Compensatie na storing Blackberry?

Met dank overgenomen van M.H.P. (Martijn) van Dam i, gepubliceerd op woensdag 19 oktober 2011, 1:49.

Vorige week lagen Blackberries er vier dagen uit. Veel mensen maakten extra kosten omdat ze weer moesten smsen. Heb je eigenlijk recht op compensatie? Ik vind in elk geval dat minister Verhagen daarover in gesprek moet gaan met de fabrikant van Blackberry.

Als je een dienst afneemt en die dienst wordt niet netjes geleverd, ligt het voor de hand dat je je geld terugkrijgt. Zo werkt dat bijvoorbeeld al als de stroom uitvalt of als je krant een paar dagen niet bezorgd wordt.

In dit geval is het juridisch ingewikkeld. Je hebt een contract met je provider, namelijk T-Mobile, KPN of Vodafone, en die heeft weer een contract met RIM, de leverancier van Blackberries. E-mail en Ping worden afgewikkeld via de servers van RIM. Daarom had de hele wereld last toen er bij RIM een probleem ontstond.

Je zou juridisch wellicht je provider aan kunnen spreken op het niet leveren van de beloofde dienst en het veroorzaken van extra kosten voor vervangende communicatie zoals sms en telefoon. Maar als individu zet je niet snel die stap. En al helemaal niet omdat het gaat om een klein bedrag. Waarschijnlijk zijn voor de meeste gebruikers de extra gemaakte kosten vele malen hoger dan de voor die vier dagen betaalde abonnementskosten.

RIM biedt nu ter compensatie gratis apps voor een riant bedrag (ongeveer 100 dollar). Dat is een aardige geste, maar tegelijk vast en zeker ook slimme marketing, aangezien Blackberry nu niet bepaald bekend staat om zijn grote hoeveelheid handige apps. In elk geval hoor je je er als bedrijf niet zo makkelijk van af te maken. De Consumentenbond vindt de geboden compensatie ook niet voldoende en vraagt om een wettelijk recht op financiële compensatie. Het gaat immers om het principe.

Al met al voldoende voer voor een zevental Kamervragen aan minister Verhagen. Ik wil van hem weten wat nu eigenlijk je rechten zijn als consumenten, ik vraag hem het voorstel van de Consumentenbond te onderzoeken en ik roep hem op namens de Nederlandse Blackberry-gebruikers in gesprek te gaan met RIM en de fabrikant op te roepen een nette financiële compensatie te bieden voor het uitvallen van de dienst en de extra kosten die mensen daardoor hebben moeten maken.

Vragen van het lid Van Dam (PvdA) aan de minister voor Economische Zaken over compensatie voor consumenten voor het uitvallen van Blackberry.

1. Hebben gebruikers van een Blackberry wettelijk gezien recht op compensatie voor het niet naar behoren functioneren van het product en de bijbehorende dienst vorige week?

2. Zo nee, kunt u uiteen zetten welke rechten consumenten wettelijk hebben als de door hen afgenomen dienst niet naar behoren wordt geleverd? Wanneer hebben consumenten recht op restitutie van abonnementskosten als de dienstverlening faalt?

3. Waar kunnen consumenten (zoals bijvoorbeeld ouders die de rekening van hun kinderen betalen) die zich ineens geconfronteerd zien met een hogere rekening als gevolg van het noodzakelijke gebruik van andere diensten als sms in plaats van ping, terecht met klachten?

4. Is het mogelijk te achterhalen hoeveel extra kosten gebruikers hebben gemaakt, bijvoorbeeld doordat ze gebruik hebben moeten maken van sms in plaats van ping? Bent u bereid de providers te verzoeken openbaar te maken hoeveel er meer gebruik is gemaakt van telefonie of sms tijdens de dagen dat Blackberry niet goed functioneerde?

5. Vindt u ook dat het gerechtvaardigd zou zijn als R.I.M. gebruikers van de Blackberry financiële compensatie aanbiedt voor het falen van de dienstverlening en voor de extra kosten die gebruikers hebben gemaakt, en dat de compensatie met apps onvoldoende is?

6. Bent u bereid contact op te nemen met de providers en met R.I.M. om te komen tot een collectieve financiële compensatieregeling voor alle Blackberrygebruikers in Nederland, zodat gebruikers niet individueel hoeven te proberen compensatie te krijgen?

7. Wat vindt u van de oproep van de Consumentenbond om consumenten het wettelijk recht op compensatie te geven zodat consumenten standaard gecompenseerd worden als de dienstverlening van een bedrijf waarbij ze klant zijn, niet functioneert? Bent u bereid de mogelijkheden van zo'n wettelijk recht te onderzoeken?