Besluit 2015/1026 - Intrekking van Beschikking 2009/589/EG betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Polen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 30 juni 2015 gepubliceerd en moest uiterlijk op 24 juni 2015 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2015/1026 van de Raad van 19 juni 2015 tot intrekking van Beschikking 2009/589/EG betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Polen

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2015/1026 of 19 June 2015 abrogating Decision 2009/589/EC on the existence of an excessive deficit in Poland
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2015/1026
Origineel voorstel COM(2015)243 NLEN
Celex-nummer i 32015D1026

3.

Key dates

Document 19-06-2015; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 30-06-2015; PB L 163 p. 37-39
Inwerkingtreding 24-06-2015; van kracht datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 24-06-2015

4.

Wettekst

30.6.2015   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 163/37

 

BESLUIT (EU) 2015/1026 VAN DE RAAD

van 19 juni 2015

tot intrekking van Beschikking 2009/589/EG betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Polen

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 126, lid 12,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Op 7 juli 2009 heeft de Raad op grond van een aanbeveling van de Commissie overeenkomstig artikel 104, lid 6, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap (VEG) bij Besluit 2009/589/EG van de Raad (1) besloten dat er in Polen een buitensporig tekort bestond.

 

(2)

Overeenkomstig artikel 104, lid 7, VEG en artikel 3, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad (2) heeft de Raad op diezelfde datum op grond van een aanbeveling van de Commissie een aanbeveling tot Polen gericht waarin het land werd verzocht om uiterlijk in 2012 een einde aan de buitensporigtekortsituatie te maken.

 

(3)

Op 21 juni 2013 kwam de Raad tot de conclusie dat Polen effectieve maatregelen had getroffen, maar dat zich na de vaststelling van de oorspronkelijke aanbeveling ongunstige economische gebeurtenissen met een ernstige negatieve weerslag op de openbare financiën hadden voorgedaan. Daarom oordeelde de Raad, op grond van een aanbeveling van de Commissie, dat aan de in artikel 3, lid 5, van Verordening (EG) nr. 1467/97 genoemde voorwaarden was voldaan en stelde een nieuwe aanbeveling met betrekking tot Polen vast overeenkomstig artikel 126, lid 7, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU), waarin het land werd verzocht om uiterlijk in 2014 een einde te maken aan de buitensporigtekortsituatie (3).

 

(4)

Op 10 december 2013 besloot de Raad overeenkomstig artikel 126, lid 8, van het VWEU dat Polen geen effectief gevolg had gegeven aan de aanbeveling van de Raad van 21 juni 2013 om zijn buitensporige tekort uiterlijk in 2014 te corrigeren (4), en stelde een nieuwe aanbeveling vast overeenkomstig artikel 126, lid 7, van het VWEU, waarin Polen werd verzocht om uiterlijk in 2015 een einde te maken aan de buitensporigtekortsituatie (5). In die aanbeveling beval de Raad Polen aan om een nominaal tekort te bereiken van 4,8 % van het bbp in 2013, 3,9 % van het bbp in 2014 en 2,8 % van het bbp in 2015 (exclusief het effect van de vermogensoverdrachten uit de tweede pijler van het pensioenstelsel). Overeenkomstig de macro-economische prognoses die ten grondslag liggen aan de aanbeveling van de Raad, stemde dat overeen met een verbetering van het structurele saldo van 1 % van het bbp in 2014 en 1,2 % van het bbp in 2015. Bovendien werd Polen aanbevolen de reeds aangekondigde en vastgestelde maatregelen onverkort uit te voeren en deze aan te vullen met extra maatregelen om uiterlijk in 2015 een duurzame correctie van het buitensporige tekort te bereiken. Polen kreeg tot uiterlijk 15 april 2014 de tijd om verslag uit te brengen over de maatregelen die waren getroffen om deze aanbeveling op te volgen.

 

(5)

Op 2 juni 2014 heeft de Commissie geconcludeerd dat op dat moment geen verdere stappen in de buitensporigtekortprocedure noodzakelijk waren.

 

(6)

Overeenkomstig artikel 4 van het Protocol nr. 12 betreffende de procedure bij buitensporige tekorten, dat is gehecht aan het Verdrag betreffende de Europese Unie en aan het VWEU, verstrekt de Commissie de voor de toepassing van de procedure benodigde gegevens. In het kader van de toepassing van dit protocol dienen de lidstaten ingevolge artikel 3 van Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad (6) tweemaal per jaar, namelijk vóór 1 april en vóór 1 oktober, gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld te verstrekken, alsook over andere, daarmee samenhangende...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.