2008/212/EG: Besluit van de Raad van 18 februari 2008 inzake de beginselen, prioriteiten en voorwaarden die zijn opgenomen in het toetredingspartnerschap met de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië en tot intrekking van Besluit 2006/57/EG - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
19.3.2008 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 80/32 |
BESLUIT VAN DE RAAD
van 18 februari 2008
inzake de beginselen, prioriteiten en voorwaarden die zijn opgenomen in het toetredingspartnerschap met de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië en tot intrekking van Besluit 2006/57/EG
(2008/212/EG)
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,
Gelet op Verordening (EG) nr. 533/2004 van de Raad van 22 maart 2004 inzake het opzetten van Europese partnerschappen in het kader van het stabilisatie- en associatieproces (1), zoals gewijzigd, en met name op artikel 2,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De Europese Raad van Thessaloniki van 19 en 20 juni 2003 heeft zijn goedkeuring gehecht aan de invoering van partnerschappen als middel om het Europese perspectief van de landen van de westelijke Balkan gestalte te geven. |
(2) |
Op grond van Verordening (EG) nr. 533/2004 neemt de Raad een besluit over de beginselen, prioriteiten en voorwaarden die worden opgenomen in de partnerschappen, alsmede over eventuele latere aanpassingen daarvan. Voorts wordt de follow-up van de partnerschappen verricht op basis van de mechanismen die zijn vastgesteld in het kader van het stabilisatie- en associatieproces, met name de jaarlijkse voortgangsverslagen. |
(3) |
De Europese Raad van 17 december 2005 heeft de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië de status van kandidaat-lidstaat verleend. Daarom is voorgesteld Verordening (EG) nr. 533/2004 te wijzigen zodat de naam van het partnerschap voor dit land wordt veranderd van „Europees partnerschap” in „toetredingspartnerschap”. |
(4) |
Op 30 januari 2006 heeft de Raad het tweede toetredingspartnerschap met de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië goedgekeurd (2), na het voorstel van de Commissie van november 2005. |
(5) |
Volgens de mededeling van de Commissie over de uitbreidingsstrategie en de voornaamste uitdagingen 2006-2007 zouden de partnerschappen eind 2007 worden bijgewerkt. |
(6) |
Op 17 juli 2006 heeft de Raad Verordening (EG) nr. 1085/2006 (3) tot invoering van een instrument voor pretoetredingssteun (IPA) goedgekeurd, waarmee een nieuw kader wordt ingesteld voor de financiële steun aan kandidaat-lidstaten. |
(7) |
Daarom moet een nieuw toetredingspartnerschap worden goedgekeurd waarmee het huidige partnerschap wordt bijgewerkt met nieuwe prioriteiten voor de voortzetting van de werkzaamheden op basis van de bevindingen van het voortgangsverslag 2007 over de voorbereidingen van de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië op verdere integratie in de Europese Unie. |
(8) |
Als voorbereiding op verdere integratie met de Europese Unie moeten de bevoegde autoriteiten van de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië een plan opstellen met een tijdschema en specifieke maatregelen om de prioriteiten van dit partnerschap voor toetreding aan te pakken. |
(9) |
Besluit 2006/57/EG moet daarom worden ingetrokken, |
BESLUIT:
Artikel 1
De beginselen, prioriteiten en voorwaarden in het kader van het toetredingspartnerschap met de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië zijn opgenomen in de bijlage bij dit besluit.
Artikel 2
De uitvoering van het toetredingspartnerschap wordt geëvalueerd door middel van de mechanismen die zijn vastgesteld in het kader van het stabilisatie- en associatieproces, met name de voortgangsverslagen die jaarlijks door de Commissie worden opgesteld.
Artikel 3
Besluit 2006/57/EG wordt ingetrokken.
Artikel 4
Dit besluit wordt van kracht op de derde dag volgende op die van zijn bekendmaking in het Publicatieblad van de Europese Unie.
Gedaan te Brussel, 18 februari 2008.
Voor de Raad
De voorzitter
-
D.RUPEL
-
PB L 86 van 24.3.2004, blz. 1. Verordening gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 269/2006 (PB L 47 van 17.2.2006, blz. 7).
-
Besluit 2006/57/EG van de Raad van 30 januari 2006 inzake de principes, prioriteiten en voorwaarden die zijn opgenomen in het Europees Partnerschap met de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië en tot intrekking van Besluit 2004/518/EG (PB L 35 van 7.2.2006, blz. 57).
BIJLAGE
DE VOORMALIGE JOEGOSLAVISCHE REPUBLIEK MACEDONIË, TOETREDINGSPARTNERSCHAP 2007
-
1.INLEIDING
De Europese Raad heeft zijn goedkeuring gehecht aan de invoering van partnerschappen als middel om het Europese perspectief van de landen van de westelijke Balkan gestalte te geven. Met het voorgestelde toetredingspartnerschap wordt het Europese partnerschap van januari 2006 bijgewerkt op grond van de conclusies van het voortgangsverslag van de Commissie over de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië over 2007. Er worden nieuwe prioriteiten vastgesteld, die zijn aangepast aan de specifieke behoeften van het land en zijn vorderingen, en die waar nodig zullen worden bijgewerkt. De voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië dient een plan op te stellen met inbegrip van een tijdschema en specifieke maatregelen om de prioriteiten van het toetredingspartnerschap aan te pakken. Het partnerschap vormt ook een leidraad voor de financiële bijstand aan de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië.
-
2.BEGINSELEN
Het stabilisatie- en associatieproces blijft het kader voor de Europese integratie van de landen van de westelijke Balkan, totdat zij in de toekomst zullen toetreden. De voor de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië vastgestelde prioriteiten hebben betrekking op het vermogen van dit land om te voldoen aan de criteria die werden gedefinieerd door de Europese Raad van Kopenhagen in 1993 en de voorwaarden die zijn vastgesteld voor het stabilisatie- en associatieproces, met name de voorwaarden die zijn gedefinieerd in de conclusies van de Raad van 29 april 1997 en 21 en 22 juni 1999, de slotverklaring van de topontmoeting in Zagreb op 24 november 2000 en de Agenda van Thessaloniki.
