Voorstel voor een richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde wat de behandeling van vouchers betreft - Politiek akkoord

1.

Kerngegevens

Document­datum 10-06-2015
Publicatie­datum 12-06-2015
Kenmerk 9670/1/15 REV 1
Van Presidency
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Raad van de Europese Unie Brussel, 10 juni 2015

PUBLIC

(OR. en)

9670/1/15

Interinstitutioneel dossier: REV 1

2012/0102 (CNS) i LIMITE

FISC 64 ECOFIN 452

NOTA van: het voorzitterschap aan: het Comité van permanente vertegenwoordigers nr. vorig doc.: 9532/15 FISC 59 Nr. Comdoc.: 9926/12 FISC 67 - COM(2012) 206 final i Betreft: Voorstel voor een richtlijn van de Raad tot wijziging van

Richtlijn 2006/112/EG i betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde wat de behandeling van vouchers betreft - Politiek akkoord

Hierbij gaat voor de delegaties een herziene bijgewerkte compromistekst van het voorzitterschap betreffende bovengenoemd Commissievoorstel, naar aanleiding van de vergadering van de Fiscale raden/attachés van de 3 juni 2015. Wijzigingen ten opzichte van de vorige compromistekst (doc. 9532/15) zijn vetgedrukt en onderstreept. Geschrapte tekst is met [...] aangegeven.

BIJLAGE

Voorstel voor een RICHTLIJN VAN DE RAAD

tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG i betreffende het gemeenschappelijke stelsel van

belasting over de toegevoegde waarde wat de behandeling van vouchers betreft

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 113,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Parlement 1 ,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité 2 ,

Handelend volgens een bijzondere wetgevingsprocedure,

1 PB C […] van [...], blz. […].

2 PB C […] van [...], blz. […].

Overwegende hetgeen volgt:

  • 1) 
    Bij Richtlijn 2006/112/EG i van de Raad van 28 november 2006 betreffende het

    gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde 3 zijn regels

    vastgesteld met betrekking tot het tijdstip en de plaats van de levering van goederen en diensten, de maatstaf van heffing, de verschuldigdheid van de belasting over de toegevoegde waarde (btw) en het recht op aftrek. Deze regels zijn evenwel onvoldoende duidelijk of uitgebreid om een consistente btw-behandeling van transacties met vouchers te garanderen, hetgeen ongewenste gevolgen heeft voor het goede functioneren van de interne markt.

  • 2) 
    Teneinde een duidelijke en uniforme behandeling te garanderen, inconsistenties, verstoring van de mededinging, dubbele heffing of niet-heffing te voorkomen en het risico van belastingontwijking te beperken, dienen er specifieke regels te worden vastgesteld voor de btw-behandeling van vouchers.
  • 3) 
    Gezien de nieuwe regels aangaande de plaats van levering voor diensten op het gebied van telecommunicatie, radio- en televisieomroepen en elektronisch aangeleverde diensten die met ingang van 1 januari 2015 van toepassing zijn, moet er een gemeenschappelijke

    oplossing komen voor vouchers, opdat er geen discrepanties ontstaan inzake vouchers die tussen lidstaten worden geleverd. Te dien einde is het van essentieel belang dat regels worden opgenomen ter verduidelijking van de btw-behandeling van vouchers.

  • 4) 
    Deze regels dienen uitsluitend gericht te zijn op vouchers die voor goederen of diensten kunnen worden ingewisseld. Instrumenten die de houder het recht geven op een korting bij de aankoop van goederen of diensten, maar geen recht op het ontvangen van zulke goederen of diensten, dienen evenwel niet onder deze regels te vallen.

3 PB L 347 van 11.12.2006, blz. 1.

  • 5) 
    De bepalingen betreffende de btw-behandeling van vouchers dienen niet van toepassing te zijn op postzegels.
  • 6) 
    Om duidelijk te maken wat voor btw-doeleinden onder een voucher wordt verstaan en wat vouchers van betaalmiddelen onderscheidt, is het nodig om vouchers, die een fysieke of

    elektronische vorm kunnen aannemen, te definiëren en de inherente kenmerken ervan te onderkennen, en dan vooral de aard van het in een voucher belichaamde recht en de verplichting om de voucher als tegenprestatie voor een goederenlevering of een dienst te aanvaarden.

  • 7) 
    De btw-behandeling van handelingen waarbij gebruik wordt gemaakt van vouchers hangt af van de specifieke kenmerken van de voucher. Daarom moet onderscheid worden gemaakt

    tussen de diverse soorten vouchers en moeten de onderscheidende kenmerken worden vastgelegd in Uniewetgeving.

