Verordening 2004/866 - Regeling op grond van artikel 2 van Protocol nr. 10 van de Toetredingsakte

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening is op 30 april 2004 gepubliceerd en is op 1 mei 2004 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EG) Nr. 866/2004 van de Raad van 29 april 2004 inzake een regeling op grond van artikel 2 van Protocol nr. 10 van de Toetredingsakte

officiële Engelstalige titel

Council Regulation (EC) No 866/2004 of 29 April 2004 on a regime under Article 2 of Protocol No 10 of the Act of Accession
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2004/866
Origineel voorstel COM(2004)145 NLEN
Celex-nummer i 32004R0866

3.

Key dates

Document 29-04-2004
Bekendmaking in Publicatieblad 30-04-2004; Special edition in Hungarian: Chapter 01 Volume 005,Special edition in Bulgarian: Chapter 01 Volume 005,Special edition in Czech: Chapter 01 Volume 005,Special edition in Romanian: Chapter 01 Volume 005,Special edition in Latvian: Chapter 01 Volume 005,Special edition in Polish: Chapter 01 Volume 005,Special edition in Slovak: Chapter 01 Volume 005,Special edition in Slovenian: Chapter 01 Volume 005,Special edition in Lithuanian: Chapter 01 Volume 005,Special edition in Croatian: Chapter 01 Volume 001,Special edition in Maltese: Chapter 01 Volume 005,OJ L 161, 30.4.2004,Special edition in Estonian: Chapter 01 Volume 005
Inwerkingtreding 01-05-2004; in werking zie art 12
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

30.4.2004 NL Publicatieblad van de Europese Unie L 161/128

VERORDENING (EG) Nr. 866/2004 VAN DE RAAD van 29.4.2004

inzake een regeling op grond van artikel 2 van Protocol nr. 10 van de Toetredingsakte

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op Protocol nr. 10 over Cyprus van de Akte betreffende de toetredingsvoorwaarden voor de Tsjechische Republiek, de Republiek Estland, de Republiek Cyprus, de Republiek Letland, de Republiek Litouwen, de Republiek Hongarije, de Republiek Malta, de Republiek Polen, de Republiek Slovenie en de Slowaakse Republiek, en de aanpassing van de Verdragen waarop de Europese Unie is gegrond *, en met name op artikel 2 daarvan,

Gelet op Protocol nr. 3 betreffende de zones van Cyprus die onder de soevereiniteit van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannie en Noord-Ierland 2 vallen, met name op artikel 6 daarvan,

Gezien het voorstel van de Commissie 3,

PB L 236 van 23.9.2003, blz. 955. PB L 236 van 23.9.2003, blz. 940. PB C

Overwegende hetgeen volgt:

  • (26) 
    De Europese Raad heeft herhaaldelijk gewezen op zijn sterke voorkeur voor toetreding van een herenigd Cyprus. Helaas is er nog geen omvattende regeling tot stand gekomen. Overeenkomstig punt 12 van de conclusies van de Europese Raad in Kopenhagen heeft de Raad op 26 april 2004 zijn standpunt over de huidige situatie op het eiland bepaald.
  • (27) 
    In afwachting van een regeling, is de invoering van het acquis bij de toetreding opgeschort in de gebieden van de Republiek Cyprus waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent, zulks overeenkomstig artikel 1, lid 1, van Protocol nr. 10.
  • (28) 
    Overeenkomstig artikel 2, lid 1, van Protocol nr. 10 betekent deze opschorting dat de voorwaarden vastgesteld dienen te worden waaronder de relevante rechtsvoorschriften van de EU gelden ten aanzien van de lijn tussen de bovengenoemde gebieden en de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent. Om de doel-treffendheid van deze regels te garanderen dient de toepassing daarvan te worden uitgebreid tot de grenslijn tussen de gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus niet feitelijk het gezag uitoefent en de oostelijke Sovereign Base Area van het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannie en Noord-Ierland.
  • (29) 
    Aangezien de bovengenoemde lijn geen buitengrens van de EU is, moeten er speciale voorschriften worden vastgesteld om te bepalen welke personen, goederen en diensten de lijn mogen overschrijden, waarvoor de hoofdverantwoordelijkheid bij de Republiek Cyprus ligt. Aangezien de bovenbedoelde gebieden zich echter tijdelijk buiten het douane- en belastinggebied van de Gemeenschap en de ruimte van vrijheid, rechtvaardigheid en veiligheid bevinden, dienen de speciale regels te voorzien in een niveau van bescherming van de veiligheid dat gelijkwaardig is aan het niveau in de EU wat illegale immigratie, gevaren voor de openbare veiligheid en economische belangen in verband met het verkeer van goederen betreft. Zolang er geen voldoende gegevens beschikbaar zijn betreffende de situatie van de diergezondheid in de bovengenoemde gebieden, dient het verkeer van dieren en dierlijke producten verboden te zijn.
  • (30) 
    Overeenkomstig artikel 3 van Protocol nr. 10 vormt de opschorting van het acquis in geen enkel opzicht een beletsel voor maatregelen ter bevordering van de economische ontwikkeling in de bovengenoemde gebieden. Deze verordening is bedoeld om het handelsverkeer en andere contacten tussen bovengenoemde gebieden en die gebieden waarover de regering van de Republiek Cyprus feitelijk het gezag uitoefent, en wil er tegelijkertijd voor zorgen dat er passende beschermingsnormen, als hierboven bedoeld, worden gehandhaafd.
  • (31) 
    Wat het verkeer van personen betreft, mogen, overeenkomstig het beleid van de regering van de Republiek Cyprus, alle burgers van de Republiek Cyprus, EU-burgers en onderdanen van derde...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

9.

Origineel voorstel

 

10.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

11.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

12.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.