Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad over de activiteiten van het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering in 2008

1.

Tekst

Belangrijke juridische mededeling

|

2.

52009DC0394

Verslag van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad over de activiteiten van het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering in 2008 /* COM/2009/0394 def. */

[pic] | COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN |

Brussel, 28.7.2009

COM(2009) 394 definitief

VERSLAG VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

over de activiteiten van het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering in 2008

  • 1. 
    INLEIDING

Het Europees fonds voor aanpassing aan de globalisering ("EGF") is bij Verordening (EG) nr. 1927/2006[1] ("de EGF-verordening"[2]) opgericht om solidariteit te betonen met en steun te verlenen aan werknemers die worden ontslagen als gevolg van belangrijke structurele veranderingen in de wereldhandelspatronen. Het fonds is bedoeld om de algemene voordelen op de lange termijn van een open handel in termen van groei en werkgelegenheid te verzoenen met de nadelige effecten op de korte termijn die de globalisering kan hebben, met name voor de werkgelegenheid van de meest kwetsbare en laagst geschoolde werknemers.

Artikel 16 van de EGF-verordening bepaalt dat de Commissie bij het Europees Parlement en de Raad vóór 1 juli van elk jaar een kwantitatief en kwalitatief verslag indient over de activiteiten van het EGF in het voorgaande jaar. Het verslag heeft in hoofdzaak betrekking op de door het EGF behaalde resultaten en bevat met name informatie over de ingediende aanvragen, de goedgekeurde besluiten, de gefinancierde acties, met inbegrip van de complementariteit met andere acties die worden gefinancierd uit de structuurfondsen, met name het Europees Sociaal Fonds (ESF), en de afsluiting van de financiële bijdragen. Het verslag bevat tevens een overzicht van de aanvragen die zijn afgewezen omdat er onvoldoende middelen beschikbaar zijn of omdat zij niet aan de criteria voldoen.

  • 2. 
    ALGEMEEN OVERZICHT VAN DE ACTIVITEITEN VAN HET EGF IN 2008

In 2008 heeft de Commissie vijf aanvragen voor een bijdrage uit het EGF ontvangen. Deze aanvragen, ingediend door drie lidstaten, hadden betrekking op 6 587 ontslagen en er werd een totaal bedrag van 20 626 022 euro aangevraagd. Na een diepgaande analyse van de subsidiabiliteit daarvan heeft de Commissie drie van deze aanvragen vóór 31 december 2008 bij de begrotingsautoriteit ingediend, terwijl de twee andere nog werden geëvalueerd.

Een totaal bedrag van 49 035 729 euro (d.w.z. 9,8% van het totale voor het EGF beschikbare bedrag) is in 2008 toegekend in de vorm van acht EGF-bijdragen, waarvan vijf voor in 2007 ontvangen aanvragen en drie voor in 2008 ontvangen aanvragen. Deze middelen zijn gebruikt voor de medefinanciering van maatregelen op het gebied van het actieve arbeidsmarktbeleid (hoofdzakelijk sollicitatietoelagen en opleidings- en arbeidsprikkels), gericht op 9 941 ontslagen werknemers in vijf lidstaten.

In 2008 heeft de Commissie voor de eerste keer verslagen over de implementatie van de EGF-bijdragen ontvangen. Uit deze verslagen bleek dat het EGF direct heeft bijgedragen tot de re-integratie op de arbeidsmarkt van 2 158 werknemers die in de automobielindustrie en de mobieletelefoonsector waren ontslagen. Uit de eindverslagen kwam ook naar voren dat de EGF-bijdragen de lidstaten in staat hebben gesteld het pakket maatregelen ten gunste van de ontslagen werknemers te verbeteren, met name door de uitvoering van innovatieve sociale acties en de verlenging van de duur van de financiële ondersteuning, die zonder de EGF-bijdrage niet beschikbaar zou zijn geweest.

  • 3. 
    FOLLOW-UP VAN HET JAARVERSLAG 2007 OVER DE ACTIVITEITEN VAN HET EGF

Artikel 20 van de EGF-verordening voorziet in de mogelijkheid dat deze verordening op basis van het eerste jaarverslag over de activiteiten van het EGF wordt herzien om " te verzekeren dat de solidariteitsdoelstelling van het EFG wordt verwezenlijkt ". De Commissie heeft daarom in haar eerste jaarverslag over het EGF, dat als integrerend onderdeel van haar vernieuwde sociale agenda[3] op 2 juli 2008[4] is goedgekeurd, aangegeven dat zij zou bekijken hoe het effect daarvan kon worden verbeterd en de procedures daarvan konden worden vereenvoudigd.

