Besluit 2015/1025 - Intrekking van Besluit 2013/319/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort op Malta

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 30 juni 2015 gepubliceerd en moest uiterlijk op 24 juni 2015 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2015/1025 van de Raad van 19 juni 2015 tot intrekking van Besluit 2013/319/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort op Malta

officiële Engelstalige titel

Council Decision (EU) 2015/1025 of 19 June 2015 abrogating Decision 2013/319/EU on the existence of an excessive deficit in Malta
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2015/1025
Origineel voorstel COM(2015)242 NLEN
Celex-nummer i 32015D1025

3.

Key dates

Document 19-06-2015; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 30-06-2015; PB L 163 p. 35-36
Inwerkingtreding 24-06-2015; van kracht datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 24-06-2015

4.

Wettekst

30.6.2015   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 163/35

 

BESLUIT (EU) 2015/1025 VAN DE RAAD

van 19 juni 2015

tot intrekking van Besluit 2013/319/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort op Malta

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 126, lid 12,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Bij Besluit 2013/319/EU (1) heeft de Raad op basis van een aanbeveling van de Commissie besloten dat in Malta een buitensporig tekort bestond. De Raad constateerde dat het overheidstekort in Malta in 2012 3,3 % van het bbp bedroeg, dus meer dan de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde van 3 % van het bbp, terwijl de bruto overheidsschuld meer dan de 60 % van de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde bedroeg. De Raad constateerde ook dat Malta onvoldoende vooruitgang boekte in de richting van naleving van de schuldreductiebenchmark, en derhalve niet voldeed aan de vereisten van de overgangsperiode (2) naar aanleiding van de correctie van zijn buitensporige tekort in 2012 (3).

 

(2)

Op 21 juni 2013 heeft de Raad, overeenkomstig artikel 126, lid 7, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) en artikel 3, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1467/97, op aanbeveling van de Commissie, tot Malta een aanbeveling gericht waarin het land werd verzocht om uiterlijk eind 2014 aan de buitensporigtekortsituatie een eind te maken. De aanbeveling is openbaar gemaakt.

 

(3)

Overeenkomstig artikel 4 van Protocol nr. 12 betreffende de procedure bij buitensporige tekorten, dat is gehecht aan het Verdrag betreffende de Europese Unie en aan het VWEU, verstrekt de Commissie de voor de toepassing van de procedure benodigde gegevens. In het kader van de toepassing van dat protocol dienen de lidstaten overeenkomstig artikel 3 van Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad (4) tweemaal per jaar, namelijk vóór 1 april en vóór 1 oktober, gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld te verstrekken, alsook over andere, daarmee samenhangende variabelen.

 

(4)

De Raad dient een besluit tot intrekking van een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort te nemen op basis van de ter kennis gebrachte gegevens. Bovendien mogen besluiten over het bestaan van een buitensporig tekort alleen worden ingetrokken als uit de prognoses van de Commissie blijkt dat het tekort gedurende de prognoseperiode de drempel van 3 % van het bbp niet zal overschrijden (5); en de schuldquote aan het toekomstgerichte aspect van de schuldbenchmark voldoet.

 

(5)

Op basis van de gegevens die de Commissie (Eurostat) overeenkomstig artikel 14 van Verordening (EG) nr. 479/2009 na de kennisgeving van Malta van april 2015 heeft verstrekt, op basis van het stabiliteitsprogramma 2015 en op basis van de voorjaarsprognoses 2015 van de Commissie blijkt dat de volgende conclusies gerechtvaardigd zijn:

 

Nadat het overheidstekort in 2012 een piek bereikte van 3,6 % van het bbp, daalde het in 2013 tot 2,6 % van het bbp en in 2014 tot 2,6 % van het bbp. De terugdringing van het tekort in 2014 werd voornamelijk veroorzaakt door een verbetering van de cyclische omstandigheden en begrotingsmaatregelen die tot een aanzienlijke stijging van de lopende inkomsten leidden (met 2,5 % van het bbp), hetgeen de toename van de lopende uitgaven (met 0,8 % van het bbp) meer dan compenseerde, en door nettokapitaaluitgaven (met 0,1 % van het bbp), die te verklaren zijn uit een hogere absorptiegraad van EU-middelen.

 

Volgens het stabiliteitsprogramma voor de periode 2015-2018 dat de Maltese regering op 30 april 2015 heeft ingediend, zal het tekort afnemen tot 1,6 % van het bbp in 2015 en tot 1,1 % van het bbp in 2016. Volgens de voorjaarsprognoses 2015 van de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.