Richtlijn BTW postale dienstverlening

1.

Kerngegevens

Document­datum 21-08-2003
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 282, 4

2.

Tekst

Titel

Voorstel

voor een richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 77/388EEG wat betreft de BTW op postale dienstverlening

Datum Raadsdocument

7 mei 2003

Nr Raadsdocument

9060/03

Nr. Commissiedocument

COM(2003)234 def.

Eerstverantwoordelijk ministerie

FIN i.o.m. EZ

Behandelingstraject in Brussel

Raadswerkgroep Belastingvraagstukken; EcoFin Raad.

Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel

Op basis van de huidige richtlijn zijn openbare postdiensten nu vrijgesteld van BTW volgens door de lidstaten vastgestelde criteria; particuliere postdiensten zijn belast naar het algemeen tarief. Via de voorgestelde richtlijnwijziging wordt dit verschil weggenomen: in de toekomst geldt altijd belastingheffing, in beginsel naar het algemene tarief, maar de lidstaten kunnen het verlaagde tarief toepassen op postzendingen tot 2 kg om prijsstijgingen voor particulieren te voorkomen. Zo ontstaat nationaal en op de hele interne markt een level playing field.

Rechtsbasis van het voorstel

artikel 93 EG-verdrag

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Raad: eenparigheid; EP: raadpleging

Instelling nieuw Comitologie-comité

nee

Subsidiariteit en proportionaliteit

Subsidiariteit

positief. Voor wijzigingen in het BTW-systeem is de Gemeenschap bij uitsluiting bevoegd. Waar nodig laat het voorstel keuzemogelijkheden aan de lidstaten (toepassing van het verlaagde tarief). Proportionaliteit: positief. Het beoogde doel ­ het verder harmoniseren van de BTW-behandeling van postdiensten ­ kan niet anders dan met een richtlijn worden bereikt.

Consequenties voor de EU-begroting

In het Financieel memorandum bij het voorstel stelt de Commissie dat de gevolgen licht positief zullen zijn voor de EU-begroting, maar dat een raming zeer moeilijk te maken is. Het is volgens de Commissie uiterst moeilijk om alle variabelen die het nettoresultaat beïnvloeden te kwantificeren. Bovendien zijn er geen betrouwbare statistieken voorhanden.

Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger

Als wordt gekozen voor het verlaagde BTW-tarief zijn er waarschijnlijk geen financiële gevolgen. De opbrengst van het verlaagde tarief valt weg tegen het recht op aftrek van voorbelasting dat de openbare postdiensten krijgen. Op dit moment hebben zij dit recht niet omdat hun diensten zijn vrijgesteld. De administratieve gevolgen voor het bedrijfsleven zijn beperkt.

Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen/zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering)

Implementatie in Wet op de Omzetbelasting 1968; geen agentschappen; geen notificatieverplichtingen; geen handhavings- of sanctioneringsbepalingen.

Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerking treding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid

Nog niet ingevuld

Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling

Het wegnemen van concurrentiedistorsies is een goede zaak; vanuit die optiek kan Nederland het voorstel in beginsel steunen. Aandachtspunt is dat dit niet moet leiden tot kostenstijging voor particulieren.

3.

Onderdeel van

21 aug
'03
Brief staatssecretaris bij de aanbieding van 22 fiches opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 282
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.