Richtlijn 1977/389 - Harmonisatie van nationale wetgeving inzake sleepinrichtingen voor motorvoertuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 23 mei 1977 tot 31 oktober 2014 en moest uiterlijk op 23 november 1978 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 77/389/EEG van de Raad van 17 mei 1977 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten inzake sleepinrichtingen voor motorvoertuigen

officiële Engelstalige titel

Council Directive 77/389/EEC of 17 May 1977 on the approximation of the laws of the Member States relating to motor-vehicle towing-devices
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 1977/389
Origineel voorstel COM(1974)2172 EN
Celex-nummer i 31977L0389

3.

Key dates

Document 17-05-1977
Bekendmaking in Publicatieblad 13-06-1977; Special edition in Slovak: Chapter 13 Volume 004,Special edition in Spanish: Chapter 13 Volume 007,Special edition in Maltese: Chapter 13 Volume 004,Special edition in Hungarian: Chapter 13 Volume 004,Special edition in Czech: Chapter 13 Volume 004,Special edition in Finnish: Chapter 13 Volume 007,Special edition in Estonian: Chapter 13 Volume 004,Special edition in Bulgarian: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Greek: Chapter 13 Volume 006,Special edition in Romanian: Chapter 13 Volume 003,Special edition in Swedish: Chapter 13 Volume 007,Special edition in Croatian: Chapter 13 Volume 009,Special edition in Portuguese: Chapter 13 Volume 007,Special edition in Slovenian: Chapter 13 Volume 004,OJ L 145, 13.6.1977,Special edition in Latvian: Chapter 13 Volume 004,Special edition in Lithuanian: Chapter 13 Volume 004,Special edition in Polish: Chapter 13 Volume 004
Inwerkingtreding 23-05-1977; in werking datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-10-2014; opgeheven door 32009R0661
Omzetting 23-11-1978; zie art. 5
Kennisgeving 23-05-1977

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

31977L0389

Richtlijn 77/389/EEG van de Raad van 17 mei 1977 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten inzake sleepinrichtingen voor motorvoertuigen

Publicatieblad Nr. L 145 van 13/06/1977 blz. 0041 - 0042

Bijzondere uitgave in het Fins: Hoofdstuk 13 Deel 7 blz. 0044

Bijzondere uitgave in het Grieks: Hoofdstuk 13 Deel 6 blz. 0050

Bijzondere uitgave in het Zweeds: Hoofdstuk 13 Deel 7 blz. 0044

Bijzondere uitgave in het Spaans: Hoofdstuk 13 Deel 7 blz. 0056

Bijzondere uitgave in het Portugees: Hoofdstuk 13 Deel 7 blz. 0056

++++

RICHTLIJN VAN DE RAAD

van 17 mei 1977

betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der Lid-Staten inzake sleepinrichtingen voor motorvoertuigen

( 77/389/EEG )

DE RAAD VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN ,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Economische Gemeenschap , inzonderheid op artikel 100 ,

Gezien het voorstel van de Commissie ,

Gezien het advies van het Europese Parlement ( 1 ) ,

Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité ( 2 ) ,

Overwegende dat de technische voorschriften , waaraan motorvoertuigen krachtens de nationale wetgevingen moeten voldoen , onder meer betrekking hebben op sleepinrichtingen ;

Overwegende dat deze voorschriften van Lid-Staat tot Lid-Staat verschillen ; dat het derhalve noodzakelijk is dat alle Lid-Staten dezelfde voorschriften aannemen , hetzij ter aanvulling , hetzij in de plaats van hun huidige regelingen , met name om voor elk type voertuig de uitvoering mogelijk te maken van de EEG-goedkeuringsprocedure van Richtlijn 70/156/EEG van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan ( 3 ) ;

Overwegende dat de onderlinge aanpassing van de nationale wetgevingen inzake motorvoertuigen inhoudt dat de Lid-Staten onderling de controle erkennen die door elk van hen op grond van de gemeenschappelijke voorschriften wordt uitgevoerd ,

HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD :

Artikel 1

Onder voertuig in de zin van deze richtlijn wordt verstaan ieder voor deelneming aan het wegverkeer bestemd motorvoertuig , met of zonder carrosserie , op ten minste vier wielen en met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 25 km per uur , met uitzondering van voertuigen die zich over rails bewegen , landbouwtrekkers en -machines , alsmede machines voor openbare werken .

Artikel 2

De Lid-Staten mogen de EEG-goedkeuring of de nationale goedkeuring van een voertuig niet weigeren om redenen die verband houden met de sleepinrichtingen , indien deze voldoen aan de voorschriften van de bijlage .

Artikel 3

De Lid-Staten mogen de verkoop , de inschrijving , het in het verkeer brengen of het gebruik van een voertuig niet weigeren of verbieden om redenen die verband houden met de sleepinrichtingen , indien deze voldoen aan de voorschriften van de bijlage .

Artikel 4

De wijzigingen die noodzakelijk zijn om de bepalingen van de bijlage aan te passen aan de vooruitgang van de techniek , worden vastgesteld overeenkomstig de procedure van artikel 13 van Richtlijn 70/156/EEG .

Artikel 5

1 . De Lid-Staten treffen binnen 18 maanden na kennisgeving van deze richtlijn de maatregelen die nodig zijn om aan deze richtlijn te voldoen en stellen de Commissie hiervan onverwijld in kennis .

2 . De Lid-Staten delen de Commissie de tekst mede van de belangrijke bepalingen van intern recht die zij op het onder deze richtlijn vallende gebied aannemen .

Artikel 6

Deze richtlijn is gericht tot de Lid-Staten .

Gedaan te Brussel , 17 mei 1977 .

Voor de Raad

De Voorzitter

J . SILKIN

( 1 ) PB nr . C 76 van 7 . 4 . 1975 , blz . 37 .

( 2 ) PB nr . C 248 van 29 . 10 . 1975 , blz . 24 .

( 3 ) PB nr . L 42 van 23 . 2 . 1970 , blz . 1 .

BIJLAGE

SLEEPINRICHTINGEN

1 . Aantal

1.1 . Elk voertuig moet aan de voorzijde zijn voorzien van een speciale...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.