Eigenschappen motorvoertuigen - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 11-10-2000 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 169, 3 |
Titel
Voorstel
voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad houdende wijziging van Richtlijn 97/24/EG betreffende bepaalde onderdelen of eigenschappen van motorvoertuigen op twee of drie wielen
Datum Raadsdocument
28 juni 2000
Nr. Raadsdocument
9 871/00
Nr. Commissie-document
2000/0136
Eerstverantwoordelijk Ministerie
VROM i.o.m. V&W (RDW)
Behandelingstraject in Brussel
Het voorstel wordt waarschijnlijk behandeld in de Raadswerkgroep Industrie
Consequenties voor EG-begroting in Euro
's (per jaar): Geen
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
In het voorstel worden de uitstootnormen voor wat betreft koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC) en stikstofoxiden (NOx) voor motorfietsen verscherpt. Nieuwe maatregelen worden voor nieuwe voertuigtypes vanaf 1 januari 2003 en voor alle nieuwe voertuigen vanaf 2004 van kracht. Op 1 januari 2006 moet een tweede fase van maatregelen van kracht zijn (o.a. beperking NOx-uitstoot als gevolg van het verplichten van toepassing van de best beschikbare technologie). Door de diverse technische oplossingen die mogelijk zijn om deze grenswaarden te bereiken, volstaat het één reeks grenswaarden vast te stellen en zal het verschil tussen tweeen viertaktmotoren zoals dat in de huidige richtlijn wordt gemaakt, vervallen. Doel van het voorstel is de emissie-eisen van motorfietsen aan te scherpen om ertoe bij te dragen dat in 2010 de luchtkwaliteitsdoelstellingen en nationale uitstootnormen worden bereikt. Met de maatregelen worden prestatienormen vastgelegd waarbij de fabrikanten de vrijheid wordt gelaten producten zo te ontwerpen dat zij aan deze normen voldoen. Deze aanpak geniet de volledige steun van de marktdeelnemers. Met de voorgestelde nieuwe grenswaarden, die vanaf het jaar 2003 moeten worden toegepast, worden verlagingen ten opzichte van de uitstootnormen van 1999 bereikt van:
-
1.60% voor koolwaterstoffen en voor koolmonoxide voor viertaktmotoren
-
2.70% voor koolwaterstoffen en 30% voor koolmonoxide voor tweetaktmotoren
Rechtsbasis van het voorstel
Artikel 95. Het gaat om harmonisatie van technische voorschriften.
Subsidiariteit, proportionaliteit, deregulering
Positief. De verplichtingen in het voorstel vragen bij uitstek een Europese aanpak. De voorgestelde maatregelen vloeien voort uit artikel 5 van richtlijn 97/24/EG waarin de verplichting voor de Commissie ligt om binnen 24 maanden een nieuw voorstel te doen voor de aanscherping van de grenswaarden. Voorts past het voorstel binnen de brede strategie van de Gemeenschap die uit het Auto-olie II programma voortvloeit. Deze strategie is er op gericht de luchtkwaliteitsdoelstellingen van de Gemeenschap op kostendoelmatige wijze te bereiken voor de gehele Gemeenschap.
Nederlandse belangen
Nederland staat positief ten opzichte van het voorstel. Nederland heeft een belangrijke inbreng gehad bij de voorbereiding van het concept. Absoluut gezien is het aandeel van motorfietsen in de totale verkeersemissies gering. Politiek staan de motorfietsen echter in Nederland ook van tijd tot tijd onder druk voor wat betreft de lokale emissie koolwaterstoffen en hinder in toeristische gebieden.
Consequenties voor nationale regelgeving/beleid cq decentrale overheden
(betrokkenheid IPO/VNG)
Ter implementatie van de richtlijn zullen het Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging en de Regeling keuringsvoorschriften motorrijtuigen luchtverontreiniging moeten worden aangepast.
Rol EP in de besluitvormingsprocedure
De besluitvormingsprocedure is gekwalificeerde meerderheid, met co-decisie voor het Europees Parlement.
11 okt '00 |
Brief staatssecretaris met fiches, opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie |
Buitenlandse Zaken (BUZA) 22112, nr. 169 |