Ontwerp-voorstel - alomvattend optreden ter bestrijding van synthetische drugs in Europa

1.

Kerngegevens

Document­datum 14-02-2000
Publicatie­datum 22-01-2013
Kenmerk 6044/00
Van Swedish delegation
Aan Working Party on Drugs Trafficking
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

RAAD VAN Brussel, 14 februari 2000 (25.02) DE EUROPESE UNIE (OR. en)

6044/00

LIMITE

CORDROGUE STUP 2

NOTA van: de Zweedse delegatie aan: de Groep Drugshandel Betreft: Ontwerp-voorstel - alomvattend optreden ter bestrijding van synthetische drugs in Europa

I. Achtergrond

Reeds lange tijd is de Europese Unie een regio waar het illegaal drugsgebruik in stand blijft. De meeste van die drugs worden in andere delen van de wereld geproduceerd, zoals cocaïne en opiaten in Zuid-Amerika, opiaten in Azië en cannabis in Noord-Afrika en het Midden Oosten.

Het externe drugsbeleid van de lidstaten is de afgelopen jaren bepaald door het streven de algehele drugsconsumptie, -productie en -handel terug te dringen. Dat beleid is unaniem door de lidstaten overeengekomen. Sommige van de maatregelen die werden getroffen om dat doel te bereiken, zijn politieke dialoog, bilaterale verdragen, waaronder economische hulp en overeenkomsten over het overstappen op andere gewassen. Vermelding verdient hier het werk dat is verzet in het kader van de Groep van Dublin (Latijns-Amerika, Caribisch gebied), het Internationaal Drugsbestrijdingsprogramma van de Verenigde Naties (UNDCP), en verscheidene programma’s van de Europese Unie, zoals PHARE, TACIS en OISIN.

NL

De Europese Unie en de lidstaten hebben tevens een aantal maatregelen getroffen om de justitiële en praktische samenwerking op het gebied van synthetische drugs uit te bouwen en te vergemakkelijken, zoals:

• De Drugsstrategie van de Europese Unie 2000-2004 (doc. 12555/3/99 CORDROGUE 64

REV 3).

• Gemeenschappelijk optreden 97/396/JBZ van 16 juni 1997 betreffende de uitwisseling van

informatie, de risicobeoordeling en de controle inzake nieuwe synthetische drugs, PB L 167 van 25.06.1997.

• Gemeenschappelijk optreden 96/699/JBZ van 29 november 1996 inzake de uitwisseling van

informatie over de chemische descriptie van drugs met het oog op de vergemakkelijking van een betere samenwerking tussen de lidstaten bij de bestrijding van de illegale drugshandel, PB L 322 van 12.12.1996.

• Gemeenschappelijk optreden 96/750/JBZ van 17 december 1996 betreffende de onderlinge

aanpassing van de wetgevingen en praktijken van de lidstaten van de Europese Unie ter bestrijding van drugsverslaving en ter voorkoming en bestrijding van de illegale drugshandel, PB L 342 van 31.12.1996.

Verordening (EEG) nr. 302/93 i van de Raad van 8 februari 1993 tot oprichting van een

Europees Waarnemingscentrum voor drugs en drugsverslaving (EWDD) in Lissabon, PB L 36 van 12.02.1993.

Richtlijn 92/109/EEG i van de Raad van 14 december 1992 inzake de vervaardiging en het in

de handel brengen van bepaalde stoffen (precursoren) die worden gebruikt voor de illegale

vervaardiging van verdovende middelen en psychotrope stoffen, PB L 370 van 19.12.1992.

Verordening (EEG) nr. 3677/90 i van de Raad van 13 december 1990 houdende maatregelen

om te voorkomen dat bepaalde stoffen worden misbruikt voor de illegale vervaardiging van verdovende middelen en psychotrope stoffen, PB L 357 van 20.12.1990.

In coördinatie met bovenstaande maatregelen maar ook onafhankelijk daarvan hebben forensische instituten en rechtshandhavinginstanties in de lidstaten specifieke kennis en expertise opgebouwd bij het vaststellen van de geografische herkomst van verdovende middelen, in het bijzonder synthetische, zoals:

• Het CAPE-project voor analyse en systematisering van ecstasy, uitgevoerd door het Bundeskriminalamt

(BKA) in Wiesbaden.

