbij open standaarden voor kosteloos gebruik door derden worden geëerbiedigd;

(e) dubbele registratie wordt automatisch vermeden;

(f) er wordt een online helpdesk of contactpunt voor consumenten opgezet en gehandhaafd, waarnaar duidelijk wordt verwezen op de interface.

Amendement 84

Voorstel voor een verordening

Bijlage I – punt 2 ter (nieuw)

Door de Commissie voorgestelde tekst Amendement

2 ter. Functionele vereisten voor de compliance-interface van de productendatabank:

(a) er wordt gezorgd voor strikte veiligheidsregelingen ter bescherming van vertrouwelijke informatie;

(b) toegangsrechten zijn gebaseerd op het beginsel van de noodzaak van kennisneming;

(c) er wordt een link gecreëerd naar het Informatie- en communicatiesysteem over markttoezicht (ICSMS).

PE585.280/ 50

NL

PE585.280/ 51

NL


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.