Verordening 2002/1177 - Tijdelijk defensief mechanisme voor de scheepsbouw

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening was geldig van 3 juli 2002 tot 31 maart 2005.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EG) nr. 1177/2002 van de Raad van 27 juni 2002 betreffende een tijdelijk defensief mechanisme voor de scheepsbouw

officiële Engelstalige titel

Council Regulation (EC) No 1177/2002 of 27 June 2002 concerning a temporary defensive mechanism to shipbuilding
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2002/1177
Origineel voorstel COM(2001)401 NLEN
Celex-nummer i 32002R1177

3.

Key dates

Document 27-06-2002
Bekendmaking in Publicatieblad 02-07-2002; Special edition in Maltese: Chapter 13 Volume 029,Special edition in Hungarian: Chapter 13 Volume 029,OJ L 172, 2.7.2002,Special edition in Latvian: Chapter 13 Volume 029,Special edition in Estonian: Chapter 13 Volume 029,Special edition in Polish: Chapter 13 Volume 029,Special edition in Czech: Chapter 13 Volume 029,Special edition in Slovenian: Chapter 13 Volume 029,Special edition in Slovak: Chapter 13 Volume 029,Special edition in Lithuanian: Chapter 13 Volume 029
Inwerkingtreding 03-07-2002; in werking datum publicatie + 1 zie art 5
Einde geldigheid 31-03-2005; zie art. 5 en 32004R0502

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32002R1177

Verordening (EG) nr. 1177/2002 van de Raad van 27 juni 2002 betreffende een tijdelijk defensief mechanisme voor de scheepsbouw

Publicatieblad Nr. L 172 van 02/07/2002 blz. 0001 - 0003

Verordening (EG) nr. 1177/2002 van de Raad

van 27 juni 2002

betreffende een tijdelijk defensief mechanisme voor de scheepsbouw

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 87, lid 3, onder e), en de artikelen 89 en 133,

Gezien het voorstel van de Commissie(1),

Gezien het advies van het Europees Parlement(2),

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    De Commissie en de regering van de Republiek Korea ("Korea") hebben op 22 juni 2000 het proces-verbaal van overeenstemming inzake de mondiale scheepsbouw ("het proces-verbaal van overeenstemming") ondertekend met het doel om opnieuw eerlijke en transparante concurrentievoorwaarden te scheppen. De verplichtingen die zijn aangegaan in het proces-verbaal van overeenstemming, met name de verplichting om voor een doeltreffend mechanisme voor het prijstoezicht te zorgen, zijn van Koreaanse zijde evenwel niet effectief nagekomen en derhalve is er geen bevredigend resultaat bereikt.
  • (2) 
    Bedrijfssteun is geen doeltreffend middel gebleken om te voorkomen dat de Europese scheepsbouwindustrie wordt geschaad door concurrentie op de scheepsbouwmarkt die niet aan de normale concurrentievoorwaarden voldoet. Overeenkomstig artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1540/98 van de Raad van 29 juni 1998 betreffende de steunverlening aan de scheepsbouw(3) mag er derhalve geen aan contracten gekoppelde bedrijfssteun aan de scheepsbouw worden verleend voor contracten die na 1 januari 2001 worden gesloten.
  • (3) 
    Bij wijze van uitzonderlijke en tijdelijke maatregel om communautaire scheepswerven te helpen in marktsegmenten die aanmerkelijke schade en ernstig nadeel hebben geleden ten gevolge van oneerlijke Koreaanse concurrentie, zou evenwel het tijdelijke defensieve mechanisme moeten worden toegestaan voor beperkte marktsegmenten, doch slechts voor een korte en beperkte periode. Verordening (EG) nr. 1540/98 zal mutatis mutandis van toepassing zijn.
  • (4) 
    De situatie in de communautaire scheepsbouwindustrie is niet overal gelijk: volgens het vierde en het vijfde verslag van de Commissie over de situatie in de mondiale scheepsbouw gaat het bij ongeveer de helft van het gecompenseerde brutotonnage dat door communautaire scheepswerven wordt geproduceerd, om marktsegmenten waarin de communautaire werven een sterke positie hebben op de internationale markt, maar voor andere marktsegmenten zijn er aanwijzingen dat de communautaire scheepswerven aanmerkelijke schade en ernstig nadeel hebben geleden ten gevolge van oneerlijke Koreaanse concurrentie. Derhalve mag er in die marktsegmenten, te weten die van containerschepen en producten- en chemicaliëntankers, onder bepaalde omstandigheden aan contracten gekoppelde tijdelijke steun worden toegestaan.
  • (5) 
    Gezien de uitzonderlijk snelle ontwikkeling van de sector LNG-tankers, zal de Commissie deze bedrijfstak op de voet blijven volgen. In deze sector mag aan contracten gekoppelde tijdelijke steun worden toegestaan, indien de Commissie op grond van onderzoek over het jaar 2002 bevestigt dat de communautaire industrie in deze sector in dezelfde mate aanmerkelijke schade en ernstig nadeel ten gevolge van oneerlijke Koreaanse praktijken heeft geleden als is vastgesteld voor containerschepen en producten- en chemicaliëntankers.
  • (6) 
    Steun ten belope van 6 % van de contractwaarde vóór de steun kan worden toegestaan om de communautaire scheepswerven effectief in staat te stellen het hoofd te bieden aan oneerlijke Koreaanse concurrentie.
  • (7) 
    Het tijdelijke defensieve mechanisme mag pas worden toegestaan nadat de Gemeenschap de procedure ter beslechting van geschillen heeft ingeleid...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.