Aanneming van ontwerp-conclusies van de Raad over het "aanpakken van evoluerende vormen van mensenhandel in de EU-lidstaten"

1.

Kerngegevens

Document­datum 27-05-2011
Publicatie­datum 22-01-2013
Kenmerk 8776/3/11 REV 3
Van General Secretariat
Aan COREPER/Council
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

RAAD VAN Brussel, 27 mei 2011 (31.05) DE EUROPESE UNIE (OR.en)

8776/3/11 PUBLIC

REV 3

LIMITE

GENVAL 36 CRIMORG 48 ENFOPOL 100

NOTA I/A-PUNT van: het secretariaat-generaal aan: het Comité van permanente vertegenwoordigers / de Raad nr. vorig doc.: 8776/2/11 REV 2 GENVAL 36 CRIMORG 48 ENFOPOL 100

Betreft: Aanneming van ontwerp-conclusies van de Raad over het "aanpakken van evoluerende vormen van mensenhandel in de EU-lidstaten"

  • 1. 
    Het voorzitterschap heeft op 7 april 2011 ontwerp-conclusies van de Raad over het

    "aanpakken van evoluerende vormen van mensenhandel in de EU-lidstaten" aan de Raad voorgelegd. De tekst van de conclusies is op 13 april 2011 besproken in de Groep algemene aangelegenheden, waaronder evaluatie (GENVAL).

  • 2. 
    De conclusies zijn opgesteld op basis van een vragenlijst die de Groep GENVAL in september 2010 onder de lidstaten heeft verspreid. Naar aanleiding van die vragenlijst is er op 4 en 5 april 2011 te Boedapest een seminar georganiseerd waar is nagegaan welke de verschillende en meest frequente vormen van arbeidsuitbuiting zijn en hoe deze het best kunnen worden aangepakt. Dit seminar heeft geleid tot aanbevelingen die in deze ontwerpconclusies zijn meegenomen.
  • 3. 
    In aansluiting op de vergadering van het CATS van 17 mei 2011 is er een consensus bereikt over de tekst in de bijlage bij document 8776/2/11 REV 2 GENVAL 36 CRIMORG 48

    ENFOPOL 100.

8776/3/11 REV 3 oms/JEL/lm 1 4. Het Coreper wordt derhalve verzocht de Raad in overweging te geven de ontwerp-conclusies

van de Raad over het "aanpakken van evoluerende vormen van mensenhandel in de EU- lidstaten", als vervat in de bijlage bij document 8776/3/11 REV 3 GENVAL 36 CRIMORG 48 ENFOPOL 100, aan te nemen.

________________

BIJLAGE

De Raad van de Europese Unie,

OVERWEGENDE dat mensenhandel een moderne vorm van slavernij is en een ernstige schending van de fundamentele mensenrechten en vrijheden betekent;

OVERWEGENDE dat het eerbiedigen en beschermen van de rechten van slachtoffers centraal moet staan in elk optreden ter bestrijding van mensenhandel;

OVERWEGENDE dat inspanningen ter bestrijding van recente ontwikkelingen op het gebied van de mensenhandel een belangrijk onderdeel vormen van Richtlijn 2011/36 i/EU van het Europees Parlement en de Raad inzake de voorkoming en bestrijding van mensenhandel en de bescherming

van slachtoffers daarvan, en ter vervanging van Kaderbesluit 2002/629 i/JBZ van de Raad 1 (hierna de

"richtlijn ter bestrijding van mensenhandel"), die op 5 april 2011 is aangenomen;

HERINNEREND AAN het Verdrag van de Raad van Europa inzake de bestrijding van

mensenhandel 2 ;

HERINNEREND AAN het in december 2009 door de Europese Raad aangenomen programma van

Stockholm – Een open en veilig Europa ten dienste en ter bescherming van de burger 3 , waarin

wordt verzocht om maatregelen ter bestrijding van mensenhandel als een vorm van zware en georganiseerde criminaliteit;

HERINNEREND AAN het "actiegericht document over het versterken van de externe dimensie van de EU met betrekking tot de bestrijding van de mensenhandel; naar een mondiale actie van de EU

tegen de mensenhandel" 4 ;

1 PB L 101 van 15.4.2011, blz. 1.

2 Verdrag van de Raad van Europa inzake de bestrijding van mensenhandel, Warschau,

16.5.2005, Verdrag RvE nr. 197.

3 PB C 115 van 4.5.2010, blz. 1.

4 Aangenomen door de Raad op 30 november 2009 (6865/10 CRIMORG 38 JAIEX 22 RELEX

163 JAI 168) (eerste uitvoeringsverslag zal worden goedgekeurd tijdens de zitting van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken in juni 2011 (9501/3/11 REV 3 GENVAL 46 JAIEX 34 RELEX 418 JAI 270)).

