Richtlijn 2003/44 - Wijziging van Richtlijn 94/25/EG inzake de harmonisatie van nationale wetgeving met betrekking tot pleziervaartuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 26 augustus 2003 tot 17 januari 2016 en moest uiterlijk op 30 juni 2004 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2003/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 juni 2003 tot wijziging van Richtlijn 94/25/EG inzake de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten met betrekking tot pleziervaartuigen

officiële Engelstalige titel

Directive 2003/44/EC of the European Parliament and of the Council of 16 June 2003 amending Directive 94/25/EC on the approximation of the laws, regulations and administrative provisions of the Member States relating to recreational craft
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2003/44
Origineel voorstel COM(2000)639 NLEN
Celex-nummer i 32003L0044

3.

Key dates

Document 16-06-2003
Bekendmaking in Publicatieblad 26-08-2003; Special edition in Slovak: Chapter 13 Volume 031,Special edition in Hungarian: Chapter 13 Volume 031,Special edition in Latvian: Chapter 13 Volume 031,Special edition in Estonian: Chapter 13 Volume 031,Special edition in Croatian: Chapter 13 Volume 055,OJ L 214, 26.8.2003,Special edition in Romanian: Chapter 13 Volume 040,Special edition in Slovenian: Chapter 13 Volume 031,Special edition in Maltese: Chapter 13 Volume 031,Special edition in Lithuanian: Chapter 13 Volume 031,Special edition in Bulgarian: Chapter 13 Volume 040,Special edition in Czech: Chapter 13 Volume 031,Special edition in Polish: Chapter 13 Volume 031
Inwerkingtreding 26-08-2003; in werking datum publicatie zie art 5
Einde geldigheid 17-01-2016; opgeheven door 32013L0053
Omzetting 30-06-2004; ten laatste zie art. 3.1

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32003L0044

Richtlijn 2003/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 juni 2003 tot wijziging van Richtlijn 94/25/EG inzake de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten met betrekking tot pleziervaartuigen (Voor de EER relevante tekst)

Publicatieblad Nr. L 214 van 26/08/2003 blz. 0018 - 0035

Richtlijn 2003/44/EG van het Europees Parlement en de Raad

van 16 juni 2003

tot wijziging van Richtlijn 94/25/EG inzake de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten met betrekking tot pleziervaartuigen

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name artikel 95,

Gezien het voorstel van de Commissie(1),

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité(2),

Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag(3) en gezien de gemeenschappelijke tekst die op 9 april 2003 door het bemiddelingscomité is goedgekeurd,

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    Door nieuwe ontwikkelingen sedert de vaststelling van Richtlijn 94/25/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 juni 1994 inzake de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten met betrekking tot pleziervaartuigen(4) zijn wijzigingen in die richtlijn noodzakelijk geworden.
  • (2) 
    Waterscooters vallen niet onder Richtlijn 94/25/EG, terwijl een aantal lidstaten sinds de vaststelling ervan wel wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen voor die vaartuigen hebben ingevoerd.
  • (3) 
    De voortstuwingsmotoren van pleziervaartuigen en waterscooters brengen uitlaatemissies van koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC) en stikstofoxiden (NOx), geluidsemissies en emissies van deeltjes voort die zowel de menselijke gezondheid als het milieu aantasten.
  • (4) 
    De uitlaatemissies van motoren van pleziervaartuigen en waterscooters en de geluidsemissies van deze vaartuigen vallen evenmin onder Richtlijn 94/25/EG.
  • (5) 
    Met het oog op het bevorderen van duurzame ontwikkeling moeten de eisen inzake milieubescherming nu in de verschillende activiteiten van de Gemeenschap worden geïntegreerd. Bepalingen van deze strekking, die reeds het voorwerp uitmaakten van de resolutie van de Raad van 3 december 1992 betreffende het verband tussen het concurrentievermogen van de industrie en de bescherming van het milieu(5), werden opgenomen in de conclusies van de Raad Industrie van 29 april 1999.
  • (6) 
    In een aantal lidstaten zijn wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen ter beperking van geluids- en uitlaatemissies van pleziervaartuigen en motoren van kracht teneinde de menselijke gezondheid, het milieu en, waar van toepassing, de gezondheid van huisdieren te beschermen. Die bepalingen zijn verschillend en kunnen het vrije verkeer van dergelijke producten aantasten en handelsbelemmeringen binnen de Gemeenschap opwerpen.
  • (7) 
    In het kader van Richtlijn 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij(6), hebben de lidstaten kennis gegeven van nationale ontwerp-voorschriften ter vermindering van geluids- en uitlaatemissies van pleziervaartuigmotoren. Die technische voorschriften kunnen, evenals de reeds van kracht zijnde nationale bepalingen, het vrije verkeer van deze producten aantasten of belemmeringen opwerpen voor de goede werking van de interne markt. Daarom moet een bindend communautair instrument worden opgesteld.
  • (8) 
    Harmonisering van nationale wetgeving is de enige manier om die handelsbelemmeringen op te heffen en oneerlijke concurrentie in de interne markt uit te bannen. De beoogde beperking van geluids- en...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.