In het verslag wordt een aantal kwesties opgesomd, die moeten worden onderzocht met het oog op het voorstellen van wijzigingen in de EGF-verordening voordat het volgende jaarverslag wordt uitgegeven. De Commissie heeft verscheidene redenen opgegeven voor het feit dat zij in het eerste jaar van de steunverlening slechts enkele aanvragen om een bijdrage uit het EGF heeft ontvangen. Deze omvatten onzekerheid over de subsidiabiliteit, het hoge drempelaantal ontslagen om in aanmerking te komen voor een EGF-bijdrage en de korte periode voor de uitvoering van de uit het EGF gefinancierde maatregelen. De Commissie heeft daarom een grondigere analyse van de verwachtingen en behoeften van de voornaamste belanghebbenden van het EGF (vertegenwoordigers van de lidstaten en de organisaties van de sociale partners op nationaal en Europees niveau) uitgevoerd door middel van een vragenlijst en een op 4 september 2008 te Brussel gehouden conferentie. Uit de raadpleging is gebleken dat de meeste belanghebbenden voorstander waren van een vernieuwd EGF dat een breder scala aan activiteiten kon ondersteunen, dat bijstand kon verlenen aan werknemers bij massaontslagen waarbij minder dan 1 000 werknemers betrokken zijn en dat gedurende een langere periode kon worden gebruikt. De meeste lidstaten stelden ook de kwestie van het medefinancieringspercentage (d.w.z. 50%) aan de orde, dat ontoereikend werd geacht voor de lidstaten die reeds te kampen hebben met het verslechterende economische klimaat.

In haar Europees economisch herstelplan[5], bekendgemaakt op 26 november 2008, heeft de Commissie nogmaals verklaard dat zij de regels van het EGF wil herzien zodat de Europese Unie de door de crisis getroffen werknemers zou kunnen helpen en hun arbeidsvooruitzichten op de lange termijn zou kunnen verbeteren. Op 16 december 2008 heeft zij om het sociale effect van de economische crisis te verzachten een voorstel voor een verordening tot wijziging van de EGF-verordening[6] goedgekeurd, dat de volgende belangrijke bepalingen bevatte:

  • een verlaging van de aanvraagdrempel van 1 000 ontslagen werknemers tot 500;
  • een verlenging van de uitvoeringsperiode van 12 tot 24 maanden;
  • een verhoging van het medefinancieringspercentage van 50 tot 75%[7];
  • een tijdelijke afwijking waarbij werknemers die zijn ontslagen als gevolg van de globale financiële en economische crisis in aanmerking komen voor steun, op voorwaarde dat de op dat criterium gebaseerde aanvragen vóór eind 2010 zijn ingediend.
  • 4. 
    ANALYSE VAN DE ACTIVITEITEN VAN HET EGF IN 2008

4.1. In 2008 ontvangen aanvragen

De Commissie heeft in 2008 vijf aanvragen voor een bijdrage uit het EGF ontvangen, waaronder een aanvraag die in 2007 was ingetrokken en begin 2008 opnieuw werd ingediend. Drie van deze aanvragen zijn in 2008 door de begrotingsautoriteit goedgekeurd, terwijl de twee resterende aanvragen aan het eind van het jaar nog steeds door de diensten van de Commissie werden geëvalueerd.

Tabel 1 - In 2008 ontvangen aanvragen

DELPHI (ES) (EGF/2008/02) | 6.2.2008 | a | 10 471 778 | 1 589 | 1 589 |

Alytaus Tekstilė (LT) (EGF/2008/03) | 8.5.2008 | a | 298 994 | 1 089 | 600 |

Castilla y León en Aragón (ES) (EGF/2008/04)[8] | 29.12.2008 | b | 2 694 300 | 1 082 | 588 |

Cataluña (ES) (EGF/2008/05) | 29.12.2008 | b | 3 306 750 | 1 269 | 1 100 |

Totaal | 20 626 022 | 6 587 | 5 435 |

Er zijn in 2008 geen aanvragen afgewezen omdat zij niet in aanmerking kwamen of omdat het aan voldoende kredieten ontbrak.

