Fileleed blijft!

Met dank overgenomen van E.A. (Ernst) Cramer i, gepubliceerd op donderdag 18 maart 2010.

Na de val van het kabinet is het wetsvoorstel en alles wat daar bij hoort over de kilometerbeprijzing controversieel verklaart, en dus van de haak gevallen. Door het CDA is tot vandaag het wetsvoorstel verdedigd. En terecht want eindelijk is de echte oplossing voor de files onder handbereik. Tot vandaag dus…

Want in dit debat vandaag gebeurde toch wel iets bijna ontluisterends. Nu het project dan toch van de haak gevallen is denkt het CDA gelijk: prima, maar het mag geen invloed hebben op alles wat al op de rol staat. En dus is het beeld compleet: we willen over alles praten, zolang de geur van vers afvalt maar door Nederland waait. Alle mooie woorden over de welvaartswinst, alle ondersteuning ook vanuit de autobranche voor kilometerbeprijzing, alle discussies die we nu al 10-tallen jaren voeren over het oplossen van de files blijken niets betekend te hebben. Ja, ja, er moet wel wat gebeuren zegt het CDA, maar wat blijft boven de markt hangen.

En dan hebben we precies het probleem in het hart te pakken. Want alle projecten nú gaan wel uit van die vorm van beprijzen in de toekomst. Er is in de berekeningen rekening gehouden met beprijzen. Als dit nu niet doorgaat is de weg, en dus de wereld te klein, als blijkt dat de capaciteit onvoldoende is. En aangezien er geen andere prikkel komt voorlopig om minder te gaan rijden, waar kilometerbeprijzing toe gaat leiden volgens de berekeningen, zal de weg al kort na opening te klein blijken te zijn. Kortom: wel extra wegen, geen oplossing van de files.

De Nota Mobiliteit, waaruit de kilometerbeprijzing uiteindelijk is voortgekomen, was helder over het file probleem: op een heel aantal plaatsen zal de weginfrastructuur drastisch verbeterd moeten worden, maar het kan niet zonder beprijzen opgelost worden. Want alles oplossen met asfalt had twee problemen: het kost € 7 miljard meer en het is maar de vraag of het de files oplost. Vandaag werden opnieuw kreten losgelaten als dat de techniek niet bewezen en complex is. Maar mijn voorwerk om tot behandeling van de wet te komen maakt duidelijk dat die nieuwe techniek voor een groot deel al bestaat. Kijk naar de TomTom en aanverwante navigatiesystemen. Alles zit daar al in. Het enige dat ontbreekt is dat er aan de gereden afstand een prijs wordt gekoppeld. Nu het CDA het project laat vallen maar wel zegt dat er iets moet gebeuren wordt de burger dus gefopt. En dat is zeer kwalijk.

Linksom of rechtsom zal kilometerbeprijzing onderdeel uit moeten maken in oplossingen voor onze mobiliteit. Misschien staat het nu dan even op een lager pitje. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit systeem, waarbij je niet betaald voor bezit maar voor gebruik, uiteindelijk er gaat komen. Er is geen andere oplossing.

En de stem in mijn auto sprak: “Bestemming bereikt, dat is dan € 5,20.”

Tja, toekomstmuziek dus. Tot die tijd treurmuziek en fileleed, met dank aan het CDA.…

ernst