-
3.PRIORITEITEN
Bij de selectie van de prioriteiten die worden vermeld in dit toetredingspartnerschap is ervan uitgegaan dat redelijkerwijs mag worden aangenomen dat de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië deze de komende jaren volledig dan wel voor een groot deel zal kunnen verwezenlijken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kortetermijnprioriteiten, die binnen één tot twee jaar zouden moeten worden verwezenlijkt, en middellangetermijnprioriteiten, die binnen drie tot vier jaar zouden moeten worden verwezenlijkt. De prioriteiten betreffen zowel de wetgeving als de uitvoering daarvan.
Daarnaast zijn er natuurlijk andere taken die de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië moet uitvoeren die wellicht prioriteiten worden in toekomstige versies van het partnerschap, wat ook afhangt van de voortgang die het land zal boeken.
De voornaamste kortetermijnprioriteiten zijn in het begin van de lijst samengebracht. Deze kernprioriteiten zijn niet gerangschikt naar belangrijkheid.
3.1. PRIORITEITEN VOOR DE KORTE TERMIJN
Voornaamste prioriteiten
— |
Uitvoering van alle afspraken in het kader van de stabilisatie- en associatieovereenkomst. |
— |
Bevordering van een constructieve, brede dialoog, met name op gebieden waarop consensus tussen alle politieke partijen noodzakelijk is, binnen de democratische instellingen. |
— |
Effectieve implementatie van de politiewet. |
— |
Duurzame resultaten met betrekking tot de uitvoering van de justitiële hervormingen en vergroting van de onafhankelijkheid en de totale capaciteit van justitie. Uitvoering van de hervorming van het openbaar ministerie en afronding van de benoemingen van de Raad van Justitie. |
— |
Duurzame resultaten met betrekking tot de uitvoering van de anticorruptiewetgeving. |
— |
Ervoor zorgen dat er geen sprake is van politieke interferentie in de aanwerving en bevordering van ambtenaren, ontwikkeling van een op verdiensten gebaseerd systeem voor loopbaanontwikkeling en volledige uitvoering van de ambtenarenwet. |
— |
Wegnemen van belemmeringen voor het scheppen van werkgelegenheid, en met name de jeugd- en langdurige werkloosheid aanpakken. |
— |
Bevordering van het algemene ondernemingsklimaat door de rechtsstaat verder te versterken, de onafhankelijkheid van de regelgevende en toezichthoudende organen te vergroten, juridische procedures te versnellen en verder te gaan met de registratie van eigendomsrechten. |
Politieke criteria
Democratie en de rechtsstaat
— |
Verdere uitvoering van de kaderovereenkomst van Ohrid, onder meer om interetnisch vertrouwen op te bouwen. |
Parlement/Verkiezingen
— |
Ervoor zorgen dat alle toekomstige verkiezingen overeenkomstig de kieswet verlopen. |
— |
Snelle besluiten nemen over eventuele onregelmatigheden tijdens de verkiezingen en sancties met een afschrikwekkende werking opleggen. |
— |
Uitbreiding van de capaciteit van het parlement, met name door meer middelen toe te wijzen. |
Overheid
— |
Versterking van de transparantie en verantwoordingsplicht van het lokale bestuur, met name versterking van de interne controles en audits. |
— |
Overal in het land een bevredigend niveau van inning van de gemeentelijke belastingen bewerkstelligen. |
— |
Uitbreiding van de capaciteit van de gemeenten om grond in eigendom van de staat te beheren. |
— |
Ervoor zorgen dat de gemeenten voldoende en goed gekwalificeerd personeel hebben. |
Openbaar bestuur
— |
Invoering van een op verdiensten gebaseerd systeem voor loopbaanontwikkeling om een verantwoordingsplichtig, efficiënt en professioneel openbaar bestuur op centraal en lokaal niveau op te bouwen. |
— |
Effectieve uitvoering van de ethische code voor overheidsambtenaren. |
— |
Versterking van de bestuurlijke capaciteit, met name door de ontwikkeling van capaciteit op het gebied van strategische planning en beleidsontwikkeling en door de bevordering van opleiding, en ontwikkeling van een algemene opleidingsstrategie voor ambtenaren. |
— |
Effectieve implementatie van de goedgekeurde maatregelen met betrekking tot transparantie van het bestuur, met name in het besluitvormingsproces, en verdere bevordering van de actieve deelname van het maatschappelijk middenveld. |
— |
Verdere implementatie van de hervormingen van de wetshandhavingsinstanties. |
— |
Passende bestuurlijke capaciteit om IPA-middelen effectief te programmeren en te beheren. |
Justitie
— |
Verdere ontwikkeling van de academie voor aanvangs- en voortgezette opleiding van rechters en openbaar aanklagers. |
— |
Voltooiing van de opzet van de nieuwe rechtbankstructuren, toekenning van passende middelen zodat deze volledig operationeel zijn en bevordering van hun efficiëntie. |
— |
Juiste en volledige uitvoering van vonnissen. |
Corruptiebestrijding
— |
Passende follow-up van de aanbevelingen van de Staatscommissie tegen corruptie en het nationale auditbureau. |
— |
Volledige uitvoering van de aanbevelingen van de Groep van staten tegen corruptie (GRECO). |
— |
Versterking van de bestuurlijke capaciteit die nodig is voor de uitvoering van de regels inzake de financiering van politieke partijen en verkiezingscampagnes, en oplegging van effectieve sancties bij schendingen. |
— |
Follow-up van de evaluatie van de discretionaire rechten van bepaalde ambtenaren. |
— |
Volledige uitvoering van de wet inzake vrije toegang tot informatie. |
— |
Verdere versterking van de samenwerking tussen de instanties. |
Mensenrechten en bescherming van minderheden
