Verordening 2024/3228 - Intrekking van Verordening (EU) nr. 524/2013 en tot wijziging van de Verordeningen (EU) 2017/2394 en (EU) 2018/1724 wat betreft het stopzetten van het Europese platform voor onlinegeschillenbeslechting - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2024/3228 van het Europees Parlement en de Raad van 19 december 2024 tot intrekking van Verordening (EU) nr. 524/2013 en tot wijziging van de Verordeningen (EU) 2017/2394 en (EU) 2018/1724 wat betreft het stopzetten van het Europese platform voor onlinegeschillenbeslechtingofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) 2024/3228 of the European Parliament and of the Council of 19 December 2024 repealing Regulation (EU) No 524/2013, and amending Regulations (EU) 2017/2394 and (EU) 2018/1724 with regard to the discontinuation of the European Online Dispute Resolution PlatformRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2024/3228 |
Origineel voorstel | COM(2023)647 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32024R3228 |
Document | 19-12-2024; datum van ondertekening |
---|---|
Ondertekening | 19-12-2024 |
Inwerkingtreding | 19-01-2025; in werking datum publicatie +20 zie art 5 |
Deadline | 20-03-2025; zie art 2.2 en 2.3 20-07-2025; ten laatste zie art 2.4 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Publicatieblad van de Europese Unie |
NL L-serie |
2024/3228 |
30.12.2024 |
VERORDENING (EU) 2024/3228 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 19 december 2024
tot intrekking van Verordening (EU) nr. 524/2013 en tot wijziging van de Verordeningen (EU) 2017/2394 en (EU) 2018/1724 wat betreft het stopzetten van het Europese platform voor onlinegeschillenbeslechting
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, met name artikel 114,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Bij Verordening (EU) nr. 524/2013 van het Europees Parlement en de Raad (3) is op uniaal niveau het Europese platform voor onlinegeschillenbeslechting (het “ODR-platform”) opgericht en is de Commissie verantwoordelijk gemaakt voor de ontwikkeling en het onderhoud van dat platform, dat één enkel toegangspunt vormt voor consumenten en ondernemers die buitengerechtelijke beslechting nastreven van geschillen die voortvloeien uit verkoop- of dienstenovereenkomsten via internet. |
(2) |
Het ODR-platform krijgt de vorm van een interactieve website waar consumenten ondernemers kunnen verzoeken in te stemmen met het gebruik van een op het ODR-platform vermelde entiteit voor alternatieve geschillenbeslechting (ADR-entiteit) die in overeenstemming is met Richtlijn 2013/11/EU van het Europees Parlement en de Raad (4). |
(3) |
Verordening (EU) nr. 524/2013 vereist van online-ondernemers en onlinemarktplaatsen om, op hun webiste, te voorzien in een gemakkelijk toegankelijke link naar het ODR-platform. Die verplichting heeft er, samen met de door de Commissie en de nationale belanghebbenden georganiseerde voorlichtingscampagnes, toe geleid dat het ODR-platform jaarlijks twee tot drie miljoen bezoekers ontvangt. |
(4) |
Van die bezoekers gebruikt echter maar een minderheid het ODR-platform om een klacht in te dienen en bij slechts 2 % van die klachten wordt er een positief antwoord van de ondernemers ontvangen, wat betekent dat hun verzoek kan worden doorgeleid naar een op het ODR-platform vermelde ADR-entiteit. In totaal gaat het om circa tweehonderd zaken per jaar in de hele Unie. |
(5) |
De Commissie heeft een verzoek om input gepubliceerd met het oog op de aanpassing van buitengerechtelijke geschillenbeslechting aan de digitale markten, dat van 28 september tot en met 21 december 2022 liep. De Commissie kwam tot de conclusie dat het ODR-platform was gebruikt door slechts 5 % van de consumenten die op dat verzoek om input reageerden, en de meerderheid van de respondenten was van mening dat het ODR-platform aanzienlijk moest worden verbeterd of zelfs moest worden stopgezet omdat het niet kosteneffectief was. De input duidt er sterk op dat, gezien het feit dat niet meer dan tweehonderd zaken per jaar naar een ADR-entiteit worden doorverwezen, de verdere instandhouding van het ODR-platform niet strookt met de beginselen van efficiëntie en doeltreffendheid zoals neergelegd in Verordening (EU, Euratom) 2024/2059 van het Europees Parlement en de Raad (5). |
(6) |
Het ODR-platform moet worden stopgezet en Verordening (EU) nr. 524/2013 moet daarom worden ingetrokken. Om ervoor te zorgen dat lopende zaken naar behoren kunnen worden afgerond, moet daarvoor een passende tijd worden uitgetrokken. |
(7) |
Op grond van Verordening (EU) nr. 524/2013 worden de met een geschil verband houdende persoonsgegevens in de ingevolge die verordening opgezette databank niet langer bewaard dan nodig is voor de doeleinden waarvoor ze werden verzameld,... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.