Besluit actieprogramma gelijkheid vrouwen en mannen - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Documentdatum | 26-09-2003 |
---|---|
Publicatiedatum | 07-04-2009 |
Kenmerk | 22112, 285, 1 1 |
Titel
Voorstel
voor een besluit van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van een communautair actieprogramma ter bevordering van organisaties die op Europees niveau op het gebied van de gelijkheid van vrouwen en mannen actief zijn
Datum Raadsdocument
10 juni 2003
Nr. Raadsdocument
10350/03
Nr Commissiedocument
COM(2003)279 def
Eerstverantwoordelijke ministerie
SZW i.o.m. BZK, FIN
Behandelingstraject in Brussel
Raadswerkgroep: Sociale Vraagstukken; (vermoedelijk) Raad Werkgelegenheid, Sociaal beleid, Volksgezondheid en Consumenten
Korte inhoud en doelstelling van het voorstel
Het voorstel is het gevolg van het nieuwe Financieel Reglement dat per 1 januari van dit jaar van kracht is. In dit Financieel Reglement wordt bepaald dat voor de besteding van middelen uit de EU-begroting een rechtsbasis nodig is (een zogenaamd basisbesluit), behalve in een aantal uitzonderingsgevallen. Subsidies die voorheen door de Commissie in het kader van de eigen administratieve uitgaven werden verleend vallen niet onder deze uitzonderingen waardoor de Commissie thans met voorstellen moet komen om deze rechtsbases te creëren.
Doelstelling van dit voorstel is het vaststellen van een basisbesluit voor de toekenning van subsidies ter ondersteuning van de Europese Vrouwenlobby en andere organisaties die op Europees niveau op het gebied van de gelijkheid van vrouwen en mannen actief zijn.
Algemene doelstelling is het verlenen van steun aan activiteiten van deze organisaties, waarvan het doorlopend werkprogramma of een gerichte actie een doelstelling nastreeft van algemeen Europees belang op het gebied van de gelijkheid van vrouwen en mannen of een doelstelling nastreeft die in het beleid van de Europese Unie op dit gebied past. Het voorstel is om de Europese Vrouwenlobby (EVL) een exploitatiesubsidie te verlenen die de mogelijkheid biedt niet-gouvernementele vrouwenorganisaties te vertegenwoordigen en te coördineren en informatie over vrouwen aan Europese instellingen en niet-gouvernementele organisaties door te spelen. Hiertoe hoeft de EVL geen voorstellen in te dienen. Andere organisaties die op Europees niveau op het gebied van de gelijkheid van vrouwen en mannen actief zijn, moeten om voor een subsidie in aanmerking te komen, de bepalingen van de bijlage van het document naleven en aan de volgende kenmerken voldoen:
a. de activiteiten van de organisatie dragen bij tot de ontwikkeling en de uitvoering van communautaire acties ter bevordering van de gelijkheid van vrouwen en mannen.
b. de activiteiten van de organisatie moeten stroken met de basisbeginselen van de communautaire actie op het gebied van de gelijkheid van vrouwen en mannen.
c. de activiteiten van de organisatie moeten een potentiële transnationale uitstraling hebben.
d. het moeten juridisch langer dan een jaar opgerichte organisaties zijn die alleen opereren of in de vorm van verschillende gecoördineerde organisaties.
Deze organisaties worden op basis van een oproep tot het indienen van voorstellen geselecteerd.
Rechtsbasis van het voorstel
artikel 2, artikel 3 lid 2 en artikel 13 EG-verdrag (Raamstrategie inzake de gelijkheid van vrouwen en mannen, 2000)
Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement:
Raad: gekwalificeerde meerderheid, EP: co-decisie
Instelling nieuw Comitologie-comité
geen
Subsidiariteit
enproportionaliteit:
Subsidiariteit
Positief, het betreft subsidies van de Commissie voor organisaties die bijdragen aan het bevorderen van de Europese dimensie van gelijke kansen voor mannen en vrouwen.
Proportionaliteit
Positief, het voorstel is nodig om ee rechtsgrondslag te creëren voor de financiering van het actieprogramma.
Consequenties voor de EU-begroting)
In totaal 2 222 000 voor 2004 en 2005
Financiële, personele en administratieve consequenties voor de rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger
geen
Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid,
(informatieover het inschakelen van nationale agentschappen / zelfstandige bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en handhaving en/of sanctionering: n.v.t
Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid
n.v.t.
Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling
Net als de Commissie is Nederland van mening dat de bepalingen van het nieuwe Financieel Reglement ertoe leiden dat er rechtsbases moeten worden gecreëerd voor deze subsidies die voorheen rechtstreeks door de Commissie werden verleend. Voorts moeten de regelingen ten aanzien van het verlenen van subsidies zoals in ditzelfde Financieel Reglement vastgelegd volledig worden toegepast. Dit betekent onder andere dat er een publicatie moet plaatsvinden voor oproepen om voor een subsidie in aanmerking te komen, dat er terugvorderingsbepalingen moeten worden opgenomen indien de subsidieontvanger niet voldoet aan de eisen die zijn verbonden aan het ontvangen van dergelijke subsidie, dat er sprake moet zijn van een aflopende subsidiebedrag (degressief percentage) voor de betrokken subsidieontvanger, behalve de uitzonderingsbepalingen voor instellingen die met name genoemd worden, en dat er in beginsel sprake moet zijn van minimaal 20% eigen bijdrage van de subsidieontvanger aan het doel waarvoor subsidie wordt ontvangen.
Het scheppen van voorwaarden voor een pluriforme maatschappij, waarin een ieder ongeacht sekse de mogelijkheid heeft een zelfstandig bestaan te verwerven en waarin vrouwen en mannen gelijke rechten, kansen, vrijheden en (sociale) verantwoordelijkheden kunnen realiseren, is hoofddoelstelling van het emancipatiebeleid. ep