Corruptie in ontwikkelingslanden

1.

Kerngegevens

Document­datum 18-11-2008
Publicatie­datum 22-01-2013
Kenmerk 15830/08
Van Working Party on General Affairs
Aan Permanent Representatives Committee/Council
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

RAAD VAN PUBLIC Brussel, 18 november 2008 (25.11)

DE EUROPESE UNIE (OR. en)

15830/08

LIMITE

PE-QE 800

ONTWERP-ANTWOORD OP SCHRIFTELIJKE VRAAG

E-5347/08 van Koenraad Dillen (NI)

van: de Groep algemene zaken aan: het Comité van permanente vertegenwoordigers/de Raad Betreft: "Corruptie in ontwikkelingslanden"

  • 1. 
    De delegaties treffen hierbij aan:
    • de tekst van de schriftelijke vraag; - het op 14 november 2008 door de Groep algemene zaken opgestelde ontwerp-antwoord.
  • 2. 
    Dit ontwerp-antwoord wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het Comité van permanente vertegenwoordigers (1e deel) en aan de Raad.

________________________

15830/08 dau/NGS/mv 1 SCHRIFTELIJKE VRAAG E-5347/08 van Koenraad Dillen (NI) aan de Raad

Betreft: Corruptie in ontwikkelingslanden

In arme landen betekent corruptie een humanitaire ramp. Dat is de stelling die de ngo Transparancy International in haar onlangs gepresenteerde jaarrapport poneert. Ze zegt dat corruptie het verschil kan maken tussen leven of dood, wanneer het zaken als zuiver water of gezondheidszorg betreft.

Van de tien meest corrupte landen bevinden er zich zes in Afrika (Dem. Rep Congo; Equatoriaal

Guinea; Tsjaad; Guinea; Soedan en Somalië).

Ondanks honderden miljarden humanitaire steun het voorbije decennium, is de situatie alleen maar verslechterd.

Steunt de Raad de stelling dat ontwikkelingshulp aan landen in de Derde Wereld gelinkt moet worden aan concrete resultaten in de strijd tegen corruptie?

________________________

ANTWOORD op schriftelijke vraag E-5347/08 van Koenraad Dillen (NI)

De Raad erkent dat corruptie het bereiken van ontwikkelingsdoelstellingen enorm in de weg kan staan en een symptoom vormt van slecht bestuur.

Corruptie kan op diverse manieren worden aangepakt. De Raad is van oordeel dat de internationale en regionale akkoorden inzake corruptie moeten worden nageleefd, bekrachtigd en uitgevoerd. De Raad is eveneens van mening dat democratische bestuurlijke hervormingen, waaronder corruptiebestrijding, niet van bovenaf kunnen worden opgelegd. De staten moeten zelf beslissen over hun eigen hervormingsstrategieën en deze uitvoeren. Er moet rekening worden gehouden met het tempo, het tijdschema en de unieke omstandigheden van de landen. De EU is bereid dergelijke hervormingen te blijven steunen.

Een belangrijk instrument hiervoor is de geregelde politieke dialoog tussen de EU en haar partnerlanden overal ter wereld. Eerbiediging van democratisch bestuur en corruptiebestrijding worden in het kader van de politieke dialoog met de partnerlanden regelmatig geëvalueerd om tot gezamenlijk begrip te komen en steunmaatregelen te bepalen.

Er zij ook op gewezen dat in het Strategisch Partnerschap Afrika-EU 1 de bevordering van

democratisch bestuur wordt aangemerkt als een centraal kenmerk van de dialoog en het partnerschap tussen Afrika en de EU. In dit verband schept het Strategisch Partnerschap Afrika-EU ruimte voor een open, intensieve en brede dialoog over alle aspecten en begrippen van bestuur, waaronder bestrijding van corruptie.

15830/08 dau/NGS/mv 3 Er wordt in het kader van de voornaamste instrumenten voor communautaire ontwikkelings– samenwerking (Verordening (EG) nr. 1905/2006 i van het Europees Parlement en de Raad tot

invoering van een financieringsinstrument voor ontwikkelingssamenwerking 1 , en de ACS-EG-

Partnerschapsovereenkomst) financiële steun verleend voor de versterking van democratisch bestuur, met inbegrip van maatregelen ter bestrijding van corruptie.

Naast deze instrumenten ter ondersteuning van corruptiebestrijding is democratisch bestuur, met inbegrip van maatregelen ter bestrijding van corruptie, voor de Gemeenschap een belangrijk criterium voor het verlenen van ontwikkelingssteun. Voorts voorziet artikel 97 van de Partnerschapsovereenkomst met de ACS-landen in een dialoog die gericht is op corrigerende maatregelen.

_________________

15830/08 dau/NGS/mv 4

 
 
 
 

3.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.