Richtlijn 2004/11 - Wijziging van Richtlijn 92/24/EEG betreffende snelheidsbegrenzers of soortgelijke begrenzingssystemen voor bepaalde categorieën motorvoertuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 17 februari 2004 tot 31 oktober 2014 en moest uiterlijk op 16 november 2004 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2004/11/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot wijziging van Richtlijn 92/24/EEG van de Raad betreffende snelheidsbegrenzers of soortgelijke begrenzingssystemen voor bepaalde categorieën motorvoertuigen

officiële Engelstalige titel

Directive 2004/11/EC of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 amending Council Directive 92/24/EEC relating to speed limitation devices or similar speed limitation on-board systems of certain categories of motor vehicles
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2004/11
Origineel voorstel COM(2003)350 NLEN
Celex-nummer i 32004L0011

3.

Key dates

Document 11-02-2004
Bekendmaking in Publicatieblad 14-02-2004; Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 012,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 019,Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 012,OJ L 44, 14.2.2004,Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 008
Inwerkingtreding 17-02-2004; in werking datum publicatie + 3 zie art 4
Einde geldigheid 31-10-2014; stilzwijgende opheffing door 32009R0661
Omzetting 16-11-2004; ten laatste zie art. 3

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32004L0011

Richtlijn 2004/11/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 februari 2004 tot wijziging van Richtlijn 92/24/EEG van de Raad betreffende snelheidsbegrenzers of soortgelijke begrenzingssystemen voor bepaalde categorieën motorvoertuigen

Publicatieblad Nr. L 044 van 14/02/2004 blz. 0019 - 0020

Richtlijn 2004/11/EG van het Europees Parlement en de Raad

van 11 februari 2004

tot wijziging van Richtlijn 92/24/EEG van de Raad betreffende snelheidsbegrenzers of soortgelijke begrenzingssystemen voor bepaalde categorieën motorvoertuigen

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 95,

Gezien het voorstel van de Commissie,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité,

Volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag(1),

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    Er moeten maatregelen worden genomen om de vlotte werking van de interne markt te waarborgen.
  • (2) 
    Richtlijn 92/24/EEG van de Raad(2) is een van de bijzondere richtlijnen van de communautaire goedkeuringsprocedure die is ingesteld bij Richtlijn 70/156/EEG van de Raad van 6 februari 1970 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de goedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan(3). De in Richtlijn 70/156/EEG vastgestelde bepalingen en definities betreffende voertuigen, voertuigsystemen, onderdelen en technische eenheden zijn derhalve op deze richtlijn van toepassing.
  • (3) 
    Gebleken is dat snelheidsbegrenzers in voertuigen voor personen- en goederenvervoer met een maximummassa van meer dan 10 ton een positieve invloed hebben op de verkeersveiligheid, de ernst van de verwondingen bij ongevallen reduceren en minder luchtvervuiling en een lager brandstofverbruik tot gevolg hebben.
  • (4) 
    Richtlijn 92/6/EEG van de Raad van 10 februari 1992 betreffende de installatie en het gebruik in de Gemeenschap van snelheidsbegrenzers in bepaalde categorieën motorvoertuigen is uitgebreid tot lichtere motorvoertuigen van de categorieën M2 en N2(4). Het toepassingsgebied van Richtlijn 92/24/EEG, waarin de constructievoorschriften voor snelheidsbegrenzers zijn vastgesteld, moet derhalve op overeenkomstige wijze tot dezelfde categorieën motorvoertuigen worden uitgebreid.
  • (5) 
    Richtlijn 92/24/EEG moet dienovereenkomstig worden gewijzigd,

HEBBEN DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:

Artikel 1

Richtlijn 92/24/EEG wordt als volgt gewijzigd:

  • 1. 
    artikel 1 wordt vervangen door:

"Artikel 1

In deze richtlijn wordt verstaan onder:

  • 'voertuig': ieder voor deelneming aan het wegverkeer bestemd motorvoertuig van de categorieën M2, M3, N2 of N3, zoals gedefinieerd in bijlage II bij Richtlijn 70/156/EEG, met ten minste vier wielen en een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 25 km per uur;
  • 'snelheidsbegrenzer': een snelheidsbegrenzende voorziening, bestemd voor gebruik in een voertuig dat onder het toepassingsgebied van deze richtlijn valt, waarvoor goedkeuring als technische eenheid in de zin van Richtlijn 70/156/EEG kan worden verleend. Ingebouwde snelheidsbegrenzingssystemen die van meet af aan in het ontwerp van voertuigen zijn geïntegreerd, moeten aan dezelfde eisen voldoen als snelheidsbegrenzers.";
  • 2. 
    in bijlage I, punt 1.1, derde alinea, wordt de eerste zin vervangen door:

"Het doel van deze richtlijn is de maximumsnelheid van tot de categorieën N2 en N3 behorende voertuigen voor het vervoer van goederen en van tot de categorieën M2 en M3 behorende voertuigen voor het vervoer van personen tot een vastgestelde grenswaarde te beperken.".

Artikel 2

  • 1. 
    Met ingang van 17 november 2004 mogen de lidstaten, om redenen die verband houden met snelheidsbegrenzers of soortgelijke systemen,
  • de EG-typegoedkeuring of de...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.