— |
Volledige naleving van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens, de aanbevelingen van het comité ter voorkoming van foltering en Kaderverdrag inzake de bescherming van nationale minderheden. |
— |
Volledige uitvoering van de regels inzake ethische codes, interne controles, beroepsnormen en mensenrechten door alle wetshandhavingsinstanties, justitie en het gevangeniswezen, onder meer via regelmatige opleiding. |
— |
Voldoende middelen ter beschikking stellen om de omstandigheden in de gevangenissen te verbeteren. |
— |
Effectieve mechanismen voor de opsporing, vervolging en bestraffing van alle vormen van discriminatie door de overheid en niet-overheidsorganen tegen individuen of groepen. |
— |
Verdere verbetering van de bescherming van vrouwen- en kinderrechten. |
— |
Aanpassing en uitvoering van de strategie inzake de gelijke vertegenwoordiging van minderheden, met name door voldoende middelen ter beschikking te stellen en effectieve sancties op te leggen wanneer de doelstellingen niet worden gehaald. |
— |
Bevordering van toegang tot onderwijs, justitie en sociale voorzieningen voor minderheidsgroepen. |
Regionale vraagstukken en internationale verplichtingen
— |
Verdere volledige medewerking met het Joegoslaviëtribunaal en, met het oog op de eventuele overdracht van dossiers door het tribunaal, voldoen aan alle noodzakelijke voorwaarden ter waarborging van een goede rechtsgang. |
— |
Verdere bevordering van het overgangsproces van het Stabiliteitspact naar een meer door de regio gestuurd samenwerkingskader en effectieve implementatie van de Vrijhandelsovereenkomst voor Midden-Europa (CEFTA). |
— |
Bevordering van betrekkingen van goed nabuurschap, met name door grotere inspanningen in een constructieve geest om tot een op onderhandelingen gebaseerde en wederzijds aanvaardbare oplossing over de naamkwestie met Griekenland te komen in het kader van de Resoluties 817/93 en 845/93 van de VN-Veiligheidsraad, en het voorkomen van ieder optreden dat dit proces negatief kan beïnvloeden. |
— |
Bevordering van de samenwerking met buurlanden en effectieve uitvoering daarvan, met name met betrekking tot grensoverschrijdende samenwerking, bestrijding van georganiseerde misdaad, illegale handel en smokkel, grensbewaking, overname en milieu. |
Economische criteria
— |
Verdere registratie van grond en onroerend goed en versterking van het kadaster teneinde de rechtszekerheid voor marktdeelnemers te vergroten en de werking van de mechanismen van de markteconomie te verbeteren. |
— |
Vergroting van de efficiëntie van de publieke dienstverlening, met name door extra middelen ter beschikking te stellen voor opleiding en modernisering van de bestaande infrastructuur. |
Vermogen om de verplichtingen van het lidmaatschap na te komen
Hoofdstuk 1: Vrij verkeer van goederen
— |
Aanneming en uitvoering van horizontale kaderwetgeving ter voltooiing van de noodzakelijke infrastructuur en zorgen voor een scheiding van de verschillende functies (regelgeving, normalisatie, accreditatie, metrologie, conformiteitsbeoordeling en markttoezicht) voor conformiteitsbeoordelingsprocedures. |
— |
Opstellen van een brede strategie met ijkpunten voor de implementatie van het acquis voor de relevante horizontale organisaties (normalisatie, accreditatie, metrologie en markttoezicht), streefdata en duidelijke verantwoordelijkheden voor de invoering en effectieve implementatie van wetgeving en bevordering van de bestuurlijke capaciteit in de verschillende sectoren. |
— |
Opstellen van een actieplan om te voldoen aan de artikelen 28 tot en met 30 van het EG-Verdrag, met ijkpunten voor de interne toetsing van nationale wetgeving en administratieve praktijken, met het oog op de invoering van voorschriften inzake wederzijdse erkenning en de noodzakelijke daaruit voortvloeiende wijzigingen. |
— |
Snellere goedkeuring van Europese normen en opvoering van de inspanningen om volwaardig lid te worden van de Europese normalisatie-instanties. |
Hoofdstuk 3: Vrijheid van vestiging en vrij verrichten van diensten
— |
Afschaffing van de resterende belemmeringen voor de vestiging en verrichting van grensoverschrijdende diensten voor natuurlijke of rechtspersonen uit de EU. |
— |
In de wetgeving een duidelijk onderscheid aanbrengen tussen tijdelijke en permanente dienstverrichtingen. |
Hoofdstuk 4: Vrij verkeer van kapitaal
— |
Verdere versterking van het kader tegen het witwassen van geld, met name door bewustzijnsvergroting bij de instanties die witwassen moeten melden en door de geloofwaardigheid van de betrokken instanties met betrekking tot de handhaving te vergroten. Versterking van de capaciteit en uitwisseling van inlichtingen tussen de instanties. |
— |
Aanzienlijke vooruitgang boeken bij het opheffen van de resterende beperkingen op het kapitaalverkeer. |
Hoofdstuk 5: Overheidsopdrachten
— |
Versterking van het bezwaarcomité zodat een effectief systeem voor beroep ontstaat. |
Hoofdstuk 6: Vennootschapsrecht
— |
Ontwikkeling van effectieve en onafhankelijke systemen voor kwaliteitsbewaking en publiek toezicht voor externe accountants en accountantskantoren. Versterking van de bestuurlijke capaciteit ter zake. |
Hoofdstuk 7: Recht inzake intellectuele eigendom
— |
Opstellen van een nationale strategie en een actieplan voor de opbouw van de noodzakelijke capaciteit om het acquis inzake intellectuele eigendom uit te voeren en te handhaven, waarbij in het bijzonder aandacht wordt besteed aan de noodzakelijke gespecialiseerde opleiding voor wetshandhavingsinstanties, rechters, openbaar aanklagers en douaneambtenaren. |
