Besluit 2000/74 - Procedure op grond van artikel 82 van het EG-Verdrag (IV/D-2/34.780 - Virgin/British Airways) - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
2000/74/EG: Beschikking van de Commissie van 14 juli 1999 inzake een procedure op grond van artikel 82 van het EG-Verdrag (IV/D-2/34.780 - Virgin/British Airways) (Kennisgeving geschied onder nummer C(1999) 1973) (Slechts de tekst in de Engelse taal is authentiek)officiële Engelstalige titel
2000/74/EC: Commission Decision of 14 July 1999 relating to a proceeding under Article 82 of the EC Treaty (IV/D-2/34.780 - Virgin/British Airways) (notified under document number C(1999) 1973) (Only the English text is authentic)Rechtsinstrument | Beschikking |
---|---|
Wetgevingsnummer | Besluit 2000/74 |
Celex-nummer i | 32000D0074 |
Document | 14-07-1999 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 04-02-2000; PB L 30 p. 1-24 |
Inwerkingtreding | 04-02-2000; van kracht datum kennisgeving |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Kennisgeving | 04-02-2000; {titleAndReference.draft.disclaimer.new|http://publications.europa.eu/resource/authority/fd_365/titleAndReference.draft.disclaimer.new} |
|
2000/74/EG: Beschikking van de Commissie van 14 juli 1999 inzake een procedure op grond van artikel 82 van het EG-Verdrag (IV/D-2/34.780 - Virgin/British Airways) (Kennisgeving geschied onder nummer C(1999) 1973) (Voor de EER relevante tekst) (Slechts de tekst in de Engelse taal is authentiek)
Publicatieblad Nr. L 030 van 04/02/2000 blz. 0001 - 0024
BESCHIKKING VAN DE COMMISSIE
van 14 juli 1999
inzake een procedure op grond van artikel 82 van het EG-Verdrag
(IV/D-2/34.780 - Virgin/British Airways)
(Kennisgeving geschied onder nummer C(1999) 1973)
(Slechts de tekst in de Engelse taal is authentiek)
(Voor de EER relevante tekst)
(2000/74/EG)
DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,
Gelet op Verordening nr. 17 van de Raad van 6 februari 1962, eerste verordening over de toepassing van de artikelen 85 en 86 van het Verdrag(1), laatstelijk gewijzigd bij de Akte van Toetreding van Oostenrijk, Finland en Zweden, en met name op artikel 3 en artikel 15, lid 2,
Gelet op de klacht van Virgin Atlantic Airways Limited van 9 juli 1993 en de bijkomende klacht van Virgin Atlantic Airways van 9 januari 1998, waarbij werd gesteld dat British Airways de artikelen 81 en 82 van het Verdrag had geschonden en waarbij de Commissie werd verzocht om de beëindiging van die inbreuken te gelasten,
Gelet op het besluit van de Commissie van 20 december 1996 om in deze zaak een procedure in te leiden,
Na de betrokken ondernemingen in de gelegenheid te hebben gesteld hun opmerkingen over de punten van bezwaar van de Commissie kenbaar te maken, overeenkomstig artikel 19, lid 1, van Verordening nr. 17 en Verordening nr. 99/63/EEG van de Commissie van 25 juli 1963 over het horen van belanghebbenden en derden overeenkomstig artikel 19, leden 1 en 2, van Verordening nr. 17 van de Raad(2),
Na raadpleging van het Adviescomité voor mededigingsregelingen en economische machtsposities,
Overwegende hetgeen volgt:
-
I.DE FEITEN
-
A.DE PARTIJEN
-
(1)De klaagster, Virgin Atlantic Airways Limited, hierna "Virgin" genoemd, is een in 1984 naar Engels recht opgerichte onderneming die in handen van particulieren is. Virgin exploiteert geregelde luchtdiensten voor passagiers op een aantal internationale routes tussen Londen en de Verenigde Staten, Hongkong, Athene en Tokio. Haar hoofdkantoren zijn gevestigd in West-Sussex in Engeland.
In 1997 nam Virgin naar aantal internationale geregeldepassagierskilometers de 22e plaats in de wereld in en de 33e plaats wanneer de internationale en de binnenlandse geregeldepassagierskilometers worden samengevoegd.
De omzet van Virgin in het jaar tot 31 oktober 1994 bedroeg 444 miljoen GBP. Eind 1997 telde Virgin 4522 werknemers(3).
-
(2)British Airways Plc, hierna "BA" genoemd, is een onderneming naar Engels recht die in handen van particulieren is. BA ontstond in 1972 door de fusie van British Overseas Airways Corporation (opgericht in 1940) en British European Airways (opgericht in 1946). BA werd in 1987 geprivatiseerd.
BA is de grootste luchtvaartmaatschappij in het Verenigd Koninkrijk. Zij exploiteert een uitgebreid gamma van binnenlandse en internationale geregelde en charterdiensten. Haar netwerk van geregelde verbindingen telt 15 bestemmingen binnen het Verenigd Koninkrijk en over de gehele wereld verspreid 155 internationale bestemmingen in 72 landen. In 1997 was BA de eerste luchtvaartmaatschappij naar aantal internationale geregeldepassagierskilometers en de negende voor de internationale en de binnenlandse passagierskilometers samen(4).
De geconsolideerde omzet van BA bedroeg in het jaar dat eindigde op 31 maart 1998 8642 miljoen GPB, waarover een nettowinst van 460 miljoen GBP werd geboekt. In het jaar dat tot en met 31 maart 1998 liep, waren bij BA gemiddeld 60675 personen in dienst(5).
-
B.DE...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.