Richtlijn 2004/3 - Wijziging van de Richtlijnen 70/156/EEG en 80/1268/EEG van de Raad wat betreft de meting van de emissie van kooldioxide en het brandstofverbruik van voertuigen van categorie N1

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 19 februari 2004 tot 1 januari 2013 en moest uiterlijk op 18 februari 2005 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2004/3/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot wijziging van de Richtlijnen 70/156/EEG en 80/1268/EEG van de Raad wat betreft de meting van de emissie van kooldioxide en het brandstofverbruik van voertuigen van categorie N1

officiële Engelstalige titel

Directive 2004/3/EC of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 amending Council Directives 70/156/EEC and 80/1268/EEC as regards the measurement of carbon dioxide emissions and fuel consumption of N1 vehicles
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2004/3
Origineel voorstel COM(2001)543 NLEN
Celex-nummer i 32004L0003

3.

Key dates

Document 11-02-2004
Bekendmaking in Publicatieblad 19-02-2004; Special edition in Hungarian: Chapter 13 Volume 034,Special edition in Latvian: Chapter 13 Volume 034,Special edition in Maltese: Chapter 13 Volume 034,Special edition in Lithuanian: Chapter 13 Volume 034,Special edition in Czech: Chapter 13 Volume 034,Special edition in Bulgarian: Chapter 13 Volume 043,OJ L 49, 19.2.2004,Special edition in Slovenian: Chapter 13 Volume 034,Special edition in Polish: Chapter 13 Volume 034,Special edition in Slovak: Chapter 13 Volume 034,Special edition in Estonian: Chapter 13 Volume 034,Special edition in Romanian: Chapter 13 Volume 043
Inwerkingtreding 19-02-2004; in werking datum publicatie zie art 7
Einde geldigheid 01-01-2013; opgeheven door 32007R0715
Omzetting 18-02-2005; ten laatste zie art. 6

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32004L0003

Richtlijn 2004/3/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot wijziging van de Richtlijnen 70/156/EEG en 80/1268/EEG van de Raad wat betreft de meting van de emissie van kooldioxide en het brandstofverbruik van voertuigen van categorie N1 (Voor de EER relevante tekst)

Publicatieblad Nr. L 049 van 19/02/2004 blz. 0036 - 0041

Richtlijn 2004/3/EG van het Europees Parlement en de Raad

van 11 februari 2004

tot wijziging van de Richtlijnen 70/156/EEG en 80/1268/EEG van de Raad wat betreft de meting van de emissie van kooldioxide en het brandstofverbruik van voertuigen van categorie N1

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 95,

Gezien het voorstel van de Commissie(1),

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité(2),

Volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag(3),

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    Richtlijn 80/1268/EEG van de Raad van 16 december 1980 betreffende de emissie van kooldioxide en het brandstofverbruik van motorvoertuigen(4) is een van de bijzondere richtlijnen van de typegoedkeuringsprocedure die is vastgesteld bij Richtlijn 70/156/EEG van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan(5).
  • (2) 
    In de mededeling van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement inzake het beleid en de maatregelen van de Europese Unie om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen ("Naar een Europees programma inzake klimaatverandering" (EPK)) wordt een uitvoeringsstrategie voorgesteld om de emissie van broeikasgassen te beperken, waaronder maatregelen in de vervoersector. Ook in het groenboek "Op weg naar een Europese strategie voor een continue energievoorziening" wordt een oproep gedaan om het brandstofverbruik van motorvoertuigen te verbeteren.
  • (3) 
    In de strategie van de Gemeenschap ter beperking van de koolstofdioxide(CO2)-uitstoot van personenauto's, beschreven in de mededeling "Een communautaire strategie ter beperking van de CO2-uitstoot van personenauto's en ter verbetering van het brandstofrendement" van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement, is uitgegaan van de geharmoniseerde meetmethode, zoals vastgesteld in Richtlijn 80/1268/EEG. Om aanvullende maatregelen ter beperking van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot in de sector van de lichte bedrijfsvoertuigen mogelijk te maken, moet de werkingssfeer van die richtlijn worden uitgebreid tot voertuigen van categorie N1.
  • (4) 
    Zoals vermeld in Beschikking nr. 1753/2000/EG van het Europees Parlement en de Raad van 22 juni 2000 tot instelling van een systeem ter bewaking van de gemiddelde specifieke uitstoot van CO2 door nieuwe personenauto's(6), heeft de Commissie een studie uitgevoerd om de mogelijkheden en gevolgen van een geharmoniseerde procedure voor het meten van de specifieke CO2-uitstoot van voertuigen van categorie N1 na te gaan. In dit verband wordt het technisch aanvaardbaar en het meest rendabel geacht om de bestaande emissietest van Richtlijn 70/220/EEG van de Raad van 20 maart 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen der lidstaten met betrekking tot maatregelen tegen luchtverontreiniging door emissies van motorvoertuigen(7) ook voor het meten van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van die categorie voertuigen toe te passen.
  • (5) 
    Vele fabrikanten met een kleine productie kopen bij toeleveranciers motoren in, waarvoor met betrekking tot de emissies al typegoedkeuring is verleend overeenkomstig Richtlijn 88/77/EEG van de Raad van 3 december 1987 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten met betrekking tot maatregelen tegen de emissie van verontreinigende gassen en deeltjes...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.