Verordening 1998/1540 - Steunverlening aan de scheepsbouw - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EG) nr. 1540/98 van de Raad van 29 juni 1998 betreffende de steunverlening aan de scheepsbouwofficiële Engelstalige titel
Council Regulation (EC) No 1540/98 of 29 June 1998 establishing new rules on aid to shipbuildingRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 1998/1540 |
Origineel voorstel | COM(1997)469 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 31998R1540 |
Document | 29-06-1998 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 18-07-1998; PB L 202 p. 1-10 |
Inwerkingtreding | 01-01-1999; in werking zie art 13 |
Einde geldigheid | 31-12-2003; zie art. 13 |
|
Verordening (EG) nr. 1540/98 van de Raad van 29 juni 1998 betreffende de steunverlening aan de scheepsbouw
Publicatieblad Nr. L 202 van 18/07/1998 blz. 0001 - 0010
VERORDENING (EG) Nr. 1540/98 VAN DE RAAD van 29 juni 1998 betreffende de steunverlening aan de scheepsbouw
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, inzonderheid op artikel 92, lid 3, onder e), en op de artikelen 94 en 113,
Gezien het voorstel van de Commissie (1),
Gezien het advies van het Europees Parlement (2),
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité (3),
Overwegende dat een overeenkomst inzake normale concurrentievoorwaarden in de commerciële scheepsbouw- en scheepsreparatiesector die is gesloten tussen de Europese Gemeenschap en bepaalde derde landen in het kader van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), hierna "de overeenkomst" te noemen (4), nog niet in werking is getreden omdat de Verenigde Staten van Amerika de overeenkomst nog niet hebben geratificeerd; dat Verordening (EG) nr. 3094/95 van de Raad van 22 december 1995 betreffende de steunverlening aan de scheepsbouw (5) derhalve nog niet in werking is getreden;
Overwegende dat overeenkomstig artikel 10 van Verordening (EG) nr. 3094/95 de desbetreffende bepalingen van Richtlijn 90/684/EEG van de Raad (6) van toepassing blijven uiterlijk tot en met 31 december 1998 indien de overeenkomst van de OESO niet in werking is getreden;
Overwegende dat nog geen voldoende evenwicht tussen vraag en aanbod op de wereldwijde scheepsbouwmarkt is bereikt zodat de prijzen gedrukt blijven; dat wordt verwacht dat de concurrentiedruk op de scheepsbouwers van de Gemeenschap verder zal toenemen aangezien is voorzien dat de algemene vraag naar schepen na het jaar 2000 zal dalen en er wordt verwacht dat de wereldwijd beschikbare scheepsbouwcapaciteit zal blijven toenemen;
Overwegende dat het tempo waarin de werven van de Gemeenschap hun productiviteit verbeteren, dient te worden opgedreven, teneinde de kloof te dichten met hun internationale concurrenten, met name Japan en Korea, hoewel de werven van de Unie vooruitgang hebben geboekt op het gebied van de verbetering van hun concurrentiepositie;
Overwegende dat een concurrentiële scheepsbouwindustrie belangrijk is voor de Gemeenschap en bijdraagt tot haar economische en sociale ontwikkeling doordat de scheepsbouw uiteenlopende industrieën een substantiële markt verschaft en de werkgelegenheid handhaaft in een aantal regio's waarvan vele reeds te kampen hebben met een hoge werkloosheid;
Overwegende dat een complete afschaffing van de steun aan de sector momenteel nog niet mogelijk is gezien de moeilijke marktsituatie en de noodzaak om de werven aan te moedigen de noodzakelijke wijzigingen door te voeren om hun concurrentiepositie te verbeteren; dat een stringent en selectief steunbeleid dient te worden voortgezet, teneinde deze inspanningen te ondersteunen en eerlijke en uniforme voorwaarden te garanderen voor de intracommunautaire mededinging; dat een dergelijk beleid de meest geschikte benadering is om het behoud van een toereikende activiteit in de Europese werven te verzekeren en om aldus de overleving van een doelmatige en concurrentiële Europese scheepsbouwindustrie te garanderen;
Overwegende dat het steunbeleid van de Europese Gemeenschap ten behoeve van de scheepsbouwsector sinds 1987 in hoofdzaak ongewijzigd is gebleven; overwegende dat de doelstellingen van dit beleid in het algemeen zijn verwezenlijkt, maar dat het beleid dient te worden aangepast, teneinde de toekomstige uitdagingen waarmee de industrie te kampen krijgt, het hoofd te kunnen bieden;
Overwegende dat met name bedrijfssteun niet de efficiëntste manier is om de Europese scheepsbouwindustrie aan te moedigen om haar concurrentiepositie te verbeteren; dat de bedrijfssteun derhalve dient te worden afgebouwd en dat het accent moet worden...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.