— |
Ontwikkeling van voorlichtingscampagnes en betere samenwerking tussen wetshandhavingsinstanties en tussen alle betrokkenen. |
Hoofdstuk 8: Mededingingsbeleid
— |
Betere handhaving op het gebied van anti-trustmaatregelen, met bijzondere aandacht voor de ernstigste schendingen van het mededingingsrecht. |
— |
Effectieve controle vooraf van de staatssteun. |
— |
Versterking van de bestuurlijke capaciteit van de Commissie voor de bescherming van de mededinging en toewijzing van voldoende financiële middelen en personeel. |
— |
Volledige waarborging van de transparante en niet-discriminerende toepassing van het mededingingsrecht. |
Hoofdstuk 9: Financiële diensten
— |
Versterking van de wetgeving en het toezichthoudende kader, waaronder de handhaving, voor de financiële sector, met name wat betreft de verzekeringssector en de effectenmarkt. |
— |
Ervoor zorgen dat de onafhankelijke toezichthoudende autoriteit voor de verzekeringssector volledig operationeel wordt en voldoende personeel heeft. |
Hoofdstuk 10: Informatiemaatschappij en media
— |
Beëindiging van de schending van de stabilisatie- en associatieovereenkomst door alle noodzakelijke maatregelen te nemen om te voldoen aan de verplichting om de sector elektronische communicatie te liberaliseren, waaronder de goedkeuring van alle noodzakelijke secundaire wetgeving en verdere versterking van de regelgevende organen. |
— |
Handhaving van concurrentievrijwaringen ten aanzien van belangrijke marktdeelnemers. |
— |
Versterking van de onafhankelijkheid en de bestuurlijke capaciteit van de regelgevende autoriteiten voor elektronische communicatie en media. |
— |
Zorgen voor een stabiele, duurzame bron van financiering voor de openbare omroep en de Omroepraad. |
Hoofdstuk 11: Landbouw en plattelandsontwikkeling
— |
Snellere registratie van landbouwgrond in het onroerendgoedkadaster. |
— |
Verzameling en verwerking van degelijke, betrouwbare gegevens over de landbouw. |
— |
Voortzetting van de voorbereidingen voor het opzetten van effectieve en financieel gezonde betalingsorganen voor het beheer van en het toezicht op de landbouwfondsen, in overeenstemming met EU-vereisten en internationale boekhoudnormen. |
Hoofdstuk 12: Voedselveiligheid, veterinair en fytosanitair beleid
— |
Verdere aanpassing van de wetgeving aan het acquis op veterinair en fytosanitair gebied, waarbij met name de kaderwetgeving verenigbaar moet zijn met het acquis. |
— |
Verdere uitbreiding van de capaciteit voor de veterinaire dienst op zowel centraal als lokaal niveau zodat een met de EU-regels verenigbaar controlesysteem kan worden opgezet, met name voor controle van de invoer. |
— |
Ervoor zorgen dat het systeem voor de identificatie van runderen en de registratie van verplaatsingen daarvan operationeel is en een systeem opzetten voor de identificatie van varkens, schapen en geiten. |
— |
Verdere aanpassing van de controlesystemen voor dierziekten en diergezondheid en van de rampenplannen voor ziekten waarvoor een aangifteplicht bestaat, aan de juridische en institutionele vereisten van de EU. |
— |
Nagaan of de voedingsmiddelenindustrie voldoet aan de Europese eisen, wat als basis zal dienen voor een toekomstig moderniseringsplan voor deze bedrijven. |
Hoofdstuk 14: Vervoersbeleid
— |
Verdere uitvoering van het memorandum van overeenstemming inzake de ontwikkeling van een kernnetwerk voor regionaal vervoer in Zuidoost-Europa en intensivering van de samenwerking met het waarnemingscentrum voor vervoer in Zuidoost-Europa. |
— |
Verdere aanpassing van de wetgeving aan het acquis inzake wegvervoer, met name wat betreft vervoer van gevaarlijke goederen, markttoegang, sociale voorwaarden, de invoering van de digitale tachograaf en verbetering van de verkeersveiligheid. |
— |
Oprichting van een regelgevend orgaan voor de spoorwegen, dat onafhankelijk moet zijn van de infrastructuurbeheerder en de spoorwegmaatschappijen, oprichting van een veiligheidsautoriteit die bevoegd is voor het afgeven van veiligheidscertificaten en aanpassing van de wetgeving aan de Europese regels inzake het vervoer per spoor van gevaarlijke goederen. Zorgen voor financiële stabiliteit door de verplichting tot publieke dienstverlening in het passagiersvervoer te compenseren en de schuld te verkleinen. |
— |
Uitvoering van de afspraken die zijn gemaakt tijdens de eerste overgangsfase van de Overeenkomst betreffende de totstandbrenging van een Europese gemeenschappelijke luchtvaartruimte, waaronder de tenuitvoerlegging van de relevante luchtvaartwetgeving. |
— |
Versterking van de bestuurlijke capaciteit van de burgerluchtvaartautoriteit. |
Hoofdstuk 15: Energie
— |
Verdere aanpassing van de wetgeving inzake de binnenlandse elektriciteits- en gasmarkt, energie-efficiëntie en duurzame energie aan het acquis, met het oog op de geleidelijke openstelling van de energiemarkt voor concurrentie. |
— |
Verdere versterking van de onafhankelijkheid voor de regelgevende commissie voor energie. |
— |
Voldoen aan de verplichtingen in het kader van het Verdrag tot oprichting van de energiegemeenschap, met name de volledige tenuitvoerlegging van het acquis inzake de binnenlandse gas- en elektriciteitsmarkt en de grensoverschrijdende handel in elektriciteit. |
— |
