Richtlijn BTW postale dienstverlening - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 21-08-2003 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 282, 4 |
Titel
Voorstel
voor een richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 77/388EEG wat betreft de BTW op postale dienstverlening
Datum Raadsdocument
7 mei 2003
Nr Raadsdocument
9060/03
Nr. Commissiedocument
COM(2003)234 def.
Eerstverantwoordelijk ministerie
FIN i.o.m. EZ
Behandelingstraject in Brussel
Raadswerkgroep Belastingvraagstukken; EcoFin Raad.
Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
Op basis van de huidige richtlijn zijn openbare postdiensten nu vrijgesteld van BTW volgens door de lidstaten vastgestelde criteria; particuliere postdiensten zijn belast naar het algemeen tarief. Via de voorgestelde richtlijnwijziging wordt dit verschil weggenomen: in de toekomst geldt altijd belastingheffing, in beginsel naar het algemene tarief, maar de lidstaten kunnen het verlaagde tarief toepassen op postzendingen tot 2 kg om prijsstijgingen voor particulieren te voorkomen. Zo ontstaat nationaal en op de hele interne markt een level playing field.
Rechtsbasis van het voorstel
artikel 93 EG-verdrag
Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Raad: eenparigheid; EP: raadpleging
Instelling nieuw Comitologie-comité
nee
Subsidiariteit en proportionaliteit
Subsidiariteit
positief. Voor wijzigingen in het BTW-systeem is de Gemeenschap bij uitsluiting bevoegd. Waar nodig laat het voorstel keuzemogelijkheden aan de lidstaten (toepassing van het verlaagde tarief). Proportionaliteit: positief. Het beoogde doel het verder harmoniseren van de BTW-behandeling van postdiensten kan niet anders dan met een richtlijn worden bereikt.
Consequenties voor de EU-begroting
In het Financieel memorandum bij het voorstel stelt de Commissie dat de gevolgen licht positief zullen zijn voor de EU-begroting, maar dat een raming zeer moeilijk te maken is. Het is volgens de Commissie uiterst moeilijk om alle variabelen die het nettoresultaat beïnvloeden te kwantificeren. Bovendien zijn er geen betrouwbare statistieken voorhanden.
Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger
Als wordt gekozen voor het verlaagde BTW-tarief zijn er waarschijnlijk geen financiële gevolgen. De opbrengst van het verlaagde tarief valt weg tegen het recht op aftrek van voorbelasting dat de openbare postdiensten krijgen. Op dit moment hebben zij dit recht niet omdat hun diensten zijn vrijgesteld. De administratieve gevolgen voor het bedrijfsleven zijn beperkt.
Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen/zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering)
Implementatie in Wet op de Omzetbelasting 1968; geen agentschappen; geen notificatieverplichtingen; geen handhavings- of sanctioneringsbepalingen.
Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerking treding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid
Nog niet ingevuld
Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling
Het wegnemen van concurrentiedistorsies is een goede zaak; vanuit die optiek kan Nederland het voorstel in beginsel steunen. Aandachtspunt is dat dit niet moet leiden tot kostenstijging voor particulieren.