4.1.1. In 2008 ontvangen aanvragen per lidstaat

In 2008 hebben drie lidstaten een of meer aanvragen voor bijstand uit het EGF ingediend: Spanje (drie aanvragen), Italië (een aanvraag) en Litouwen (een aanvraag).

4.1.2. In 2008 ontvangen aanvragen naar gevraagde bijdrage

De lidstaat die een aanvraag om EGF-steun indient, moet een gecoördineerd pakket van maatregelen uitwerken dat het beste past bij het profiel van de werknemers op wie zij zijn gericht en het bedrag van de bijstand vaststellen dat hij van het EGF verlangt. De EGF-verordening bevat geen aanbevelingen of beperkingen wat het totale gevraagde bedrag betreft, maar bij de evaluatie van een aanvraag door de diensten van de Commissie kunnen vragen rijzen die ertoe leiden dat de aanvragende lidstaat het voorgestelde pakket van gepersonaliseerde diensten moet herzien, waardoor ook het gevraagde bedrag moet worden aangepast.

De in 2008 gevraagde EGF-bijdragen varieerden van 298 994 euro voor de Litouwse aanvraag (EGF/2008/03) tot 10 471 778 euro voor de Spaanse aanvraag in de DELPHI-zaak (EGF/2008/02).

4.1.3. In 2008 ontvangen aanvragen naar aantal werknemers op wie de bijstand is gericht

Het aantal ontslagen werknemers op wie de uit het EGF gefinancierde maatregelen direct waren gericht, bedroeg in 2008 5 435. Daartoe behoorden de 588 werknemers in de door Spanje ingediende aanvraag voor de voormalige werknemers van de automobielindustrie in Castilla y León en Aragón (EGF/2008/04) en de 1 589 werknemers in de Spaanse aanvraag met betrekking tot DELPHI (EGF/2008/02). Drie van de vijf in 2008 ingediende aanvragen hadden betrekking op meer dan 1 000 ontslagen werknemers, terwijl twee bijdragen waren gericht op een aanmerkelijk kleiner aantal (600 werknemers voor EGF/2008/03 en 588 in EGF/2008/04).

Het verschil in het aantal werknemers die voor EGF-steun in aanmerking komen, kan in sommige gevallen het gevolg zijn van de keuze van de aanvragende lidstaat om steun te verlenen aan alle ontslagen werknemers of om de bijstand te richten op slechts een beperkt aantal werknemers, met name die welke uitzonderlijke moeilijkheden ondervinden om stand te houden op de arbeidsmarkt.

4.1.4. In 2008 ontvangen aanvragen naar gevraagde bijdrage per werknemer

De aanvragende lidstaat kan het pakket geïndividualiseerde diensten dat hij voor de betrokken ontslagen werknemers voorstelt, naar eigen goeddunken vaststellen binnen de grenzen van de EGF-verordening. Het gevraagde bedrag per werknemer kan daarom variëren naargelang het aantal ontslagen werknemers, de situatie op de getroffen arbeidsmarkt, de persoonlijke omstandigheden van de werknemers op wie de steun is gericht, de reeds door de lidstaat genomen maatregelen enz.

In de praktijk varieerden de per werknemer voorgestelde bedragen in 2008 van iets minder dan 500 euro voor Litouwen (EGF/2008/04) tot meer dan 6 500 euro voor de Spaanse aanvraag met betrekking tot de DELPHI-zaak (EGF/2008/02).

4.1.5. In 2008 ontvangen aanvragen naar steunverleningscriteria

In 2008 zijn twee aanvragen ingediend op grond van artikel 2, onder a) van de EGF-verordening dat betrekking heeft op ontslagen in een onderneming en haar leveranciers en afnemers. De drie andere aanvragen van 2008 waren gebaseerd op artikel 2, onder b), dat betrekking heeft op ontslagen in een zelfde NACE 2-bedrijfstak in een regio of in twee aan elkaar grenzende regio's volgens de NUTS II-indeling.

4.2. In 2008 toegekende bijdragen

De begrotingsautoriteit heeft acht besluiten genomen tot toekenning van financiële steun uit het EGF in 2008: vijf hadden betrekking op in 2007 ingediende aanvragen die aan het einde van dat jaar nog niet waren goedgekeurd, terwijl de drie andere besluiten waren gebaseerd op in 2008 ontvangen en geëvalueerde aanvragen.

