Vragen over de nieuwe regels op het Prinses Margrietkanaal en het Van Starkenborghkanaal

Met dank overgenomen van B.G. (Betty) de Boer i, gepubliceerd op dinsdag 23 september 2014, 3:20.

Vragen aan de minister van infrastructuur en milieu d.d. 23 september over de nieuwe regels op het Prinses Margrietkanaal en het Van Starkenborghkanaal nav een werkbezoek aan binnenvaartschip de MS Linda op 21 september jl.

  • Bent u bekend met de bijstelling van de maximumsnelheid tussen Lemmer en Koostertille naar beneden naar 6 km per uur ter hoogte van kunstwerken? Waarom is deze bijstelling er gekomen en voor welk probleem is dit een oplossing? Bent u met de VVD van mening dat met een lagere snelheid een binnenvaartschip moeilijker kan sturen bij de bruggen wat de kans op een aanvaring vergroot? Zo nee, waarom niet? Waarom geldt dit alleen op dit stuk? Bent u bereid om de maximumsnelheid weer te verhogen naar 125 km per uur waarmee schepen goed konden manoevreren? Zo nee, waarom niet?
  • Hoeveel aanvaringen met welk type schip zijn er de afgelopen jaren geweest en wat was de oorzaak?
  • Klopt het dat de bruggen niet meer draaien als het harder waait dan wk 6? Is dit landelijk beleid van RWS en hoe komt dit beleid tot stand? Bent u met de VVD van mening dat dit te vaak voor oponthoud kan zorgen voor binnenvaartschepen en bent u bereid om het draaien van bruggen bij wk 6 weer gewoon uit te voeren, zo nee, waarom niet?
  • Welke bedieningstijden hebben de verschillende sluizen op het traject Lemmer Delfzijl en zijn deze tijden op elkaar af gestemd? Zo nee, waarom niet en moet dit niet alsnog gebeuren?
  • Waarom is er beperkte bediening van bruggen en sluizen bij dichte mist? Bent u met de VVD van mening dat de apparatuur aan boord toereikend kan zijn om ook onder die omstandigheden veilig de kunstwerken te passeren en bereid dit te onderzoeken? Zo nee, waarom niet? Zijn er in de mist noemenswaardige ongevallen gebeurd?