Zege voor Nederlandse zuinigheid

Met dank overgenomen van Stichting iNSnet (iNSnet), gepubliceerd op maandag 14 mei 2007.

Nederlandse studenten van de Haagse Hogeschool-Rijswijk Academie hebben gisteren op het Franse circuit van Nogaro geschiedenis geschreven. Met een zelfontworpen voertuig won het team van twintig jongeren de prestigieuze Shell Eco-marathon, een Europese studentenrace waarin het meest zuinige, gemotoriseerde voertuig wint. Het Rijswijkse team won met hun 'Sharky' door omgerekend met 1 liter waterstof 557 kilometer te rijden.

Het is voor het eerst na het begin van het evenement in 1985 dat een debuterend team het evenement wint. In totaal deden dit weekend 257 equipes mee uit 20 verschillende landen. In de categorie Urban Concept, waarbij het ontwerp meer op echte auto's lijkt en er driemaal per race een verplichte stop gemaakt moet worden, domineerden de Rijswijkers. Het team, de Hydro Cruisers, was in elk van de drie races het zuinigst. Van de inzendingen die op waterstof reden, waren ze zelfs de enigen die telkens de finish wisten te halen.

Bestuurster Frida de Graaf was na de beslissende, laatste race blij dat ze bevrijd was uit de bloedhete cockpit. "Vooral de laatste rondjes waren superwarm." Het team had de avond voor de laatste race van gisteren aangegrepen om een voorschot te nemen op de winst door een flink feest te geven. "Alleen ik moest om middernacht naar bed, omdat de laatste wedstrijd vroeg begon. De rest is nog even doorgegaan. Nu we de winst hebben kan ik de schade inhalen", glimlachte de 21-jarige studente gisteren breeduit.

De Haagse Hogeschool-Rijswijk Academie kwam met het doel om bij de eerste drie te eindigen naar Zuid-Frankrijk. "Maar je weet nooit hoeveel invloed je hebt op het eindresultaat. Er kan van alles gebeuren en je kent de concurrentie niet. Dit resultaat is dan natuurlijk prachtig", zei tweede bestuurster Gertruud Schalen. "Maar toen we de eerste race hadden gewonnen, wist ik wel dat er weinig meer kon gebeuren", voegt De Graaf toe. "Dat was het mooiste moment." Ook in de categorie Communicatie pakten de Hydro Cruisers een prijs. Ze werden tweede.

Een succesje was er ook voor het Hofstad Lyceum uit Den Haag. Zij wisten met een team van slechts negen scholieren in vier maanden tijd de 'Victorie Boegie Woegie' te fabriceren. Het ontwerp van de omgevormde ligfiets wist te imponeren. De Hagenaren pakten brons in de designcompetitie. Docent Kees Grolleman: "Dit project is geslaagd."

De Hogeschool Rotterdam en de Technische Universiteit Delft hadden minder geluk en vielen buiten de prijzen. Het waren met name technische problemen die hen parten speelden. Daar komt voor de Rotterdammers nog bij dat hun eerste bestuurder door een zonnesteek was geveld en noodgedwongen op bed moest blijven.

De Shell Eco-marathon werd afgelopen vrijdag door Shellbestuursvoorzitter Jeroen van der Veer geopend. De Shellbaas kwam de Nederlandse teams hoogstpersoonlijk gelukwensen. "Mensen denken vaak dat techniek ons in de weg staat, maar zo zie je dat het ook mensen helpt. Het wordt tijd dat ook autofabrikanten zich nadrukkelijker met duurzaamheid gaan bezighouden."

De beste prestatie van het evenement werd in de categorie Prototypes behaald door de winnaar van vorig jaar: het Franse team van LPTI St. Joseph La Joliverie. Zij wisten hun voertuig 1 op 2981 kilometer te laten rijden.

Bron: Sp!ts