Amendement Grinwis/Welzijn over specificering van de evaluatie - Hoofdinhoud
Dit amendement i is onder nr. 55 toegevoegd aan wetsvoorstel 36512 - Wet versterking regie volkshuisvesting.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Amendement van de leden Grinwis en Welzijn over specificering van de evaluatie |
---|---|
Documentdatum | 25-06-2025 |
Publicatiedatum | 25-06-2025 |
Kenmerk | 36512, nr. 55 |
Externe link | origineel bericht |
TWEEDE KAMER DER STATEN-GENERAAL
2
Vergaderjaar 2024-2025
36 512
Wijziging van de Algemene wet bestuursrecht, de Huisvestingswet 2014, de Omgevingswet, de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de Woningwet in verband met de versterking van de regie op de volkshuisvesting en met het oog op enkele andere met de volkshuisvesting samenhangende maatregelen (Wet versterking regie volkshuisvesting)
Nr. 55
AMENDEMENT VAN de leden grinwis en welzijn
Ontvangen 25 juni 2025
De ondergetekenden stellen het volgende amendement voor:
Aan artikel VI wordt toegevoegd “waarbij in het bijzonder aandacht wordt besteed aan de doorlooptijd van vergunningsverleningen en de ontwikkelingen van de woningbouwproductie en de woningvoorraad, waaronder de netto-ontwikkeling van het aandeel sociale huurwoningen, middeldure huurwoningen en betaalbare koopwoningen in de woningvoorraad”.
Toelichting
Dit amendement strekt ertoe de evaluatiebepaling van het wetsvoorstel aan te scherpen.
Het grote woningtekort in Nederland, met name het tekort aan betaalbare woningen, is de primaire aanleiding voor voorliggend wetsvoorstel. Om de nieuwbouwproductie te verhogen beoogt het wetsvoorstel onder andere de doorlooptijd van vergunningsprocedures te verkorten. Daartoe wordt onder andere het beroep in eerste en enige aanleg bij de Raad van State geïntroduceerd. Indieners vinden het wenselijk te onderzoeken in hoeverre deze en andere maatregelen de doorlooptijd van vergunningen daadwerkelijk weten te beperken.
Indieners vinden het daarnaast noodzakelijk dat in de evaluatie van het wetsvoorstel scherp in beeld wordt gebracht wat de gevolgen van het voorliggende wetsvoorstel op de ontwikkelingen in de woningbouwproductie zijn geweest.
Het wetsvoorstel bevat betaalbaarheidsdoelstellingen voor de nieuwbouwopgave, van ten minste twee derde betaalbaar en 30% sociaal. Deze nieuwbouwdoelstellingen houden geen rekening met de sloop-nieuwbouw en verkoop, fenomenen die met name spelen in de sociale huursector, met als gevolg dat er in de praktijk een significant verschil kan ontstaan tussen de bruto doelstelling van 30% sociale huur aan nieuwbouw en het nettoresultaat. Indieners vinden het daarom wenselijk de netto-ontwikkeling in de woningvoorraad als gevolg van voorliggend wetsvoorstel te betrekken in de evaluatie van voorliggende wet.
Grinwis
Welzijn