Uitbreiding van de bestuurlijke capaciteit in alle energiesectoren, waaronder het Energieagentschap voor energie-efficiëntie en duurzame energie. |
— |
Creëren van een adequate opslagfaciliteit voor radioactief materiaal. |
— |
Ervoor zorgen dat het directoraat stralingsbescherming goed functioneert en onafhankelijk is. |
Hoofdstuk 16: Belastingen
— |
Vergroting van de bestuurlijke capaciteit met betrekking tot de uitvoering van de belastingwetgeving en de bestrijding van belastingontduiking. |
— |
Structurele maatregelen met betrekking tot de dringende hervorming van het controlebeleid en uitbreiding van de controlecapaciteit. |
— |
Ontwikkeling van een auditstrategie en passende IT-systemen. |
— |
Naleven van de beginselen van de gedragscode inzake de belastingregeling voor ondernemingen en zorgen dat de nieuwe belastingmaatregelen daarmee in overeenstemming zijn. |
Hoofdstuk 18: Statistiek
— |
Uitbreiding van de capaciteit van het nationale bureau voor statistiek met het oog op de tijdige uitvoering van de volgende volkstelling en de voortdurende ontwikkeling van de nationale rekeningen en de daarvoor benodigde statistieken, en met name aanpak van de resterende lacunes in de verzameling en verwerking van statistische gegevens op het gebied van de landbouw en het bedrijfsleven overeenkomstig EU-normen en -methoden, en meer statistische verslaglegging aan Eurostat. |
— |
Afronding van de opzet van het statistische ondernemingsregister en het register van landbouwbedrijven, waaronder procedures om ervoor te zorgen dat de registers actueel blijven. |
Hoofdstuk 19: Sociaal beleid en werkgelegenheid
— |
Verdere omzetting van het acquis en versterking van de betrokken administratieve en handhavingsstructuren, met inbegrip van de arbeidsinspectie. |
— |
Zorgen voor bestuurlijke capaciteit om het beleid met betrekking tot de sociale integratie en bescherming uit te voeren. |
— |
Zorgen voor een goed functionerende, representatieve sociale dialoog. |
— |
Verdere inspanningen om de situatie van mensen met een handicap te verbeteren. |
Hoofdstuk 20: Ondernemings- en industriebeleid
— |
Opstelling en uitvoering van een industriestrategie die tot groei en innovatie leidt. |
— |
Invoering van een systematische evaluatie van de invloed van nieuwe regelgeving op het bedrijfsleven. |
— |
Uitbreiding van de middelen van de afdeling en het agentschap voor het midden- en kleinbedrijf en implementatie van de MKB-strategie, het MKB-actieplan en het Europees Handvest voor kleine bedrijven. |
— |
Verder werken aan de vereenvoudiging van de regelgeving, opheffing van bureaucratische obstakels voor de economische activiteit en invoering van effectbeoordelingen van de regelgeving. |
Hoofdstuk 22: Regionaal beleid en coördinatie van structurele middelen
— |
Verdere versterking van de institutionele structuren en uitbreiding van de bestuurlijke capaciteit op het gebied van programmering, projectopzet, toezicht, evaluatie en financieel beheer en controle, met name op het niveau van de vakministeries, met het oog op de uitvoering van de EU-pretoetredingsprogramma’s ter voorbereiding op de uitvoering van het cohesiebeleid van de Gemeenschap. |
— |
Afronding van de nationale strategie voor regionale ontwikkeling. |
Hoofdstuk 23: Rechterlijke macht en fundamentele rechten
— |
Uitvoering van de nationale wet inzake de bescherming van persoonsgegevens. Ondertekening en ratificatie van het aanvullende protocol van het Verdrag van de Raad van Europa tot bescherming van personen met betrekking tot de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens, wat betreft toezichthoudende autoriteiten en grensoverschrijdend dataverkeer. |
— |
Zie het deel over de politieke criteria voor de overige prioriteiten. |
Hoofdstuk 24: Recht, vrijheid en veiligheid
— |
Verdere uitvoering van het actieplan voor geïntegreerd grensbeheer, ontwikkeling van de belangrijkste gegevensbanken voor grensbeheer en ervoor zorgen dat deze op elkaar aangesloten worden, modernisering van de apparatuur voor de analyse van documenten en grensbewaking, daadwerkelijke uitvoering van de voorschriften voor de afgifte van hoogwaardige reis- en identiteitsdocumenten, en aanvullende opleiding voor personeel. |
— |
Adequate financiering en opleiding voor de uitvoering van de politiehervorming, betere coördinatie en samenwerking binnen de politie en tussen de politie en andere wetshandhavingsinstanties en betere samenwerking tussen de recherche en het openbaar ministerie. |
— |
Ontwikkeling en uitvoering van een brede personeels- en opleidingsstrategie voor de politie en modernisering van de uitrusting. |
— |
Verdere intensivering van de bestrijding van de georganiseerde misdaad, met name door beter gebruik te maken van speciale onderzoeksmethoden, door internationale aanhoudingsbevelen snel uit te vaardigen en er snel op te reageren (onder meer op het gebied van computercriminaliteit, met bijzondere aandacht voor kinderporno), en een geïntegreerd inlichtingensysteem voor gebruik door verschillende instanties ter bestrijding van de georganiseerde misdaad, waaronder handel in mensen, wapens en drugs. |
— |
Verdere inspanningen om het nationale actieplan voor de bestrijding van de mensenhandel uit te voeren en uitbreiding van de onderzoekscapaciteit op het gebied van computercriminaliteit. |
— |
Uitvoering van de overnameovereenkomst tussen de EG en de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië en onderhandelen over overnameovereenkomsten met de oorsprongslanden van migranten die via de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië reizen. |
