Parlementaire vragen over de nieuwe Europese BTW-regeling - Hoofdinhoud
Marietje Schaake en Sophie in ‘t Veld (D66) hebben parlementaire vragen gesteld over de Europese BTW-regeling die per januari 2015 is ingegaan. Hoewel het nieuwe stelsel een vooruitgang betekent in de liberalisering van de interne markt, creëert de bewijslast bij de ondernemer ten aanzien van de locatie van de consument een mogelijk te zware last voor kleine ondernemers. De Europese Commissie werd bovendien gevraagd in hoeverre zij het MKB zal steunen en op welke termijn het ‘Mini One-Stop Shop’-systeem zal worden geëvalueerd.
Het liberaliseren van de Europese interne markt is een onderwerp dat voor D66 altijd hoog op de agenda zal blijven staan. Een van de manieren om de interne markt te stimuleren, is het bevorderen van een uniforme Europese digitale markt. D66 wil de muren die er nu nog staan qua digitale markt zo snel mogelijk slechten door het moderniseren en het harmoniseren van deze markt, zaken die kleinere ondernemers juist ondersteunen. Wij denken dat de BTW regeling op de ‘telecommunications, broadcasting & electronic services’ markt hier zeker aan bij zal dragen.
De belangrijkste reden waarom wij denken dat deze nieuwe regeling gunstig zal zijn, is juist omdat het proces voor ZZP’ers en andere MKB’ers in Nederland nauwelijks zal veranderen, ondanks dat nu de BTW uit het land van de koper gerekend moet worden. Dit betekent echter niet dat u als MKB’er kennis van 28 verschillende belastingstelsels hoeft te hebben. Er zal namelijk voor kleinere ondernemingen een ‘Mini One-Stop Shop’ (MOSS) komen. Deze ‘shop’ zorgt ervoor dat als u producten levert aan meer dan één lidstaat, u alleen BTW hoeft af te dragen aan de Nederlandse Belastingdienst (de One-Stop Shop in dit geval). De Belastingdienst is dan verantwoordelijk voor het verdelen van de BTW-opbrengsten naar de andere lidstaten. Dit alles precies om kleinere ondernemers niet te overspoelen met overweldigende hoeveelheden werk. U kunt extra informatie over deze One-Stop Shop hier in meer detail nalezen. De volgende website geeft u ook nog aanvullende informatie in de vorm van kleine voorbeelden en links naar verschillende officiële documenten over deze verandering.
Deze regeling probeert eerlijke competitie bevorderen tussen alle bedrijven, groot of klein, een gegeven dat D66 zeker steunt. MKB’ers die niet zo mobiel zijn als multinationals en niet de middelen hebben om tussen verschillende landen en belastingstelsels te laveren, zullen hier baat bij hebben. Vanaf 1 januari j.l. betekent dit dat het niet meer uitmaakt in welke lidstaat een e-service verkocht is, omdat de verschuldigde BTW verschuift van het land van de verkoper naar het land van de koper, een voordeel voor het MKB ten opzichte van multinationals.
Wat deze regeling wel heeft blootgelegd, is de gebrekkige voorlichting vanuit Europese en nationale autoriteiten. Europese regelingen zoals deze kunnen erg voordelig zijn, maar ondernemers moeten dan wel volledig op de hoogte zijn van alle veranderingen en welke voordelen deze met zich meebrengen. Gebrekkige informatie roept een horde op voor veel kleine ondernemers, waardoor ze de voordelen mislopen. Zeker een verbeterpunt voor zowel de Europese als de nationale autoriteiten. Verder is het natuurlijk belangrijk om erop toe te zien dat de Europese Commissie goed in de gaten houdt of de nationale autoriteiten wel de regeling naleven. Iets waar op dit moment nog niet veel zicht op is maar waar D66 in het Europees Parlement op zal blijven letten.
Hieronder vindt u de parlementaire vragen die Marietje Schaake en Sophie in ‘t Veld (D66) stelden aan de Europese Commissie.
Impact EU-VAT regulation for electronic services on SME
Article 58 of the VAT Directive as replaced by Article 5 of Directive 2008/8/EC, provides that, as of the 1st of January 2015, all telecommunications, broadcasting and electronic services provided to a non-taxable person will be taxable at the place where the customer is established. However, there are concerns over the burden this places on SME. Many of the businesses in this sector are micro businesses, one-man businesses and start-ups. Particularly, the obligation to provide the evidence for the identification of the location of the customer is a huge obstacle for very small businesses.
-
-What will the Commission do to improve information to SME and support very small businesses, the backbone of the EU digital economy?
-
-MOSS is currently under evaluation (REFIT) in the Commission’s Work Programme, what will be the timetable and scope of the evaluation, and does the Commission consider this a priority under its “better regulation” objective?
-
-Does the Commission recognise that the evidence for the identification of the location of the customer, to be provided by the supplier, puts an unreasonable burden on very small businesses and what will the Commission do to solve this problem quickly?