Alcoholpreventie bij Albert Heijn

Met dank overgenomen van E. (Erik) Ziengs i, gepubliceerd op zaterdag 6 juni 2015, 3:13.

Sinds kort heeft Erik Ziengs ook Preventie- en Alcoholbeleid in portefeuille. En dan met name het voorkomen van alcoholgebruik door jongeren. In dat kader bracht hij op vrijdag 6 juni jl. een bezoek aan een XL-vestiging van Albert Heijn. Waar hij zich uitgebreid liet bijpraten over de maatregelen die de Grootgrutter neemt om te voorkomen dat jongeren drank bij de supermarkt inslaan.

Die maatregelen liegen er niet om. Zowel in de winkel als aan de kassa wordt streng toegezien op de leeftijdscriteria. Onder de 18 wordt geen alcohol verstrekt. En bij twijfel wordt jongeren altijd naar identificatie gevraagd. Erik Ziengs: “Het personeel wordt intensief getraind en heeft duidelijke instructies. Daar wordt ook streng op toegezien. Ook de kassasystemen zijn daar met een kassablokkade helemaal op ingericht.”

Het beleid wordt voortdurend gemonitord. Om te voorkomen dat jongeren nieuwe manieren verzinnen om de controles te omzeilen. Albert Heijn doet dit niet alleen om boetes te voorkomen. En die zijn niet kinderachtig. Erik: “Albert Heijn doet het vooral uit oogpunt van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Uit verantwoord ondernemerschap. Zij vindt, dat ze als grootste kruidenier van Nederland daarin een voorbeeldrol heeft te vervullen.”

Tijdens de laatste landelijke controle door brancheorganisatie CBL behaalde Albert Heijn een nalevingscore van 78%. Zelfs dat vindt AH nog niet goed genoeg. Er wordt alles aan gedaan om dat percentage te verhogen. Erik: “Er wordt voortdurend gekeken naar zwakke plekken in het systeem. Albert Heijn streeft naar een nalevingscore van 100%.