‘Een vliegende start op de basisschool’

Met dank overgenomen van M.R.J. (Michel) Rog i, gepubliceerd op donderdag 23 augustus 2012.

Alle kinderen verdienen een vliegende start op de basisschool. Helaas blijkt dat leerlingen die op vierjarige leeftijd een taalachterstand hebben, zij deze aan het einde van de basisschool meestal niet hebben weggewerkt. Het is dus van groot belang dat deze kinderen met meer bagage in het basisonderwijs instromen. Daarom wil het CDA investeren in een ‘Groep nul’ voor alle driejarige kinderen met een taal- of ontwikkelingsachterstand. Omdat niemand zich optimaal kan ontplooien als hij de Nederlandse taal niet goed beheerst.

Omdat het onderwijs zo goed is als de leraar in de klas wil het CDA dat groep nul, net als het basisonderwijs, door HBO geschoold personeel wordt geleid. Wanneer dit iemand is die deel uitmaakt van het team van de basisschool kan die ook beter zorgen voor een vloeiende overgang. Maar er zal ook voldoende tijd voor deze kinderen beschikbaar moeten zijn. Het liefst vijf dagdelen per week, zodat niet alleen taalachterstanden worden weggewerkt, maar ook andere problemen vroegtijdig kunnen worden opgespoord.

Op initiatief van CDA wethouder Hugo de Jonge is in Rotterdam sinds een jaar ervaring opgedaan met groep nul. Onlangs was ik daar op werkbezoek, bij de start van de 100e groep nul. Het was inspirerend om te zien met hoeveel toewijding de groepskrachten deze leerlingen op een speelse manier verder helpen in hun ontwikkeling. En door een intensief ouderprogramma leren ouders hoe zij zelf de taalontwikkeling van hun kinderen verder kunnen stimuleren. Zo slaan we met groep nul twee vliegen in één klap: een succesvolle basisschoolcarrière voor leerlingen met een taalachterstand én meer ouderbetrokkenheid. Zo kunnen we samen werken aan beter onderwijs. Want samen kunnen we meer!

Met vriendelijke groet,

Michel Rog