Verordening 2008/820 - Maatregelen voor de tenuitvoerlegging van de gemeenschappelijke basisnormen inzake luchtvaartbeveiliging

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening was geldig van 20 augustus 2008 tot 29 april 2010.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EG) nr. 820/2008 van de Commissie van 8 augustus 2008 houdende vaststelling van maatregelen voor de tenuitvoerlegging van de gemeenschappelijke basisnormen inzake luchtvaartbeveiliging

officiële Engelstalige titel

Commission Regulation (EC) No 820/2008 of 8 August 2008 laying down measures for the implementation of the common basic standards on aviation security
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2008/820
Celex-nummer i 32008R0820

3.

Key dates

Document 08-08-2008
Bekendmaking in Publicatieblad 19-08-2008; PB L 221 p. 8-22
Inwerkingtreding 20-08-2008; in werking datum publicatie + 1 zie art 8
Einde geldigheid 29-04-2010; opgeheven door 32010R0185

4.

Wettekst

19.8.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 221/8

 

VERORDENING (EG) Nr. 820/2008 VAN DE COMMISSIE

van 8 augustus 2008

houdende vaststelling van maatregelen voor de tenuitvoerlegging van de gemeenschappelijke basisnormen inzake luchtvaartbeveiliging

(Voor de EER relevante tekst)

DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Verordening (EG) nr. 2320/2002 van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2002 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van de beveiliging van de burgerluchtvaart (1), en met name op artikel 4, lid 2,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Krachtens artikel 4, lid 2, van Verordening (EG) nr. 2320/2002 moet de Commissie de nodige maatregelen voor de tenuitvoerlegging van gemeenschappelijke basisnormen voor de beveiliging van de luchtvaart in de hele Gemeenschap vaststellen. Verordening (EG) nr. 622/2003 van de Commissie van 4 april 2003 tot vaststelling van maatregelen voor de tenuitvoerlegging van de gemeenschappelijke basisnormen op het gebied van de beveiliging van de luchtvaart (2) was het eerste besluit dat in dergelijke maatregelen voorzag.

 

(2)

Verordening (EG) nr. 622/2003 is sinds de goedkeuring ervan 14 keer gewijzigd. Om redenen van duidelijkheid en rationaliteit moeten alle wijzigingen worden geconsolideerd in een nieuwe verordening.

 

(3)

Overeenkomstig artikel 8, lid 1, van Verordening (EG) nr. 2320/2002 zijn de uitvoeringsmaatregelen die krachtens artikel 4, lid 2, van die verordening door de Commissie zijn vastgesteld, geheim en worden ze niet gepubliceerd als ze betrekking hebben op prestatiecriteria en acceptatietests voor apparatuur, gedetailleerde procedures die gevoelige informatie bevatten of gedetailleerde criteria voor vrijstelling van beveiligingsmaatregelen. In artikel 3 van Verordening (EG) nr. 622/2003 is voorts bepaald dat de in de bijlage bij die verordening uiteengezette uitvoeringsmaatregelen geheim zijn, niet worden gepubliceerd en alleen ter beschikking worden gesteld aan personen die naar behoren door een lidstaat of de Commissie gemachtigd zijn. In de wijzigingen van Verordening (EG) nr. 622/2003 is vastgesteld dat deze bepaling ook betrekking heeft op die wijzigingen.

 

(4)

Teneinde de transparantie van de uitvoeringsmaatregelen die zij tot dusver overeenkomstig artikel 4, lid 2, van Verordening (EG) nr. 2320/2002 heeft vastgesteld, te vergroten, heeft de Commissie de maatregelen in de bijlage bij Verordening (EG) nr. 622/2003, zoals achtereenvolgens gewijzigd, opnieuw bekeken in het licht van de in artikel 8, lid 1, van Verordening (EG) nr. 2320/2002 uiteengezette criteria. Daaruit is gebleken dat veel van deze maatregelen niet geheim hoeven te worden gehouden en derhalve in het Publicatieblad van de Europese Unie moeten worden gepubliceerd.

 

(5)

Het blijft echter van essentieel belang dat bepaalde maatregelen geheim worden gehouden omdat de onthulling ervan het gemakkelijk zou maken om deze maatregelen te omzeilen en wederrechtelijke daden te stellen. Het gaat met name om bepaalde gedetailleerde procedures, en vrijstellingen daarvan, voor beveiligingsonderzoeken van voertuigen die zich in om beveiligingsredenen beperkt toegankelijke zones begeven, het doorzoeken van luchtvaartuigen en het fouilleren van passagiers, het omgaan met passagiers die de orde kunnen verstoren, het controleren van onbegeleide ruimbagage en het controleren van ruimbagage met explosievendetectiesystemen, het controleren van vracht en post, alsook de technische specificaties van de controleapparatuur. Deze maatregelen dienen afzonderlijk te worden vastgesteld, door middel van een beschikking die aan alle lidstaten is gericht.

 

(6)

Op basis van een lokale risicobeoordeling moet een onderscheid tussen luchthavens worden...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.