— |
Intensivering van het proces van invoering van rechtsinstrumenten om de rechten van personen die (internationale) bescherming behoeven te waarborgen. |
— |
Aanpassing van de wetgeving inzake asiel en vreemdelingen aan het acquis. |
Hoofdstuk 25: Wetenschap en onderzoek
— |
Uitbreiding van de capaciteit voor onderzoek en technologische ontwikkeling, opdat met succes kan worden deelgenomen aan de communautaire kaderprogramma’s. |
— |
Beginnen met het opstellen van een geïntegreerd onderzoeksbeleid en maatregelen treffen met betrekking tot de integratie in de Europese onderzoeksruimte. |
Hoofdstuk 26: Onderwijs en cultuur
— |
Voltooiing van het wetgevende en administratieve kader voor het beheer van de programma’s voor een leven lang leren en „Jeugd in actie” en versterking van de uitvoerende organen. |
Hoofdstuk 27: Milieu
— |
Verdere aanpassing van de wetgeving aan het acquis, met name op het gebied van luchtkwaliteit, afvalbeheer en waterkwaliteit, en duidelijke verbeteringen op het gebied van de uitvoering van de wetgeving en het milieutoezicht. |
— |
Versterking van de milieu-inspectie en andere handhavingsinstanties, betere handhaving en ervoor zorgen dat boetes en sancties daadwerkelijk worden toegepast en een afschrikwekkende werking hebben. |
— |
Uitbreiding van de bestuurlijke capaciteit op nationaal en lokaal niveau en verbetering van de coördinatie tussen de bestuurlijke organen die belast zijn met milieugerelateerde aangelegenheden. |
— |
Opzet van strategische plannen, waaronder financiële strategieën, en van een nationale afvalbeheersstrategie en een afvalbeheersplan. |
— |
Ontwikkeling van een strategie met betrekking tot milieu-investeringen op basis van de geschatte aanpassingskosten. |
— |
Integratie van de milieubeschermingseisen in de andere sectorale beleidslijnen, met name door de ontwikkeling van milieueffectbeoordelingen. |
— |
Meer investeringen in de milieu-infrastructuur, met de nadruk op de verzameling en behandeling van afvalwater, de drinkwatervoorziening, de aanpak van de luchtvervuiling en het afvalbeheer. |
Hoofdstuk 29: Douane-unie
— |
Vergroting van de bestuurlijke capaciteit met betrekking tot de uitvoering van de douanewetgeving en de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit. |
— |
Verdere aanpassing van de wetgeving en procedures aan het acquis, met name met betrekking tot doorvoer en toewijzing van tariefcontingenten. |
— |
Aanpassing van de wet op de zones voor technologische en industriële ontwikkeling aan het acquis. |
Hoofdstuk 31: Buitenlands, veiligheids- en defensiebeleid
— |
Uitvoering van de wetgeving inzake de handhaving van het gemeenschappelijke standpunt inzake internationale beperkende maatregelen. |
Hoofdstuk 32: Financiële controle
— |
Herziening van het beleidsdocument voor interne financiële controle bij de overheid (PIFC) en indiening van wetgeving op dit vlak en met betrekking tot interne boekhoudkundige controle, teneinde zowel het PIFC-beleid als de huidige wetgeving breed en consistent te maken, en actualisering van het actieplan voor de uitvoering van de prioriteiten op dit vlak op middellange termijn. |
— |
Voltooiing van de oprichting van eenheden voor interne financiële controles binnen centrale overheidsorganen, oprichting van dergelijke eenheden op gemeentelijk niveau waar nodig en zorgen voor voldoende personeel, opleiding en uitrusting. |
— |
Ontwikkeling van efficiënte systemen voor beheer, toezicht, controle en audit die noodzakelijk zijn voor de gedecentraliseerde uitvoering van programma’s in het kader van de pretoetredingsinstrumenten van de EU. |
3.2. PRIORITEITEN OP MIDDELLANGE TERMIJN
Politieke criteria
Democratie en rechtsstaat
Overheid
— |
Voltooiing van het decentralisatieproces. |
Openbaar bestuur
— |
Verdere verbetering van de capaciteit van de bestuursdiensten om de Stabilisatie- en Associatieovereenkomst uit te voeren. |
Corruptiebestrijding
— |
Voltooiing van de uitvoering van de strategie voor corruptiebestrijding. |
— |
Handhaving van de regelgeving inzake het voorkomen van belangenconflicten, overeenkomstig internationale normen. |
Mensenrechten en bescherming van minderheden
— |
Verdere bevordering van de eerbiediging van de mensenrechten door de wetshandhavingsinstanties en in detentiecentra en gevangenissen. |
— |
Verdere implementatie van de strategie inzake de gelijke vertegenwoordiging van minderheden. |
Regionale vraagstukken en internationale verplichtingen
— |
Bevordering van de regionale dialoog, stabiliteit, goed nabuurschap en samenwerking. |
Economische criteria
— |
Meer inspanningen met het oog op de duurzaamheid van de elektriciteitsmarkt, in het kader van de door het land gedane liberaliseringstoezeggingen, door de bestaande verstoringen als gevolg van het feit dat de prijzen onder de kostprijs liggen op te heffen en door de regelgevende instellingen en de fysieke infrastructuur te versterken. |
— |
Verbetering van de kwaliteit van de overheidsfinanciën door vergroting van de capaciteit van de publieke sector met betrekking tot de planning op middellange termijn en door verbetering van de uitvoering van de begroting. Verbetering van de kwaliteit van het onderwijs, door vervolgfinanciering voor infrastructuur te verstrekken en het noodzakelijke personeel aan te stellen om de recente hervormingen in de onderwijssector grondig uit te voeren. |
— |