De begrotingsautoriteit heeft geen van de door de Commissie aan haar voorgelegde voorstellen voor financiering uit het EFG afgewezen of gewijzigd.

Tabel 2 – In 2008 toegekende bijdragen in termen van financieringsbesluiten

Piemonte (IT) (EGF/2007/06) | 10.8.2007 | b | 2008/916/EG (19.11.2008) | C (2008) 8070 (8.12.2008) | 7 798 750 |

Lombardia (IT) (EGF/2007/07) | 17.8.2007 | b | 2008/916/EG (19.11.2008) | C (2008) 8071 (8.12.2008) | 12 534 125 |

Textiles (MT) (EGF/2007/08) | 12.9.2007 | c | 2008/370/EG (10.4.2008) | C (2008) 2176 (22.5.2008) | 681 207 |

Lisboa-Alentejo (PT) (EGF/2007/10) | 9.10.2007 | b | 2008/370/EG (10.4.2008) | C (2008) 7278 (21.11.2008) | 2 425 675 |

Subtotaal voor in 2007 ontvangen aanvragen | 34 410 757 |

Toscana (IT) (EGF/2008/01) | 12.2.2008 | b | 2008/916/EG (19.11.2008) | C (2008) 8073 (8.12.2008) | 3 854 200 |

DELPHI (ES) (EGF/2008/02) | 6.2.2008 | a | 2008/818/EG (22.10.2008) | C (2008) 7292 (24.11.2008) | 10 471 778 |

Alytaus Tekstilė (LT) (EGF/2008/03) | 8.5.2008 | a | 2008/818/EG (22.10.2008) | C (2008) 7278 (21.11.2008) | 298 994 |

Subtotaal voor in 2008 ontvangen aanvragen | 14 624 972 |

Totaal | 49 035 729 |

Tabel 3 – In 2008 toegekende bijdragen in termen van geholpen werknemers

Piemonte (IT) (EGF/2007/06) | Textiel | 1 537 | 1 537 | 7 798 750 | 5 074 |

Lombardia (IT) (EGF/2007/07) | Textiel | 1 816 | 1 816 | 12 534 125 | 6 902 |

Textiles (MT) (EGF/2007/08) | Textiel | 675 | 675 | 681 207 | 1 009 |

Lisboa-Alentejo (PT) (EGF/2007/10) | Automobiel | 1 549 | 1 122 | 2 425 675 | 2 162 |

Subtotaal voor in 2007 ontvangen aanvragen | 6 621 | 6 194 | 34 410 757 | 5 555 |

Toscana (IT) (EGF/2008/01) | Textiel | 1 558 | 1 558 | 3 854 200 | 2 474 |

DELPHI (ES) (EGF/2008/02) | Automobiel | 1 589 | 1 589 | 10 471 778 | 6 590 |

Alytaus Tekstilė (LT) (EGF/2008/03) | Textiel | 1 089 | 600 | 298 994 | 498 |

Subtotaal voor in 2008 ontvangen aanvragen | 4 236 | 3 747 | 14 624 972 | 3 903 |

Totaal | 10 857 | 9 941 | 49 035 729 | 4 933 |

4.2.1. Gefinancierde acties

Artikel 3 van Verordening 1927/2006 bepaalt dat het EGF alleen actieve arbeidsmarktmaatregelen kan medefinancieren om ontslagen werknemers weer aan het werk te helpen. Bovendien wordt daarin bepaald dat het EGF door de lidstaat verrichte activiteiten op het gebied van technische bijstand kan financieren om de voorbereiding, het beheer, de voorlichting, de publiciteit en de controle op het gebruik van de bijdrage te vergemakkelijken.

De uitsplitsing van de geraamde kosten van de voorgestelde maatregelen voor de acht EGF-bijdragen die in 2008 werden toegekend, en van de bijbehorende technische bijstand, staat vermeld in de onderstaande tabel.

