Brief staatssecretaris bij de aanbieding van de beleidsbrief Duurzame Zeehavens - Nationaal Zeehavenbeleid 2005-2010 - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 10 toegevoegd aan dossier 29862 - Nationaal Zeehavenbeleid 2005–2010.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Nationaal Zeehavenbeleid 2005-2010; Brief staatssecretaris bij de aanbieding van de beleidsbrief Duurzame Zeehavens |
---|---|
Documentdatum | 25-11-2008 |
Publicatiedatum | 04-12-2008 |
Nummer | KST125212 |
Kenmerk | 29862, nr. 10 |
Van | Verkeer en Waterstaat (VW) |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2008–2009
29 862
Nationaal Zeehavenbeleid 2005–2010
Nr. 10
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS EN MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 november 2008
Hierbij ontvangt u de beleidsbrief Duurzame Zeehavens.1 De belangrijkste reden om deze beleidsbrief uit te brengen is het beleidsprogramma van het kabinet «Samen werken, samen leven» (Kabinet Balkenende IV 2007– 2011), dat concrete stappen naar een duurzame samenleving beoogt. In deze beleidsbrief wordt deze doelstelling uitgewerkt voor de Nederlandse zeehavens, en wordt geschetst wat de concrete stappen zijn in een duurzaam zeehavenbeleid.
1 Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.
De oorspronkelijke aanleiding ligt in een advies van de Raad voor Verkeer en Waterstaat waarin hij de aanbeveling deed om «een heldere visie te ontwikkelen op een duurzame ontwikkeling van de Rotterdamse haven, en van de overige havenvoorzieningen in Nederland.» De toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat heeft uw Kamer in de brief van 3 mei 2006 een dergelijke visie toegezegd (Tweede Kamer, vergaderjaar 2005/ 2006, 24 691, nr. 71).
In het Algemeen Overleg met de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat over de voortgang van de nota Zeehavens van 26 september 2007, kwam de beleidsbrief Duurzame Zeehavens aan de orde. Toen hebben wij u toegezegd de beleidsbrief Duurzame Zeehavens in 2008 toe te sturen, en daarbij ook aandacht te besteden aan samenwerking tussen zeehavens en aan walstroom (Tweede Kamer, vergaderjaar 2007/2008, 29 862, nr. 9). Beide onderwerpen vindt u terug in bijgaande beleidsbrief.
In lijn met de nota «Zeehavens: Ankers van de economie, Nationaal Zeehavenbeleid 2005–2010», onderstreept de beleidsbrief Duurzame Zeehavens het belang van de Nederlandse zeehavens voor de nationale en Europese economie. Het uitgangspunt is dat de Nederlandse zeehavens ook in de toekomst de groeiende goederenstromen moeten kunnen blijven accommoderen, en daarmee de logistieke kracht van Nederland in Europa en de wereld garanderen. Dit kan alleen door processen en technologieën in de zeehavens te verduurzamen. In de beleidsbrief Duurzame
Zeehavens wordt aandacht geschonken aan de initiatieven die de sector hierin ontwikkelt, en aan de manier waarop het rijk deze verduurzaming wil stimuleren.
De beleidsbrief Duurzame Zeehavens is een logisch onderdeel in de reeks over duurzaamheid in binnenvaart, zeevaart en zeehavens.
Deze beleidsbrief is niet alleen onze beleidsbrief. Hij is ontwikkeld in samenwerking met decentrale overheden, havenbeheerders, haven-gerelateerd bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke groeperingen. Wij zijn verheugd dat de zeehavensector heeft aangegeven de uitvoering van deze beleidsbrief te willen ondersteunen.
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, J. C. Huizinga-Heringa
De minister van Verkeer en Waterstaat, C. M. P. S. Eurlings