Het herziene transparantieregister: meer informatie en meer stimulansen, strenger voor overtreders

Met dank overgenomen van Europese Commissie (EC) i, gepubliceerd op dinsdag 15 april 2014.
Het herziene transparantieregister: meer informatie en meer stimulansen, strenger voor overtreders
Bron: Europese Commissie: Rapid persberichten

Europese Commissie

MEMO

Brussel, 15 april 2014

Het herziene transparantieregister: meer informatie en meer stimulansen, strenger voor overtreders

Het transparantieregister van belangenvertegenwoordigers is in 2011 opgezet en opereert op basis van een interinstitutioneel akkoord tussen het Europees Parlement en de Europese Commissie. Het akkoord is onlangs herzien door een groep op hoog niveau waarin Europese Parlementsleden van alle fracties en een vertegenwoordiger van de Raad zitting hadden. De groep stond onder het voorzitterschap van Commissievicevoorzitter Maroš Šefčovič i en EP-vicevoorzitter Rainer Wieland. De groep is van augustus tot december 2013 negenmaal bijeengekomen om een lijst van aanbevelingen ter verbetering van het register op te stellen.

Het resultaat is een herzien akkoord, dat de Commissie op 9 april 2014 heeft vastgesteld en het Europees Parlement op 15 april 2014 plenair heeft goedgekeurd. De volgende dag is het akkoord plechtig ondertekend door vicevoorzitter Šefčovič en EP-voorzitter Martin Schulz i. Voor 2017 is een volgende herziening van het transparantieregister gepland.

Het nu herziene akkoord bevat een aantal verbeteringen en verduidelijkingen, zoals:

  • duidelijkere indeling , zodat inschrijvers gemakkelijker de juiste categorie kunnen kiezen (bijlage 1 bij het akkoord);
  • herwerking van de waarschuwings- en klachtenregeling om snellere en doeltreffendere monitoring mogelijk te maken en de kwaliteit van de gegevens te verbeteren (punt VII en bijlage 4);
  • aanscherping van de gedragscode (bijlage 3) door toevoeging van twee nieuwe punten (f en i);
  • afspraak om meer prikkels voor inschrijving op te nemen (punt VI). Voor de Commissie houdt dit in dat alle diensten wordt geadviseerd om belanghebbenden en leden van deskundigengroepen aan te moedigen zich in het register in te schrijven. Commissarissen zullen ook niet langer als beschermheer of ‑vrouw optreden voor evenementen waarvan de organisatoren ten onrechte niet zijn ingeschreven;
  • invoering van gelijke voorwaarden inzake de verstrekking van financiële informatie voor alle inschrijvers (bijlage 2);
  • betere uitleg over welke activiteiten onder de verschillende afdelingen vallen, om zo juridische firma’s tot inschrijving aan te moedigen (punt 10 van het akkoord).

Momenteel hebben zich naar schatting 75% van alle relevante commerciële entiteiten en zo’n 60% van de in Brussel actieve ngo’s geregistreerd. Het totale aantal geregistreerde organisaties is momenteel ongeveer 6 500. Voorzichtig geschat werken bij elke organisatie gemiddeld vijf personen, wat wil zeggen dat momenteel ten minste 32 500 belangenvertegenwoordigers onder de gedragscode van het register vallen.

Voorlopig blijft inschrijving in het register vrijwillig, omdat er geen eenvoudige en duidelijke rechtsgrondslag is voor een verplicht register en omdat de Commissie en het Parlement de dialoog met alle belanghebbenden, ongeacht hun status, open willen houden.

Uit de discussies binnen de groep op hoog niveau bleek dat alleen artikel 352 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie de rechtsgrondslag voor een verplicht register kan vormen. Toepassing van dit artikel zou leiden tot een groot aantal ingewikkelde juridische kwesties met betrekking tot de reikwijdte van het register en de verenigbaarheid met andere artikelen van de verdragen. Artikel 352 vereist unanimiteit in de Raad en in verschillende lidstaten ook goedkeuring door het nationale parlement. Momenteel neemt de Raad niet deel aan het gemeenschappelijke transparantieregister, maar laat hij zich wel vertegenwoordigen door een waarnemer die bijeenkomsten van het secretariaat van het register bijwoont.

Het nieuwe register zal uiterlijk op 1 januari 2015 van start gaan. Het secretariaat van het gemeenschappelijke transparantieregister werkt al aan de uitvoering van de verbeteringen.

Website van het transparantieregister:

http://ec.europa.eu/transparencyregister/info/homePage.do?locale=nl

Nieuw interinstitutioneel akkoord:

http://ec.europa.eu/transparencyregister/info/consult-register/whatsNew.do?locale=nl