  • 8) 
    Indien de aan de onderliggende goederenlevering of dienstverrichting toe te rekenen btwbehandeling reeds op het tijdstip van uitgifte van een single-purpose voucher met zekerheid kan worden bepaald, dient de btw geheven te worden bij iedere overdracht, daaronder

    begrepen de uitgifte van de single-purpose voucher. De feitelijke overhandiging van de goederen of de feitelijke verrichting van de diensten in ruil voor een single-purpose voucher mag niet als een zelfstandige handeling worden beschouwd. Voor multi-purpose vouchers moet worden verduidelijkt dat de btw verschuldigd wordt op het tijdstip van de goederenlevering of de dienstverrichting waarop de voucher betrekking heeft. Een aan dat tijdstip voorafgaande overdracht van multi-purpose vouchers dient derhalve niet aan btw-heffing te worden onderworpen.

  • 9) 
    Bij single-purpose vouchers die op het tijdstip van overdracht, daaronder begrepen het tijdstip van uitgifte door een belastingplichtige die in eigen naam handelt, aan belasting kunnen worden onderworpen, wordt elke overdracht, ook die bij uitgifte van de voucher, geacht verrichting van de goederenlevering of diensten in te houden waarop de singlepurpose voucher betrekking heeft. Deze belastingplichtige is in dergelijke gevallen

    overeenkomstig artikel 73 van de richtlijn btw verschuldigd over de voor de single-purpose voucher ontvangen tegenprestatie. Indien de single-purpose vouchers daarentegen uitgegeven of verspreid worden door een belastingplichtige die in naam van een andere persoon handelt, wordt die belastingplichtige niet geacht aan de onderliggende goederenlevering of dienstverrichting deel te nemen.

9a) Alleen de tussenliggende of afzonderlijke dienstverrichtingen, zoals de verspreidings- of promotiediensten, worden dan aan btw onderworpen. Dat betekent dat indien een belastingplichtige die niet in eigen naam handelt, bij de overdracht van de voucher een afzonderlijke tegenprestatie ontvangt, die tegenprestatie belastbaar moet zijn volgens de normale btwregelingen.

  • 10) 
    [geschrapt]
  • 11) 
    Om er met betrekking tot multi-purpose vouchers waarbij de btw over de onderliggende goederen of diensten pas verschuldigd wordt bij de inwisseling van de voucher, zeker van te zijn dat het te betalen btw-bedrag correct is bepaald, dient de verrichter van de goederenlevering of dienst, onverminderd artikel 73, de btw te voldoen naar rato van de tegenprestatie die voor de multi-purpose vouchers is betaald. Bij ontstentenis van dergelijke informatie dient de maatstaf van heffing gelijk te zijn aan de monetaire waarde die op de multi-purpose voucher zelf of in de bijbehorende documentatie wordt vermeld, verminderd met het btwbedrag over de geleverde goederen of de verrichte diensten. [...] Indien een multipurpose

    voucher deels voor de geleverde goederen of verrichte diensten wordt gebruikt, dient de maatstaf van heffing gelijk te zijn aan het overeenkomstige deel van de tegenprestatie of de monetaire waarde, verminderd met het btw-bedrag over de geleverde goederen of de verrichte diensten.

11a) [...] [geschrapt]

11b) [geschrapt]

  • 12) 
    Daar de doelstellingen van het overwogen optreden ten behoeve van de vereenvoudiging, modernisering en harmonisering van de btw-regels voor vouchers niet voldoende door de lidstaten kunnen worden verwezenlijkt en derhalve beter door de Unie kunnen worden

    verwezenlijkt, kan de Unie, overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie neergelegde subsidiariteitsbeginsel, maatregelen nemen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat deze richtlijn niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te verwezenlijken.

  • 13) 
    Overeenkomstig de gezamenlijke politieke verklaring van de lidstaten en de Commissie over toelichtende stukken van 28 september 2011, hebben de lidstaten zich ertoe verbonden om

    in gerechtvaardigde gevallen de kennisgeving van hun omzettingsmaatregelen vergezeld te doen gaan van een of meer stukken waarin het verband tussen de onderdelen van een richtlijn en de overeenkomstige delen van de nationale omzettingsinstrumenten wordt toegelicht. Met betrekking tot deze richtlijn acht de wetgever de toezending van dergelijke stukken gerechtvaardigd.

  • 14) 
    De bepalingen inzake de btw-behandeling van vouchers moeten alleen gelden voor vouchers die na [31 december 2016] zijn uitgegeven, en laten de geldigheid van de eerder door de lidstaten vastgestelde wetgeving en uitlegging onverlet.

HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:

Artikel 1

Richtlijn 2006/112/EG i wordt als volgt gewijzigd:

  • (1) 
    In titel IV "Belastbare handelingen" wordt het volgende hoofdstuk 5 ingevoegd:

    "Hoofdstuk 5 Gemeenschappelijke bepalingen voor de hoofdstukken 1 en 3

Artikel 30 bis

  • 1. 
    Voor de toepassing van deze richtlijn wordt verstaan onder:
  • 1) 
    "voucher": een instrument ten aanzien waarvan de verplichting bestaat dat instrument als tegenprestatie of gedeeltelijke tegenprestatie voor goederenleveringen of diensten te aanvaarden en waarbij de te verrichten goederenleveringen of diensten, of de identiteit van de potentiële verrichters van die goederenleveringen of diensten, vermeld staan op het instrument zelf of in de bijbehorende documentatie, inclusief de voorwaarden voor het gebruik van het instrument.
  • 2) 
    "single-purpose voucher": een voucher waarbij de plaats van de goederenlevering of van de dienst waarop de voucher betrekking heeft, alsmede het bedrag van de over die goederenlevering of dienst verschuldigde btw bekend zijn op het tijdstip van uitgifte van de voucher.
  • 3) 
    "multi-purpose voucher": alle vouchers, uitgezonderd single-purpose vouchers.
  • 2. 
    De bepalingen van de artikelen 30 bis, lid 1, 30 ter, en 73 bis zijn niet van toepassing op postzegels.

Artikel 30 ter

  • 1. 
    Iedere overdracht van een single-purpose voucher door een belastingplichtige die in eigen naam handelt, wordt beschouwd als een goederenlevering of dienstverrichting waarop de voucher

    betrekking heeft. De feitelijke overhandiging van de goederen of de feitelijke verrichting van de diensten in ruil voor een door de verrichter van de goederenlevering of dienst als volledige of gedeeltelijke tegenprestatie aanvaarde single-purpose voucher, wordt niet als een zelfstandige handeling beschouwd.

    Indien de overdracht van een single-purpose voucher wordt verricht door een belastingplichtige die in naam van een andere belastingplichtige handelt, wordt die overdracht beschouwd als de goederenlevering of dienstverrichting waarop de voucher betrekking heeft door de andere belastingplichtige in wiens naam de belastingplichtige handelt.

    Indien de verrichter van de goederenlevering of dienst niet de belastingplichtige is die, handelend in eigen naam, de single-purpose voucher heeft uitgegeven, wordt die verrichter met betrekking tot die voucher evenwel geacht de goederenlevering aan of de dienst voor die belastingplichtige te hebben verricht.

  • 2. 
    Onverminderd afzonderlijke dienstverrichtingen zoals verspreidings- of promotiediensten, wordt iedere overdracht van een multi-purpose voucher geacht niet aan btw onderworpen te zijn, en is uitsluitend btw verschuldigd over de feitelijke overhandiging van de goederen of de feitelijke verrichting van de diensten in ruil voor een als volledige of gedeeltelijke tegenprestatie

    aanvaarde multi-purpose voucher.

  • 2) 
    Het volgende artikel [...] 73 bis wordt ingevoegd:

"Artikel 73 bis

Onverminderd artikel 73 is de maatstaf van heffing voor de met betrekking tot een multi-purpose voucher verrichte goederenlevering of dienst gelijk aan de tegenprestatie die betaald is voor de voucher of, bij ontstentenis van informatie over die tegenprestatie, de op de multi-purpose voucher zelf of in de bijbehorende documentatie vermelde monetaire waarde, verminderd met het btwbedrag over de geleverde goederen of de verrichte diensten. [...]"

  • 3) 
    In titel XV wordt het volgende hoofdstuk 2 bis ingevoegd:

    "Hoofdstuk 2 bis Overgangsmaatregelen voor de toepassing van nieuwe wetgeving

Artikel 410 bis

De artikelen 30 bis, 30 ter en 73 bis zijn enkel van toepassing op vouchers die na [31 december

2016] zijn uitgegeven."

Artikel 2

  • 1. 
    De lidstaten stellen uiterlijk op [31 december 2016] de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen vast en maken deze bekend om aan deze richtlijn te voldoen. Zij delen de Commissie de tekst van die bepalingen onverwijld mede.

    Zij passen die bepalingen toe vanaf [1 januari 2017].

  • 2. 
    De lidstaten delen de Commissie de tekst van de belangrijkste bepalingen van intern recht mede die zij op het onder deze richtlijn vallende gebied vaststellen.

Artikel 3

Deze richtlijn treedt in werking op de twintigste dag na die van de bekendmaking ervan in het

Publicatieblad van de Europese Unie.

Artikel 4

Deze richtlijn is gericht tot de lidstaten.

Gedaan te Brussel,

Voor de Raad De voorzitter


3.

Behandeld document

8 jun
'15
Proposal for a Council Directive amending Directive 2006/112/EC on the common system of value added tax, as regards the treatment of vouchers - Political agreement
NOTE
Presidency
9670/15
 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.