HERINNEREND AAN de conclusies van het voorzitterschap in het kader van de conferentie "Naar een multidisciplinaire benadering van de voorkoming van mensenhandel, de vervolging van

mensenhandelaars en de bescherming van slachtoffers" 1 , die op 18 en 19 oktober 2010 te Brussel is

gehouden naar aanleiding van de vierde EU-Dag tegen mensenhandel;

INDACHTIG het feit dat de Europese Commissie in maart 2011 een coördinator voor de bestrijding van mensenhandel (ATC) heeft benoemd en thans werkt aan een nieuwe geïntegreerde strategie inzake bestrijding van mensenhandel en maatregelen voor bescherming en bijstand van slachtoffers;

ERMEE INGENOMEN dat de lidstaten en de EU-instellingen grote inspanningen hebben geleverd om mensenhandel te voorkomen en te bestrijden en de slachtoffers ervan te beschermen en bij te staan;

NOTA NEMEND van Advies 7/2010 van de Deskundigengroep Mensenhandel van de Europese

Commissie met betrekking tot het voorstel inzake een Europese strategie en prioritaire maatregelen voor het bestrijden en voorkomen van mensenhandel en het beschermen van de rechten van personen die het slachtoffer van mensenhandel en uitbuiting zijn. In het advies wordt aangetoond dat mensenhandel met het oog op arbeidsuitbuiting voorkomt in diverse sectoren van de formele en informele economie, en meer bepaald in sectoren met seizoenarbeid, uitzendarbeid en arbeid in onderaanneming, die vaak arbeidsintensief zijn en een hoog personeelsverloop kennen en waartoe zowel kleine als grote ondernemingen op zeer uiteenlopende gebieden van de economie behoren. Tevens wordt aangetoond dat mensenhandel niet alleen is gericht op arbeidsuitbuiting, maar daarnaast ook op bedelarij en criminele activiteiten;

NOTA NEMEND VAN Advies 2/2009 van de Deskundigengroep Mensenhandel van de Europese Commissie met betrekking tot het Commissievoorstel voor een kaderbesluit van de Raad inzake de voorkoming en bestrijding van mensenhandel en de bescherming van slachtoffers, en tot intrekking van Kaderbesluit 2002/629 i/JBZ (COM (2009) 136 def i.), waarin wordt benadrukt dat het concept uitbuiting ruimer moet worden opgevat en ook uitdrukkelijk betrekking moet hebben op bedelarij en uitbuiting van criminele activiteiten;

8776/3/11 REV 3 oms/JEL/lm 4 OVERWEGENDE dat het vanwege het geringe aantal nationale mechanismen voor gegevensverzameling die gebruik maken van gestandaardiseerde indicatoren, alsook vanwege de beperkte mate waarin gegevens over uitbuiting van niet-seksuele aard worden verzameld en het beperkt voorhanden zijn van uitgesplitste gegevens over veroordelingen en over slachtoffers van mensenhandel, moeilijk is om de feitelijke aard en omvang van mensenhandel te onderkennen;

OVERWEGENDE dat een kortetermijnbenadering met betrekking tot bewustmakingsactiviteiten haar doel voorbij schiet;

OVERWEGENDE dat het gebrek aan regelmatige opleiding van beroepsbeoefenaren en aan continue voorlichting van het publiek de identificatie van slachtoffers van mensenhandel bemoeilijkt en bijstandsverlening in de weg staat;

ERMEE REKENING HOUDEND dat slachtofferhulp in hoge mate wordt gehinderd door het geringe aantal verwijzingsmechanismen en gespecialiseerde ondersteunende diensten;

ERMEE REKENING HOUDEND dat doeltreffend onderzoek door wetshandhavingseenheden die de mensenhandel bestrijden wordt bemoeilijkt door hun beperkte bevoegdheid;

EROP WIJZEND dat een snelle en passende schadeloosstelling van slachtoffers van mensenhandel slechts in beperkte mate mogelijk is;

NOTA NEMEND VAN de plannen van de Commissie om Richtlijn 2004/80/EG i van 29 april 2004

betreffende de schadeloosstelling van slachtoffers van misdrijven 1 opnieuw te bezien en te

verbeteren;

INGENOMEN MET de actieve deelname van de deskundige vertegenwoordigers van de lidstaten aan het seminar van 4 en 5 april te Boedapest, die een belangrijke bijdrage aan de huidige Raadsconclusies heeft geleverd.

