Mededeling financiering TENs

1.

Kerngegevens

Document­datum 21-08-2003
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 282, 16

2.

Tekst

Titel

Mededeling van de Commissie: Ontwikkeling van het trans-Europese vervoersnetwerk: vernieuwende financieringsvormen en interoperabele elektronische tolheffing.

Datum Raadsdocument

2 mei 2003

Nr Raadsdocument

8893/03

Nr. Commissiedocument

COM(2003)132 def

Eerstverantwoordelijk ministerie

V&W i.o.m. FIN, VROM, JUST, LNV

Behandelingstraject in Brussel

Raadswerkgroep vervoer, Transportraad

Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel

De mededeling beoogt de verschillende manieren waarop vervoersinfrastructuur wordt gefinancierd in kaart te brengen, zodat mogelijkheden kunnen worden verkend voor het vergroten van de doelmatigheid van deze financieringen. Op deze wijze kan het debat over de middelen die in de toekomst moeten worden toegepast binnen de betrokken partijen weer op gang worden gebracht om zodoende de doelmatigheid van het vervoersnetwerk te garanderen. De uitgebreide Unie zal immers, als ze haar concurrerend vermogen wil behouden en vergroten, in de komende decennia voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van dit netwerk. De volgende ideeën worden in de mededeling geopperd:

  • · 
    Een betere synergie van overheidsinvesteringen, o.a. door het instellen van een Europees vervoersfonds (zoals in de reactie van het Europees Parlement op het Witboek over een gezamenlijk vervoersbeleid bepleit), binnen het bestek van de financiële perspectieven
  • · 
    Een focus op financiering van knelpunten in Europese corridors en horizontale prioriteiten (o.a. short sea shipping); dit om versnippering te voorkomen
  • · 
    Het gebruik van juridische en financiële beheersstructuren die zijn gebaseerd op het model van de vennootschap naar Europees recht.
  • · 
    Een actieve stimulering van de inbreng van particulier kapitaal
  • · 
    De omschrijving van een stabiel en voorspelbaar kader op het gebied van tarieven voor het gebruik van infrastructuur
  • · 
    Onderzoek ­ in het licht van de nieuwe financiële perspectievennaar verruiming van de specifieke fondsen en het gebruik van communautaire leningen of garanties voor gerichte projecten binnen de trans-Europese netwerken
  • · 
    Het opzetten van een Europese organisatie die als promotor en katalysator van de projecten in het trans-Europese netwerk moet dienen.

Rechtsbasis van het voorstel

n.v.t. (mededeling)

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: n.v.t. (mededeling)

Instelling nieuw Comitologie-comité

n.v.t. (mededeling)

Subsidiariteit en proportionaliteit

Hoewel het een mededeling betreft en in strikte zin subsidiariteit en proportionaliteit niet aan de orde is, is het belangrijk in deze fase al aan te tekenen dat als hier concrete voorstellen uit voort komen er op het gebied van subsidiariteit twijfels zijn.

De Gemeenschap heeft in het Verdrag een duidelijke rol toebedeeld gekregen bij de verwezenlijking van het Trans-Europese Netwerk. Er moet echter voor gewaakt worden dat de Commissie zich niet, door een te brede interpretatie van artikel 155, een te grote rol toeeigent, met name op het gebied van financiële coördinatie.

Wat betreft proportionaliteit zijn de ideeën nog te weinig uitgewerkt om in te schatten of zij nodig zijn om de communautaire doelen m.b.t. de TENs te bereiken.

Consequenties voor de EU-begroting

Geen, want het betreft een Mededeling. Als de ideeën uit de mededeling voorstellen worden zullen deze echter in de toekomst zeker consequenties voor de EU-begroting hebben. Het betreft hier niet alleen de periode (t/m 2006) van de huidige Financiële Perspectieven (FP's), maar ook van de nieuwe FP's waarover nog onderhandeld moet worden. Wat betreft het Europees vervoersfonds is reikwijdte en inhoud en daarmee ook de financiële impact op de EU-begroting nog niet duidelijk, de Commissie stelt alleen dat een dergelijk fonds opgericht zou moeten worden binnen het bestek van de FP's. Daarnaast is ze van mening dat er een substantiële verhoging van de gemeenschapsgelden moet komen voor de totstandkoming van de TEN's. Tot slot doet de Commissie voorstellen voor het instellen van een garantiefonds (ook nog niet uitgewerkt).

Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger

Omdat het merendeel van de voorstelde maatregelen nog niet is uitgewerkt is hier vooralsnog moeilijk een inschatting van te maken. Evt. financiële consequenties zullen ten laste komen van de begroting van het beleidsverantwoordelijke departement.

Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen/zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering)

nvt

Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerking treding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid

n.v.t.

Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling

Gezien het grote aandeel van de Nederlandse transportsector in het Europese goederenvervoer, heeft Nederland groot belang bij een goed Europees vervoersnetwerk. Zowel de Oost-West als de Noord-Zuid corridors zijn voor Nederland van groot belang. Nederland steunt de doelstelling van de mededeling, te weten het vergroten van de doelmatigheid van financieringen in vervoersinfrastructuur en het op gang brengen van het debat over de middelen die in de toekomst moeten worden toegepast om zodoende de doelmatigheid van het vervoersnetwerk te garanderen. De voorstellen die de Commissie hiervoor doet moeten nader bestudeerd worden.

3.

Onderdeel van

21 aug
'03
Brief staatssecretaris bij de aanbieding van 22 fiches opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 282
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.