Voorstel voor een RICHTLIJN VAN DE RAAD betreffende een gemeenschappelijke belastingregeling inzake uitkeringen van interest en royalty's tussen verbonden ondernemingen van verschillende lidstaten (herschikking)

1.

Kerngegevens

Document­datum 11-06-2015
Publicatie­datum 13-06-2015
Kenmerk 9680/15
Van Presidency
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Raad van de Europese Unie Brussel, 11 juni 2015

PUBLIC

(OR. en)

9680/15

Interinstitutioneel dossier:

2011/0314 (CNS) i LIMITE

FISC 69 ECOFIN 458

NOTA van: het voorzitterschap aan: het Comité van permanente vertegenwoordigers/de Raad nr. vorig doc.: 9364/15 FISC 52 Nr. Comdoc.: 16970/11 FISC 140 Betreft: Voorstel voor een RICHTLIJN VAN DE RAAD betreffende een

gemeenschappelijke belastingregeling inzake uitkeringen van interest en royalty's tussen verbonden ondernemingen van verschillende lidstaten (herschikking)

  • 1. 
    In de conclusies van de Europese Raad van 18 december 2014 werd erop gewezen dat

"de inspanningen voor de bestrijding van belastingontwijking en agressieve fiscale planning moeten worden opgevoerd, zowel mondiaal als op EU-niveau", en werd de Raad verzocht te

bespreken hoe op deze punten vooruitgang kan worden geboekt en verslag uit te brengen aan de Europese Raad van juni 2015.

  • 2. 
    In aansluiting op de besprekingen in de Groep op hoog niveau (GHN) van 5 februari 2015 werd de definitieve versie van het BEPS-stappenplan van het voorzitterschap (doc. 5968/15 FISC 15) verspreid, waarin de toekomstige werkzaamheden in de Raad voor de komende maanden op het gebied van BEPS zijn opgenomen.
  • 3. 
    De rente- en royaltyrichtlijn (RIR) wordt genoemd onder de dossiers die op korte termijn moeten worden behandeld. Volgens het plan zal het voorzitterschap de aanzet geven tot een brede discussie over het voorstel in de Groep belastingvraagstukken, op basis van het compromisvoorstel van het Deense voorzitterschap van 2012 en van de resultaten van de besprekingen onder het Italiaanse voorzitterschap. Mocht er in de afzienbare toekomst nog geen akkoord over het hele voorstel in het verschiet liggen, dan zou het voorzitterschap de besprekingen in de Raad kunnen toespitsen op de antimisbruikbepaling en enkele andere technische aspecten, zoals het actualiseren van de bijlage betreffende in aanmerking komende ondernemingen, zodat er snel een akkoord kan worden bereikt over dit deel van het voorstel. In dat geval zou duidelijk worden afgesproken om de bespreking van de overige delen van het voorstel voort te zetten.
  • 4. 
    Dit dossier is in de Groep belastingvraagstukken besproken op 4 maart, 8 april, 6 mei en

    9 juni 2015.

  • 5. 
    Uit de bespreking bleek dat een ruime meerderheid van de lidstaten pleit voor een splitsing van het voorstel om tot een akkoord te kunnen komen over de gemeenschappelijke de minimis-antimisbruikbepaling, een aantal technische wijzigingen en de desbetreffende overwegingen. Een aantal delegaties was evenwel tegen splitsing. Zij willen een bespreking over de volledige richtlijn houden, ook over het in de context van dit voorstel behandelde minimumniveau van effectieve belastingheffing. Dit punt was niet opgenomen in het oorspronkelijke Commissievoorstel.
  • 6. 
    Met betrekking tot de gemeenschappelijke de minimis-antimisbruikbepaling hield een kleine groep lidstaten vast aan transparantie tussen de lidstaten, en aan de kennisgeving die een lidstaat moet doen wanneer hij gemeenschappelijke antimisbruikregels toepast.
  • 7. 
    Gezien de verschillende standpunten heeft het voorzitterschap, constaterend dat er in de afzienbare toekomst geen akkoord over het hele voorstel in het verschiet ligt, als compromis voorgesteld de richtlijn te splitsen en in een eerste fase een deel van de richtlijn vast te stellen (de de minimis-antimisbruikbepaling, een aantal technische wijzigingen en de

    desbetreffende overwegingen).

