De Zeven Hoofdzonden: Onkuisheid, Brussel

Atomium in Brussel
© Kevin Bergenhenegouwen
datum 14 april 2008 20:00 - 21:30
plaats Brussel, België
locatie Brussel, Brussels Hoofdstedelijk Gewest, België Toon locatie
aanwezigen N.P.S. (Nicolas) Sarkozy i e.a.
organisatie deBuren

Debatten | MA 14.04.08 | 20.00 > 21.30

deBuren, Leopoldstraat 6, 1000 Brussel

'De Zeven Hoofdzonden' is een nieuwe reeks gesprekken/debatten onder de noemer van een van de zeven hoofdzonden.

Deze dagen is de oorspronkelijke betekenis van vele van de hoofdzonden verengd tot één aspect van de katholieke interpretatie. Door de hoofdzonde opnieuw te duiden in haar oorspronkelijke referentiekader en de brug te slaan naar de hedendaagse samenleving, wordt de blik verruimd en kunnen de gesprekken uitmonden in actuele debatten over ethische vragen, standpunten en thema's die vandaag de maatschappij beroeren.

Gastheer van deze nieuwe reeks is Rik Torfs.

Deze keer is de onkuisheid aan de beurt, meer bepaald de journalistieke onkuisheid. In de Franse kranten kon je lezen hoe Nicolas Sarkozy aan Cécilia per sms liet weten dat hij voor haar alles laat vallen. De kinderen van CD&V-politicus Jo Vandeurzen stuurden een sms naar cdH-politica Joëlle Milquet en een dag later stond het in de krant. In de reeks 'De zestien is voor u' pakte De Standaard uit met de ware toedracht van de regeringsonderhandelingen op Hertoginnendal én achter de schermen. Ook de informele contacten. Ook de afspraken per sms, de discussies binnen partijen, de gesprekken met de koning.

Het briefgeheim kan niet meer geschonden worden: er worden geen brieven meer geschreven. Maar de moderne variant – sms – kan blijkbaar zonder moeite in de krant. Zelfs al kregen de journalisten de informatie aangeboden, dan nog kan men zich de vraag stellen of ze ook gepubliceerd moet worden. De toegevoegde waarde voor de burger is niet altijd of niet meteen duidelijk.

In Nederland speelde een misdaadverslaggever voor inspecteur. Behoort dit tot de essentie van journalistiek? Is dit deontologisch verantwoord? De ethische grenzen van de journalistiek worden voortdurend afgetast en verschoven. Is de commercialisering van de waarheid een feit?

Debat over onkuisheid in de journalistiek met o.a. Peter Vandermeersch, algemeen hoofdredacteur van De Standaard en verkozen tot Marketeer van het Jaar in 2007; Walter Zinzen, oud-VRT journalist en Willem Schoonen, hoofdredacteur van Trouw.


1.

Meer over...