Richtlijn 2024/3237 - Wijziging van Richtlijn (EU) 2015/413 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn (EU) 2024/3237 van het Europees Parlement en de Raad van 19 december 2024 tot wijziging van Richtlijn (EU) 2015/413 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingenofficiële Engelstalige titel
Directive (EU) 2024/3237 of the European Parliament and of the Council of 19 December 2024 amending Directive (EU) 2015/413 facilitating cross-border exchange of information on road-safety-related traffic offencesRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2024/3237 |
Origineel voorstel | COM(2023)126 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32024L3237 |
Document | 19-12-2024; datum van ondertekening |
---|---|
Ondertekening | 19-12-2024 |
Inwerkingtreding | 19-01-2025; in werking datum publicatie +20 zie art 3 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Omzetting | 20-07-2027; zie art. 2.1 |
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL L-serie |
2024/3237 |
30.12.2024 |
RICHTLIJN (EU) 2024/3237 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 19 december 2024
tot wijziging van Richtlijn (EU) 2015/413 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 91, lid 1, punt c),
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Na raadpleging van het Comité van de Regio’s,
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Richtlijn (EU) 2015/413 van het Europees Parlement en de Raad (3) faciliteert de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen en vermindert aldus de straffeloosheid van niet-ingezeten overtreders. Het doeltreffend grensoverschrijdend onderzoeken van verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen en ten uitvoer leggen van sancties bevordert de verkeersveiligheid, aangezien niet-ingezeten bestuurders hierdoor worden aangemoedigd minder overtredingen te begaan en veiliger te rijden. |
(2) |
De kennis van Unieburgers van de geldende verkeersveiligheidsregels, de toepasselijke sancties in de verschillende lidstaten en de grote waarschijnlijkheid van een onvermijdelijke sanctie bevorderen de verkeersveiligheid en verminderen het aantal verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen en de gevaren in het wegverkeer. |
(3) |
De ervaring van de bij het onderzoeken van verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen betrokken handhavingsautoriteiten heeft aangetoond dat de huidige formulering van Richtlijn (EU) 2015/413 noch het doeltreffend onderzoeken van verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen door niet-ingezeten bestuurders, noch de gewenste mate van tenuitvoerlegging van geldboetes faciliteert. Dat leidt tot een relatieve straffeloosheid van niet-ingezeten bestuurders en heeft een negatieve impact op de verkeersveiligheid in de Unie. Bovendien worden de grondrechten en procesrechten van niet-ingezeten bestuurders in het kader van grensoverschrijdende onderzoeken niet altijd geëerbiedigd, in het bijzonder vanwege een gebrek aan transparantie bij de vaststelling van het bedrag van geldboetes en in de beroepsprocedures. Deze richtlijn heeft derhalve tot doel de doeltreffendheid te verbeteren van onderzoeken van verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen die zijn begaan met een voertuig dat is ingeschreven in een andere lidstaat dan de lidstaat waar de overtreding is begaan (“de lidstaat van de overtreding”). Dit helpt de doelstelling van de Unie te verwezenlijken om het dodental in alle vervoerswijzen tussen nu en 2050 tot bijna nul te reduceren en zorgt voor een betere bescherming van de procedurele en grondrechten van niet-ingezeten bestuurders. |
(4) |
In haar EU-beleidskader voor verkeersveiligheid 2021-2030 — Volgende stappen op weg naar “Vision Zero” van 19 juni 2019 — heeft de Commissie haar engagement herhaald ten aanzien van de ambitieuze doelstelling om zo dicht mogelijk bij nul doden en zwaargewonden op de wegen van de Unie tussen nu en 2050 te geraken (“Vision Zero”) en het aantal doden en zwaargewonden op middellange termijn (tussen nu en 2030) te halveren, een doelstelling die reeds was opgenomen in de op 29 maart 2017 door de ministers van Vervoer vastgestelde Verklaring van Valletta over verkeersveiligheid. Om die doelstellingen te verwezenlijken heeft de Commissie in haar mededeling van 9 december 2020, getiteld “Strategie voor... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.