  • 8. 
    Op 6 mei 2015 kon de groep geen overeenstemming bereiken over de splitsing, maar rondde zij wel de bespreking af van de bepalingen van de toekomstige richtlijn, die nu technisch gezien klaar is indien tot splitsing worden besloten.
  • 9. 
    De RIR werd eveneens door de Groep op hoog niveau (belastingvraagstukken) besproken, namelijk op 16 april 2015, in het kader van een algemene bespreking over BEPS, en op 4 juni 2015, in de context van de ontwerpverslagen van de Raad (Ecofin) aan de Europese Raad. Het standpunt van de lidstaten bleef ongewijzigd. Na de vergadering van de GHN van 16 april 2015 en de informele zitting van de Raad (Ecofin) in Riga van 25 april 2015 herhaalde een grote meerderheid van de lidstaten tijdens de vergadering van de GHN van 4 juni dat er snel vooruitgang moet worden geboekt en dat er steun moet komen voor een splitsing van het voorstel.
  • 10. 
    De verdere stappen en mogelijke wijzigingen in de verklaringen werden besproken tijdens de vergadering van de groep van 9 juni, maar er kon geen eensgezindheid over het compromis van het voorzitterschap worden bereikt.
  • 11. 
    Naar aanleiding van die vergadering stelt het voorzitterschap het volgende compromis voor:
    • overeenstemming over een eerste deel met een de minimis-antimisbruikbepaling, die vergelijkbaar is met die welke recentelijk werd aangenomen voor de moederdochterrichtlijn, de actualisering van bijlage 1, een aantal technische wijzigingen en de desbetreffende overwegingen, als vervat in doc. 9674/15 FISC 68.
    • Opneming in de notulen van een eerste verklaring van de Raad waarin deze toezegt het resterende deel van het voorstel, met inbegrip van de kwestie van effectieve

      belastingheffing, verder te zullen bespreken, als vervat in bijlage I bij deze nota. - Opneming in de notulen van een tweede verklaring van de Raad waarin wordt

      onderstreept dat de transparantie tussen de lidstaten in de context van de richtlijn administratieve samenwerking moet worden aangepakt, als vervat in bijlage II bij deze nota.

  • 12. 
    Aanbevolen wordt derhalve dat het Comité van permanente vertegenwoordigers:
    • zijn goedkeuring hecht aan het compromispakket in deze nota;
    • de Raad (Ecofin) in overweging geeft in zijn zitting van 19 juni 2015 een politiek akkoord te bereiken over de richtlijn (als opgenomen in doc. 9674/15 FISC 68) en over de ontwerpverklaringen (bijlagen I en II bij deze nota), zodat de richtlijn, na bijwerking door de juristen-vertalers, als A-punt op de agenda van een komende Raadszitting kan worden vastgesteld;
    • het Europees Parlement op de hoogte te brengen van het voornemen van de Raad om het eerste deel van de voorgestelde richtlijn vast te stellen overeenkomstig de in deze nota voorgestelde compromistekst.

BIJLAGE 1

Ontwerpverklaring van de Raad (op te nemen in de notulen van de Raadzitting waarin de RIR wordt vastgesteld)

De Raad:

  • bevestigt zijn bereidheid om agressieve fiscale planning en grondslaguitholling en winstverschuiving (BEPS) op EU- en internationaal niveau te bestrijden;
  • herinnert aan zijn conclusies van 18 december 2014 en de dringende noodzaak om verdere inspanningen te leveren in de strijd tegen belastingontwijking en agressieve fiscale planning;
  • neemt er nota van dat, met betrekking tot het voorstel voor een richtlijn van de Raad betreffende een gemeenschappelijke belastingregeling inzake uitkeringen van rente en royalty's tussen verbonden ondernemingen van verschillende lidstaten (herschikking), alle lidstaten instemmen met de invoering van een gemeenschappelijke de minimisantimisbruikbepaling en met de actualisering van een aantal technische wijzigingen;
  • neemt er nota van dat het resterende deel van de richtlijn verdere bespreking vereist met het oog op een akkoord in de Raad;
  • onderkent derhalve dat met de splitsing van de richtlijn een eerste stap kan worden gezet in de richting van actualisering van de belastingwetgeving op het gebied van rente en royalty's;
  • beklemtoont dat verder moet worden gewerkt aan het resterende deel van het voorstel en neemt nota van het voornemen van het aantredende Luxemburgse voorzitterschap om gelegenheid te bieden voor uitvoerige bespreking van deze punten, waaronder effectieve belastingheffing, in de Raad.

    ________________ BIJLAGE 2

    Ontwerpverklaring van de Raad (op te nemen in de notulen van de Raadzitting waarin de RIR wordt vastgesteld)

De Raad:

  • beklemtoont dat transparantie tussen de twee betrokken lidstaten op het gebied van onder de richtlijn vallende inkomsten belangrijk is bij de toepassing van gemeenschappelijke antimisbruikbepalingen teneinde een consequente evaluatie van de feiten en omstandigheden te garanderen;
  • neemt er nota van dat momenteel een voorstel voor een richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 2011/16 i/EU wat betreft verplichte automatische uitwisseling van inlichtingen op belastinggebied bij de Raad ter tafel ligt;
  • is derhalve van oordeel dat de bovengenoemde transparantiekwesties eerder moeten worden aangepakt in de context van het laatstgenoemde voorstel en neemt nota van het voornemen van het voorzitterschap om gelegenheid te bieden voor uitvoerige bespreking van deze punten.

    _________________


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.