Eigenschappen motorvoertuigen

1.

Kerngegevens

Document­datum 11-10-2000
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 169, 3

2.

Tekst

Titel

Voorstel

voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad houdende wijziging van Richtlijn 97/24/EG betreffende bepaalde onderdelen of eigenschappen van motorvoertuigen op twee of drie wielen

Datum Raadsdocument

28 juni 2000

Nr. Raadsdocument

9 871/00

Nr. Commissie-document

2000/0136

Eerstverantwoordelijk Ministerie

VROM i.o.m. V&W (RDW)

Behandelingstraject in Brussel

Het voorstel wordt waarschijnlijk behandeld in de Raadswerkgroep Industrie

Consequenties voor EG-begroting in Euro

's (per jaar): Geen

Korte inhoud en doelstelling van het voorstel

In het voorstel worden de uitstootnormen voor wat betreft koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC) en stikstofoxiden (NOx) voor motorfietsen verscherpt. Nieuwe maatregelen worden voor nieuwe voertuigtypes vanaf 1 januari 2003 en voor alle nieuwe voertuigen vanaf 2004 van kracht. Op 1 januari 2006 moet een tweede fase van maatregelen van kracht zijn (o.a. beperking NOx-uitstoot als gevolg van het verplichten van toepassing van de best beschikbare technologie). Door de diverse technische oplossingen die mogelijk zijn om deze grenswaarden te bereiken, volstaat het één reeks grenswaarden vast te stellen en zal het verschil tussen tweeen viertaktmotoren zoals dat in de huidige richtlijn wordt gemaakt, vervallen. Doel van het voorstel is de emissie-eisen van motorfietsen aan te scherpen om ertoe bij te dragen dat in 2010 de luchtkwaliteitsdoelstellingen en nationale uitstootnormen worden bereikt. Met de maatregelen worden prestatienormen vastgelegd waarbij de fabrikanten de vrijheid wordt gelaten producten zo te ontwerpen dat zij aan deze normen voldoen. Deze aanpak geniet de volledige steun van de marktdeelnemers. Met de voorgestelde nieuwe grenswaarden, die vanaf het jaar 2003 moeten worden toegepast, worden verlagingen ten opzichte van de uitstootnormen van 1999 bereikt van:

  • 1. 
    60% voor koolwaterstoffen en voor koolmonoxide voor viertaktmotoren
  • 2. 
    70% voor koolwaterstoffen en 30% voor koolmonoxide voor tweetaktmotoren

Rechtsbasis van het voorstel

Artikel 95. Het gaat om harmonisatie van technische voorschriften.

Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering

Positief. De verplichtingen in het voorstel vragen bij uitstek een Europese aanpak. De voorgestelde maatregelen vloeien voort uit artikel 5 van richtlijn 97/24/EG waarin de verplichting voor de Commissie ligt om binnen 24 maanden een nieuw voorstel te doen voor de aanscherping van de grenswaarden. Voorts past het voorstel binnen de brede strategie van de Gemeenschap die uit het Auto-olie II programma voortvloeit. Deze strategie is er op gericht de luchtkwaliteitsdoelstellingen van de Gemeenschap op kostendoelmatige wijze te bereiken voor de gehele Gemeenschap.

Nederlandse belangen

Nederland staat positief ten opzichte van het voorstel. Nederland heeft een belangrijke inbreng gehad bij de voorbereiding van het concept. Absoluut gezien is het aandeel van motorfietsen in de totale verkeersemissies gering. Politiek staan de motorfietsen echter in Nederland ook van tijd tot tijd onder druk voor wat betreft de lokale emissie koolwaterstoffen en hinder in toeristische gebieden.

Consequenties voor nationale regelgeving/beleid cq decentrale overheden

(betrokkenheid IPO/VNG)

Ter implementatie van de richtlijn zullen het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging en de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging moeten worden aangepast.

Rol EP in de besluitvormingsprocedure

De besluitvormingsprocedure is gekwalificeerde meerderheid, met co-decisie voor het Europees Parlement.

3.

Onderdeel van

11 okt
'00
Brief staatssecretaris met fiches, opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 169
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.