8776/3/11 REV 3 oms/JEL/lm 5 MOEDIGT DE LIDSTATEN AAN

te voldoen aan de bestaande juridische definities op het gebied van mensenhandel, zoals die zijn vervat in IAO-Verdrag nr. 29 van 29 juni 1930 betreffende de gedwongen of verplichte arbeid, en in de richtlijn ter bestrijding van mensenhandel;

na te gaan of nationale multisectorale mechanismen voor gegevensverzameling kunnen worden opgezet of ontwikkeld, waarbij beter gebruik wordt gemaakt van reeds bestaande indicatorsystemen die alle vormen van mensenhandel meewegen;

het verzamelen van gegevens over evoluerende vormen van mensenhandel in de lidstaten en de EU verder te ontwikkelen, op basis van gemeenschappelijke indicatoren en met gebruikmaking van bestaande methoden om het vergaren van vergelijkbare statistische gegevens mogelijk te maken;

de nodige stappen te ondernemen om de kwaliteit van de verzamelde gegevens te verbeteren zodat zij nuttig kunnen worden gebruikt als basis voor beleidsplanning en voor het in kaart brengen van nationale en transnationale tendensen in mensenhandel.

VERZOEKT DE LIDSTATEN EN DE INSTELLINGEN VAN DE EU

informatie te verstrekken over evoluerende vormen van mensenhandel, en deze regelmatig te actualiseren voor diverse doelgroepen zowel aan vraag- als aan aanbodzijde, waarbij rekening wordt gehouden met de voorschriften van de nationale wetgeving en een optimaal gebruik wordt gemaakt van bestaande mechanismen en infrastructuur om verzamelde statistieken beschikbaar te stellen;

de preventieactiviteiten, waaronder bewustmaking van het bestaan van mensenhandel voor arbeidsuitbuiting en andere vormen van niet-seksuele uitbuiting, op te voeren en daarbij de maatschappij in haar geheel te betrekken door met alle diverse actoren samen te werken zoals het bedrijfsleven, de culturele en artistieke sector, de academische wereld en maatschappelijke organisaties, met inbegrip van erkende en actieve niet-gouvernementele organisaties.

VERZOEKT DE LIDSTATEN

regelmatige, multidisciplinaire opleidingen voor beroepsbeoefenaren die hoogstwaarschijnlijk met slachtoffers in contact zullen komen, uit te werken of te verbeteren (ook voor maatschappelijk werkers, arbeidsinspecties, vakbonden en werknemersorganisaties). Er moeten inspanningen worden geleverd om het inzicht van degenen die in contact komen met mogelijke slachtoffers van mensenhandel, te evalueren;

zich te beraden op de noodzaak van betere scholing of bijzondere opleidingen voor professionals op beleidsniveau en voor degenen die statistische gegevens verzamelen en analyseren;

voorlichting over mensenhandel, inclusief alle vormen van uitbuiting, te integreren in opleidingsinstrumenten op alle relevante onderwijsniveaus.

MOEDIGT DE LIDSTATEN AAN

optimaal gebruik te maken van bestaande internationale samenwerkingsmechanismen tussen wetshandhavings- en justitiële autoriteiten, waarbij een beroep wordt gedaan op de ervaring en expertise van Europol en Eurojust en de oprichting van gemeenschappelijke onderzoeksteams (GOT's) wordt vergemakkelijkt en bevorderd;

werk te maken van verwijzingsmechanismen en specifieke bijstanddiensten voor alle slachtoffers van mensenhandel, met bijzondere aandacht voor de slachtoffers van verschillende vormen van uitbuiting en slachtoffers met bijzondere behoeften, meer bepaald kinderen. Er zij tevens op gewezen dat passende bijstand en ondersteuning voor slachtoffers beschikbaar moeten worden gesteld zowel in de landen van bestemming als van herkomst. De grensoverschrijdende samenwerking moet worden versterkt, ook op het gebied van informatie-uitwisseling. In veel lidstaten moeten de minimumnormen voor verwijzingsmechanismen worden verbeterd en aangescherpt;

te zorgen voor het vereiste niveau van deskundigheid op het gebied van wetshandhaving, bijvoorbeeld onder wetshandhavingseenheden die de mensenhandel bestrijden en onderzoeksbevoegdheid hebben, en daarbij een alomvattende aanpak tussen de instanties te waarborgen; en

na te gaan of bestaande regelingen voor schadeloosstelling, waar slachtoffers terecht kunnen voor een snelle verlichting van hun leed, verbeterd kunnen worden.

VERZOEKT DE COMMISSIE

met deze conclusies rekening te houden bij het opstellen van haar toekomstige geïntegreerde strategie ter bestrijding van mensenhandel.

_________________

 
 
 
 

3.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.