Tabel 4 – In 2008 gefinancierde acties op grond van de Eurostat-indeling [9]

Eurostat-indeling van maatregelen op het gebied van het arbeidsmarktbeleid (AMB) | EGF-bedrag (in euro's) | % van het totaal |

AMB-diensten | 30 537 989 | 62,28% |

1 | Klantdiensten (bijstand bij het zoeken naar werk, loopbaanadvisering, certificatie van vaardigheden enz.) | 4 519 185 | 9,22% |

Sollicitatietoelagen | 26 018 804 | 53,06% |

AMB-maatregelen | 16 718 820 | 34,09% |

2 | Opleiding | 7 899 843 | 16,11% |

Opleidingstoelagen | 3 033 250 | 6,19% |

3 | Functiewisseling en duobanen | Niet van toepassing | Niet van toepassing |

4 | Werkgelegenheidsprikkels | 4 709 608 | 9,60% |

4.1 | Premies bij indiensttreding | 2 666 896 | 5,44% |

4.2 | Prikkels voor het in stand houden van de werkgelegenheid | 2 042 712 | 4,17% |

5 | Ondersteunde werkgelegenheid en rehabilitatie | Niet van toepassing | Niet van toepassing |

6 | Creëren van banen | Niet van toepassing | Niet van toepassing |

7 | Financiële prikkels om een eigen onderneming te starten | 1 076 119 | 2,19% |

Technische bijstand (artikel 3 van Verordening 1927/2006) | 1 778 920 | 3,63% |

Totaal | 49 035 729 | 100% |

4.2.2. Profiel van de werknemers die EGF-steun ontvangen

De in 2008 toegekende bijdragen beoogden de ondersteuning van in totaal 9 941 ontslagen werknemers in vijf lidstaten (zie Bijlage – Profiel van de werknemers die in 2008 EGF-steun hebben gekregen).

4.2.3. Complementariteit met door de structuurfondsen, met name het ESF, gefinancierde acties

Het EGF en het ESF zijn belangrijke EU-instrumenten die tot doel hebben de inzetbaarheid te vergroten en te zorgen voor een snelle re-integratie op de arbeidsmarkt door de toepassing van maatregelen ter bevordering van een actief arbeidsmarktbeleid. Hun complementariteit ligt in hun vermogen om die kwesties in twee verschillende tijdsperspectieven aan te pakken: terwijl het EGF op de behoeften toegesneden bijstand aan ontslagen werknemers verleent in reactie op specifieke gebeurtenissen op Europese schaal die aanleiding geven tot massale ontslagen, treedt het ESF op ter ondersteuning van strategische doelen op de lange termijn (bv. vergroting van het menselijk kapitaal, beheer van veranderingen) via meerjarenprogramma's. In het licht van het sociale effect van de recente economische crisis heeft de Commissie in haar Europees economisch herstelplan voorgesteld om de werking van beide fondsen te wijzigen zodat zij voor de duur van de crisis met grotere flexibiliteit kunnen reageren.

Een goed voorbeeld van een succesvolle complementariteit tussen het ESF en het EGF is de BenQ-zaak (EGF/2007/03) waarvoor in 2007 een bijdrage is toegekend. In die zaak is bijstand verleend aan ontslagen werknemers die zich wilden laten inschrijven bij een "outplacementbedrijf" ( Transfergesellschaft ) waarin door BenQ ontslagen werknemers ook in aanmerking kwamen voor in het kader van ESF-programma's[10] uitgevoerde maatregelen. Sommige van die werknemers konden een door het ESF medegefinancierde korte opleiding volgen om het Europees computerrijbewijs te behalen, gevolgd door een vijf maanden lange, door het EGF medegefinancierde opleiding die leidde tot een kwalificatie als "managementassistent".

4.2.4. Behaalde resultaten

De voornaamste bron van informatie over de resultaten van het EGF is het eindverslag dat door de lidstaat moet worden ingediend uiterlijk zes maanden na het einde van de steunverleningsperiode van het EGF, als aangegeven in artikel 15 van de EGF-verordening.

In 2008 heeft de Commissie drie eindverslagen over de volgende aanvragen ontvangen: PSA (Frankrijk), Renault (Frankrijk) en BenQ (Duitsland). Deze eindverslagen onderstreepten de meerwaarde van het EGF, aangezien het beide lidstaten in staat heeft gesteld om met succes nieuwe benaderingen (bv. wisselwerking in intercollegiale groepen, betere voorlichting en advisering) toe te passen, speciaal ontwikkeld voor laaggeschoolde werknemers ouder dan 45 jaar. Daarnaast heeft het EGF het in de BenQ-zaak mogelijk gemaakt om de normale duur van sommige opleidings- en adviseringsmaatregelen met enige tijd te verlengen waardoor versterkte en meer effectieve bijstand kon worden verleend.

