Initiatief Griekenland minimumaanduidingen signalisatie - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 21-08-2003 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 282, 21 |
Titel
Initiatief van de Helleense Republiek met het oog op de aanneming van een beschikking van de Raad houdende vaststelling van de minimumaanduidingen voor signalisatie.
Datum Raadsdocument
13 mei 2003
Nr Raadsdocument
8830/03
Nr. Commissiedocument
n.v.t. (lidstaatinitiatief)
Eerstverantwoordelijk ministerie
JUST i.o.m. DEF, FIN
Behandelingstraject in Brussel
Werkgroep grenzen, Strategisch comité voor immigratie, grenzen en asiel, JBZ-Raad
Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel
De bestaande aanduidingen die op de borden aan de buitengrensdoorlaatposten van de luchtgrenzen worden gebruikt om personen die het grondgebied van de lidstaten binnenkomen en/of verlaten van elkaar te scheiden1 moeten worden geactualiseerd. Reden is de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte (EER) alsook de recent gesloten overeenkomst met Zwitserland over het vrije verkeer van personen.
Op eenvormige wijze zal worden vastgesteld welke aanduidingen minimaal moeten worden gebruikt voor de nieuwe signalisatie. Indien lidstaten wensen te voorzien in aparte trajecten aan de land en zeebuitengrenzen zal dezelfde signalisatie worden gebruikt.
Rechtsbasis van het voorstel
Artikel 62 lid 2 onder a EG-verdrag
Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Raad: eenparigheid EP: Adviesprocedure
Instelling nieuw Comitologie-comité
Subsidiariteit en proportionaliteit
Subsidiariteits toets: positief.
Subsidiariteit
de beschikking is een rechtshandeling die voortbouwt op het Schengenacquis of is daaraan verbonden, zoals bedoeld in artikel 3 lid 2 van de toetredingsacte.
Proportionaliteit
positief. De beschikking geeft de minimumnormen voor de bebording aan, maar laat de lidstaten voldoende ruimte voor nationale besluiten.
Consequenties voor de EU-begroting
Geen
Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger
Geen
Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid, (informatie over het inschakelen van nationale agentschappen/zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering)
n.v.t.
Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met
commentaar t.a.v. haalbaarheid:
1 Januari 2004
Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling
Het aanpassen van de signalisatie aan de Schengen-buitengrenzen komt voort uit een recent gesloten akkoord met Zwitserland. Ten behoeve van een soepele afhandeling van personen die de Schengen buitengrenzen willen overschrijden kan het nuttig zijn aparte rijen te vormen voor EUEER- Zwitserse onderdanen en voor andere ingezetenen. Hiervoor moet de tekst op de borden aan de grens worden aangepast. Tevens wordt met deze beschikking de mogelijkheid gecreëerd om het onderscheid dat nu nog bestaat tussen luchtgrens (wel verschillende rijen aan de grens) en zeeen landgrens (geen verschillende rijen aan de grens) op te heffen in die zin dat het in alle gevallen mogelijk wordt om verschillende rijen aan de grens te vormen.
Van belang voor de uitvoering van de regel is dat deze niet dwingend is. Bij een laag aanbod van passagiers aan deze grenzen blijft de mogelijkheid bestaan om slechts één rij (alle nationaliteiten) te gebruiken. Dit is van belang voor een efficiënte inzet van grensbewakingspersoneel.