NL

• Het Europese ecstasylogoprogramma • De uitvoerbaarheidsstudie betreffende het chemisch onzuiverheidsonderzoek bij

amfetaminen voor politiële en justitiële doeleinden (doc. 9601/97 ENFOPOL 163), hierna "de uitvoerbaarheidsstudie" genoemd, die in de loop van 1997 en 1998 is voorbereid en uitgevoerd door Europol en diverse lidstaten.

II. Samenvatting van het probleem

Ondanks de genomen maatregelen heeft Europa nu te maken met een aanzienlijke productie van synthetische drugs, hoofdzakelijk amfetamines. De productie is zo groot dat Europa momenteel zijn eigen gewoonten qua illegaal drugsgebruik door binnenlandse productie in stand houdt. De handelsstroom uit andere delen van de wereld is van betrekkelijk geringe zorg, maar er zijn tekenen dat syntetische drugs uit Europa worden uitgevoerd. Tegen die achtergrond moeten de lidstaten thans resoluut tegen de productie van en de handel in synthetische drugs binnen Europa optreden, willen zij hun geloofwaardigheid behouden in hun samenwerking met derde landen om aldaar de Europese uitvoer van illegale drugs aan te pakken.

Een aanzienlijk deel van de Europese illegale drugs wordt ook geproduceerd in bepaalde kandidaat-lidstaten van de EU. Indien die productie nu niet doeltreffend wordt bestreden, zal de EU in de toekomst, wanneer die landen volwaardig lid worden, met ernstige problemen worden geconfronteerd.

Jongeren zijn altijd zeer belust geweest op nieuwe "modieuze" drugs als amfetamines en ecstasy, maar die tendens lijkt in de laatste jaren nog sterker geworden. Daar zijn diverse redenen voor. Zo valt bijvoorbeeld te denken aan de toegenomen aantrekkingskracht van synthetische drugs op de steeds meer imagobewuste jongerenmarkt. Bovendien is het gebruik van die drugs overgeslagen op lidstaten die tot dusver van dit probleem verschoond waren gebleven.

NL

III. Factoren die een doeltreffender optreden tegen synthetische drugs in de weg staan

Het eindverslag van de bovengenoemde, uit OISIN gefinancierde uitvoerbaarheidsstudie, werd in oktober en december 1999 in respectievelijk de Groep Illegale Drugshandel en de Horizontale Groep Drugs gepresenteerd. In grote lijnen omvatte het project een analyse van sporenverontreiniging in in beslag genomen amfetamines, waardoor de herkomst kon worden vastgesteld en er een patroon van productieplaatsen en -routes zichtbaar werd.

De uitvoerbaarheidsstudie heeft haar waarde in dat opzicht bewezen, maar was qua rechtshandhavingacties in specifieke gevallen minder succesvol. Dat kwam omdat verscheidene justitiële en praktische hindernissen een doeltreffende samenwerking tussen rechtshandhavinginstanties in de lidstaten in de weg stonden.

Sommige van die moeilijkheden zijn algemeen. De lijst hierna moet niet als uitputtend worden beschouwd, maar als voorbeeld van de problemen op gebieden waar nog vooruitgang moet worden geboekt om synthetische drugs in Europa doeltreffender te kunnen bestrijden.

1. Gebrekkige coördinatie van de informatie over inbeslagnames van synthetische drugs

NB: geconstateerd werd dat, wil men komen tot betrouwbare analyses die tot passende rechtshandhavingacties leiden, alle relevante inbeslagnames, samen met de ermee gerelateerde rechtshandhaving- en forensische gegevens, naar behoren op nationaal en op EU- niveau moeten worden gemeld en gecoördineerd.

2. Juridische moeilijkheden bij het verkrijgen en vervoeren van monsters van in beslag genomen partijen drugs

NB: Een hindernis was het verbod dat in sommige lidstaten rust op het nemen van monsters van een in beslag genomen partij drugs voor wetenschappelijke doeleinden of het aanleggen van criminele inlichtingen, voordat er een definitief gerechtelijk vonnis is uitgesproken. Voorts werd als aanzienlijk obstakel aangemerkt dat het lastig is amfetaminemonsters naar een forensisch laboratorium in een ander land op te sturen.

