Richtlijn 2002/7 - Wijziging van Richtlijn 96/53/EG houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de EG deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn 2002/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 februari 2002 tot wijziging van Richtlijn 96/53/EG van de Raad houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichtenofficiële Engelstalige titel
Directive 2002/7/EC of the European Parliament and of the Council of 18 February 2002 amending Council Directive 96/53/EC laying down for certain road vehicles circulating within the Community the maximum authorised dimensions in national and international traffic and the maximum authorised weights in international trafficRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2002/7 |
Origineel voorstel | COM(2000)137 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32002L0007 |
Document | 18-02-2002 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 09-03-2002; Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 006,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 006,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 006,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 006,Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 006,Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 006,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 006,Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 020,OJ L 67, 9.3.2002,Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 006,Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 006 |
Inwerkingtreding | 09-03-2002; in werking datum publicatie zie art 3 |
Deadline | 08-03-2004; ten laatste zie art 2.1 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
|
Richtlijn 2002/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 februari 2002 tot wijziging van Richtlijn 96/53/EG van de Raad houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten
Publicatieblad Nr. L 067 van 09/03/2002 blz. 0047 - 0049
Richtlijn 2002/7/EG van het Europees Parlement en de Raad
van 18 februari 2002
tot wijziging van Richtlijn 96/53/EG van de Raad houdende vaststelling, voor bepaalde aan het verkeer binnen de Gemeenschap deelnemende wegvoertuigen, van de in het nationale en het internationale verkeer maximaal toegestane afmetingen, en van de in het internationale verkeer maximaal toegestane gewichten
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, inzonderheid op artikel 71,
Gezien het voorstel van de Commissie(1),
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité(2),
Gezien het advies van het Comité van de Regio's(3),
Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag(4),
Overwegende hetgeen volgt:
-
(1)In Richtlijn 96/53/EG(5) zijn in het kader van het gemeenschappelijk vervoerbeleid geharmoniseerde maximumafmetingen vastgesteld voor aan het verkeer deelnemende wegvoertuigen die goederen vervoeren.
-
(2)Er zijn geharmoniseerde maximumafmetingen nodig voor aan het verkeer deelnemende wegvoertuigen die passagiers vervoeren. Verschillen tussen de geldende normen in de lidstaten voor de afmetingen van wegvoertuigen voor personenvervoer kunnen nadelige gevolgen hebben voor de mededingingsvoorwaarden en een belemmering vormen voor het verkeer tussen de lidstaten.
-
(3)Daar de harmonisatie van de maximumafmetingen voor aan het verkeer deelnemende wegvoertuigen die passagiers vervoeren niet voldoende door de lidstaten kan worden verwezenlijkt en derhalve wegens de omvang en de gevolgen van de voorgestelde maatregelen beter door de Gemeenschap kan worden verwezenlijkt, kan de Gemeenschap overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag neergelegde subsidiariteitsbeginsel maatregelen nemen. Het in voornoemd artikel omschreven evenredigheidsbeginsel gaat de onderhavige richtlijn niet verder dan wat nodig is om deze doelstelling te verwezenlijken.
-
(4)In het kader van de totstandbrenging van de interne markt moet de werkingssfeer van Richtlijn 96/53/EG worden uitgebreid tot het nationale vervoer, voorzover er sprake is van kenmerken die de concurrentievoorwaarden in de vervoersector aanmerkelijk beïnvloeden, en met name de waarden in verband met de maximaal toegestane lengte en breedte van voertuigen voor personenvervoer.
-
(5)Geharmoniseerde voorschriften voor maximumgewichten en -afmetingen van voertuigen dienen op lange termijn stabiel te blijven. Derhalve mogen de bij deze richtlijn vastgestelde wijzigingen geen precedent vormen voor de maximaal toegestane gewichten en afmetingen van bussen en andere categorieën motorvoertuigen.
-
(6)Om redenen van verkeersveiligheid moeten bussen wat de wendbaarheid betreft aan prestatiecriteria voldoen.
-
(7)Om redenen van verkeersveiligheid die te maken hebben met de staat waarin de infrastructuur van Portugal en het Verenigd Koninkrijk verkeert, dient gedurende een overgangsperiode aan Portugal en het Verenigd Koninkrijk te worden toegestaan op hun grondgebied het gebruik van bussen die niet voldoen aan bepaalde criteria inzake wendbaarheid, te weigeren.
-
(8)Aan bussen die vóór de datum waarop deze richtlijn van toepassing wordt, zijn ingeschreven of in het verkeer zijn gebracht en die als gevolg van eerdere afwijkende nationale bepalingen of meetmethoden niet aan de in deze richtlijn vastgestelde afmetingskenmerken...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.