Verdere verbetering van de prestaties van de arbeidsmarkt en verdere verlaging van de werkloosheid, met name door aanvullende maatregelen te treffen voor de aanpak van de jeugd- en langdurige werkloosheid en door de sociale zekerheid en het onderwijs te moderniseren. |
— |
Verdere inspanningen om de informele sector in de formele economie te integreren. |
— |
Modernisering van de infrastructuur van het land, met name op het gebied van energie en vervoer, teneinde het concurrentievermogen van de economie als geheel te vergroten. |
Vermogen om aan de verplichtingen van lidmaatschap te voldoen
Hoofdstuk 1: Vrij verkeer van goederen
— |
Ontwikkeling van een structuur voor markttoezicht overeenkomstig het acquis. |
Hoofdstuk 3: Recht van vestiging en vrij verrichten van diensten
— |
Aanpassing aan het EU-acquis inzake de wederzijdse erkenning van beroepskwalificaties, met inbegrip van bepalingen inzake opleiding, alsmede ontwikkeling van de vereiste administratieve structuren. |
— |
Aanpassing aan het acquis inzake de postdiensten, waaronder oprichting van een onafhankelijke nationale regelgevende instantie. |
Hoofdstuk 5: Overheidsopdrachten
— |
Tot stand brengen van volledig operationele structuren voor overheidsopdrachten waardoor de aanbestedingsprocedures volledig volgens de communautaire normen verlopen. Ontwikkeling van elektronische aanbestedingsprocedures. |
Hoofdstuk 7: Recht inzake intellectuele eigendom
— |
Opbouw van de noodzakelijke capaciteit om het acquis inzake intellectuele eigendom uit te voeren en te handhaven en goede resultaten halen met betrekking tot onderzoek, vervolging en de juridische behandeling van piraterij en namaak. |
Hoofdstuk 8: Mededingingsbeleid
— |
Verdere aanpassing van de wetgeving aan het acquis inzake antitrustmaatregelen en staatssteun. |
— |
Verdere verbetering van de rechtshandhaving op het gebied van antitrustmaatregelen en de controle op staatssteun. |
— |
Vergroting van het bewustzijn bij overheidsinstellingen, het bedrijfsleven en het publiek. |
Hoofdstuk 9: Financiële diensten
— |
Zorgen voor goede prestaties met betrekking tot het tegengaan van onverzekerd rijden. |
— |
Verdere aanpassing aan de EU-wetgeving inzake financiële diensten. |
Hoofdstuk 11: Landbouw en plattelandsontwikkeling
— |
Uitbreiding van de capaciteit van de landbouwadministratie en voltooiing van de voorbereidingen voor de praktische toepassing van en de rechtshandhaving met betrekking tot de beheersmechanismen van het gemeenschappelijk landbouwbeleid, met name het Geïntegreerd beheers- en controlesysteem (IACS), en zorgen voor een goed functionerend landbouwpercelenidentificatiesysteem (LPIS). |
Hoofdstuk 12: Voedselveiligheid, veterinair en fytosanitair beleid
— |
Verdere aanpassing van de regelgeving aan het acquis inzake overdraagbare spongiforme encefalopathieën (TSE’s) en dierlijke bijproducten, uitvoering van en controle op de rechtshandhaving, en opzet van het vereiste verzamel- en behandelingssysteem. |
— |
Oprichting van een fytosanitaire instantie met voldoende personeel. Verdere aanpassing van de fytosanitaire regelgeving aan het acquis. |
— |
Goedkeuring van een plan voor de modernisering van de agrolevensmiddelenindustrie en beginnen met de uitvoering hiervan. |
— |
Uitbreiding van de laboratoriumcapaciteit met betrekking tot de voedselveiligheid en veterinaire en fytosanitaire aangelegenheden. |
Hoofdstuk 14: Vervoersbeleid
— |
Voortzetting van de werkzaamheden met het oog op de volledige aanpassing aan het acquis inzake wegvervoer (waaronder de invoering van de digitale tachograaf), verdere aanpassing aan het acquis op het gebied van de spoorwegen (eerste en tweede spoorwegpakket en interoperabiliteit), volledige aanpassing van de luchtvaartwetgeving en krachtige handhaving van de desbetreffende regelgeving. |
— |
Uitvoering van de afspraken die zijn gemaakt tijdens de tweede overgangsfase van de Overeenkomst betreffende de totstandbrenging van een Europese gemeenschappelijke luchtvaartruimte. |
Hoofdstuk 15: Energie
— |
Verdere inspanningen om te zorgen voor een toereikende energievoorziening, en ontwikkeling en uitvoering van een energiebeleid in overeenstemming met de verplichtingen uit hoofde van het Verdrag tot oprichting van de Energiegemeenschap. |
Hoofdstuk 17: Economisch en monetair beleid
— |
Aanpassing van het juridisch kader om volledige onafhankelijkheid van de centrale bank te waarborgen. |
Hoofdstuk 18: Statistiek
— |
Verdere ontwikkeling van alle statistische gebieden, volledige harmonisatie op belangrijke terreinen wat betreft frequentie, toepassingsgebied, classificaties, tijdstip en kwaliteit, en opzet van een uniform systeem voor beheer en productie. |
— |
Opzet van een goed gecoördineerd nationaal systeem voor statistiek. |
Hoofdstuk 19: Sociaal beleid en werkgelegenheid
— |
Ontwikkeling van permanente mechanismen voor een sociale dialoog. |
— |
Ontwikkeling van een langetermijn beleid voor sociale integratie, en betere toegang tot de arbeidsmarkt voor kwetsbare groepen. |
— |
Verdere bevordering van het beleid voor sociale bescherming. |
— |
Ontwikkeling van mechanismen voor toezicht op de situatie van mensen met een handicap. |
Hoofdstuk 20: Ondernemings- en industriebeleid
— |
Verdere ontwikkeling van ondersteunende mechanismen voor het MKB en verbetering van de toegang van het MKB tot financiële diensten. Opstelling en uitvoering van een industriestrategie die tot groei en innovatie leidt. |
— |
