Amendement Dobbe over het voor de tweede helft van 2025 terugdraaien van een bezuiniging door de bijdrage Wlz met € 141 miljoen te verhogen - Hoofdinhoud
Dit amendement i is onder nr. 8 toegevoegd aan wetsvoorstel 36725 XVI - Wijziging begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2025 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Amendement van het lid Dobbe over het voor de tweede helft van 2025 terugdraaien van een bezuiniging door de bijdrage Wlz met € 141 miljoen te verhogen |
---|---|
Documentdatum | 27-06-2025 |
Publicatiedatum | 27-06-2025 |
Kenmerk | 36725 XVI, nr. 8 |
Externe link | origineel bericht |
TWEEDE KAMER DER STATEN-GENERAAL
2
Vergaderjaar 2024-2025
36 725 XVI
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2025 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 8
AMENDEMENT VAN HET LID DOBBE
Ontvangen 27 juni 2025
De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:
De begrotingsstaat wordt als volgt gewijzigd:
In artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning worden het verplichtingenbedrag en het uitgavenbedrag verhoogd met € 141.000 (x € 1.000).
Toelichting
De indiener constateert dat dit kabinet in 2025 een bezuiniging heeft doorgevoerd op de Wlz-zorg. Per saldo gaat het hier om een resterende ombuiging van € 282 miljoen volgens de Voorlopige Kaderbrief Wlz 2023-2028 van 22 juni 2023. Dit bedrag is opgebouwd uit een bezuiniging van € 117 miljoen op de normatieve huisvestingscomponent die zowel de ouderenzorg, de gehandicaptenzorg en de langdurige ggz treffen, een netto bezuiniging van € 130 miljoen die gekoppeld is aan de maatregel scheiden wonen en zorg en een bezuiniging van € 35 miljoen die gekoppeld is aan de post valpreventie. Deze bezuinigingen zijn voor 2024 teruggedraaid via het aangenomen amendement Dobbe (Kamerstuk 36600-XVI nr. 4), maar bij de uitvoering daarvan heeft de regering ervoor gekozen deze niet structureel uit te voeren. Hierdoor zijn deze bezuinigingen alsnog ingegaan.
De indiener constateert dat zorgorganisaties die Wlz-zorg leveren hierdoor in de knel komen. Zo is nu al te zien dat mede door de bezuiniging op de normatieve huisvestingscomponent noodzakelijke bouw- en verbouwplannen vooruit worden geschoven, terwijl deze nodig zijn om voldoende locaties te realiseren of om de energiekosten terug te dringen. Daarnaast is de financiële situatie van veel zorgorganisaties penibel waardoor de kans dat er verschraling van zorg plaats zal vinden of zelfs instellingen failliet zullen gaan aanzienlijk toe is genomen nu deze kortingen zijn doorgevoerd. De indiener is van mening dat deze situatie zeer onwenselijk is en dat deze besparing een bedreiging vormt voor de kwaliteit en toegankelijkheid van de Wlz-zorg.
Dit amendement regelt dat de bezuinigingen van € 282 miljoen in het Wlz-kader voor de tweede helft van het jaar 2025 worden teruggedraaid door de Bijdrage Wet langdurige zorg (Wlz) met € 141 miljoen te verhogen. Om te voorkomen dat het vergroten van de budgettaire ruimte leidt tot een tekort in het Fonds Langdurige Zorg, wordt de rijksbijdrage Wlz overeenkomstig verhoogd.
De dekking hierin wordt gevonden in het terugdraaien van de verhoging van het percentage van de renteaftrekbeperking van 20% naar 25%. Dit moet worden geregeld in het belastingplan voor 2026. Daarmee komen er vanaf 2026 structureel € 424 miljoen extra inkomsten. Die kunnen dan vanaf 2026 structureel voor 282 miljoen worden aangewend om de genoemde zorgbezuinigingen op de WLZ terug te draaien. De € 142 miljoen die daarna in 2026 overblijft kan dan worden gebruikt om via een kasschuif het schrappen van de bezuinigingen in 2025 te dekken.
Indiener acht dit een geschikte dekking zowel omdat extra uitgaven aan een, in algemene zin, toch al zeer winstgevend bedrijfsleven ongepast zijn wanneer er tegelijkertijd bezuinigd wordt op een al jaren noodlijdende zorg. Daarnaast wordt er veel schade aangericht door private equity in de zorg (en in andere sectoren) en heeft de Kamer zich al meermaals in meerderheid uitgesproken dit te verbieden. Door de hoge mate van financiering middels vreemd vermogen is private equity bij uitstek een sector die profiteert van de verhoging van de renteaftrekbeperking. Door deze verhoging niet door te voeren wordt er dus gekozen om bezuinigingen op de zorg te schrappen en in plaats daarvan onder andere private equity minder fiscaal te faciliteren.
Dobbe