PSA (EGF/2007/01)

De eerste door Frankrijk op 9 maart 2007 bij het EGF ingediende aanvraag had betrekking op 267 werknemers die ontslagen waren bij toeleveranciers van de Franse autofabrikant PSA. Overeenkomstig het eindverslag hebben 256 van die werknemers van de door het EGF ondersteunde maatregelen geprofiteerd. Aan het einde van de EGF-uitvoeringsperiode waren 106 geholpen werknemers (41%) nog werkloos, terwijl 150 (59%) een duurzame baan hadden gevonden:

  • 76 werkten met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd;
  • 20 hadden een eigen onderneming opgericht;
  • 54 werkten met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd of een tijdelijke arbeidsovereenkomst met een duur van meer dan zes maanden.

Renault (EGF/2007/02)

De op 23 maart 2007 van Frankrijk ontvangen tweede aanvraag voor EGF-steun had oorspronkelijk betrekking op 628 ontslagen werknemers bij toeleveranciers van Renault. Uit het eindverslag bleek dat 366 van die werknemers van de door het EGF gefinancierde maatregelen hadden geprofiteerd, terwijl 262 werknemers zich in staat achtten om zonder extra maatregelen een baan te vinden of reeds vóór de start van de medegefinancierde maatregelen werk hadden gevonden. Aan het einde van de uitvoering van de EGF-steun waren 133 van de geholpen werknemers (36%) nog werkloos of werkzaam in banen of opleidingsprogramma's met een duur van minder dan zes maanden. Bovendien volgden 105 werknemers (29%) opleidingsprogramma's met een duur van minimaal zes maanden, terwijl 129 werknemers (35 %) een duurzame baan hadden gevonden:

  • 77 werkten met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd;
  • 10 hadden een eigen onderneming opgericht;
  • 42 werkten met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd of een tijdelijke arbeidsovereenkomst met een duur van meer dan zes maanden.

BenQ (EGF/2007/03)

Op 27 juni 2007 heeft Duitsland een aanvraag voor een EGF-bijdrage ingediend, die oorspronkelijk betrekking had op de ondersteuning van 2 400 werknemers die waren ontslagen door BenQ, een producent van mobiele telefoons. Uit het uitvoeringsverslag bleek dat van de 2 528 ontslagen werknemers die waren ingeschreven bij het outplacementbedrijf ( Transfergesellschaft ) dat op 1 januari 2007 was opgericht om in aanmerking te komen voor maatregelen ter bevordering van een actief arbeidsmarktbeleid, 561 (22%) aan het einde van de EGF-uitvoeringsperiode nog werkloos waren en 88 niet langer beschikbaar waren voor de arbeidsmarkt (wegens langdurige opleiding, ziekte of pensionering), terwijl 1 879 werknemers (74%) een duurzame baan hadden gevonden, van wie 77 een eigen onderneming hadden opgericht.

Tabel 5 – In de in 2008 ontvangen eindverslagen gemelde resultaten

Aantal werknemers die geen EGF-hulp nodig hadden | 9 | 262 | - | 271 |

Aantal geholpen werknemers | 256 | 366 | 2 528 | 3 150 |

Van wie hebben ontvangen: |

Opleiding en omscholing | 198 (77%) | 198 (54%) | 256 (10%) | 652 (21%) |

Sollicitatie-/opleidingstoelagen | 256 (100%) | - | 2 528 (100%) | 2 784 (88%) |

Hulp bij het zoeken naar een baan/advisering | - | 366 (100%) | 2 055 (81%) | 2 421 (77%) |

Ondernemerschapsprikkels | - | - | 99 (4%) | 99 (3%) |

Werkgelegenheidsprikkels | 150 (59%) | 38 (10%) | 408 (16%) | 596 (19%) |

Aantal na EGF-steunverlening opnieuw op de arbeidsmarkt geïntegreerde werknemers | 150 (59%) | 129 (35%) | 1 879 (74%) | 2 158 (69%) | |

4.2.5. Technische bijstand door de Commissie

Informatie en publiciteit

Overeenkomstig artikel 9 van de EGF-verordening " zet de Commissie in alle talen van de Gemeenschap een internetsite op die informatie verschaft over het EGF, een leidraad geeft voor de indiening van aanvragen, actuele informatie biedt over ingewilligde en afgewezen aanvragen en de rol daarbij van de begrotingsautoriteit belicht ".

