Uitvoering van de globale richtsnoeren voor het economisch beleid van de lidstaten die de euro als munt hebben

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze aanbeveling is op 18 augustus 2015 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Aanbeveling van de Raad van 14 juli 2015 inzake de uitvoering van de globale richtsnoeren voor het economisch beleid van de lidstaten die de euro als munt hebben

officiële Engelstalige titel

Council Recommendation of 14 July 2015 on the implementation of the broad guidelines for the economic policies of the Member States whose currency is the euro
 
Rechtsinstrument Aanbeveling
Origineel voorstel COM(2015)251 NLEN
Celex-nummer i 32015H0818(27)

3.

Key dates

Document 14-07-2015; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 18-08-2015; PB C 272 p. 98-100
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

18.8.2015   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

C 272/98

 

AANBEVELING VAN DE RAAD

van 14 juli 2015

inzake de uitvoering van de globale richtsnoeren voor het economisch beleid van de lidstaten die de euro als munt hebben

(2015/C 272/26)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 136, juncto artikel 121, lid 2,

Gezien Verordening (EG) nr. 1466/97 van de Raad van 7 juli 1997 over versterking van het toezicht op begrotingssituaties en het toezicht op en de coördinatie van het economisch beleid (1), en met name artikel 5, lid 2,

Gezien Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 november 2011 betreffende de preventie en correctie van macro-economische onevenwichtigheden (2), en met name artikel 6, lid 1,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie,

Gezien de conclusies van de Europese Raad,

Gezien het advies van het Economisch en Financieel Comité,

Gezien het advies van het Comité voor de economische politiek,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Om de ontwikkeling van de eurozone gaande te houden en kracht bij te zetten zijn volgehouden beleidsinspanningen nodig die een evenwichtige aanpassing in de particuliere en de publieke sector ondersteunen en het groeipotentieel van de economie op middellange tot lange termijn vergroten. De eurozone is zich economisch aan het herstellen, maar dat herstel wordt afgeremd door de nasleep van de jongste financiële en economische crises — onder meer het aan de gang zijnde herstel van het externe evenwicht, de hoge publieke en particuliere schuldenlast en de druk om de schulden af te bouwen, de hardnekkige structurele starheid op de nationale arbeids- en productmarkten, de hoge werkloosheid en het broze vertrouwen — en een chronisch investeringstekort. Tot dusver is de uitvoering van de in de landenspecifieke aanbevelingen vastgestelde hervormingen nog niet voldoende ambitieus.

 

(2)

De eurozone is meer dan alleen de som van haar leden. De economieën van de eurozone zijn onderling sterk verweven, waardoor het nodig is om het begrotings-, het financieel en het structureel beleid van de lidstaten van de eurozone nauwer te coördineren. De voor de eurozone gevolgde beleidskoers moet groei en banen stimuleren, en moet er ook voor zorgen dat de vooruitgang die wordt geboekt met het evenwichtsherstel, gehandhaafd blijft en gestimuleerd wordt. De lidstaten van de eurozone hebben een specifieke verantwoordelijkheid om het governancekader, dat de voorbije jaren aanzienlijk is versterkt, doeltreffend ten uitvoer te leggen. Dit vraagt om meer groepsdruk om het doorvoeren van nationale hervormingen en een prudent begrotingsbeleid te ondersteunen. Dit vraagt ook om een ruimere beoordeling van nationale hervormingen vanuit het oogpunt van de eurozone, waarbij potentiële overloopeffecten worden geïnternaliseerd en beleid dat van bijzonder belang is voor een goed functionerende EMU wordt gestimuleerd.

 

(3)

In de eurozone is nog onvoldoende werk gemaakt van de tenuitvoerlegging van ambitieuze structurele hervormingen om de economieën te moderniseren en het concurrentievermogen en het groeipotentieel te bevorderen. De omvang van de vóór de crisis bestaande onevenwichtigheden, de positie in de conjunctuurcyclus en de aanwezige budgettaire ruimte variëren sterk per lidstaat. De arbeidsmarkt trekt aan en er is enige vooruitgang geboekt met hervormingen om de arbeidsmarkten veerkrachtiger te maken, maar de werkloosheid blijft hoog en de kans neemt toe dat de langdurige werkloosheid hardnekkig wordt, waardoor de sociale situatie in de meest kwetsbare landen verder achteruitgaat. Het herstel van het externe evenwicht is volop aan de gang, maar de vooruitgang verloopt ongelijk en in enkele lidstaten zijn nog steeds hoge overschotten op de lopende rekening. Ambitieuze structurele hervormingen van de arbeids- en...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.