NL

  • 3. 
    Wetenschappelijke moeilijkheden bij het vergelijken van synthetische drugs

NB: Ook werd geconstateerd dat in verschillende forensische laboratoria opgestelde profielen moeilijk met elkaar vergeleken kunnen worden. Het lijkt daarom noodzakelijk op dat punt te gaan benchmarken.

IV. Voorstel voor een Europees project inzake synthetische drugs - CASE

De onder I genoemde gemeenschappelijke maatregelen zijn niet geheel toereikend gebleken om de moeilijkheden op te lossen. Er bestaan derhalve gerede redenen voor de lidstaten om hun inspanningen ter bestrijding van de productie en de handel van synthetische drugs in Europa op te voeren. Dat zou kunnen gebeuren in de vorm van acties in een gemeenschappelijk programma en onder een gemeenschappelijke naam: Comprehensive Action against Synthetic drugs in Europe (alomvattend optreden ter bestrijding van synthetische drugs in Europa) – CASE.

De volgende voorstellen zijn voorbeelden van maatregelen die adequaat worden geacht om algemene hindernissen weg te ruimen voor een doeltreffender bestrijding van synthetische drugs. De opsomming moet echter niet als een limitatieve lijst worden gezien, maar de overeengekomen stappen zullen uiteindelijk een samenhangende catalogus van maatregelen vormen met als algemeen einddoel de productie van en de handel in synthetische drugs binnen Europa aanzienlijk terug te dringen. Die maatregelen dienen te worden getroffen met volledige inachtneming van de nationale prioriteiten.

Voorstel voor een EU-instrument

Gezien het voorafgaande stelt de Zweedse delegatie voor, een instrument te ontwikkelen dat voor de lidstaten de volgende verplichtingen omvat:

• Aan Europol alle inbeslagnames van synthetische drugs melden die aan bepaalde overeen

te komen criteria voldoen. Ook moeten alle relevante politiële gegevens in verband met de inbeslagnames worden gemeld.

NL

• Onverwijld monsters nemen van in beslag genomen partijen die aan bepaalde overeen te

komen criteria voldoen, en die meteen opsturen naar een gemeenschappelijk forensisch laboratorium voor onderzoek zoals hieronder wordt voorgesteld.

• Ervoor zorgen dat monsters van in beslag genomen drugs snel over het eigen grondgebied

naar een gemeenschappelijk forensisch laboratorium kunnen worden vervoerd.

• Nationale forensische laboratoria die specifieke kennis en expertise hebben opgebouwd,

opdragen om namens de lidstaten

  • vergelijkende forensische studies van in beslag genomen drugs te verrichten en de resultaten ervan aan Europol en de lidstaten voor te leggen, en
  • ten behoeve van politie- en forensische experts ontwikkeling, opleiding en seminars te verzorgen op het gebied van onderzoek en methodologie.

Voorts moet Europol worden opgedragen politiële en forensische gegevens over inbeslagnames van synthetische drugs te verzamelen, te combineren en te analyseren, zodat de lidstaten een betrouwbare basis krijgen voor strategische besluitvorming en gezamenlijke wetshandhavingacties.

Binnen het kader van zo’n instrument moet worden bekeken of er een gemeenschappelijke

Europese gegevensbank voor de forensische analyse van synthetische drugs moet komen en wat de inhoud daarvan zou moeten zijn.

Voorstellen voor operationele maatregelen

Op basis van de resultaten van de door middel van het voorgestelde instrument uitgevoerde studies en analyses, dan wel op andere wijze:

NL

dienen de lidstaten en Europol gezamenlijke en gerichte rechtshandhavingacties op touw te zetten tegen internationale of andere belangrijke criminele organisaties die betrokken zijn bij de productie van en de handel in synthetische drugs.

V. Voortzetting van de werkzaamheden

De delegaties wordt verzocht op dit document te reageren door te laten weten of ze:

• de bovenstaande analyse al dan niet delen, • het ermee eens zijn dat er verdere stappen moeten worden gezet, zoals hierboven

geschetst, inclusief het uitwerken van een instrument,

• in dat verband nog andere maatregelen of acties willen voorstellen.

_______________

NL

 
 
 
 

3.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.