Internetsite

In 2008 telde de EGF-website (http://ec.europa.eu/egf) 81 206 pagina's die door 36 937 bezoekers zijn geraadpleegd. De meest populaire pagina's in 2008 waren de hoofdpagina van het EGF, de pagina's met een overzicht van de ontvangen aanvragen en de sleuteldocumenten voor het EGF. De in 2007 door de Commissie opgestelde EGF-brochure is in 2008 bijna 2 800 maal gedownload.

Overeenkomstig artikel 9 van de EGF-verordening hebben de diensten van de Commissie de EGF-website in alle 23 communautaire talen vertaald.

Eurobarometer

De standaard-Eurobarometer-golf 70 werd uitgevoerd van 6 oktober tot en met 6 november 2008. Op de vraag " Hebt u ooit al eens gehoord van of gelezen over het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering, dat een fonds is om de slachtoffers van de globalisering te helpen? ", kon als volgt worden geantwoord:

  • "Ja, en u bent er goed vertrouwd mee", of
  • "Ja, en u bent er niet goed vertrouwd mee", of
  • "Nee, u hebt er nog nooit over van gehoord of over gelezen".

Uit de resultaten – nog niet gepubliceerd toen dit verslag werd opgesteld – blijkt dat in de gehele EU-27 22 % van de mensen al van het EGF had gehoord, hoewel slechts 3 % er zeer goed vertrouwd mee was, terwijl 71% nooit van het EGF had gehoord.

Vergaderingen met de nationale autoriteiten en de sociale partners

De derde vergadering van de "Groep van deskundigen inzake de contactpersonen van het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering" (code E2100), samengesteld uit vertegenwoordigers van de lidstaten, vond plaats op 6 maart 2008.

Om de herziening van de EGF-verordening voor te bereiden hebben de diensten van de Commissie de EGF-belanghebbenden uitgenodigd voor een conferentie te Brussel op 4 september 2008. De conferentie was bedoeld om de lidstaten en de sociale partners in staat te stellen een discussie te houden over de antwoorden op de in juli 2008 verstuurde vragenlijst en de in het jaarverslag 2007 over het EGF aangegeven kernproblemen (zie 3. hierboven).

4.2.6. Financieel verslag

Toegekende bijdragen

Krachtens het Interinstitutioneel Akkoord van 17 mei 2006 mag het EGF niet groter zijn dan een jaarlijks maximumbedrag van 500 miljoen euro, dat afkomstig kan zijn uit marges onder het totale uitgavenmaximum van het voorgaande jaar en/of uit geannuleerde vastleggingskredieten van de voorgaande twee jaren. Bovendien moet krachtens artikel 12 van de EGF-verordening elk jaar op 1 september nog ten minste een kwart van het jaarlijkse maximumbedrag beschikbaar zijn om tegemoet te komen aan aanvragen die tot het einde van het jaar binnenkomen.

In 2008 heeft de begrotingsautoriteit besloten om middelen van het EGF toe te kennen voor acht aanvragen en voor een bedrag van 49 035 729 euro (zie tabellen 2 en 3 hierboven over de uit het EGF toegekende bijdragen).

Uitgaven voor technische bijstand

In 2008 is geen technische bijstand op initiatief van de Commissie, als omschreven in artikel 8 van de EGF-verordening, verleend.

In 2008 gemelde onregelmatigheden

Er werden de Commissie in 2008 met betrekking tot het EGF geen onregelmatigheden uit hoofde van Verordening (EG) nr. 1681/94 gemeld.

In 2008 afgesloten onregelmatigheden

Er werden in 2008 geen onregelmatigheden afgesloten.

4.2.7. Afsluiting van de verstrekte financiële bijdragen

Geen van de sinds het begin van het EGF verstrekte bijdragen werd in 2008 afgesloten.