Voltooiing en uitvoering van de strategie om ondernemersvaardigheden te integreren in het onderwijs, op basis van succesvolle, door donors gefinancierde proefprojecten. |
Hoofdstuk 22: Regionaal beleid en coördinatie van structurele middelen
— |
Uitbreiding van de bestuurlijke capaciteit op centraal niveau en ontwikkeling van bestuurlijke capaciteit op regionaal en lokaal niveau. Duidelijke verdeling van de bevoegdheden en uitbreiding van de coördinatiecapaciteit tussen de aangewezen uitvoerende autoriteiten/structuren, waaronder de lokale overheid. |
Hoofdstuk 24: Recht, vrijheid en veiligheid
— |
Aanpassing van de wetgeving inzake asiel en immigratie aan het acquis. |
Hoofdstuk 25: Wetenschap en onderzoek
— |
Toepassing van een geïntegreerd onderzoeksbeleid. |
Hoofdstuk 26: Onderwijs en cultuur
— |
Verdere verbetering van de kwaliteit van het onderwijs, waaronder het basisonderwijs, opzet van een modern systeem voor beroepsonderwijs en -opleiding, koppeling van het hoger onderwijs aan de arbeidsmarkt en de economische behoeften, en bevordering van de regionale samenwerking op het gebied van het hoger onderwijs. |
Hoofdstuk 27: Milieu
— |
Verdere integratie van de milieubeschermingseisen in de andere sectorale beleidslijnen, met name door de ontwikkeling van milieueffectbeoordelingen. |
— |
Verdere investeringen in de milieu-infrastructuur, met de nadruk op de verzameling en behandeling van afvalwater, de drinkwatervoorziening, de aanpak van de luchtvervuiling en het afvalbeheer. |
Hoofdstuk 28: Consumentenbescherming en bescherming van de gezondheid
— |
Voltooiing van de aanpassing aan het EU-acquis op het gebied van de consumentenbescherming en versterking van de benodigde bestuurlijke capaciteit voor doelmatig markttoezicht. |
— |
Verdere aanpassing aan het EU-acquis op het gebied van de volksgezondheid, in het bijzonder met betrekking tot tabak, bloed, weefsels en cellen en besmettelijke ziekten. Uitbreiding van de institutionele, bestuurlijke en financiële capaciteit op het gebied van de volksgezondheid. |
— |
Op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg: ontwikkeling van op de gemeenschap steunende dienstverlening als alternatief voor institutionalisering, en zorgen voor de toewijzing van voldoende financiële middelen voor geestelijke gezondheidszorg. |
Hoofdstuk 31: Buitenlands, veiligheids- en defensiebeleid
— |
De overeenkomst met de Verenigde Staten inzake de voorwaarden voor overdracht van personen aan het Internationale Strafhof in overeenstemming brengen met de leidende beginselen van de EU die de Europese Raad in september 2002 heeft aangenomen. |
Hoofdstuk 32: Financiële controle
— |
Verdere ontwikkeling en uitvoering van het EU-model voor interne financiële controle bij de overheid (PIFC) (gedecentraliseerde verantwoordingsplicht van beheerders en functioneel onafhankelijke interne boekhoudcontroles) door middel van coherente regelgeving en voldoende institutionele capaciteit, onder leiding van het ministerie van Financiën. |
— |
Verdere versterking van de operationele capaciteit en van de functionele en financiële onafhankelijkheid van het nationale auditbureau. |
— |
Uitvoering van procedures en bestuurlijke capaciteit met het oog op een efficiënte bescherming van de financiële belangen van de EG. |
-
4.PROGRAMMERING
De communautaire bijstand aan de landen van de westelijke Balkan in het kader van het stabilisatie- en associatieproces wordt verleend via de bestaande financiële instrumenten, met name Verordening (EG) nr. 1085/2006 (IPA), en daarnaast Verordening (EG) nr. 2666/2000 van de Raad (Cards) (1) voor programma’s die vóór 2007 werden goedgekeurd. De financieringsovereenkomsten vormen de juridische grondslag voor de uitvoering van de concrete programma’s. Dit besluit heeft derhalve geen financiële gevolgen. De voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië kan toegang hebben tot financiering op grond van meerlandenprogramma’s en horizontale programma’s.
-
5.CONDITIONALITEIT
De steun aan de landen van de westelijke Balkan wordt verleend op voorwaarde dat verdere vooruitgang wordt geboekt met betrekking tot de politieke criteria van Kopenhagen, de voorwaarden van de stabilisatie- en associatieovereenkomst en de specifieke prioriteiten van dit Europees partnerschap. Bij niet-naleving van deze voorwaarden kan de Raad passende maatregelen nemen op grond van artikel 21 van Verordening (EG) nr. 1085/2006 of op grond van artikel 5 van Verordening (EG) nr. 2666/2000 voor programma’s van vóór 2007. De steun wordt eveneens afhankelijk gesteld van de door de Raad in zijn conclusies van 29 april 1997 vastgelegde voorwaarden, met name wat betreft de toezegging door de begunstigden om democratische, economische en institutionele hervormingen uit te voeren. Specifieke voorwaarden zijn ook opgenomen in de individuele jaarprogramma’s. De financieringsbesluiten zullen worden gevolgd door de ondertekening van een financieringsovereenkomst met de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië.
-
6.TOEZICHT
De uitvoering van het toetredingspartnerschap wordt geëvalueerd door middel van de mechanismen die zijn vastgesteld in het kader van het stabilisatie- en associatieproces, met name de door de Commissie gepresenteerde jaarverslagen.
-
PB L 306 van 7.12.2000, blz. 1. Verordening laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 2112/2005 (PB L 344 van 27.12.2005, blz. 23).
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.