Richtlijn betreffende herbruikbaarheid, recycleerbaarheid motor- voertuigen

1.

Kerngegevens

Document­datum 08-07-2004
Publicatie­datum 07-04-2009
Kenmerk 22112, 330, 9

2.

Tekst

Titel

Voorstel

voor een richtlijn van het Europees Parlement en de

Raad betreffende de typegoedkeuring van motorvoertuigen

inzake herbruikbaarheid, recycleerbaarheid en mogelijke nuttige

toepassing, en tot wijziging van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad

Datum Raadsdocument

18 maart 2004

Nr Raadsdocument

7 532/04

Nr. Commissiedocument

COM(2004) 162

Eerstverantwoordelijk ministerie

Ministerie van Verkeer & Waterstaat i.o.m. VROM, EZ, FIN, RDW

Behandelingstraject in Brussel

Raadswerkgroep Technische Harmonisatie

en Raad Concurrentievermogen

Achtergrond, korte inhoud en doelstelling van het voorstel

Voorstel

stelt de nodige bepalingen vast om te garanderen dat nieuwe

personenauto's (M1) en lichte bedrijfsvoertuigen (N1, minder dan 3,5 ton

max.) zo worden ontworpen dat ze op het gebied van herbruikbaarheid,

recycleerbaarheid en mogelijke nuttige toepassingen aan de vereiste

minimumpercentages voldoen.Deze vereiste minimumpercentages zijn

eerder vastgelegd in richtlijn 2000/53/EG (autowrakken). Minstens 85

procent van de massa dient herbruikbaar en/of recycleerbaar zijn en

minstens 95 procent van de massa dient herbruikbaar en/of nuttig toepas-

baar te zijn.

Daarnaast bevat het onderhavige voorstel een lijst van onderdelen die niet

opnieuw bij de constructie van voertuigen mogen worden gebruikt,

aangezien ze aanleiding geven tot veiligheids- of milieurisico's.

Bovenstaande bepalingen zullen worden opgenomen in het communau-

taire typekeuringssysteem (richtlijn 70/156/EG, geamendeerd door 92/53/

EG). Voor lichte bedrijfsauto's worden de lidstaten verzocht e.e.a. natio-

naal toe te passen.

Rechtsbasis van het voorstel

artikel 95, EG-Verdrag

Besluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Co-decisie proce-

dure

Instelling nieuw Comitologie-comité

nee

Subsidiariteit en proportionaliteit

Subsidiariteit

positief. Het doel van de richtlijn kan niet bereikt worden

door nationale besluiten, zonder dat er concurrentievervalsing en/of

handelsbelemmeringen ontstaan.

Proportionaliteit

Nog onduidelijk. Zie verder Nederlands standpunt.

Consequenties voor de EU-begroting

Geen.

Financiële, personele en administratieve consequenties voor de

rijksoverheid, decentrale overheden en/of bedrijfsleven en burger:

Uit de richtlijn komen administratieve lasten voort voor importeurs en

controlerende autoriteiten (RDW). Aan de Commissie zal meer duidelijk-

heid over de hoogte van de administratieve lasten worden gevraagd.

Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving/beleid,

(infor-

matie over het inschakelen van nationale agentschappen/zelfstandige

bestuursorganen e.d., implementatie en uitvoering, notificatie en

handhaving en/of sanctionering):

Nog niet goed te bepalen. Hierover zal nog nader overleg plaatsvinden

met het RDW en de sector. Naar huidig inzicht zullen fabrikanten en

importeurs veel gegevens moeten verzamelen, die de RDW zal moeten

beoordelen, verwerken en bewaren. Daarnaast bestaat nog onduidelijk-

heid over de handhaafbaarheid van het voorstel.

Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen) dan wel voorgestelde

datum inwerking treding (bij verordeningen en beschikkingen) met

commentaar t.a.v. haalbaarheid:

12 maanden na inwerkingtreding (= 20 dagen na publicatie in Publicatie-

blad EU). Over de haalbaarheid vindt momenteel nader overleg plaats.

Consequenties voor ontwikkelingslanden

Geen.

Nederlandse belangen en eerste algemene standpuntbepaling

Nederland staat gematigd positief tegenover het voorstel maar maakt zich

wel zorgen over de extra administratieve lasten die mogelijk uit de richt-

lijn voorvloeien. Nederland vraagt zich af of het doel van dit voorstel deze

lasten rechtvaardigt. Ook omdat een groot gedeelte al is geregeld via

richtlijn 2000/53/EG (autowrakken). Totdat er meer duidelijkheid is over de

extra administratieve lasten van het voorstel, zal Nederland dan ook een

voorbehoud maken Indien blijkt dat de extra administratieve lasten

meevallen, zal Nederland inzetten op het opnemen van «zware metalen»

(zoals o.a. lood in accu's) in het voorstel, in verband met de negatieve

effecten van deze metalen op het milieu. Vooralsnog zijn deze van het

voorstel

uitgesloten.

3.

Onderdeel van

8 jul
'04
Brief staatssecretaris met 13 fiches die werden opgesteld door de Werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissievoorstellen (BNC) - Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Buitenlandse Zaken (BUZA)
22112, nr. 330
 
 
 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.