Bijlage - Profiel van de werknemers die in 2008 EGF-steun hebben gekregen

Aanvraag

(Referentie) | Datum van de aanvraag | Ontslagen werknemers | Aantal te helpen werknemers | Van wie: | Van wie met een langdurig gezondheids-probleem of een handicap[11]

| | | | | | Vrouwen

(%) | Niet-EU-burgers | 15-24 |25-54 | 55-64 |65+ | | |Sardegna (IT)

(EGF/2007/05) |9.8.2007 |1 044 |1 044 |427

(41%) |1 |5 |899 |138 |2 |Niet van toepassing | |Piemonte (IT)

(EGF/2007/06) |10.8.2007 |1 537 |1 537 |1 013

(66%) |55 |23 |1 347 |167 |0 |Niet van toepassing | |Lombardia (IT) (EGF/2007/07) | 17.8.2007 |1 816 |1 816 | 1 230

(68%) | 71 |6 |1 537 |272 |1 |Niet van toepassing | |Textiles (MT) (EGF/2007/08) |12.9.2007 |675 |675 |533

(79%) |0 |242 |401 |32 |0 |4 | |Lisboa-Alentejo (PT) (EGF/2007/10) |9.10.2007 |1 549 |1 122 |339

(30%) |16 |39 |1 024 |59 |0 |12 | |Subtotaal voor in 2007 ontvangen aanvragen |6 621 |6 194 |3 542

(57%) |143 |315 |5 208 |668 |3 |Niet van toepassing | |Toscana (IT) (EGF/2008/01) |12.2.2008 |1 558 |1 558 |746

(48%) |998 |102 |1 276 |175 |5 |Niet van toepassing | |DELPHI (ES) (EGF/2008/02) |6.2.2008 |1 589 |1 589 |23

(2% ) |0 |2 |1 524 |63 |0 |5 | |Alytaus Tekstilė (LT) (EGF/2008/03) |8.5.2008 |1 089 |600 |494

(82%) |0 |4 |372 |224 |0 |34 | |Subtotaal voor in 2008 ontvangen aanvragen |4 236 |3 747 |1 263

(38%) |998 |108 |3 172 |462 |5 |Niet van toepassing | | Totaal | 10 857 |9 941 |4 805

(48%) |1 141 |423 |8 380 |1 130 |8 |Niet van toepassing | |

[1] PB L 406 van 30.12.2006, blz. 1. Technische fouten in de EGF-verordening zijn in 2008 gecorrigeerd en bekendgemaakt in PB L 48 van 22.2.2008, blz. 82, voor alle talen en ook in PB L 202 van 31.7.2008, blz. 74, voor alleen het Engels.

[2] De "EGF-verordening" verwijst naar de verordening die van kracht was op 31 december 2008, niettegenstaande de wijzigingen die sindsdien in deze verordening zijn aangebracht.

[3] Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de Regio's - Vernieuwde sociale agenda: kansen, toegang en solidariteit in het Europa van de 21e eeuw, COM(2008) 412 definitief van 2.7.2008.

[4] Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad - Solidariteit tegenover verandering: het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering: 2007 - balans en vooruitzichten, COM(2008) 421 definitief van 2.7.2008.

[5] Mededeling van de Commissie aan de Europese Raad: Een Europees economisch herstelplan, COM(2008) 800 definitief van 26.11.2008.

[6] Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1927/2006 tot oprichting van een Europees fonds voor aanpassing aan de globalisering, COM(2008) 867 van 16.12.2008.

[7] De wijzigingsverordening, als vastgesteld door het Europees Parlement en de Raad in 2009, voorziet in een [8]tijdelijke verhoging van het medefinancieringspercentage van 50 tot 65% tot het einde van de "crisis"-afwijking, vastgesteld op 31 december 2011.

[9] Als herzien op 23 februari 2009.

[10] Deze tabel komt niet volledig overeen met de door Eurostat gebruikte methodologie, als beschreven in " Labour market policy database – Methodology – Revision of June 2006", omdat sommige van de door het EGF medegefinancierde maatregelen onder geen van de door Eurostat gehanteerde categorieën vallen (bv. sollicitatietoelagen en opleidingstoelagen). De categorieën van de Eurostat-indeling die in deze tabel met "niet van toepassing" zijn aangemerkt, werden in de acht in 2008 goedgekeurde EGF-bijdragen niet door de lidstaat voorgesteld.

[11] Het zogenaamde ESF-programma voor het federaal arbeidsbureau, het operationeel programma Doelstelling 2 van de deelstaat Noordrijn-Westfalen en het programma van de vrijstaat Beieren.

[12] Overeenkomstig nationale indelingen.

 
 

3.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.